STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bvalkema

de 2 linker aansluitingen zijn de schakelaar,

dan de 2 linker van 't blokje van 4 is de voedingsaansluiting voor de module
dan 2 voor het blokkeren van de instellingen (als ik de datasheet goed lees)

en dan de 2 rechter voor de sensor.

Je hebt dus maar 1 schakelaar voorzover ik kan zien, en koelen en verwarmen los schakelen is niet mogelijk. Kan je niet een duidelijkere foto maken van de module? (met het 'roosje' op je fototoestel als je die hebt, die is voor opmanamen dichtbij)


ad relais van Jacques: zoiets: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=503248

Broeder Tuk

Citaat van: bvalkema op 13-01-2012  14:21 ude 2 linker aansluitingen zijn de schakelaar,

dan de 2 linker van 't blokje van 4 is de voedingsaansluiting voor de module
dan 2 voor het blokkeren van de instellingen (als ik de datasheet goed lees)

en dan de 2 rechter voor de sensor.

Je hebt dus maar 1 schakelaar voorzover ik kan zien, en koelen en verwarmen los schakelen is niet mogelijk. Kan je niet een duidelijkere foto maken van de module? (met het 'roosje' op je fototoestel als je die hebt, die is voor opmanamen dichtbij)

Ik krijg de letters er niet scherp op. In mijn vorige reactie staat nu ook een foto van het geheel.

Joost81

Citaat van: Broeder Tuk op 13-01-2012  14:13 uAls je het mij vraagt zit het in de aansluiting. Mijn aansluiting is anders als op de fotos die anderen hier plaatsen. Mijn sensor zit helemaal rechts.


Als ik het goed heb is die van mij zo. En dan zit er nog een ader draad ergens. Maar die gaat buiten de tc 10 om.

Broeder Tuk,

Jij hebt een andere controller. Er zijn twee soorten. De variant die jij hebt kan of verwarmen, of koelen maar niet schakelen tussen die twee. Deze versie heeft maar één schakelaar.
Die had ik ook per ongeluk besteld. Ik heb daarna de andere nog besteld die dat wel kan en twee schakelaars heeft.

Deze heb jij: linkje

Deze zou je willen hebben wil je schakelen tussen verwarmen en koelen: linkje

Broeder Tuk

Citaat van: Joost81 op 13-01-2012  14:27 uBroeder Tuk,

Jij hebt een andere controller. Er zijn twee soorten. De variant die jij hebt kan of verwarmen, of koelen maar niet schakelen tussen die twee. Deze versie heeft maar één schakelaar.
Die had ik ook per ongeluk besteld. Ik heb daarna de andere nog besteld die dat wel kan en twee schakelaars heeft.

Deze heb jij: linkje



Deze zou je willen hebben wil je schakelen tussen verwarmen en koelen: linkje

Dat dacht ik al..............het wachten is totdat ze me gaan vertellen dat ik een verkeerde schakelaar heb.
Das balen, heb er bijna een maand op gewacht.
Gelukkig heb ik er wel 2 besteld, dus ik moet het nog wel voor elkaar kunnen krijgen toch?

Maar er stat toch heating and cooling controll?

henkg

Ik mis wat in de meeste schema's: randaarde. In de tekst van sommige antwoorden op dit bericht (en zichtbaar op een paar foto's), is gewezen op het belang van randaarde. Zeker voor de koeling (koelkast-aansluiting), maar ook voor de verwarming. Als je een kastje maakt met twee uitgaande stopcontacten (wandcontactdozen), is het beter om beide, ook die van de verwarming te voorzien van randaarde van de inkomende stroomvoorziening. Voor je gloeilampen heeft dat geen zin, maar je bent zo wel voorbereid op een andere wijze van warmtevoorziening, eentje die wel wel een aarde-aansluiting heeft.

Joost81

Citaat van: Jacques op 13-01-2012  14:18 uBedankt voor het meedenken en het schema. Wat voor soort relais moet ik hebben want op het gebied van dit soort elektronica ben ik een echte leek.

Jacques,

Voor op een printplaat zou je zoiets kunnen gebruiken: linkje

Voor op een DIN rail of andere soort behuizing zoiets: linkje

Als je mijn schema meeneemt naar bijvoorbeeld Piet Kennis in Tilburg (Korvelseweg) kunnen ze je daar zo de benodigde onderdelen leveren (inclusief een mooi doosje waar je het allemaal in kunt bouwen).

Succes!

bvalkema

Citaat van: Broeder Tuk op 13-01-2012  14:36 uMaar er stat toch heating and cooling controll?

Omdat hij kan schakelen tussen 'te warm dus aan' en 'te koud dus aan'.

Joost: wel de 'directe productlink' linken, staat rechts op je scherm.

Ik zou trouwens wel een din-achtig ding aanraden, zoals ik ook al had gelinkt, dan zit je sowieso niet met aanraakbare spanningsvoerende delen, wel zo veilig voor die paar euro :)

Joost81

Citaat van: Broeder Tuk op 13-01-2012  14:36 uMaar er stat toch heating and cooling controll?

De  versie die jij hebt kan ook wel beide, maar niet tegelijk. Je stelt 'm zo in dat 'ie inschakeld als het te warm is (en dus gaat koelen) of je stelt 'm in dat 'ie inschakeld als het te koud wordt.

Ik heb er één keer een vergisting mee gedaan. Tijdens de hoofdvergisting heb ik 'm op koelen gezet (21 graden) en de koelkast aangesloten omdat het bier steeds warmer wordt. Tijdens het nagisten heb ik de verwarming aangesloten en op verwarmen gezet (21 graden). Dus dat werkt wel maar is minder handig dan automatisch omschakelen.

