STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

ciesvandekwis

Ben als mijn eigen cadeau voor vaderdag ook aan het knutselen geslagen:
een temperatuurcontroller (bijna af, 2 stopcontacten er nog in gooien)
een magneetroerder (nog niet perfect, de roervlo vliegt er meteen af, misschien ergens nog een regelbare voeding vinden)


BierHenk

ik heb er nu ook een op de korrel.
Éen dingetje vraag ik mij af: kan de sensor ook gewoon in de maisch?

Op een of ander forum heb ik gelezen dat ze die dingen in het aquarium hingen. Is hier ervaring met onderdompeling?
Of wordt de STC1000 alleen gebruikt voor vergisting?

Jacques

Citaat van: BierHenk op 18-06-2012  19:45 uik heb er nu ook een op de korrel.
Éen dingetje vraag ik mij af: kan de sensor ook gewoon in de maisch?

Op een of ander forum heb ik gelezen dat ze die dingen in het aquarium hingen. Is hier ervaring met onderdompeling?
Of wordt de STC1000 alleen gebruikt voor vergisting?

Lijkt mij niet zo'n goed plan. Je zou een koperen of rvs buis kunnen gebruiken die aan één kant vloeistofdicht is afgesloten.

robbel

Citaat van: Jacques op 18-06-2012  21:41 uLijkt mij niet zo'n goed plan. Je zou een koperen of rvs buis kunnen gebruiken die aan één kant vloeistofdicht is afgesloten.

Dit is inderdaad een goede optie, alleen vraag ik mij af of het koper in een licht zure omgeving niet gaat oxideren, met alle nadelige gevolgen...?

Jacques

Citaat van: robbel op 18-06-2012  22:17 ualleen vraag ik mij af of het koper in een licht zure omgeving niet gaat oxideren, met alle nadelige gevolgen...?

Over koper en wort is al heel wat keren wat geschreven op dit forum. De algemene conclusie is dat je hierover je niet druk hoeft te maken. De contacttijd is vrij beperkt. De zuurgraad laag en de meeste koperionen worden opgenomen door de gist.

robbel

Okay, dat is dan gunstig, een thermowell is makkelijker gemaakt van koper dan rvs.
Ik ga het ook eens uitproberen, de temperatuur is zo een stuk nauwkeuriger te meten.

Oscar

Zo, heb nu ook een TC-10  :) en probeer hem nu aan te sluiten. Maar ik heb een stroomkabel waarvan ik de achterkant heb afgeknipt en nu kom ik  tegen een groene draad, zwarte draad en witte draad  :weetniet: Als ik de groene en de zwarte gebruik om aan te sluiten doet ie het niet, groen en wit doet het ook niet... Ik durf niet zomaar alle combinaties te proberen omdat ik bang ben dat ik mijn tc10 dan meteen om zeep help... Weet iemand hier iets van af?  Via wikipedia kom ik er ook niet echt uit.

De draadkleuren zijn nogal afwijkend van standaard.

robbel

Oscar,

Weet je zeker dat de draad geschikt is voor 230 V?
Indien je beschikt over een multimeter, zou je de de draden kunnen doormeten.
Omdat de tc-10 gevoed wordt met wisselstroom, kan er niet veel misgaan, gewoon proberen zou ik zeggen. Je aardlek kan hooguit schakelen indien je de aardedraad in plaats van de nuldraad aangesloten hebt.


Oscar

Citaat van: robbel op 19-06-2012  21:23 uOmdat de tc-10 gevoed wordt met wisselstroom, kan er niet veel misgaan, gewoon proberen zou ik zeggen. Je aardlek kan hooguit Schakelen indien je de aardedraad ipv de nuldraad aangesloten hebt.

Thanks... gelukt zonder schade. :)  De groene draad bleek de aarde te zijn. Zwart/wit gaf power aan mijn TC-10. :)

John

Heb je een "echte" of een Chinese?

