Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: STC-1000, Het Chinese alternatief  (gelezen 497233 keer)

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • Cooling is an Art!
Re: STC-1000, Het Chinese alternatief
« Reactie #275 Gepost op: 24-05-2012 18:58 u »
Klopt....

Ik sta al weer te popelen, maar eerst de spullen op orde.

Grt peterr

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rickb

• Junior lid
  • **
  • Alu, alu, laukr
« Reactie #276 Gepost op: 24-05-2012 21:31 u »
pinteLIER, het condens gaatje is redelijk groot.
In mijn koelkast is de diameter, op het gevoel en wat ik er nu door heb lopen, groter dan een halve centimeter.

Tijdens mijn test had ik zowel de sensor draad als de voeding aders onder de rubbers door lopen.
Ook sloot toen de koelkast nog volledig. Het lijkt niet veel uit te maken.

Voor het gemak heb ik het toch door het condens gaatje laten lopen, kan er ook niets verschieten.

Voor het boren van gaatjes sluit ik mij aan bij de voorgaande antwoorden. Het brengt risico's met zich mee. Als je voorzichtig bent boor je niet door leidingen, maar je kan dan wel extra test gaatjes in je koelkast maken voordat je de juiste plek gevonden hebt.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #277 Gepost op: 24-05-2012 22:09 u »
Indien je verkeert boort kan je op zoek naar een nieuwe koelkast. Je hebt mijn inziens maar 1 kans.

Daarom zou ik niet in de achterwand boren maar in een zijwand.

Offline LRFokken

• Super lid
  • Een goed begin is een half biertje
« Reactie #278 Gepost op: 25-05-2012 21:57 u »
Aangezien de eerste post van bijna een jaar geleden komt, zijn er al slechte ervaringen met het kastje, of evenaart het zijn Europese tegenhanger? Ik zit er aan te denken ook alvast even 1 te bestellen, in elkaar te zetten (ik zal voor de zekerheid even een schema hier plaatsen, al heb ik wel een idee van hoe het moet). Blijf ik ondertussen zoeken naar een koelkast.

Als ik het goed lees hier gaat er zowel een + naar het kastje zelf (dat gewoon op 230 werkt?) en fungeert het verder als een dubbele schakelaar met zowel een + voor koelen als een + voor verwarmen, waarnaar er een schakeldraadje richting de stopcontacten kan. De - komt dan terug van 3 punten: koelen, verwarmen en het kastje zelf?

Jullie aarden de boel wel allemaal? Tenminste, een aarding van de stroomingang naar de stopcontacten voor verwarming en koeling? Ik neem namelijk aan dat het kastje zelf geen aarde heeft?

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schóne en HOP'n AROUND
« Reactie #279 Gepost op: 25-05-2012 22:13 u »
Wacht al 5 weken, duurt dat altijd zo lang?

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #280 Gepost op: 25-05-2012 23:32 u »

Komt waarschijnlijk per pakezel het land binnen ;). Maar ik had 'm binnen 2 weken...

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #281 Gepost op: 26-05-2012 07:55 u »

Oei! Das lang
Ik heb vorige week er eentje besteld.
De conrad spullen heb ik al, dus straks maar vast de wcd,s en bedrading in orde maken.
En maar even wachten met brouwen.

Grt peterr

Offline Tinus

• Vol lid
  • www.biergildegroningen.nl
« Reactie #282 Gepost op: 26-05-2012 08:35 u »

Ik bestel regelmatig spullen bij onze oosterse vrienden. Er valt niets over te zeggen. 2 weken is echt heel erg snel, meestal duurt het 4 a 5 weken. Ik heb wel eens gehad dat het 8 weken duurde. Na 6 weken neem ik meestal contact op met de verkoper.

Met andere woorden... het wachten duurt lang, erg lang maar ik zou me nog geen zorgen maken.

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #283 Gepost op: 26-05-2012 09:03 u »
Aangezien de eerste post van bijna een jaar geleden komt, zijn er al slechte ervaringen met het kastje, of evenaart het zijn Europese tegenhanger? Ik zit er aan te denken ook alvast even 1 te bestellen, in elkaar te zetten (ik zal voor de zekerheid even een schema hier plaatsen, al heb ik wel een idee van hoe het moet). Blijf ik ondertussen zoeken naar een koelkast.

Als ik het goed lees hier gaat er zowel een + naar het kastje zelf (dat gewoon op 230 werkt?) en fungeert het verder als een dubbele schakelaar met zowel een + voor koelen als een + voor verwarmen, waarnaar er een schakeldraadje richting de stopcontacten kan. De - komt dan terug van 3 punten: koelen, verwarmen en het kastje zelf?

