STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Tinus

@Hansm: ja klopt, de groene bedrading moest nog en de signaallampjes aan de achterkant moesten ook nog.

@BBA, helemaal gelijk!!! Door jouw schema snapte in de theorie en door de foto van Strykaizer begreep ik de uitwerking.

Hieronder het resultaat!


robbel

De mooie ontwerpen voor de stc-1000 behuizing hebben mij geholpen hetvolgende te bouwen.



Bij de GAMMA was iemand heel blij om die kleine plankjes te zagen  :groots:

E.e.a. uitgeprobeerd in de frigo en het werkt!!!!
Koelen tot 0.1C onder SP, verwarmen tot exact het SP!!
Schitterend apparaat, voor 18 euro!!!

Superbeun

Ziet er goed uit allemaal zeg, lekker bezig.
Wat kan je hier toch een hoop leren  :groots:
Vandaag was mijn kastje ook klaar.





zwart=ventilator wit=koelen rood=verwarmen, aansluiting voor sensor en stroomaansluiting met 10A zekering.



Schakelkastverwarming 70W.




robbel

Citaat van: Superbeun op 03-05-2012  14:42 uZiet er goed uit allemaal zeg, lekker bezig.
Wat kan je hier toch een hoop leren  :groots:
Vandaag was mijn kastje ook klaar.






Mooi zeg!
Waar haal je zo'n mooie brandveilige kunststof behuizing vandaan?

Superbeun

Citaat van: robbel op 03-05-2012  15:13 uWaar haal je zo'n mooie brandveilige kunststof behuizing vandaan?

Alles bij Conrad gekocht, dit is de boodschappenlijst:

Behuizing kunststof/aluminium AUS 33
Bestnr.: 521906-89

Miniatuuraansluitstekker voor thermo-elementen 0220 0006 Zwart B & B Thermotechnik
Bestnr.: 740158-89

Miniatuuraansluitstekker voor thermo-elementen 0220 0135-01 Zwart B & B Thermotechnik
Bestnr.: 740246-89

PCE Electro / Installatie Veiligheidswandcontactdoos witWitIP54
Bestnr.: 624005-89

PCE Electro / Installatie Veiligheidswandcontactdoos zwartZwartIP54
Bestnr.: 624006-89

PCE Electro / Installatie Veiligheidswandcontactdoos roodRoodIP54
Bestnr.: 624009-89

Schakelkast-cv S4 70 W/110-265 V ACDC
Bestnr.: 185824-89

Apparaat inbouwstekker - Stekker, inbouw Nominale spanning=250 V/AC Nominale stroom=10 A Zwart
Bestnr.: 501638-89

HAWA Electro / Installatie Europastekker aansluitkabel 3G0,75, 2 m, zwZwartH05VV-F 3G0,75
Bestnr.: 621535-89

robbel

Dank je!
Lijkt me veel beter geschikt dan mdf in verband met de brandveiligheid.
Je weet maar nooit met zo'n chinees printje!

Superbeun

Citaat van: robbel op 03-05-2012  16:32 uDank je!
Lijkt me veel beter geschikt dan mdf ivm de brandveiligheid.
Je weet maar nooit met zo'n chinees printje!
Het kastje is van ABS met een aluminium paneeltje voor en achter.
Het zal wel goed zijn, computerbehuizingen worden immers ook van dit materiaal gemaakt.

hansm

Citaat van: Superbeun op 03-05-2012  15:39 uSchakelkast-cv S4 70 W/110-265 V ACDC
Bestnr.: 185824-89


Hoe zit het met het doorschieten van de temperatuur bij het verwarmen? Ik heb even een 30 W versie in mijn vergistingskast gehad, maar heb hem snel weer vervangen door het verwarmingslint. Het duurde vrij lang voordat het blokje warm was, en als het eenmaal warm was bleef het lang warm.

Nu heb jij hem op een gunstiger plek zitten dan ik en die 70 W versie heeft als ik het me goed herinner ook een eigen thermostaat, ik ben dus wel benieuwd of dit goed werkt.

Superbeun

Citaat van: hansm op 03-05-2012  17:16 uHoe zit het met het doorschieten van de temperatuur bij het verwarmen? Ik heb even een 30 W versie in mijn vergistingskast gehad, maar heb hem snel weer vervangen door het verwarmingslint. Het duurde vrij lang voordat het blokje warm was, en als het eenmaal warm was bleef het lang warm.

Nu heb jij hem op een gunstiger plek zitten dan ik en die 70 W versie heeft als ik het me goed herinner ook een eigen thermostaat, ik ben dus wel benieuwd of dit goed werkt.
Het doorschieten valt wel mee, +\- 0,3graden bij verwarmen.
De koelkast schiet verder door met koelen 0,6 graden.
Met 70 Watt is hij snel warm, 1 minuut ongeveer.
Door de thermostaat begrenst op 80 ºC, dus ook sneller weer afgekoeld.
STC afgesteld op 0.7 graden verschil.
Ik moet het nog testen met mijn cct, maar de voorlopige test met de sensor op een flesje met bier ging heel goed.

hansm

Ok, duidelijk. In dit geval dus liever iets teveel vermogen dan iets lager.

