STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Joost81

Citaat van: 12345 op 13-01-2012  17:22 uHet schema van Joost 81 klopt.

Gelukkig, dan hebben ze me in die vier jaar HTS elektrotechniek toch nog iets kunnen leren ;)

Broeder Tuk

Ondanks mijn debacle wil ik iedereen nog wel even bedanken voor de hulp. Ik vind het wel mooi dat je daar zo door heen geloodsd word.
Inmiddels werkt ie, ik weet alleen nog niet precies hoe ik hem in moet stellen want er zat geen gebruiks aanwijzing bij.
Maar tot nu toe gaat het lampje branden als het boven de 15 graden komt. En hij gaat uit als de temperatuur beneden de 15 komt. Dus ik zou een koelkast in huis op 15 graden meten kunnen houden.
En ik geloof dat je hem ook bij kunt stellen als ie een temperatuur afwijking heeft.

Joost81

Citaat van: Broeder Tuk op 13-01-2012  20:16 uOndanks mijn debacle wil ik iedereen nog wel even bedanken voor de hulp. Ik vind het wel mooi dat je daar zo door heen geloodsd word.
Inmiddels werkt ie, ik weet alleen nog niet precies hoe ik hem in moet stellen want er zat geen gebruiks aanwijzing bij.
Maar tot nu toe gaat het lampje branden als het boven de 15 graden komt. En hij gaat uit als de temperatuur beneden de 15 komt. Dus ik zou een koelkast in huis op 15 graden meten kunnen houden.
En ik geloof dat je hem ook bij kunt stellen als ie een temperatuur afwijking heeft.

Zie de bijlage van dit bericht voor de handleiding van de versie die jij hebt

Broeder Tuk

Citaat van: Joost81 op 13-01-2012  20:41 uZie de bijlage van dit bericht voor de handleiding van de versie die jij hebt

Nogmaals bedankt,
Hoe kom jij daar aan?

Anton

Citaat van: 12345 op 13-01-2012  17:22 uKlopt, Jacques........................ Het leek mij echter te omslachtig en de oplossing om dan maar continu de ventilator ongeschakeld te laten draaien, lijkt mij aantrekkelijker, maar okay: ieder het zijne ;)

Ik denk niet dat de lucht in de koelkast continue in beweging hoeft te zijn. Eigenlijk alleen bij het verwarmen om te voorkomen dat de temperatuur doorschiet.
In mijn schakeling kan alleen bij het verwarmen de ventilator draaien en dan alleen als je dat wenst.(Schakelaar  rechts)



Deze schakeling klopt bij gebruik van de TC10 van plm. 13 euro uit Hong Kong.

Anton

Joost81

Citaat van: Broeder Tuk op 13-01-2012  21:37 uNogmaals bedankt,
Hoe kom jij daar aan?

Op het typenummer gegoogled wat er op staat ;)

30cl

Bij mij draait de ventilator altijd. Ik heb een doorgang gemaakt naar het diepvries gedeelte wat boven de koelkast zit. Voorzichtig de isolatie weg gesneden. De koelspiralen liggen nu bloot. Aangezien deze erg koud worden en dus langere tijd koud blijven hou ik een kouval. De ventilator zorgt er merkbaar voor dat de temperatuur beter verdeelt blijft doordat de tijden van opwarmen en afkoelen korter zijn geworden.

Jacques

Citaat van: 12345 op 13-01-2012  17:22 uAh, ik had niet goed gekeken, en ik zie dat jullie er al helemaal uit zijn. 7 Euro voor een relais is niet veel ...

Samen met mijn twee brouwende buurmannen gaat het denk ik helemaal goed komen. Één van de twee is thuis in elektronica en de andere maakt het kastje om de alternatieve TC-10. Die heeft als ruil daarvoor van mij ook een controler en stopcontacten gekregen. Door hem worden dus twee kastje tegelijk gemaakt.

George81

Ik heb 'm inmiddels binnen, besteld op vrijdag 13/01/12.
Vanuit Hong Kong is 10 dagen met 2 weekenden een goede score!

Even gecheckt en hij werkt goed.

henkg

Er is al veel voorbijgekomen over het aansluiten. Op www.aussiehomebrewer.com kwam ik deze twee plaatjes tegen, misschien nog wat extra informatie voor leken (Armand: "en een van hen ben ik"):





Dorstige Alexander

ik heb er ook twee besteld en ze zijn onderweg. Ik kan nog goed overweg met elektriciteit (ingenieur van opleiding) dus als ik ze binnen heb kan ik wel eens zien of ik een simpeler schema kan maken voor de mindere elektriciteitsmensen onder ons

PietO

Citaat van: Dorstige Alexander op 24-01-2012  16:12 uik ze binnen heb kan ik wel eens zien of ik een simpeler schema kan maken voor de mindere elektriciteitsmensen onder ons
Ik heb er net 2 geïnstalleerd (geen schema nodig); het schema als boven is goed, maar de aanlsuitingen op voeding, heating en cooling zijn gekruisd getekend; beter kruising eruit halen! Verder is de normale kleur na de draden  heat/cool relais zwart i.p.v. bruin en is het woord kroonsteentje beter te begrijpen dan wirejoiner.