Jullie aarden de boel wel allemaal? Tenminste, een aarding van de stroomingang naar de stopcontacten voor verwarming en koeling? Ik neem namelijk aan dat het kastje zelf geen aarde heeft?

Ik heb het kastje ruim een half jaar in gebruik en ik ben er uiterst positief over.

Ik zeg doen!

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #284 Gepost op: 26-05-2012 09:10 u »
Paar maanden in gebruik: beste investering in mijn nieuwe brouwerij die ik voor zo'n bedrag heb gedaan.

Levertijd was onwaarschijnlijk kort: als ik of kan herinneren 7 werkdagen!!!

Offline Rickb

• Junior lid
  • **
  • Alu, alu, laukr
« Reactie #285 Gepost op: 26-05-2012 21:41 u »
Als ik het goed lees hier gaat er zowel een + naar het kastje zelf (dat gewoon op 230 werkt?) en fungeert het verder als een dubbele schakelaar met zowel een + voor koelen als een + voor verwarmen, waarnaar er een schakeldraadje richting de stopcontacten kan.

Het kastje werkt inderdaad op 230 volt. De fase (bij wisselstroom wisselen + en - zich (hier) 50x per seconde af) gaat inderdaad naar de ingang van het kastje en naar het koel en verwarmings punt op het kastje.
Vanaf verwarmen en koelen op het kastje gaat er een schakeldraad naar de koeling en de verwarming.

De - komt dan terug van 3 punten: koelen, verwarmen en het kastje zelf?
De nul (wat je mag vergelijken met de wissel stroom variant van de -) gaat inderdaad ook in het kastje en in de verwarming en de koeling.

Het kastje zelf heeft geen aarde. Maar sluit de aarde wel aan richting verwarmen en koelen! Veiligheid boven alles.

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #286 Gepost op: 26-05-2012 21:59 u »
Het kastje werkt inderdaad op 230 volt. De fase (bij wisselstroom wisselen + en - zich (hier) 50x per seconde af) gaat inderdaad naar de ingang van het kastje en naar het koel en verwarmings punt op het kastje.
Vanaf verwarmen en koelen op het kastje gaat er een schakeldraad naar de koeling en de verwarming.
De nul (wat je mag vergelijken met de wissel stroom variant van de -) gaat inderdaad ook in het kastje en in de verwarming en de koeling.
Het kastje zelf heeft geen aarde. Maar sluit de aarde wel aan richting verwarmen en koelen! Veiligheid boven alles.

Ik had al het vermoeden dat wisselstroom niet van plusjes en minnetjes houdt. Bedankt voor je uitleg. Het hele ding is dus niets meer dan twee schakelaars dat zich zelf ook van een beetje stroom moet bedienen.

Offline Rickb

• Junior lid
  • **
  • Alu, alu, laukr
« Reactie #287 Gepost op: 26-05-2012 22:03 u »
Helemaal correct.

Het was ook niet flauw bedoeld, alleen om helemaal duidelijk te zijn.

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #288 Gepost op: 26-05-2012 22:09 u »
Helemaal correct.

Het was ook niet flauw bedoeld, alleen om helemaal duidelijk te zijn.

Totaal niet flauw opgevat ;-). En dan te bedenken dat ik zelf gevraagd wordt om wandcontactdozen en schakelaars aan te leggen bij mijn zwager. Maar goed, de enige twee vereisten daarbij zijn een schroevendraaier en het ontbreken van kleurenblindheid. ;-).

Ik ga me er helemaal mee redden, ik zal er deze week eens eentje gaan bestellen. Ik zie trouwens iedereen met 'computerstekers' werken om het geheel van stroom te voorzien. Heeft dit naast compactheid nog een reden?

Offline Rickb

• Junior lid
  • **
  • Alu, alu, laukr
« Reactie #289 Gepost op: 26-05-2012 22:33 u »
Trekontlasting. Je trekt de stekker er uit zonder verder iets kapot te maken.

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #290 Gepost op: 26-05-2012 22:41 u »
Trekontlasting. Je trekt de stekker er uit zonder verder iets kapot te maken.

Weer wat geleerd.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #291 Gepost op: 26-05-2012 23:58 u »
Vandaag was mijn kastje ook klaar.

Heb je ook foto's van hoe het intern allemaal aangesloten is?

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #292 Gepost op: 27-05-2012 10:26 u »
Goed,
Gisteren zo'n zelfde kastje van de Conrad als heer Superbeun onder handen genomen.

