STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LRFokken

Citaat van: Oscar op 29-06-2012  21:48 uJe hebt gelijk. Feitelijk zijn fasedraad (bruin) en schakeldraad (zwart) gelijk en zijn allebei stroomtoevoer... Een en ander aangepast in artikel en de schakeldraden zwart gemaakt... :)  Tsjonge ik leer hier nog wat van ook. :)

Op je nul kan ook spanning staan ;-)

McMelloW

Oscar, ziet er allemaal mooi uit. Je kastje en je artikeltje op de website.
Als je de aardedraad nog groen/geel kleurt is het helemaal perfect.  :)

Rickb

Citaat van: matthew op 28-06-2012  23:46 uF4 paar ijsblokjes in een glas water.. smeltend ijs is 0 graden.. dan afstellen en voila

Naar wat ik gemeten en getest heb is de STC-1000 redelijk accuraat rond de ingestelde en geijkte temperatuur.
Maar als je van de geijkte temperatuur afwijkt wordt de afwijking in temperatuur meting ook steeds groter.

Om een vergisting temperatuur van 19° Celsius te kalibreren heb ik in een test setup de STC-1000 kalibratie drie keer moeten bijstellen.
De kalibratie voor 19° Celsius is in mijn geval -1.7° Celsius.

Tijdens het inbouwen van de bekabeling in de koelkast had ik 3 meter 1.5 mm² ader gebruikt met aan beide einden een 3.5 mm jack plug. Male aan de ene kant en female aan de andere kant.
De temperatuur meting van de STC-1000 was toen -46° Celsius terwijl de omgevingstemperatuur ongeveer 24° Celsius was.
Dat gaf me al de indruk dat de weerstand van de sensor zeer gevoelig ligt. Ook eerder in dit topic heb ik gelezen over een niet lineair verloop van de weerstand van de sensor.

Het zou kunnen dat de afwijking in mijn setup komt door de 10 cm 1.5 mm² ader die ik binnen het kastje voor de sensor gebruikt heb en de jack plug connectie tussen kastje en originele sensor kabel. Maar het lijkt me meer waarschijnlijk dat de STC-1000 een redelijk verloop heeft en eigenlijk voor elke doel temperatuur opnieuw gekalibreerd moet worden.
Wellicht dat ervaringen van anderen dit kunnen onderschrijven of afvallen...

RobinB

De UT100 is forumproefondervindelijk vrij precies gebleken in de interessante gebieden. Daar kan je dus best op ijken. :)

bert braadslee

Maakt niet uit wat voor schakeling je maakt, een 3,5 mm jack gooit altijd roet in het eten, eruit met die rommel...
Slechte contacten met alle (nare) gevolgen van dien, gebruik liever XLR oid.

Henielma

Citaat van: RobinB op 29-06-2012  23:53 uDe UT100 is forumproefondervindelijk vrij precies gebleken in de interessante gebieden. Daar kan je dus best op ijken. :)

Inderdaad met de UT100 of 200 of met de Tcontrol sensoren. In het gebied  -10°C to +85°C hebben de DS18b20 (Tcontrol) sensoren een absolute nauwkeurigheid van ±0.5°C. En in het relevante gebied zijn ze nog nauwkeuriger.

Temperatuur kalibratie is een apart vak. Goede kalibratie is niet zo simpel als het lijkt. Maar met smeltend ijs in water kom je een heel eind tenminste als je het water in beweging houdt en ook de kabel van de sensor er minstens een 10 cm in het koude water laat zitten.  Anders komt de warmte via de kabel alsnog naar de sensor.

Rickb

Citaat van: bert braadslee op 30-06-2012  01:16 uMaakt niet uit wat voor schakeling je maakt, een 3,5 mm jack gooit altijd roet in het eten, eruit met die rommel...
Slechte contacten met alle (nare) gevolgen van dien, gebruik liever XLR oid.

Je hebt gelijk.


