STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hansm

Citaat van: Etn82 op 11-08-2012  12:26 uHoe ziet de aansluiting voor het ventilator stopcontact er eigenlijk uit in een schema? Alle schema's in dit topic zijn namelijk zonder een dergelijk stopcontact? Kan iemand dit misschien in een schema zetten? Ik heb mijn kastje namelijk in elkaar, maar moet alleen nog de bedrading doen.

Bij voorbaat dank!

Dat ligt aan wat je wil. Als je de ventilator wil laten lopen tijdens het verwarmen, kan je het ventilatorstopcontact parallel schakelen aan het verwarmingsstopcontact (dus net doen alsof je 2 verwarmingsstopcontacten hebt). Als je wil ventileren tijdens koelen én tijdens verwarmen (maar niet als er niet gekoeld of verwarmd wordt) is het een ander verhaal. Dat lukt niet zomaar, zonder speciale schakeling.

Jacques

Bij mij werken twee ventilators. Een bij bij het koelen en de andere bij het verwarmen. Die zijn parallel geschakeld.


Albertus

Ik gebruik in mijn gistkasten één ventilator die ik aanstuur met twee relais (op de koel- respectievelijk verwarm-uitgang). De ventilator draait daardoor alleen wanneer er wordt gekoeld of verwarmd.

Bert

BierHenk

Citaat van: Albertus op 12-08-2012  11:18 uIk gebruik in mijn gistkasten één ventilator die ik aanstuur met twee relais (op de koel- respectievelijk verwarm-uitgang). De ventilator draait daardoor alleen wanneer er wordt gekoeld of verwarmd.

Bert
hoi Bert,
Heb je dit gerealiseerd met aanvullende elektronica?
Zou je een korte beschrijving of schemaatje willen plaatsen?
Bij voorbaat 'onze' dank.

Henk

Albertus

Citaat van: BierHenk op 12-08-2012  11:39 uHeb je dit gerealiseerd met aanvullende elektronica?
Zou je een korte beschrijving of schemaatje willen plaatsen?

Dit is erg basic.
Twee relais met een 220 volt spoel.
Op elk van de uitgangen naar de gistkast (verwarmen, koelen) de spoel van een relais aansluiten. Twee "maak"contacten (van elk relais één) parallel schakelen en daarmee de ventilator schakelen. Dat laatste kan vóór de voeding van de ventilator (220 Volt) of er na (laagspanning).

Bert

Joost81

Citaat van: BierHenk op 12-08-2012  11:39 uhoi Bert,
Heb je dit gerealiseerd met aanvullende elektronica?
Zou je een korte beschrijving of schemaatje willen plaatsen?
Bij voorbaat 'onze' dank.

Henk

Ik heb hier een heel aantal pagina's terug een keer een schema van geplaatst: schema

Albertus

Citaat van: Joost81 op 12-08-2012  13:31 uIk heb hier een heel aantal pagina's terug een keer een schema van geplaatst:

Ja, die had ik toen gezien, vergeten. Het was eenvoudiger geweest daar naar te verwijzen.

Bert

BierHenk

Citaat van: Albertus op 12-08-2012  12:07 uDit is erg basic.
Twee relais met een 220 volt spoel.
Op elk van de uitgangen naar de gistkast (verwarmen, koelen) de spoel van een relais aansluiten. Twee "maak"contacten (van elk relais één) parallel schakelen en daarmee de ventilator schakelen. Dat laatste kan vóór de voeding van de ventilator (220 Volt) of er na (laagspanning).

Bert
Bedankt.

Etn82

Okay, mijn kastje is ook eindelijk in elkaar gezet.



Ik heb alleen voor een iets andere kleurstelling gekozen voor de stopcontacten.



Wit: Ventilator (nu nog parallel geschakeld aan verwarming)
Rood: Verwarming
Blauw: Koeling

Voor de bedrading heb ik het net zoals Oscar gedaan. Dus alles met een kleur installatie draad, maar wel gecodeerd. Vond het toch wel een beetje te gortig worden om voor dit kastje alleen 25 Euro aan draad te moeten kopen.



