STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Peterrr

Klopt....

Ik sta al weer te popelen, maar eerst de spullen op orde.


Grt peterr

Rickb

pinteLIER, het condens gaatje is redelijk groot.
In mijn koelkast is de diameter, op het gevoel en wat ik er nu door heb lopen, groter dan een halve centimeter.

Tijdens mijn test had ik zowel de sensor draad als de voeding aders onder de rubbers door lopen.
Ook sloot toen de koelkast nog volledig. Het lijkt niet veel uit te maken.

Voor het gemak heb ik het toch door het condens gaatje laten lopen, kan er ook niets verschieten.

Voor het boren van gaatjes sluit ik mij aan bij de voorgaande antwoorden. Het brengt risico's met zich mee. Als je voorzichtig bent boor je niet door leidingen, maar je kan dan wel extra test gaatjes in je koelkast maken voordat je de juiste plek gevonden hebt.

Henielma

Indien je verkeert boort kan je op zoek naar een nieuwe koelkast. Je hebt mijn inziens maar 1 kans.

Daarom zou ik niet in de achterwand boren maar in een zijwand.

LRFokken

Aangezien de eerste post van bijna een jaar geleden komt, zijn er al slechte ervaringen met het kastje, of evenaart het zijn Europese tegenhanger? Ik zit er aan te denken ook alvast even 1 te bestellen, in elkaar te zetten (ik zal voor de zekerheid even een schema hier plaatsen, al heb ik wel een idee van hoe het moet). Blijf ik ondertussen zoeken naar een koelkast.

Als ik het goed lees hier gaat er zowel een + naar het kastje zelf (dat gewoon op 230 werkt?) en fungeert het verder als een dubbele schakelaar met zowel een + voor koelen als een + voor verwarmen, waarnaar er een schakeldraadje richting de stopcontacten kan. De - komt dan terug van 3 punten: koelen, verwarmen en het kastje zelf?

Jullie aarden de boel wel allemaal? Tenminste, een aarding van de stroomingang naar de stopcontacten voor verwarming en koeling? Ik neem namelijk aan dat het kastje zelf geen aarde heeft?

Hai

Wacht al 5 weken, duurt dat altijd zo lang?

Sjaak_Deventer

Citaat van: Hai's op 25-05-2012  22:13 uWacht al 5 weken, duurt dat altijd zo lang?

Komt waarschijnlijk per pakezel het land binnen ;). Maar ik had 'm binnen 2 weken...

Peterrr

Citaat van: Hai's op 25-05-2012  22:13 uWacht al 5 weken, duurt dat altijd zo lang?


Oei! Das lang
Ik heb vorige week er eentje besteld.
De conrad spullen heb ik al, dus straks maar vast de wcd,s en bedrading in orde maken.
En maar even wachten met brouwen.

Grt peterr

Tinus

Citaat van: Hai's op 25-05-2012  22:13 uWacht al 5 weken, duurt dat altijd zo lang?

Ik bestel regelmatig spullen bij onze oosterse vrienden. Er valt niets over te zeggen. 2 weken is echt heel erg snel, meestal duurt het 4 a 5 weken. Ik heb wel eens gehad dat het 8 weken duurde. Na 6 weken neem ik meestal contact op met de verkoper.

Met andere woorden... het wachten duurt lang, erg lang maar ik zou me nog geen zorgen maken.

davadox

Citaat van: LRFokken op 25-05-2012  21:57 uAangezien de eerste post van bijna een jaar geleden komt, zijn er al slechte ervaringen met het kastje, of evenaart het zijn Europese tegenhanger? Ik zit er aan te denken ook alvast even 1 te bestellen, in elkaar te zetten (ik zal voor de zekerheid even een schema hier plaatsen, al heb ik wel een idee van hoe het moet). Blijf ik ondertussen zoeken naar een koelkast.

Als ik het goed lees hier gaat er zowel een + naar het kastje zelf (dat gewoon op 230 werkt?) en fungeert het verder als een dubbele schakelaar met zowel een + voor koelen als een + voor verwarmen, waarnaar er een schakeldraadje richting de stopcontacten kan. De - komt dan terug van 3 punten: koelen, verwarmen en het kastje zelf?

Jullie aarden de boel wel allemaal? Tenminste, een aarding van de stroomingang naar de stopcontacten voor verwarming en koeling? Ik neem namelijk aan dat het kastje zelf geen aarde heeft?

Ik heb het kastje ruim een half jaar in gebruik en ik ben er uiterst positief over.

