STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

John

Hoe ga je de koeling regelen dan?

hobbybob

Ken je die koelboxen op stroom ;) Heb er nog 2 van staan welke ik mag demonteren :proost:

bvalkema

Als je daar een goeie van koopt, (of een kleine aanpassing maakt), kan je ze ook laten verwarmen door de spanning op het peltierelement om te draaien.

hobbybob

Ik heb er 1 goede ( das zeker) die houd tenminste mijn biertjes perfect koel op een warme zomerdag, de andere is een krijgertje van kennissen.

Voor de verwarming had ik eigenlijk verwarmingsmatjes in gedachten, indien goed geisoleerde kast moet dat geen probleem zijn.

Toen ik nog brouwde had ik vooral problemen met de contante temperatuur en dat is volgens mij nogal van invloed op het eindresultaat qua smaak.
Overigens is er destijds geen druppel weggooid van de uiteindelijke brouwsels dus zo slecht waren ze nou ook weer niet ;)

bvalkema

Tja, voor mij is een H-brug-sturing (zie wikipedia) goedkoper dan een verwarmingsmatje :)

90% van de simpele koelboxen zijn namelijk een peltierelement (ook wel TEC) met aan de binnenkant een koellichaam, en aan de buitenkant een paar ventilatoren. Draai je de spanning op het element om (dus de + en de - omdraaien), dan wordt de warmte de andere kant op gepompt. En gaat de koelbox dus verwarmen :)

I.c.m. een STC-1000 zou je dan vrij goedkoop de temperatuur in de koelbox moeten kunnen controleren. Gat erin voor het waterslot en klaar...


hobbybob

Moet ze sowieso slopen om in te bouwen in de gistkast kan ik wel ff bekijken ( alweer een goeie tip)

Inmiddels nog een leuke tip gezien voor een CCT (hobbyquip)weet ik gelijk waar ik rekening moet houden qua afmeting(-en) die 60 ltr CCT is voor mij groot genoeg en qua kosten best te doen.

Hai

Ik wil graag ook een STC-1000 wie heeft voor mij de juiste link, ik kan alleen 110 volt vinden

BierHenk

Citaat van: Hai's op 26-04-2012  14:35 uIk wil graag ook een STC-1000 wie heeft voor mij de juiste link, ik kan alleen 110 volt vinden

lookie lookie:
http://www.ebay.nl/itm/All-purpose-STC-1000-Digital-Temperature-Controller-Control-With-sensor-220V-230-/280866845417?pt=AU_B_I_Electrical_Test_Equipment&hash=item4164f7f2e9#ht_4654wt_1163

Gewoon bij het zoeken 230 of 220 toevoegen.

Hai


Jacques

Citaat van: BierHenk op 26-04-2012  14:40 ulookie lookie:
http://www.ebay.nl/itm/All-purpose-STC-1000-Digital-Temperature-Controller-Control-With-sensor-220V-230-/280866845417?pt=AU_B_I_Electrical_Test_Equipment&hash=item4164f7f2e9#ht_4654wt_1163

Gewoon bij het zoeken 230 of 220 toevoegen.

Als je deze link gebruikt dan ben je niet afhankelijk van een aanbieding die kan verlopen. De goedkoopste aanbieding staat steeds als eerste vermeld.


Tinus

Tsja, heb ik dat... is eindelijk mijn STC-1000 binnengekomen heb ik een defect exemplaar.

Hij gaat aan, na 3 minuten wachten (de compressor tijd) gaat hij volgens het display koelen of verwarmen en ik hoor het relais klikken dat het stroom doorgeschakeld moet worden naar een van de uitgangen maar helaas... geen stroom op de uitvoer.

Ik heb al behoorlijk wat besteld in het verre oosten en dit is de eerste keer dat het is misgegaan. Ik heb contact opgenomen met de verkoper en wacht zijn reactie eerst wel even af.




Henielma

Weet je zeker dat je 'm goed aangesloten hebt?

Je moet weten dat de relais uitgang zich gedraagt als een schakelaar. Er komt geen stroom uit.

Tinus

Citaat van: Henielma op 26-04-2012  21:30 uWeet je zeker dat je 'm goed aangesloten hebt?

Je moet weten dat de relais uitgang zich gedraagt als een schakelaar. Er komt geen stroom uit.

Eeeh, echt....???  ik ga mij hier maar eens in verdiepen... weet nu even niet of ik blij moet zijn dat hij dus misschien niet kapot is of dat ik met het schaamrood op de kaken zit...  :nut: :nut: :nut:


Henielma

Ik zou gewoon blij zijn en me er even wat verder in verdiepen. Er staan aansluitschema's hier op het forum.

