F4 paar ijsblokjes in een glas water.. smeltend ijs is 0 graden.. dan afstellen en voila
Naar wat ik gemeten en getest heb is de STC-1000 redelijk accuraat rond de ingestelde en geijkte temperatuur.
Maar als je van de geijkte temperatuur afwijkt wordt de afwijking in temperatuur meting ook steeds groter.
Om een vergisting temperatuur van 19° Celsius te kalibreren heb ik in een test setup de STC-1000 kalibratie drie keer moeten bijstellen.
De kalibratie voor 19° Celsius is in mijn geval -1.7° Celsius.
Tijdens het inbouwen van de bekabeling in de koelkast had ik 3 meter 1.5 mm² ader gebruikt met aan beide einden een 3.5 mm jack plug. Male aan de ene kant en female aan de andere kant.
De temperatuur meting van de STC-1000 was toen -46° Celsius terwijl de omgevingstemperatuur ongeveer 24° Celsius was.
Dat gaf me al de indruk dat de weerstand van de sensor zeer gevoelig ligt. Ook eerder in dit topic heb ik gelezen over een niet lineair verloop van de weerstand van de sensor.
Het zou kunnen dat de afwijking in mijn setup komt door de 10 cm 1.5 mm² ader die ik binnen het kastje voor de sensor gebruikt heb en de jack plug connectie tussen kastje en originele sensor kabel. Maar het lijkt me meer waarschijnlijk dat de STC-1000 een redelijk verloop heeft en eigenlijk voor elke doel temperatuur opnieuw gekalibreerd moet worden.
Wellicht dat ervaringen van anderen dit kunnen onderschrijven of afvallen...