Ik zeg doen!

John

Paar maanden in gebruik: beste investering in mijn nieuwe brouwerij die ik voor zo'n bedrag heb gedaan.

Levertijd was onwaarschijnlijk kort: als ik of kan herinneren 7 werkdagen!!!

Rickb

Citaat van: LRFokken op 25-05-2012  21:57 uAls ik het goed lees hier gaat er zowel een + naar het kastje zelf (dat gewoon op 230 werkt?) en fungeert het verder als een dubbele schakelaar met zowel een + voor koelen als een + voor verwarmen, waarnaar er een schakeldraadje richting de stopcontacten kan.

Het kastje werkt inderdaad op 230 volt. De fase (bij wisselstroom wisselen + en - zich (hier) 50x per seconde af) gaat inderdaad naar de ingang van het kastje en naar het koel en verwarmings punt op het kastje.
Vanaf verwarmen en koelen op het kastje gaat er een schakeldraad naar de koeling en de verwarming.

Citaat van: LRFokken op 25-05-2012  21:57 uDe - komt dan terug van 3 punten: koelen, verwarmen en het kastje zelf?
De nul (wat je mag vergelijken met de wissel stroom variant van de -) gaat inderdaad ook in het kastje en in de verwarming en de koeling.

Citaat van: LRFokken op 25-05-2012  21:57 uJullie aarden de boel wel allemaal? Tenminste, een aarding van de stroomingang naar de stopcontacten voor verwarming en koeling? Ik neem namelijk aan dat het kastje zelf geen aarde heeft?
Het kastje zelf heeft geen aarde. Maar sluit de aarde wel aan richting verwarmen en koelen! Veiligheid boven alles.

LRFokken

Citaat van: Rickb op 26-05-2012  21:41 uHet kastje werkt inderdaad op 230 volt. De fase (bij wisselstroom wisselen + en - zich (hier) 50x per seconde af) gaat inderdaad naar de ingang van het kastje en naar het koel en verwarmings punt op het kastje.
Vanaf verwarmen en koelen op het kastje gaat er een schakeldraad naar de koeling en de verwarming.
De nul (wat je mag vergelijken met de wissel stroom variant van de -) gaat inderdaad ook in het kastje en in de verwarming en de koeling.
Het kastje zelf heeft geen aarde. Maar sluit de aarde wel aan richting verwarmen en koelen! Veiligheid boven alles.

Ik had al het vermoeden dat wisselstroom niet van plusjes en minnetjes houdt. Bedankt voor je uitleg. Het hele ding is dus niets meer dan twee schakelaars dat zich zelf ook van een beetje stroom moet bedienen.

Rickb

Helemaal correct.

Het was ook niet flauw bedoeld, alleen om helemaal duidelijk te zijn.

LRFokken

Citaat van: Rickb op 26-05-2012  22:03 uHelemaal correct.

Het was ook niet flauw bedoeld, alleen om helemaal duidelijk te zijn.

Totaal niet flauw opgevat ;-). En dan te bedenken dat ik zelf gevraagd wordt om wandcontactdozen en schakelaars aan te leggen bij mijn zwager. Maar goed, de enige twee vereisten daarbij zijn een schroevendraaier en het ontbreken van kleurenblindheid. ;-).

Ik ga me er helemaal mee redden, ik zal er deze week eens eentje gaan bestellen. Ik zie trouwens iedereen met 'computerstekers' werken om het geheel van stroom te voorzien. Heeft dit naast compactheid nog een reden?

Rickb

Trekontlasting. Je trekt de stekker er uit zonder verder iets kapot te maken.

LRFokken

Citaat van: Rickb op 26-05-2012  22:33 uTrekontlasting. Je trekt de stekker er uit zonder verder iets kapot te maken.

Weer wat geleerd.

RobinB

Citaat van: Superbeun op 03-05-2012  14:42 uVandaag was mijn kastje ook klaar.

Heb je ook foto's van hoe het intern allemaal aangesloten is?

Peterrr

Goed,
Gisteren zo'n zelfde kastje van de Conrad als heer Superbeun onder handen genomen.