Jacques

Bij mij is het ook allemaal goed gekomen. In plaats van te werken met extra relais heb ik toch een tweede ventilator aangeschaft. Deze zit onder de plank die ik gemaakt heb om een groot vlak oppervlak te te hebben waarop mijn CCT staat. Onder de plank is de verwarmingslamp en daar staat nu een ventilator bij. Werkt allemaal prima.

John

Ik heb het in een ander topic ook al gevraagd maar hoort eigenlijk hier: hebben jullie de thermostaat van gistkast (koelkast) gemanipuleerd?

Broeder Tuk

Citaat van: John op 24-01-2012  21:58 uIk heb het in een ander topic ook al gevraagd maar hoort eigenlijk hier: hebben jullie de thermostaat van gistkast (koelkast) gemanipuleerd?

Wil jij onder de 5 graden vergisten dan?

John

Ik wil de kast ook als lagerkast gaan gebruiken . . . en ik wil dat de TC-10 de "baas" is (buiten mijn vrouw dan)

Herman

Je wilt kouder dan 5 ºC  lageren? Lijkt me weinig zinvol, maar goed. Ik heb de koelkastthermostaat op max. koeling staan.

John

Moet het allemaal nog ondervinden... Heb het laatste jaar bij het realiseren van mijn Herms al enkele fouten gemaakt die me een hoop geld hebben gekost... Wil het nu in 1 keer goed doen. Afijn jullie zullen het allemaal wel gelezen hebben op het forum; tijd voor actie. Ik ben bijna klaar om te testen!

PietO

Citaat van: John op 24-01-2012  21:58 uIk heb het in een ander topic ook al gevraagd maar hoort eigenlijk hier: hebben jullie de thermostaat van gistkast (koelkast) gemanipuleerd?

Heb ik gedaan en zo goed als nieuwe koelkast kapot. Nieuwe thermostaat in serie met bestaande zetten. Reden: compressor draait te lang om initieel het grote vat van b.v. 20 graden naar 10 graden te koelen en/of geen inschakelvertraging meer actief.

George81

Wat versta jij onder een groot vat?
40 liter of meer?

John

Capaciteit van installatie is ongeveer 35 liter wort. Gistvat moet dus meer dan 40 liter zijn. In het begin is de planning om 20 liter te maken maar als ik toch een koelkast koop wil ik meteen dat ik de maximale capaciteit zou KUNNEN maken.

12345

Citaat van: PietO op 25-01-2012  11:43 uHeb ik gedaan en zo goed als nieuwe koelkast kapot. Nieuwe thermostaat in serie met bestaande zetten. Reden: compressor draait te lang om initieel het grote vat van b.v. 20 graden naar 10 graden te koelen en/of geen inschakelvertraging meer actief.

Een goeie koelkast moet daar toch tegen kunnen? Dacht ik? Zeker als je de sensor op de buitenwand van het gistvat bevestigt met een sponsje als isolator. De temperatuur van de lucht in de kast heeft dan een behoorlijke invloed op de meting. Is deze lucht-temperatuur erg gedaald, tot bijv 1 ºC , dan geeft de sensor bijv 10 ºC aan en slaat de TC-10 af. Daarna zal er de nodige warmte uit het gistvat naar de lucht migreren, tot de lucht bijv 12 ºC is. Dan slaat de TC-10 weer aan en komt er weer een nieuw rondje koelen. Net zolang tot er een evenwicht is bereikt tussen lucht- en wort-temperatuur en dat evenwicht voldoende dicht bij de insteltemperatuur ligt.

Misschien heb jij de sensor in het wort gehangen? Sommigen zijn daar erg voor, ik zeker niet. Het leidt tot overkritisch regelen en energie- en materiaalverlies. Je moet alleen in het wort meten als je ook in het wort de temperatuur regelt (bijv met een warmtewisselaar).

Henielma

Probeer maar hoe lang je koelkast er tegen kan als je zijn thermostaat overbrugt. Maar kom niet klagen als die in korte tijd kapot is.

In de koelkast zit meestal ook nog een thermostaat op de motor om oververhitting te voorkomen. Tijdens hete zomerdagen schakelt de koelkast in de praktijk hierop en staat de thermostaat in de koelkast continue aan. Als je de thermostaat in de koelkast doorverbind is het voor de koelkast altijd een hete zomerdag.

henkg

Wat een nuttig apparaatje!

