STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BBA

Lasdoppen/Lasklemmen.


Zelfde schema inderdaad, indertijd heb ik dit gemaakt toen ik zelf het mijn chinese variant ging aansluiten.

Oscar

Citaat van: BBA op 25-06-2012  21:23 uLasdoppen/Lasklemmen.

Thanks...

Citaat van: BBA op 25-06-2012  21:23 uZelfde schema inderdaad, indertijd heb ik dit gemaakt toen ik zelf het mijn chinese variant ging aansluiten.

Ik heb wat moeite met dat soort schema's, maar met de foto kom ik den ik ik wel iets verder. Dit soort dingen moet je mij dus op de jip & janneke manier uitleggen. ;D ;D

BBA

Citaat van: Oscar op 25-06-2012  21:26 uThanks...
You're welcome!

Citaat van: Oscar op 25-06-2012  21:26 uIk heb wat moeite met dat soort schema's, maar met de foto kom ik den ik ik wel iets verder. Dit soort dingen moet je mij dus op de jip & janneke manier uitleggen. ;D ;D
Ieder het zijne natuurlijk  ;) , hoop dat je er uit komt.

Oscar

Citaat van: BBA op 25-06-2012  21:29 uhoop dat je er uit komt.

Yep. Heb van John een Jip & Janneke tekening van de schakeling gekregen. Moet nu wel ff 2 geaarde stop-contacten kopen... :)

RobinB

Citaat van: Oscar op 25-06-2012  21:30 uYep. Heb van John een Jip & Janneke tekening van de schakeling gekregen.

Post je die hier ook nog?
Of staat hij al ergens?
:)

chielemans

Ik ga over 8-12 maanden (afhankelijk van verkoop huis) ook een koelkast aanschaffen met een STC-1000.. zou de Jip&Janneke-versie dan ook erg waarderen :)

 - Michiel

Oscar


hans100w

Oscar, in de brouwerij weet je toch ook hoe de wortstroomloop is als je kleppen hebt geopend of gesloten? Met elektriciteit is het eigenlijk niet anders. Maar ik wil je best helpen hoor, 230 Volt is gevaarlijk genoeg  :rundum:

Oscar

Citaat van: hans100w op 26-06-2012  00:18 uOscar, in de brouwerij weet je toch ook hoe de wortstroomloop is als je kleppen hebt geopend of gesloten? Met elektriciteit is het eigenlijk niet anders.

Klopt. Maar bij stroomschema's zijn de tekentjes net iets anders.... ;D en heb je met andere dingen te maken.

Citaat van: hans100w op 26-06-2012  00:18 uMaar ik wil je best helpen hoor, 230 Volt is gevaarlijk genoeg  :rundum:

Dat weet ik. :groots: Maar met de jip & janneke tekening ga ik het denk ik wel redden. Eerst nog naar de Gamma (Je kunt niet zonder. ;) )

Oscar

Jippeeeeee   :dansen: :elifant:  hij doet het..... :)







Ik ben er bij mee.... :)

heijligers

Netjes Oscar.

Wat is de functie van dat ene zwarte draadje ???   :lol:

Oscar

Citaat van: heijligers op 28-06-2012  18:45 uWat is de functie van dat ene zwarte draadje ???   :lol:

De zwarte draadjes zijn wel netjes met tape gecodeerd... :)

Oscar

Ik heb nog even een (paar) vraag(en) ter verduidelijking:

Je kunt de STC-1000 instellen

F1 : Dat is de ingestelde temperatuur welke je bier ook moet zijn. Dat is duidelijk
F2 : "Difference" staat default op 0,5°C.  Dit houdt in dat de schakeling werkt op + en - 0,5° C? Dus ingestelde temperatuur is 19 °C en schakeling reageert bij 18,5°C en 19,5 °C ??  :weetniet:
F3 : Compressor delay time...???  :weetniet: :weetniet:  Wat houdt dat exact in ???
F4 : Calibratie temperatuur. Dat is de temperatuur waarbij je 'm kunt kalibreren (Default 0°C), maar hoe kalibreer je dan (indien nodig) ???  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

matthew

Mooi hoor oscar!  ik had je heel wat getype op het forum kunnen besparen als je me ff 1 whatsapp had gedaan :p

Jacques

Citaat van: Oscar op 28-06-2012  23:33 uJe kunt de STC-1000 instellen

F1 : Dat is de ingestelde temperatuur welke je bier ook moet zijn. Dat is duidelijk
F2 : "Difference" staat default op 0,5°C.  Dit houdt in dat de schakeling werkt op + en - 0,5° C? Dus ingestelde temperatuur is 19 °C en schakeling reageert bij 18,5°C en 19,5 °C ??  :weetniet:
F3 : Compressor delay time...???  :weetniet: :weetniet:  Wat houdt dat exact in ???
F4 : Calibratie temperatuur. Dat is de temperatuur waarbij je 'm kunt kalibreren (Default 0°C), maar hoe kalibreer je dan (indien nodig) ???  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

In dit topic is dat al een paar keer aan de orde geweest. Even opzoeken Oscar.

