STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Toch werken 2 UT-200's zeker niet zo fijn als een STC-1000.

Er was laatst iemand die aanbood om kastjes maken. Zie hier.

DenUil

Mijn STC1000 is vandaag aangekomen. :-)

DD13

Echt leuk spul die STC-1000 werkt perfect, en helemaal als je even de tijd neemt om het netjes te bouwen

fwouters

Ben ook van plan twee van deze kastjes te maken. Nu ben ik voor de verwarming meerdere opties tegengekomen:
- lampen
- verwarmingsmatje
- schakelkastverwarming

Het nadeel is dat deze warme lucht nog verspreid moet worden. Dat kan evt met een ventilatortje.
Nu had ik het idee om twee vliegen in één klap te slaan met een ventilatorkachel:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/560234/Aurora-Ventilatorkachel-FH-973-Wit/SHOP_AREA_22717&promotionareaSearchDetail=005

Wat denken jullie daarvan? Gewoon aanzetten op 1000W verwarming en de thermostaat op zo warm mogelijk.
In een mum van tijd is je koelkast op temperatuur inclusief verspreiding van die warmte.
Zou deze teveel warmte genereren en dus de temperatuur door laten schieten? Zou hij goed tegen het klimaat in een koelkast kunnen?

BierHenk

Een klein probleem doet zich voor.
Gloeilampen mogen niet meer verkocht worden.... :weetniet:

David Steeman

Citaat van: fwouters op 05-09-2012  14:31 uHet nadeel is dat deze warme lucht nog verspreid moet worden. Dat kan evt met een ventilatortje.
Nu had ik het idee om twee vliegen in één klap te slaan met een ventilatorkachel:
Ik had dezelfde gedachtengang, maar dan met de reishaardroger van mijn vrouw, ook dichtbij de 1000 W. Ik kwam er snel achter dat dat niet ideaal is. Als je de temperatuur van het gistvat meet dan stookt de lucht tot 40° eer de sensor op het gistvat aangeeft dat het genoeg geweest is, en schiet je stevig door in je gistvat. Als je de de lucht meet (zwevende sensor) dan krijg je een serieus klappergedrag, elke 30 seconden aan/uit, en dan neem je bovendien de opwarming van je wort door de gist niet in rekening. Dus da's niet echt temperatuursgecontroleerd vergisten. Ik ben nog een tijdje op zoek geweest naar het evenwicht tussen wort- en luchttemperatuur meten door middel van allerlei constructies met isolatiedoek, maar heb het maar snel opgegeven. Een lamp van 100 W doet het nog steeds beter.

Gloeilampen zijn overigens nog steeds te vinden met een beetje zoekwerk, vooral webshops hebben ze nog. Voorraadje opslaan :-)

BierHenk

Citaat van: BierHenk op 05-09-2012  14:33 uEen klein probleem doet zich voor.
Gloeilampen mogen niet meer verkocht worden.... :weetniet:
Citaat van: waaslandwolf op 05-09-2012  14:52 uGloeilampen zijn overigens nog steeds te vinden met een beetje zoekwerk, vooral webshops hebben ze nog. Voorraadje opslaan :-)
Inderdaad. Er zijn namelijk uitzonderingen op het gloeilampverbod waaronder lampen die voor speciale verlichting als in spots. Welnu, dat maakt voor ons doel niets uit, de warmteontwikkeling is gelijk.

Oscar

Citaat van: BierHenk op 05-09-2012  14:33 uEen klein probleem doet zich voor.
Gloeilampen mogen niet meer verkocht worden.... :weetniet:

Volgens mij mogen ze niet meer geproduceerd worden. De voorraden mogen volgens mij gewoon nog verkocht worden.

fwouters

Gloeilampen lijken voor nu dus een goede optie. Op de langere termijn zijn de verwarmingsmatjes denk ik een goede weg.
Ik vind de kant-en-klare van 50 euro vrij duur, net als de schakelkastverwarming van 70 euro, dus ik ga voor de losse matjes van 12,50 en die plak ik op een aluminium plaat voor de warmte-afgifte.
Dan houd je de kosten van de totale kast van Superbeun op zo'n 75 euro per stuk incl STC-1000.

segtom

En wat met warmtelampen zoals deze:

 

BierHenk

Citaat van: segtom op 05-09-2012  18:31 uEn wat met warmtelampen zoals deze:
...
Die blijven dus, evenals de kleinere lampen voor spotjes en dergelijke..

segtom

Zo'n rode lamp verwarm je wel een hele koelkast mee hoor. ;)

orangeloo

Citaat van: Oscar op 05-09-2012  17:51 uVolgens mij mogen ze niet meer geproduceerd worden. De voorraden mogen volgens mij gewoon nog verkocht worden.