De jack met spiritus schoongemaakt:


Had de afwijking nooit in deze orde van grootte verwacht.
Bedankt!

bert braadslee


DD13

@Superbeun
Wat voor maat boutje en moertje heb je gebruikt?
En waar je de hoofdstekker in stopt in het apparaat welke kleuren heb je waar gemonteerd?
Ik ben namelijk dit kastje ook aan het maken, ik moet alleen nog de 3 stopcontacten vastmoeren.

Alvast bedankt


Etn82

Naar alle positieve verhalen over gistkasten en alle zorgen die de hittegolf mij vorige week bracht, heb ik besloten in een serieuze gistkast te investeren.

De STC-1000 is onderweg vanuit China. Heb via Marktplaats een mooie 320 L drankenkoelkast overgenomen. Nu dus tijd om het kastje in elkaar te zetten. Ik ben erg gecharmeerd van het kastje dat Superbeun in elkaar heeft gezet, dus die wil ik ook gaan maken. Ik wil echter met een gloeilamp gaan verwarmen en dus niet met een schakelkast-cv (daar ik deze nogal prijzig vind in de aanschaf).

vandaar een vraag over de volgende onderdelen:

Citaat van: Superbeun op 03-05-2012  15:39 uMiniatuuraansluitstekker voor thermo-elementen 0220 0006 Zwart B & B Thermotechnik
Bestnr.: 740158-89

Miniatuuraansluitstekker voor thermo-elementen 0220 0135-01 Zwart B & B Thermotechnik
Bestnr.: 740246-89

Ik neem aan dat deze alleen nodig zijn wanneer je wilt verwarmen met de schakelkast-cv?  :weetniet:

Citaat van: Superbeun op 03-05-2012  15:39 uSchakelkast-cv S4 70 W/110-265 V ACDC
Bestnr.: 185824-89

BvD,

Etienne

Superbeun

Citaat van: DD13 op 21-07-2012  22:00 u@Superbeun
Wat voor maat boutje en moertje heb je gebruikt?
En waar je de hoofdstekker in stopt in het apparaat welke kleuren heb je waar gemonteerd?
Ik ben namelijk dit kastje ook aan het maken, ik moet alleen nog de 3 stopcontacten vastmoeren.

Alvast bedankt

Beste DD,

De boutjes zijn M4x16.
De aansluiting van de netstroomstekker:



Succes.

Superbeun

Citaat van: Etn82 op 30-07-2012  15:26 ueen vraag over de volgende onderdelen:

Ik neem aan dat deze alleen nodig zijn wanneer je wilt verwarmen met de schakelkast-cv?  :weetniet:

BvD,

Etienne

Beste Etienne,

Dit is de aansluitstekker voor de sensor van de STC-1000.
Je kan natuurlijk ook de sensor rechtstreeks aansluiten in je kastje (Dan zou ik wel een trekontlasting voor het snoer maken)
maar ik vond het handiger om alles van het kastje los te kunnen koppelen, voor als je eens wilt sleutelen aan het kastje.

Groet,

Patrick

Etn82

Citaat van: Superbeun op 31-07-2012  10:14 uBeste Etienne,

Dit is de aansluitstekker voor de sensor van de STC-1000.
Je kan natuurlijk ook de sensor rechtstreeks aansluiten in je kastje (Dan zou ik wel een trekontlasting voor het snoer maken)
maar ik vond het handiger om alles van het kastje los te kunnen koppelen, voor als je eens wilt sleutelen aan het kastje.

Groet,

Patrick

Dank, dan bestel ik ze meteen mee. Zo heel duur zijn ze niet, en het is inderdaad handig wanneer je alles los kan koppelen. Het ging mij er meer om dat ik geen overbodige onderdelen zou bestellen.

Wat zijn jouw ervaringen eigenlijk met de schakelkast-cv. Ik lees daar nogal wisselende dingen over hier op het forum.

Superbeun

Citaat van: Etn82 op 31-07-2012  11:15 uDank, dan bestel ik ze meteen mee. Zo heel duur zijn ze niet, en het is inderdaad handig wanneer je alles los kan koppelen. Het ging mij er meer om dat ik geen overbodige onderdelen zou bestellen.