Jacques

Citaat van: Tinus op 26-04-2012  21:45 uEeeh, echt....???  ik ga mij hier maar eens in verdiepen... weet nu even niet of ik blij moet zijn dat hij dus misschien niet kapot is of dat ik met het schaamrood op de kaken zit...  :nut: :nut: :nut:

Hier in dit topic staat keurig aangegeven hoe je zo'n ding moet aansluiten. Op het eerste oog lijkt het inderdaad anders dan je zou verwachten.

Hai

Citaat van: Jacques op 26-04-2012  22:20 uHier in dit topic staat keurig aangegeven hoe je zo'n ding moet aansluiten. Op het eerste oog lijkt het inderdaad anders dan je zou verwachten.
kan je even een link plaatsen, dan weet ik in de toekomst ook hoe ik het aan moet sluiten :weetniet:

Is de aansluiting hetzelfde als de TC 10?

Tinus

Citaat van: Tinus op 26-04-2012  21:45 uEeeh, echt....???  ik ga mij hier maar eens in verdiepen... weet nu even niet of ik blij moet zijn dat hij dus misschien niet kapot is of dat ik met het schaamrood op de kaken zit...  :nut: :nut: :nut:

Het werd dus met het schaamrood op de kaken... Ik heb dit forum topic al vaker gelezen maar duidelijk niet goed genoeg. Excuus voor het stellen van vragen die hier gewoon al beantwoord zijn!
En ondertussen ben ik best blij geworden dat mijn STC-1000 dus toch een goed werkend exemplaar is!


BierHenk

Citaat van: Tinus op 26-04-2012  21:45 uEeeh, echt....???  ik ga mij hier maar eens in verdiepen... weet nu even niet of ik blij moet zijn dat hij dus misschien niet kapot is of dat ik met het schaamrood op de kaken zit...  :nut: :nut: :nut:
Het zijn spanningsloze relais. Dat staat eigenlijk ook op de tekening bij de aansluitpunten. Je moet er dus een stroom doorheen leiden.
De relais moet je zien als schakelaars.

Tinus

Dit schema:

Citaat van: BBA op 13-01-2012  09:39 uJe moet de in/uitgang voor verwarmen en koelen op de controller zien als een schakelaar die je in het circuit opneemt. Dus voor vewarmen:
 
Fase gaat in poort 5, dan komt een schakeldraad uit poort 6 naar je verwarming (of een stopcontact) en van daar gaat de nul dan weer terug naar je stekker. Ik had ooit dit plaatje gemaakt, misschien dat dat het duidelijk maakt.
 


En deze foto waren voor mij het gemakkelijkste te volgen.

Citaat van: StryKaizer op 16-04-2012  21:58 u

Succes!

Hai

Super bedankt.

Maar weet iemand of de aansluiting hetzelfde is als de TC 10, die heb ik namelijk al. Dan kan ik het zo na maken aansluiten?

StryKaizer

Citaat van: Jacques op 17-04-2012  07:20 uZiet er goed uit!

Heb je ook al een koelkast met een verwarmingsbron aangeschaft?

Ondertussen ook koelkast, 2x 40 watt gloeilampen & usb ventilatortje aangeschaft (weeral: bedankt voor de tip).  Sinds vandaag staat onze eerste 40 l er op 21 graden in. Ben eens benieuwd!

Citaat van: George81 op 17-04-2012  09:08 uDat design komt me bekend voor hmmm  ::)  :P

Netjes, jij snapt kabel management beter dan ik!
@George81: Design was inderdaad afgekeken van jouw kastje, zag er voor ons het beste uit.
We zijn eigenlijk zelfs van plan (als er geen copyrights op jouw kleur staan) om het kastje nog zwart te spuiten ook, later.
Bedankt voor de inspiratie pics!  ;)

@Tinus: tof om te horen dat mijn foto jouw geholpen heeft!

George81

Nee hoor, gewoon zwart spuiten.

Tinus

Citaat van: StryKaizer op 29-04-2012  21:48 u@Tinus: tof om te horen dat mijn foto jouw geholpen heeft!

En goed voorbeeld doet..... :-)

(al was hij nog niet helemaal af op het moment dat ik de foto maakte.)


hansm

Citaat van: Tinus op 02-05-2012  09:20 uEn goed voorbeeld doet..... :-)

(al was hij nog niet helemaal af op het moment dat ik de foto maakte.)


Ik neem aan dat je bedoelt dat de groen-gele bedrading nog aangelegd moet worden ?  ;)

BBA

Citaat van: StryKaizer op 29-04-2012  21:48 u@Tinus: tof om te horen dat mijn foto jouw geholpen heeft!


Dat geldt ook voor mijn schema, heeft het toch nog nut gehad  ^-^


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.