Alleen 2 wcd chassis delen erin gemaakt.
Aansluitsnoer 3x1,5 mm via snoerwartel ( is gelijk trek onlasting)
 3x wago klem ( type geschikt voor soepel en harde kern ) erin.
De bedrading vast in orde gemaakt dat alleen de regelaar nog aangesloten moet worden ( als hj binnen is )

Nul draden naar wcd's en eentje regelaar voeding
 geelgroen direct naar wcd's

Fase naar regelaar voeding, en 2x naar de schakelaar ( eentje koelen, eentje verwarmen)
Vandaar naar de wcd's

Was elke schakeling in mijn vak maar zo basic .. :)

Maar als je geen techneut bent snap ik dat het lastig is.

Als het opstellingetje klaar is post ik wel een foto

Grt peterr

klik...

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #293 Gepost op: 27-05-2012 15:51 u »
Aangezien de eerste post van bijna een jaar geleden komt, zijn er al slechte ervaringen met het kastje, of evenaart het zijn Europese tegenhanger?

Toen ik deze draad startte heb ik twee STC-1000's aangeschaft. Afgelopen jaar had ik ze in gebruik samen met een TC-10. Hoewel er kleine soft- en hardwarematige verschillen zijn blijkt dat in de praktijk weinig uit te maken.
De twee STC-1000's functioneren tot nu toe (altijd voorzichtig zijn) probleemloos.

Bert

Offline Superbeun

• Senior lid
  • Do not fear, Beun is here
« Reactie #294 Gepost op: 29-05-2012 20:23 u »
Heb je ook foto's van hoe het intern allemaal aangesloten is?
Bij deze:

In Actie:

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #295 Gepost op: 29-05-2012 21:35 u »
Bij deze:

In Actie:

Even voor mezelf: Rood is verwarmen, wit is koelen en zwart is stroom in? En wat heb je nog onder je rode stopcontact zitten? Voor de sensor heb je nog een aparte aansluiting? Wat voor aansluiting heb je daarvoor gebruikt?

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #296 Gepost op: 29-05-2012 23:05 u »
Even voor mezelf: Rood is verwarmen, wit is koelen en zwart is stroom in? En wat heb je nog onder je rode stopcontact zitten? Voor de sensor heb je nog een aparte aansluiting? Wat voor aansluiting heb je daarvoor gebruikt?

Zwart is voor de ventilator, als er stroom op het kastje komt staat hier continu spanning op (ook handig als aansluiting voor het beluchten met de aquariumpomp).
ventilator draait dus altijd als het kastje aan staat. Op pagina 11 van deze draad staat het boodschappenlijstje van dit kastje, ook de sensoraansluiting.

Patrick

Offline Superbeun

• Senior lid
« Reactie #297 Gepost op: 29-05-2012 23:23 u »
Goed,
Gisteren zo'n zelfde kastje van de Conrad als heer Superbeun onder handen genomen.

Alleen 2 wcd chassis delen erin gemaakt.
Aansluitsnoer 3x1,5 mm via snoerwartel ( is gelijk trek onlasting)
 3x wago klem ( type geschikt voor soepel en harde kern ) erin.
De bedrading vast in orde gemaakt dat alleen de regelaar nog aangesloten moet worden ( als hj binnen is )

Nul draden naar wcd's en eentje regelaar voeding
 geelgroen direct naar wcd's

Fase naar regelaar voeding, en 2x naar de schakelaar ( eentje koelen, eentje verwarmen)
Vandaar naar de wcd's

Was elke schakeling in mijn vak maar zo basic .. :)

Maar als je geen techneut bent snap ik dat het lastig is.

Als het opstellingetje klaar is post ik wel een foto

Grt peterr

Mooi kastje geworden Peter.
Wcd's had ik alleen iets hoger gemaakt, dan kom je wat makkelijker weg met haakse aansluitstekkers.
Stevig aansluitsnoertje.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #298 Gepost op: 30-05-2012 08:41 u »
Op pagina 11 van deze draad staat het boodschappenlijstje van dit kastje, ook de sensoraansluiting.
Kleine tip: pagina 11 is niet voor iedereen gelijk, je kunt dit namelijk aanpassen in je profiel. Bij verwijzing kun je dus best een citaat opnemen.

Zo dus:
Alles bij Conrad gekocht, dit is de boodschappenlijst:

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #299 Gepost op: 30-05-2012 19:20 u »
Mooi kastje geworden Peter.
Wcd's had ik alleen iets hoger gemaakt, dan kom je wat makkelijker weg met haakse aansluitstekkers.
Stevig aansluitsnoertje.

inderdaad.  Daar had ik niet aan gedacht. Zou het niet gaan dan draai ik ze een 1/4 slag  ;D

Grt peterr