Een kleine toelichting  op het verbod van de gloeilamp.

En hier nog wat meer info en de mazen in het NET.

fwouters

Citaat van: segtom op 05-09-2012  18:43 uZo'n rode lamp verwarm je wel een hele koelkast mee hoor. ;)

Inderdaad, dat is ook weer een interessante. Waarschijnlijk wat meer bereik dan conventionele lampen waardoor een ventilator wellicht niet benodigd is.

segtom

Dat denk ik ook :) Enkel maak ik me zorgen of ik een veiligheid moet inbouwen of niet.

fwouters

Goede vraag, hopelijk weet iemand hier iets daarvan af.
Ik zal ook eens googlen of er standaard beveiligingen voor zijn.

orangeloo

Er worden ook wel eens warmtelampen  (die geen licht geven) gebruikt, maar dan moet je wel een keramische fitting gebruiken.  :brouwen:

arluijen

Oei. Ik heb mijn STC1000 net ook via eBay besteld. Plus wat conrad spulletjes. Ben zelf niet zo'n elektricien maar met alle plaatjes voor dummies ga ik eens een poging wagen... zo veel kan er toch niet misgaan?

Tenzij het het lang stil blijft vanaf dit account en er is een langdurige stroomstoring in Deventer centrum...

hobbybob

Citaat van: orangeloo op 05-09-2012  22:24 uEr worden ook wel eens warmtelampen  (die geen licht geven) gebruikt, maar dan moet je wel een keramische fitting gebruiken.  :brouwen:

Die keramische fitting moet je gebruiken als de lamp hangt inderdaad (wat (bijna) altijd het geval is in een terrarium, in je gistkast plaats je hem het beste onderin (staande) dan valt het echt wel mee, de meeste warmte wordt dan niet langs de fitting gestuurd.

George81

Ik heb wat gloeilampen ingeslagen, spul kost bijna niks dus ik zou zeggen doe hetzelfde.

JanEric

Nu heb ik ook een STC-1000 besteld en heb een oude koelkast, met een printplaat met drukknoppen om de temperatuur te regelen.
Die printplaat geeft soms problemen waardoor de besturing wegvalt.
Kun je de STC-1000 ook zo aansluiten dat je die printplaat niet nodig hebt?  Heeft iemand hier ervaring mee?

Oscar

Citaat van: JanEric op 16-09-2012  11:05 uKun je de STC-1000 ook zo aansluiten dat je die printplaat niet nodig hebt?  Heeft iemand hier ervaring mee?

Als je de koelkast zo kunt "ombouwen" dat ie alleen koelt (desnoods maximaal) dan heb je die printplaat niet meer nodig... :)

Peterrr

Als je de STC-1000 gewoon een stopcontact laat aansturen. Daar de koelkast in.

En de koelkast gewoon op de hoogste stand zet. Springt de koelkast gewoon aan en uit als de voeler van de stc de vat temperatuur voelt.
Er kan op de print een beveiliging zitten om de compressor (clicson detectie of voeler tegen invriezen) te beschermen, daarom liever de print laten zitten.
Grt peterr

JanEric

Dat is een goede tip. Een clicson zegt me niet zoveel, maar ik probeer het eerst wel via het stopcontact. De koelkast staat in de garage dus het kunnen verwarmen is straks misschien nog wel belangrijker! :proost:

BierHenk

Citaat van: JanEric op 16-09-2012  23:14 uDat is een goede tip. Een clicson zegt me niet zoveel, maar ik probeer het eerst wel via het stopcontact. De koelkast staat in de garage dus het kunnen verwarmen is straks misschien nog wel belangrijker! :proost:
Een clicson is een soort thermostaat, die vast ingesteld is op één temperatuur. Nadeel van die dingen is dat ze een nogal grote hysteresis (=schakeldrempel) hebben.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.