STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Albertus

Citaat van: Ronald_ op 17-11-2011  16:45 uJa, dat is mogelijk! Met een van de functies kan je bepalen wat de marge is.

Het minimum is 0,3 ºC

Bert

Broeder Tuk



Het door lussen:

De bruine en de blauwe draad van zowel de koeling als de verwarming zet je bij de powersupply op?
En vanaf daar trek je weer een blauwe en een bruine draad naar de stopcontacten?

Ben er nu al 6 uur mee bezig of zo :nut:

En ik denk dat als ik het op die manier doe dan staat er constant stroom op beide stopcontacten.

Broeder Tuk


davadox

Jemig wat een tijden om te posten.
Moet je een krantenwijk gaan lopen zo?

BBA

Je moet de in/uitgang voor verwarmen en koelen op de controller zien als een schakelaar die je in het circuit opneemt. Dus voor vewarmen:
 
Fase gaat in poort 5, dan komt een schakeldraad uit poort 6 naar je verwarming (of een stopcontact) en van daar gaat de nul dan weer terug naar je stekker. Ik had ooit dit plaatje gemaakt, misschien dat dat het duidelijk maakt.
 
 

Ronald_

Citaat van: Broeder Tuk op 13-01-2012  03:31 uZo zou ik het dan doen



Dus je gaat koelen met een lamp?

Albertus

Citaat van: Broeder Tuk op 13-01-2012  03:31 uZo zou ik het dan doen



Zo zou ik het maar niet doen. Wanneer je al deze stekkers in het stopcontact doet heb je meer dan 50% kans op kortsluiting.

Bert

Jacques

Ik heb sinds woensdag ook zo'n apparaatje. Ik wil dat de ventilator in mijn vergistingskoelkast gaat werken als of de verwarming of de koelkast werkt. Heeft iemand een schema hoe je dan de zaak moet verbinden. Is de aanname dat nooit koeling en verwarming gelijktijdig werken juist?

Broeder Tuk

Citaat van: Albertus op 13-01-2012  10:21 uZo zou ik het maar niet doen. Wanneer je al deze stekkers in het stopcontact doet heb je meer dan 50% kans op kortsluiting.

Bert

Die stekker s zijn de stopcontacten voor koelkast of verwarming.  Ik heb die tekening genomen omdat die het simpelst oogt en omdat die schijnt te kloppen.

Albertus

Citaat van: Broeder Tuk op 13-01-2012  10:59 uDie stekker s zijn de stopcontacten voor koelkast of verwarming.  Ik heb die tekening genomen omdat die het simpelst oogt en omdat die schijnt te kloppen.

Aha, dus de twee onderste stekkers zijn eigenlijk stopcontacten, maar de linker-boven is een echte stekker?
De lampen moet je dan weglaten. Bij de lamp van de verwarming gebruik je dan een snoer met stekker die je in het linker stopcontact steekt.

Bert

12345

Citaat van: Jacques op 13-01-2012  10:56 uIk heb sinds woensdag ook zo'n apparaatje. Ik wil dat de ventilator in mijn vergistingskoelkast gaat werken als of de verwarming of de koelkast werkt. Heeft iemand een schema hoe je dan de zaak moet verbinden. Is de aanname dat nooit koeling en verwarming gelijktijdig werken juist?

Dat wordt moeilijk, Jacques en ik denk dat je dan beter 2 ventilators kunt nemen. Je kunt de koel- en verwarm-uitgang wel allebei op de ventilator zetten, maar dan schakel je feitelijk de 2 uitgangen door en gaan koeling en verwarming ook tegelijkertijd werken. En dat is niet de bedoeling.

Ik kàn er naast zitten, hoor, maar ik zou dan het schema met één ventilator voor verwarmen en koelen wel eens willen zien ...  :weetniet:

De ventilator voor koelen is eigenlijk alleen nodig als je een erg grote koelkast hebt. Dan zit hij er vaak al standaard in. Met flink wat ruimte rond het gistvat is de natuurlijke circulatie volgens mij al voldoende. Zelf heb ik geen ventilator voor koelen. De ventilator voor verwarmen is primair bedoeld omdat lampen, warmtematten etc vaak een nogal klein oppervlakte hebben en behoorlijk heet kunnen worden, soms tussen de 100 en 200 ºC. En daar gaat plastic van smelten. Een beetje erover heen blazen, houdt de zaak mooi onder de 80  ºC.  Dat je met een ventilator ook de circulatie bevordert, is mooi meegenomen maar niet de primaire bedoeling.

Broeder Tuk

Citaat van: BBA op 13-01-2012  09:39 uJe moet de in/uitgang voor verwarmen en koelen op de controller zien als een schakelaar die je in het circuit opneemt. Dus voor vewarmen:
 
Fase gaat in poort 5, dan komt een schakeldraad uit poort 6 naar je verwarming (of een stopcontact) en van daar gaat de nul dan weer terug naar je stekker. Ik had ooit dit plaatje gemaakt, misschien dat dat het duidelijk maakt.
 


Dus als ik het goed begrijp gaat de plus(bruin) direct op de tc 10. Zowel de AC als de input heating/ koeling en  loopt het pas weer terug naar de AC als het bij de stopcontacten is geweest.Zo maak je het cirkeltje rond? Ik loods het door tc10 via de verwarming en koeling (stopcontacten)en daarna komt het als blauw weer er uit en komt het bij mijn stekker terecht, de AC.
Zo lijkt het ook logisch.