Als beginnend (blik)brouwer heb je weinig nodig. Meest lastig vond ik het constant houden van de temperatuur.
Voorheen verwarmde ik de plek waar mijn gistingsvat staat (koude badkamer, geen CV daar) bij naar ongeveer 20 graden, met een straalkacheltje met thermostaat. Dat vrat echt stroom (ik denk ongeveer EUR 20,- per gisting van 10 liter). Deze bruin kan dat makkelijk trekken, maar bruin houdt niet van nodeloze verspilling.
Hoogste tijd voor iets anders dus. Verwarmen met iets anders, en hoe dan de temperatuur te regelen, op een manier die later ook bruikbaar is voor een gistingskoelkast?

Hier gelezen over de STC-1000; besteld; al een kleine twee weken in huis.
Eergisteren werd de later bestelde verwarmingsfolie bezorgd (35W / 12V, Conrad 532886-8A, Verwarmingsfolie Y87, EUR 10,29).

Tijd om de boel aan te sluiten in een testopstelling.
Ik heb nog geen gist(koel)kast. Dus eerst maar eens de verwarmingsfolie tussen twee aluminium plaatjes (had ik nog liggen) gelegd. Onderzijde geïsoleerd met bubbeltjesfolie, gistingsvat bovenop geplaatst. Temperatuursensor op vat geplakt, met wat bubbeltjesfolie erover.

Mijn ervaring tot nu toe (na slechts 24 uur gebruik):
Heel tevreden. De STC-1000 schakelt perfect aan en uit. Stroomverbruik is nu (schatting) van 500 Watt naar 20 Watt gemiddeld per uur gegaan. Verwarming is ongeveer 50% van de tijd ingeschakeld (omgevingstemperatuur 15 a 17 graden; schakeltemperatuur 20,5 graden). Dat 35W/12V matje blijkt in deze opstelling dus al voldoende warmte te geven, en dat zal later, in een gistkoelkastje (veel betere isolatie), nog een stuk beter uitpakken.

Handleiding STC-1000 (de versie met zowel koel- als verwarmingsaansluitingen):
http://www.rise.com.hk/ebayproducts/manuals/temperature_controller_mini.pdf

(Nu nog op zoek naar een koelkast. Heeft nog geen haast, de komende 2 a 3 maanden hoeft er bij mij alleen verwarmd te worden, niet gekoeld.)

PS. Gekozen voor deze 35W/12V model verwarmingsfolie omdat:
- Wordt niet te heet (specs: max 65 graden bij géén warmte-afvoer). De 230V/65W versie kan zonder warmte-afvoer max. 100 graden worden.
- Geeft toch ruim voldoende warmte (bij mij: omgevingstemperatuur wordt hier nooit lager dan zo'n 14 graden)
- (Bij een koudere ruimte en/of meer te verwarmen liters zal dat anders liggen)
- Iets op 12V geeft mij een veiliger gevoel.
- 230 -> 12VDC converter had ik nog liggen, en parallel op de folie kan ik dan een PC ventilator aansluiten .
- Gloeilampen? Dat betekent de kosten van twee fittingen, plus uiteraard de gloeilampen. Die steeds moeilijker (niet?) verkrijgbaar zijn.

PietO

Citaat van: henkg op 28-01-2012  13:23 uMijn ervaring tot nu toe (na slechts 24 uur gebruik):
Heel tevreden. De STC-1000 schakelt perfect aan en uit. Stroomverbruik is nu (schatting) van 500 Watt naar 20 Watt gemiddeld per uur gegaan. Verwarming is ongeveer 50% van de tijd ingeschakeld (omgevingstemperatuur 15 a 17 graden; schakeltemperatuur 20,5 graden). Dat 35W/12V matje blijkt in deze opstelling dus al voldoende warmte te geven, en dat zal later, in een gistkoelkastje, nog een stuk beter uitpakken.

Dat is relatief veel! Vandaag toevallig gemeten met temp-logger.

Mijn gegevens gemeten in gistkast:
- bij temperatuur verschil van 10 graden (11 graden in garage en 21 graden gewenst)
- schakel verschil ingesteld 0,5 graden, werkelijk 0,7 graden (warmtebuffer in 150W verwarmingsblok)
- inschakeltijd: 10 minuten
- cyclustijd: 130 minuten (ruim 2 uur!)
- energie: 10/130*150 watt = 11,5 watt + 0,5 watt ventilator = 12 watt

Dus heel wat zuiniger gezien de omgevingstemperatuur bij mij (maar in een koelkast als gistkast gemeten); ik dacht dat het verbruik hoger zou zijn maar meten is weten. Dus zoals je reeds aangaf: geïsoleerde gistkast kan geen kwaad.




Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.