Mooi kastje trouwens (en die stopcontacten herken ik  ;))

Rickb

Heb afgelopen weekend ook een STC-1000 kastje en een verwarmingselement in elkaar geknutseld.

Het STC-1000 kastje


Het verwarmingselement


Onderkant verwarmingselement, 35 watt folie.


In de koelkast


De capaciteit van de koeling van het verwarmingselement is groot genoeg.
In een normale ruimte voert het de warmte zo snel af dat er helemaal geen warmte voelbaar is.
De koelkast wordt wel redelijk snel verwarmd. Slaat helemaal niet door (of minder dan 0.1° Celsius).

Nu het rooster aan de onderkant nog onderbouwen en dan eindelijk eens beginnen met een blik brouw.

Jacques

Ziet er goed uit Rick. Je pakt zaken zo te zien graag grondig aan.

pinteLIER

Beste,

Het is misschien een domme vraag maar is het nodig om een gaatje in de wand van de ijskast te maken om de draden van de sensor en de verwarming binnen te krijgen want het lijkt alsof somige dit wel doen en andere de draden knellen tussen de deur.

Alvast bedankt,

30cl

Citaat van: pinteLIER op 23-05-2012  00:09 uBeste,

het is misschien een domme vraag maar is het nodig om een gaatje in de wand van de ijskast te maken om de draden van de sensor en de verwarming binnen te krijgen want het lijkt alsof somige dit wel doen en andere de draden knellen tussen de deur.

alvast bedankt,

Nee. Ik heb de kabels door het condensgat gestoken wat achter in de koelkast zit.

Henielma

Door het condensgaatje kan , maar tussen de deur gaat ook prima.

sander_123

Ik heb een gaatje in de achterwand geboord. Werkt ook prima. Wel oppassen dat je geen onderdelen doorboort...

Tinus

Citaat van: sander_123 op 23-05-2012  07:13 uIk heb een gaatje in de achterwand geboord. Werkt ook prima. Wel oppassen dat je geen onderdelen doorboort...

Je bedoelt heel erg oppassen dat je geen onderdelen doorboort! In de achterwand lopen namelijk allemaal koelleidingen!

Mijn draadjes lopen via de deur de koelkast in. Ik laat ze aan de scharnierkant erin lopen omdat de druk op de strip aan die kant het hoogst is.


pinteLIER


LRFokken

Sinds ik vandaag met veel belangstelling dit topic heb gelezen, krijg ik niet langer Van der Kooij, maar Conrad als reclame ;-)

McMelloW

Citaat van: LRFokken op 23-05-2012  20:39 uSinds ik vandaag met veel belangstelling dit topic heb gelezen, krijg ik niet langer Van der Kooij, maar Conrad als reclame ;-)
Zo worden we gevolgd door Google en de reclame aangepast aan je interesse  :)

BierHenk

Citaat van: McMelloW op 23-05-2012  20:58 uZo worden we gevolgd door Google en de reclame aangepast aan je interesse  :)
Herstel: laten ons volgen.

McMelloW

Citaat van: BierHenk op 23-05-2012  21:03 uHerstel: laten ons volgen.
OK

Peterrr

Citaat van: Superbeun op 03-05-2012  14:42 uZiet er goed uit allemaal zeg, lekker bezig.
Wat kan je hier toch een hoop leren  :groots:
Vandaag was mijn kastje ook klaar.



zwart=ventilator wit=koelen rood=verwarmen, aansluiting voor sensor en stroomaansluiting met 10A zekering.



Schakelkastverwarming 70W.


Mooi, kastje heer Superbeun

Ik heb de vrijheid genomen om dezelfde te bestellen, en iets gelijkwaardig te maken..
Koelkast,wort koeler  is via mijn job geregeld.. ( tja als je eigen firma Ijskoud heet..:) )
Ik wacht op de spullen uit het oosten..
Als dat klaar is kopieer ik een " Javal filter " van dit forum.

Mijn collega's noemen me al malle pietje met mijn geschuim tussen de oude spullen op de zaak.

Prachtig zo'n forum (moeders vind het minder ha ha)

Grt peterr

Superbeun

Citaat van: Peterrr op 23-05-2012  21:24 uMooi, kastje heer Superbeun

Ik heb de vrijheid genomen om dezelfde te bestellen, en iets gelijkwaardig te maken..
Koelkast,wort koeler  is via mijn job geregeld.. ( tja als je eigen firma Ijskoud heet..:) )
Ik wacht op de spullen uit het oosten..
Als dat klaar is kopieer ik een " Javal filter " van dit forum.

Zo, druk bezig zie ik.
Pas op hoor, bierbrouwen is verslavend.

Succes

Uyleman

Citaat van: Superbeun op 24-05-2012  12:40 uPas op hoor, bierbrouwen is verslavend.

Erg verslavend :)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.