Ik kom er alleen nu achter dat er een zekering nodig is voor:

Citaat van: Superbeun op 03-05-2012  15:39 uApparaat inbouwstekker - Stekker, inbouw Nominale spanning=250 V/AC Nominale stroom=10 A Zwart
Bestnr.: 501638-89

Bij de bouwmarkt hadden ze alleen maar autozekeringen en meterkastzekeringen (stoppen). Waar kan ik zo snel een juiste zekering voor deze inbouwstekker vinden. Want morgen ga ik weer brouwen, en dan zou ik graag mijn gistkast willen gaan gebruiken.

BvD,

Etienne

Peterrr

Mooi, kastje....
Superbeun heeft veel navolging. :)

Misschien een tip voor toekomstige bouwers:
Probeer een stukje installatie kabel (ymvk b.v) te bemachtigen.
Haal de buiten mantel eraf en je houd 3 kleuren installatie draad over.

De kans dat je dan fouten maakt is een stuk kleiner.

Grt peterr

Hai

Ik heb slechte ervaringen, besteld betaald en nooit ontvangen.
Zijn vriendelijk in de reacties, beloven  dat je het geld terug krijgt maar zie niets.


Balen :huilen:

McMelloW

Citaat van: Hai's op 13-08-2012  11:03 uIk heb slechte ervaringen, besteld betaald en nooit ontvangen.
Zijn vriendelijk in de reacties, beloven  dat je het geld terug krijgt maar zie niets.


Balen :huilen:
Niet via ebay gekocht en via paypal betaald? Dan heb je mogelijkheden om je geld of alsnog je spulletjes te krijgen.

Etn82

Citaat van: Peterrr op 12-08-2012  18:57 uMooi, kastje....
Superbeun heeft veel navolging. :)

Misschien een tip voor toekomstige bouwers:
Probeer een stukje installatie kabel (ymvk b.v) te bemachtigen.
Haal de buiten mantel eraf en je houd 3 kleuren installatie draad over.

De kans dat je dan fouten maakt is een stuk kleiner.

Grt peterr

Bedankt, ben er ook zeer content mee. Gelukkig heb ik zorgvuldig gewerkt en is alles goed aangesloten. Vandaag de juiste zekeringen gevonden, erin gedaan en hij werkt! Dat lijk me dus meteen een mooie gelegenheid om te brouwen  :brouwen: mijn gistkast staat alvast op temperatuur te komen. De pan met brouwwater staat op. Receptje uitprinten, mout schroten en we kunnen aan de slag!

DenUil

Citaat van: Albertus op 12-08-2012  12:07 uDit is erg basic.
Twee relais met een 220 volt spoel.
Op elk van de uitgangen naar de gistkast (verwarmen, koelen) de spoel van een relais aansluiten. Twee "maak"contacten (van elk relais één) parallel schakelen en daarmee de ventilator schakelen. Dat laatste kan vóór de voeding van de ventilator (220 Volt) of er na (laagspanning).

Bert

Bert wat wil jij gaan schakelen? De relais in een STC 1000 kan al 10 A schakelen... Dat is 2300 W... Een frigo is maar 500 W piek. Tenzij je de hele woonkamer gaat temperatuur controleren, lijkt me een extra relais toch overkill?
Of heb ik het fout begrepen wat jij wilt doen?

Albertus

Citaat van: DenUil op 13-08-2012  19:24 uOf heb ik het fout begrepen wat jij wilt doen?

Ja:

Citaat van: Albertus op 12-08-2012  11:18 uIk gebruik in mijn gistkasten één ventilator die ik aanstuur met twee relais (op de koel- respectievelijk verwarm-uitgang). De ventilator draait daardoor alleen wanneer er wordt gekoeld of verwarmd.