Broeder Tuk

Ik heb de verkeerde hobby gekozen.....gister tot 4 uur snachts met dat kreng bezig geweest.
Iemand nog tips voor een ebay leveranier die snel levert? Ik heb op deze een maand moeten wachten.

Joost81

Citaat van: Broeder Tuk op 13-01-2012  14:57 uIk heb de verkeerde hobby gekozen.....gister tot 4 uur snachts met dat kreng bezig geweest.
Iemand nog tips voor een ebay leveranier die snel levert? Ik heb op deze een maand moeten wachten.

Degene waarvan ik de link stuurde had ik binnen 6 dagen al.

Jacques

Citaat van: Joost81 op 13-01-2012  14:39 uJacques,

Voor op een printplaat zou je zoiets kunnen gebruiken: linkje

Voor op een DIN rail of andere soort behuizing zoiets: linkje

Als je mijn schema meeneemt naar bijvoorbeeld Piet Kennis in Tilburg (Korvelseweg) kunnen ze je daar zo de benodigde onderdelen leveren (inclusief een mooi doosje waar je het allemaal in kunt bouwen).

Succes!

Hoi Joost,

Heb je misschien een misschien de productnummers want de linken werken niet.

Joost81

Citaat van: Jacques op 13-01-2012  15:12 uHoi Joost,

Heb je misschien een misschien de productnummers want de linken werken niet.

Jacques,

Dit is de versie voor op printplaat:  745534 - 89 (deze zou ik ook echt alleen gebruiken als je een printplaatje voor in een behuizing maakt, anders heb je te veel aanraak gevoelige delen)

Deze kun je plaatsen op een stukje DIN-rail en werkt met schroefcontacten: 503248 - 89

bvalkema


Joost81

Citaat van: bvalkema op 13-01-2012  14:43 uJoost: wel de 'directe productlink' linken, staat rechts op je scherm.

[offtopic] ah...nu snap ik het principe van die directe productlink ;) bedankt voor de tip [/offtopic]

Broeder Tuk

Citaat van: Joost81 op 13-01-2012  14:43 uDe  versie die jij hebt kan ook wel beide, maar niet tegelijk. Je stelt 'm zo in dat 'ie inschakeld als het te warm is (en dus gaat koelen) of je stelt 'm in dat 'ie inschakeld als het te koud wordt.

Ik heb er één keer een vergisting mee gedaan. Tijdens de hoofdvergisting heb ik 'm op koelen gezet (21 graden) en de koelkast aangesloten omdat het bier steeds warmer wordt. Tijdens het nagisten heb ik de verwarming aangesloten en op verwarmen gezet (21 graden). Dus dat werkt wel maar is minder handig dan automatisch omschakelen.

Hoe sluit ik deze aan dan?
+ en - gaan op 3 en 4 ?



bvalkema

Ja. Zie ook (een van) mijn vorige post(en)

Joost81

Citaat van: Broeder Tuk op 13-01-2012  15:36 uHoe sluit ik deze aan dan?
+ en - gaan op 3 en 4 ?

op deze manier:


bvalkema

Lijkt mij ook. Wellicht ten overvloede: de blauwe en bruine draad kruisen, die zijn niet aan elkaar gekoppeld.

Broeder Tuk

Citaat van: bvalkema op 13-01-2012  15:54 uLijkt mij ook. Wellicht ten overvloede: de blauwe en bruine draad kruisen, die zijn niet aan elkaar gekoppeld.

Maar als ik alleen de plus en de min op de power aansluit dan moet ie het al doen toch? Want hij doet helemaal niks.

Zal die ander eens proberen.

George81

Ik heb 'm ook maar eens besteld (de goede ;) )

Broeder Tuk

Citaat van: George81 op 13-01-2012  16:09 uIk heb 'm ook maar eens besteld (de goede ;) )

Ik ga mij even bezatten, proost mensen.



bvalkema

Citaat van: Broeder Tuk op 13-01-2012  15:56 uMaar als ik alleen de plus en de min op de power aansluit dan moet ie het al doen toch? Want hij doet helemaal niks.

Zal die ander eens proberen.
Hij zou het moeten doen. MAar kan me best voorstellen dat er door de verkeerde aansluitpogingen iets kapot is gegaan.

Broeder Tuk

Die ander doet het wel dus ik zal de eerste zelf wel om zeep hebben geholpen door de voeding op de schakelaar te sluiten.

Broeder Tuk

Citaat van: bvalkema op 13-01-2012  16:16 uHij zou het moeten doen. MAar kan me best voorstellen dat er door de verkeerde aansluitpogingen iets kapot is gegaan.

Ik zal even gaan klagen bij de leverancier  ;D

12345

Klopt, Jacques. Met 2 relais gaat het inderdaad. Het schema van Joost 81 klopt. Het leek mij echter te omslachtig en de oplossing om dan maar continu de ventilator ongeschakeld te laten draaien, lijkt mij aantrekkelijker, maar okay: ieder het zijne ;)

Maar het kan een klus zijn om de juiste relais te vinden. Misschien kan Joost81 helpen? Veel spanning zal er niet over de spoelen staan maar ze moeten wel de volle stroom van je verwarming / koelkast kunnen verdragen zonder teveel spanningsverlies te veroorzaken. Om de te verdragen stroom te berekenen moet je uitgaan van minimaal ca 1,5 x de nominale stroom die door het apparaat loopt (de start vergt altijd meer stroom) en ik denk dat je met 0,5 Ampère een heel eind in de buurt zit. Een zwaardere spoel (voor bijv 1 amp) is ook goed, als het relais maar aanslaat.

Ah, ik had niet goed gekeken, en ik zie dat jullie er al helemaal uit zijn. 7 Euro voor een relais is niet veel ...


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.