matthew

Citaat van: Oscar op 28-06-2012  23:33 uIk heb nog even een (paar) vraag(en) ter verduidelijking:

Je kunt de STC-1000 instellen

F1 : Dat is de ingestelde temperatuur welke je bier ook moet zijn. Dat is duidelijk
F2 : "Difference" staat default op 0,5°C.  Dit houdt in dat de schakeling werkt op + en - 0,5° C? Dus ingestelde temperatuur is 19 °C en schakeling reageert bij 18,5°C en 19,5 °C ??  :weetniet:
F3 : Compressor delay time...???  :weetniet: :weetniet:  Wat houdt dat exact in ???
F4 : Calibratie temperatuur. Dat is de temperatuur waarbij je 'm kunt kalibreren (Default 0°C), maar hoe kalibreer je dan (indien nodig) ???  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

F2 bij +0,5 hoger dan ingesteld gaat ie koelen
     bij -0,5 lager dan ingesteld gaat ie verwarmen
dus max een verschil van 1 graad.. kleiner kan, maar dat hangt af van hoever je koeling/verwarming doorschiet.. gewoon uitproberen
F3 compressor delay/.. aan/uit/aan/uit voor een compressor is niet goed, vandaar een inschakelvertraging voor de compressorpomp
F4 paar ijsblokjes in een glas water.. smeltend ijs is 0 graden.. dan afstellen en voila

Even een edit op de F3.. die delay time geldt alleen voor het koelen ;)

Oscar

Gesnapt, gesnopen en begrepen.   :groots: :groots:

Alles maar even samengevat in een artikeltje op mijn website

Tinus

@Oscar, de uitleg op je site ziet er super uit!

Op mijn STC-1000 heb ik nu alleen de (lamp) verwarming aangesloten. Dit omdat mijn koelkast in de garage staat. 'S nachts gaat de lamp daarom nog wel eens aan.

Overdag staat de koelkast soms in de zon en wil hij eigenlijk koelen maar ik heb de koelkast niet aangesloten.

Hoe doen jullie dat? Sluiten jullie zowel de koelkast als de verwarming aan en laten jullie de STC-1000 alles regelen?
Ik ben dan bang dat de temperatuur zo gaat jojoen, dat de koelkast teveel koelt zodat de verwarming weer aangaat ect ect.

Wat is jullie ervaring?

Raymond293

Mijn controller regelt allebei. Koelen en verwarmen.
Je kan je temperatuur buffer instellen zodat de koelkast niet gaat jojo-en. Mijn buffer staat op 0,3 graden :)

Uyleman

Die van mij staan ook op 0.3 buffer ruimte. En blijft netjes constant hoor.

Af en toe schiet die aan maar dan is zeker geen ge-jojo!

Rickb

Citaat van: Oscar op 29-06-2012  01:06 uAlles maar even samen gevat in een artikeltje op mijn website

In het aansluitschema dat je op je website geplaatst hebt zou je eigenlijk draad 5 en draad 7 zwart moeten maken.
Dat zijn namelijk de daadwerkelijke schakeldraden.

Mooie site verder. Zal er eens flink door gaan bladeren  ;)

Oscar

Citaat van: Rickb op 29-06-2012  20:49 uIn het aansluitschema dat je op je website geplaatst hebt zou je eigenlijk draad 5 en draad 7 zwart moeten maken.
Dat zijn namelijk de daadwerkelijke schakeldraden.

Nee, want dan correspondeert het niet meer met de standaard. Het is inderdaad de schakeldraad, maar de schakeling vindt in de STC-1000 plaats. Voor het stopcontact is het gewoon de stroomtoevoer (bruine draad dus)

Citaat van: Rickb op 29-06-2012  20:49 uMooie site verder. Zal er eens flink door gaan bladeren  ;)

Thanks... :)

orangeloo

Citaat van: Oscar op 29-06-2012  01:06 uGesnapt, gesnopen en begrepen.   :groots: :groots:

Alles maar even samen gevat in een artikeltje op mijn website

Hee Oscar, proficiat met je aankoop en de uitwerking ervan. Ziet er netjes uit, net als de uitleg op je site.  :duimop:

Rickb

Citaat van: Oscar op 29-06-2012  20:53 uNee, want dan correspondeert het niet meer met de standaard. Het is inderdaad de schakeldraad, maar de schakeling vindt in de STC-1000 plaats. Voor het stopcontact is het gewoon de Stroomtoevoer (Bruine draad dus)

Haal maar eens eens een schakelaar in de muur en het potje boven een lamp in het plafond open.
De nul loopt direct naar de lamp, de fase naar de schakelaar en vanaf de schakelaar naar de lamp loopt de schakeldraad.
Een schakelaar bevat contactpunten en het relais in de STC-1000 ook. Dat maakt onderling geen enkel verschil.
En in dit geval is de lamp vervangen door een stopcontact. Ook dit maakt het verschil niet.

Oscar

Je hebt gelijk. Feitelijk zijn fasedraad (bruin) en schakeldraad (zwart) gelijk en zijn allebei stroomtoevoer... Een en ander aangepast in artikel en de schakeldraden zwart gemaakt... :)  Tsjonge ik leer hier nog wat van ook. :)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.