Bert

yakuza

Citaat van: Albertus op 21-06-2012  14:38 uDeze doos?




Bert

Komt deze doos ook van Conrad Bert?
Heb je soms een bestel nummer  .

Groeten kevin

Albertus

Citaat van: yakuza op 15-08-2012  12:33 uKomt deze doos ook van Conrad Bert?
Heb je soms een bestel nummer  .

Dat is mijn installatie niet.
IK gebruik deze (boven op de gistkasten):



Bert

yakuza

Citaat van: yakuza op 15-08-2012  12:33 uKomt deze doos ook van Conrad Bert?
Heb je soms een bestel nummer  .

Groeten kevin
Citaat van: Albertus op 15-08-2012  13:17 uDat is mijn installatie niet.
IK gebruik deze (boven op de gistkasten):


Bert

Oh ja, nu zie ik het.
Is van uyleman

yakuza

Zij die de Conrad doos hebben met aluminium voor en achterkant,
Hoe hebben jullie die gaten voor de controller e.a er zo mooi ingekregen ?
En welke draad dikte best gebruiken (flexibele draad )?

Groeten Kevin

Peterrr

Citaat van: yakuza op 15-08-2012  16:11 uZij die de Conrad doos hebben met aluminium voor en achterkant,
Hoe hebben jullie die gaten voor de controller e.a er zo mooi ingekregen ?
En welke draad dikte best gebruiken (flexibele draad )?

Groeten Kevin

Voor de draad is het " gangbaar " om 2,5 mm te nemen.
1,5 mm mag ook maar in ons ( N.L.) land alleen na schakelen.
Dus om zeker te zijn neem 2,5 mm star, bij flexibel ben je verplicht om adereind hulzen te monteren.

Het gat voor de regelaar heb ik met potlood eerst getekend 4 gaatjes in iedere hoek groot genoeg om een fijn getand metaal zaagje met de decoupeer zaag erin te kunnen.
Tape beschermde het vlak naast de lijn voor de slede van de zaag.

Grt peterr

Superbeun

Citaat van: yakuza op 15-08-2012  16:11 uZij die de Conrad doos hebben met aluminium voor en achterkant,
Hoe hebben jullie die gaten voor de controller e.a er zo mooi ingekregen ?

De wandcontactdozen heb ik met een gatzaag gedaan.
Middelpunten even aftekenen en tijdelijk vastschroeven op een houten plaat of plankje.
Aluminium is een zacht metaal dus je ben er zo doorheen.

De STC zelf heb ik net als Peter hierboven gedaan met een decoupeerzaag.

Superbeun

Citaat van: Albertus op 15-08-2012  13:17 uDat is mijn installatie niet.
IK gebruik deze (boven op de gistkasten):



Bert
Complimenten voor je brouwerij Bert, ik keek mijn ogen uit op brouwtv.

Grt Patrick

Caspar

Hey mannen,

Zijn die mooie kastjes die op Bert's vergistingskast staan ook kant en klaar te koop, of in een bouwpakket... Ik word een beetje nerveus van al die draadjes en zekeringen :o . Een plaffonière ophangen kostte mij al een uur ;D .

LRFokken

Citaat van: Caspar op 16-08-2012  14:21 uHey mannen,

Zijn die mooie kastjes die op Bert's vergistingskast staan ook kant en klaar te koop, of in een bouwpakket... Ik word een beetje nerveus van al die draadjes en zekeringen :o . Een plaffonière ophangen kostte mij al een uur ;D .

Laat het door iemand op dit forum doen. Tegen kostprijs materialen + wat extra voor de moeite.

Caspar

Voor 60,- heb ik 2 UT-200's die hetzelfde kunnen... daarvoor ga ik niet de tijd claimen van andere hobbybrouwers om tot de zelfde prijs uit te komen. Als ie niet kant en klaar te krijgen is ga ik voor de dummy oplossing ;) .


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.