Wat een nuttig apparaatje!
Als beginnend (blik)brouwer heb je weinig nodig. Meest lastig vond ik het constant houden van de temperatuur.
Voorheen verwarmde ik de plek waar mijn gistingsvat staat (koude badkamer, geen CV daar) bij naar ongeveer 20 graden, met een straalkacheltje met thermostaat. Dat vrat echt stroom (ik denk ongeveer EUR 20,- per gisting van 10 liter). Deze bruin kan dat makkelijk trekken, maar bruin houdt niet van nodeloze verspilling.
Hoogste tijd voor iets anders dus. Verwarmen met iets anders, en hoe dan de temperatuur te regelen, op een manier die later ook bruikbaar is voor een gistingskoelkast?
Hier gelezen over de STC-1000; besteld; al een kleine twee weken in huis.
Eergisteren werd de later bestelde verwarmingsfolie bezorgd (35W / 12V, Conrad 532886-8A, Verwarmingsfolie Y87, EUR 10,29).
Tijd om de boel aan te sluiten in een testopstelling.
Ik heb nog geen gist(koel)kast. Dus eerst maar eens de verwarmingsfolie tussen twee aluminium plaatjes (had ik nog liggen) gelegd. Onderzijde geïsoleerd met bubbeltjesfolie, gistingsvat bovenop geplaatst. Temperatuursensor op vat geplakt, met wat bubbeltjesfolie erover.
Mijn ervaring tot nu toe (na slechts 24 uur gebruik):
Heel tevreden. De STC-1000 schakelt perfect aan en uit. Stroomverbruik is nu (schatting) van 500 Watt naar 20 Watt gemiddeld per uur gegaan. Verwarming is ongeveer 50% van de tijd ingeschakeld (omgevingstemperatuur 15 a 17 graden; schakeltemperatuur 20,5 graden). Dat 35W/12V matje blijkt in deze opstelling dus al voldoende warmte te geven, en dat zal later, in een gistkoelkastje (veel betere isolatie), nog een stuk beter uitpakken.
Handleiding STC-1000 (de versie met zowel koel- als verwarmingsaansluitingen):
http://www.rise.com.hk/ebayproducts/manuals/temperature_controller_mini.pdf(Nu nog op zoek naar een koelkast. Heeft nog geen haast, de komende 2 a 3 maanden hoeft er bij mij alleen verwarmd te worden, niet gekoeld.)
PS. Gekozen voor deze 35W/12V model verwarmingsfolie omdat:
- Wordt niet te heet (specs: max 65 graden bij géén warmte-afvoer). De 230V/65W versie kan zonder warmte-afvoer max. 100 graden worden.
- Geeft toch ruim voldoende warmte (bij mij: omgevingstemperatuur wordt hier nooit lager dan zo'n 14 graden)
- (Bij een koudere ruimte en/of meer te verwarmen liters zal dat anders liggen)
- Iets op 12V geeft mij een veiliger gevoel.
- 230 -> 12VDC converter had ik nog liggen, en parallel op de folie kan ik dan een PC ventilator aansluiten .
- Gloeilampen? Dat betekent de kosten van twee fittingen, plus uiteraard de gloeilampen. Die steeds moeilijker (niet?) verkrijgbaar zijn.