Wat zijn jouw ervaringen eigenlijk met de schakelkast-cv. Ik lees daar nogal wisselende dingen over hier op het forum.
De schakelkastverwarming doet het prima, ik heb hem tot nog toe maar 1x gebruikt voor de hergisting op fles (op 23 ºC).
Deze schakelkastverwarming heeft een ingebouwde thermostaat, bij 80 ºC  slaat hij af (dit is alleen bij de versies van 70 W of meer)
Dit heeft als voordeel dat de temparatuur in de koelkast nagenoeg niet doorschiet omdat hij niet te warm wordt en snel weer afkoelt.
De koelkast krijg ik echter niet warmer dan 28 ºC (bij een keldertemperatuur van 17 ºC), maar voor mij is dat warm genoeg.

DD13

Superbeun, bedankt voor je antwoord, zie foto's



Nu is hij af :-) en het werkt nog steeds :-)

kroezanne

Ik heb er gisteren een besteld in China, nu nog een koelkast scoren... :nut:

Superbeun

Citaat van: DD13 op 01-08-2012  20:41 uSuperbeun, bedankt voor je antwoord, zie foto's

Nu is hij af :-) en het werkt nog steeds :-)

DD13, ziet er goed uit  :)

DenUil

Na het lezen van de hele thread heb ik nog een vraagje.
Ofwel heb ik overuit gelezen maar steken jullie de sensor in het bier of buiten het vergistingsvat?
Ik vraag me gewoon af of the sensors geen smaak kunnen beïnvloeden...?

William

Buiten het vergistingsvat op de wand van het vat onder eens sponsje (isolatie) zodat de kasttemperatuur zo min mogelijk de wandtemperatuur beïnvloed.

Het gaat niet zozeer om de smaak van de sensor maar doorgaans zijn ze niet helemaal lekdicht en begeven ze het als ze te lang in een vochtig medium zitten.

DenUil

Bevat deze http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270755274645&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:NL:1123 ook de sensor voor die prijs?
ik las wel : Package included
1 X Temperature controller
1 X Sensor cable
1 X User guide

Maar is die "Sensor cable" ook de eigenlijke sensor?

John

Alles zit erbij aan eind van de kabel zit een verdikking; de sensor. Je moet alleen wel opletten dat je een 220 volt uitvoering besteld.

BierHenk

Citaat van: DenUil op 07-08-2012  21:00 uBevat deze http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270755274645&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:NL:1123 ook de sensor voor die prijs?
ik las wel : Package included
1 X Temperature controller
1 X Sensor cable
1 X User guide

Maar is die "Sensor cable" ook de eigenlijke sensor?
Die veiling is al beëindigd :(
Hier meer succes.

John

Citaat van: BierHenk op 07-08-2012  21:24 uDie veiling is al beëindigd :(

Apparaatje wordt constant op verschillende plekken voor ongeveer dezelfde prijs aangeboden.

DenUil

Citaat van: BierHenk op 07-08-2012  21:24 uDie veiling is al beëindigd :(
Hier meer succes.

Besteld :-) nu nog een 2de hands frigo en we kunnen beginnen.

Etn82

Citaat van: Superbeun op 29-05-2012  23:05 u

Zwart is voor de ventilator, als er stroom op het kastje komt staat hier continu spanning op (ook handig als aansluiting voor het beluchten met de aquariumpomp).
ventilator draait dus altijd als het kastje aan staat. Op pagina 11 van deze draad staat het boodschappenlijstje van dit kastje, ook de sensoraansluiting.

Patrick

Hoe ziet de aansluiting voor het ventilator stopcontact er eigenlijk uit in een schema? Alle schema's in dit topic zijn namelijk zonder een dergelijk stopcontact? Kan iemand dit misschien in een schema zetten? Ik heb mijn kastje namelijk in elkaar, maar moet alleen nog de bedrading doen.

Bij voorbaat dank!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.