Alleen 2 wcd chassis delen erin gemaakt.
Aansluitsnoer 3x1,5 mm via snoerwartel ( is gelijk trek onlasting)
 3x wago klem ( type geschikt voor soepel en harde kern ) erin.
De bedrading vast in orde gemaakt dat alleen de regelaar nog aangesloten moet worden ( als hj binnen is )

Nul draden naar wcd's en eentje regelaar voeding
 geelgroen direct naar wcd's

Fase naar regelaar voeding, en 2x naar de schakelaar ( eentje koelen, eentje verwarmen)
Vandaar naar de wcd's

Was elke schakeling in mijn vak maar zo basic .. :)

Maar als je geen techneut bent snap ik dat het lastig is.

Als het opstellingetje klaar is post ik wel een foto

Grt peterr




klik...

Albertus

Citaat van: LRFokken op 25-05-2012  21:57 uAangezien de eerste post van bijna een jaar geleden komt, zijn er al slechte ervaringen met het kastje, of evenaart het zijn Europese tegenhanger?

Toen ik deze draad startte heb ik twee STC-1000's aangeschaft. Afgelopen jaar had ik ze in gebruik samen met een TC-10. Hoewel er kleine soft- en hardwarematige verschillen zijn blijkt dat in de praktijk weinig uit te maken.
De twee STC-1000's functioneren tot nu toe (altijd voorzichtig zijn) probleemloos.

Bert

Superbeun

Citaat van: RobinB op 26-05-2012  23:58 uHeb je ook foto's van hoe het intern allemaal aangesloten is?
Bij deze:



In Actie:



LRFokken

Citaat van: Superbeun op 29-05-2012  20:23 uBij deze:



In Actie:



Even voor mezelf: Rood is verwarmen, wit is koelen en zwart is stroom in? En wat heb je nog onder je rode stopcontact zitten? Voor de sensor heb je nog een aparte aansluiting? Wat voor aansluiting heb je daarvoor gebruikt?

Superbeun

Citaat van: LRFokken op 29-05-2012  21:35 uEven voor mezelf: Rood is verwarmen, wit is koelen en zwart is stroom in? En wat heb je nog onder je rode stopcontact zitten? Voor de sensor heb je nog een aparte aansluiting? Wat voor aansluiting heb je daarvoor gebruikt?


Zwart is voor de ventilator, als er stroom op het kastje komt staat hier continu spanning op (ook handig als aansluiting voor het beluchten met de aquariumpomp).
ventilator draait dus altijd als het kastje aan staat. Op pagina 11 van deze draad staat het boodschappenlijstje van dit kastje, ook de sensoraansluiting.

Patrick

Superbeun

Citaat van: Peterrr op 27-05-2012  10:26 uGoed,
Gisteren zo'n zelfde kastje van de Conrad als heer Superbeun onder handen genomen.

Alleen 2 wcd chassis delen erin gemaakt.
Aansluitsnoer 3x1,5 mm via snoerwartel ( is gelijk trek onlasting)
 3x wago klem ( type geschikt voor soepel en harde kern ) erin.
De bedrading vast in orde gemaakt dat alleen de regelaar nog aangesloten moet worden ( als hj binnen is )

Nul draden naar wcd's en eentje regelaar voeding
 geelgroen direct naar wcd's

Fase naar regelaar voeding, en 2x naar de schakelaar ( eentje koelen, eentje verwarmen)
Vandaar naar de wcd's

Was elke schakeling in mijn vak maar zo basic .. :)

Maar als je geen techneut bent snap ik dat het lastig is.

Als het opstellingetje klaar is post ik wel een foto

Grt peterr


Mooi kastje geworden Peter.
Wcd's had ik alleen iets hoger gemaakt, dan kom je wat makkelijker weg met haakse aansluitstekkers.
Stevig aansluitsnoertje.

Herman

Citaat van: Superbeun op 29-05-2012  23:05 uOp pagina 11 van deze draad staat het boodschappenlijstje van dit kastje, ook de sensoraansluiting.
Kleine tip: pagina 11 is niet voor iedereen gelijk, je kunt dit namelijk aanpassen in je profiel. Bij verwijzing kun je dus best een citaat opnemen.

Zo dus:
Citaat van: Superbeun op 03-05-2012  15:39 uAlles bij Conrad gekocht, dit is de boodschappenlijst:

Peterrr

Citaat van: Superbeun op 29-05-2012  23:23 uMooi kastje geworden Peter.
Wcd's had ik alleen iets hoger gemaakt, dan kom je wat makkelijker weg met haakse aansluitstekkers.
Stevig aansluitsnoertje.

inderdaad.  Daar had ik niet aan gedacht. Zou het niet gaan dan draai ik ze een 1/4 slag  ;D


Grt peterr


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.