Oscar

Via ebay gekocht. Echt of Chinees, als ie maar werkt. :)

John

Was gewoon nieuwsgierig of het STC-1000 is of TC-10. Ik heb STC-1000 (de Chinees dus) en ben dik tevreden! Beste investering de laatste tijd (en geen geld).

hansm

Citaat van: Oscar op 19-06-2012  21:42 uThanks... gelukt zonder schade. :)  De groene draad bleek de aarde te zijn. Zwart/wit gaf power aan mijn TC-10. :)

Je had ook gewoon een stukje standaardsnoer en een standaard spatwaterdichte stekker met randaarde kunnen kopen. Dan weet je tenminste hoe de aansluitingen zitten en loop je geen risico op verkeerd aansluten.

Oscar

Citaat van: hansm op 19-06-2012  22:27 uJe had ook gewoon een stukje standaardsnoer en een standaard spatwaterdichte stekker met randaarde kunnen kopen. Dan weet je tenminste hoe de aansluitingen zitten en loop je geen risico op verkeerd aansluten.

Had gekund. Maar dit snoer had ik nog. Wist ik veel dat ik afwijkende kleuren zou tegen komen. Maar het is goed gekomen. Nu nadenken over het kastje wat ik er omheen ga bouwen. :denken:

Uyleman

Laat ik ook een van mijn doosjes er maar even erop zetten :)






Albertus


Albertus


Uyleman

haha ja die! wat ik nou fout deed kon ik alleen even niet vinden!

Albertus

Klik met de rechtermuistoets op de plaatsjes en vergelijk de URL van de plaatjes.

Bert

Uyleman

Citaat van: Albertus op 21-06-2012  14:42 uKlik met de rechtermuistoets op de plaatsjes en vergelijk de URL van de plaatjes.

Dank u wel ! :)

Oscar

Zo, nou ik ook een geinig houten kistje gemaakt voor mijn TC-10 waar ik al best wel trots op ben. Maar nu het aansluiten nog...en dat krijg ik niet werkend. De sensor doet het dus die stroomvoorziening heb ik goed gedaan. Maar de uitgangen geven volgens mij geen stroom door (heb geen multimeter om te meten).

Ik heb 2 stopcontacten gekocht zonder aarde en deze heb ik voorzien van koperdraaden:








Naar mijn bescheiden inzicht heb ik dit toch goed aangesloten?  :weetniet:  Ik kan in ieder geval niets anders bedenken.

Daarna ook verbonden met de TC-10:





Maar tot op heden krijgt het apparaat wat ik aansluit op het stopcontact (in dit geval een lampje) geen stroom als het display aangeeft dat er gekoeld wordt (Lampjes zit op de koelkant).

Zie ik nu iets over het hoofd? Is het een geval van RTFM?    :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Kokkie

Oscar, kijk even naar het schema in de wiki. ;)


BBA

Citaat van: Oscar op 25-06-2012  20:58 uis het een geval van RTFM ?    :weetniet: :weetniet: :weetniet:


Min of meer wel. In het kort komt het er op neer dat je de TC-10 als een schakelaar moet opnemen in het circuit. Dus van stroomvoorziening naar TC-10, van daar naar stopcontact en van daar weer terug naar stroomvoorziening. Zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17829.msg297995.html#msg297995

Kokkie

 ;D Het zelfde schema.

Maar er dient inderdaad ook een stroomdraad (bruin) naar de heating en cooling te lopen, van daar naar je stopcontact en van je stopcontact een draad (blauw) terug naar de stoomvoorziening.

Oscar

Citaat van: Kokkie op 25-06-2012  21:17 uMaar er dient inderdaad ook een stroomdraad (bruin) naar de heating en cooling te lopen, van daar naar je stopcontact en van je stopcontact een draad (blauw) terug naar de stoomvoorziening.

Ik heb maar 1 kleur draad... Maar ik moet dus nog iets van verbindingstukjes kopen? (Hoe heten dat soort dingetjes?  :weetniet:)  Op naar de gamma dus... :)

Bedankt voor de hulp so far. I'll be back. (Ben niet zo handig, maar met wat hulp gaat het mij wel lukken).


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.