Broeder Tuk

Citaat van: Albertus op 13-01-2012  11:07 uAha, dus de twee onderste stekkers zijn eigenlijk stopcontacten, maar de linker-boven is een echte stekker?
De lampen moet je dan weglaten. Bij de lamp van de verwarming gebruik je dan een snoer met stekker die je in het linker stopcontact steekt.

Bert

Ja dat klopt albertus, ik weet ook niet waarom die lamp daar staat waarschijnlijk als voorbeeld. Het is niet mijn tekening....

Jacques

Citaat van: 12345 op 13-01-2012  11:18 uDat wordt moeilijk, Jacques en ik denk dat je dan beter 2 ventilators kunt nemen. Je kunt de koel- en verwarm-uitgang wel allebei op de ventilator zetten, maar dan schakel je feitelijk de 2 uitgangen door en gaan koeling en verwarming ook tegelijkertijd werken. En dat is niet de bedoeling.

Ik kàn er naast zitten, hoor, maar ik zou dan het schema met één ventilator voor verwarmen en koelen wel eens willen zien ...  :weetniet:

De ventilator voor koelen is eigenlijk alleen nodig als je een erg grote koelkast hebt. Dan zit hij er vaak al standaard in. Met flink wat ruimte rond het gistvat is de natuurlijke circulatie volgens mij al voldoende. Zelf heb ik geen ventilator voor koelen. De ventilator voor verwarmen is primair bedoeld omdat lampen, warmtematten etc vaak een nogal klein oppervlakte hebben en behoorlijk heet kunnen worden, soms tussen de 100 en 200 ºC. En daar gaat plastic van smelten. Een beetje erover heen blazen, houdt de zaak mooi onder de 80  ºC.  Dat je met een ventilator ook de circulatie bevordert, is mooi meegenomen maar niet de primaire bedoeling.

2 ventilators nemen 2 keer ruimte in beslag in de kast. Dat wil ik niet.

Dat gelijktijdig werken van de koeling als verwarming heb je denk ik als je echt twee uitgangen hebt. Maar zo werkt het niet heb ik begrepen uit de andere berichten. Je moet schijnbaar doorlussen. Raymond293 schijnt het voor elkaar te hebben gekregen.

Als het niet lukt had ik al bedacht alleen de ventilator te laten werken als er verwarmd wordt. Het idee daarbij is dat de ventilator warmte produceert en dat daarom het continu laten werken geen goed idee is. Bij het verwarmen heb ik betere spreiding van de warmte en geen energieverspilling doordat er eerst warmte geproduceerd wordt die dan later door het koelen weer afgevoerd moet worden.

Ronald_

Als je altijd een vertilator wilt, dan heb je geen schakeling nodig..

Waarom zou je de ventilator uit willen op de rustpunten van de temperatuurschakelaar?

Joost81

Citaat van: Jacques op 13-01-2012  11:44 u2 ventilators nemen 2 keer ruimte in beslag in de kast. Dat wil ik niet.

Dat gelijktijdig werken van de koeling als verwarming heb je denk ik als je echt twee uitgangen hebt. Maar zo werkt het niet heb ik begrepen uit de andere berichten. Je moet schijnbaar doorlussen. Raymond293 schijnt het voor elkaar te hebben gekregen.

Als het niet lukt had ik al bedacht alleen de ventilator te laten werken als er verwarmd wordt. Het idee daarbij is dat de ventilator warmte produceert en dat daarom het continu laten werken geen goed idee is. Bij het verwarmen heb ik betere spreiding van de warmte en geen energieverspilling doordat er eerst warmte geproduceerd wordt die dan later door het koelen weer afgevoerd moet worden.

Ik heb een soortgelijke situatie in mijn badkamer en toilet, 2 lampen en 1 centrale afzuiging. Ik wil niet dat het licht op het toilet aangaat als ik die op de badkamer aan doe (en dus de ventilator gaat draaien).

Ik heb dit opgelost met 2 relais, hieronder een schema zoals dat er met de chinese controller uit zou zien:

Een andere mogelijkheid is er niet, het circuit voor verwarmen en koelen moet gescheiden blijven




Lorejas

Citaat van: Broeder Tuk op 13-01-2012  11:31 uJa dat klopt albertus, ik weet ook niet waarom die lamp daar staat waarschijnlijk als voorbeeld. Het is niet mijn tekening....

Dat was mijn test-opstelling destijds. Ik had nog geen koelkast dus had 2 lampen gebruikt om te kijken of het werkte.

inmiddels is de gistkast voor de 2e keer in gebruik en het werkt goed.

bvalkema

Citaat van: Albertus op 13-01-2012  10:21 uZo zou ik het maar niet doen. Wanneer je al deze stekkers in het stopcontact doet heb je meer dan 50% kans op kortsluiting.

Bert
Erger nog, zodra er gekoeld of verwarmd moet worden, sluit je de boel kort, omdat de fase en de nul allebei aan de schakelaar zitten.

Albertus

Citaat van: Joost81 op 13-01-2012  12:26 uIk heb dit opgelost met 2 relais, hieronder een schema zoals dat er met de chinese controller uit zou zien:

Een andere mogelijkheid is er niet, het circuit voor verwarmen en koelen moet gescheiden blijven



Een dergelijke schakeling heb ik op mijn gistkasten zitten. Bevalt mij goed.

Bert

Broeder Tuk

Het is voor mij net hogere wiskunde. Maar als ik het goed heb is het nu goed. Daar ga ik zo achterkomen.

Wat ik niet begrijp aan stroom is: In het stopcontact maakt het niet uit welke kleur aan welke kant komt toch? Want als je een stekker omdraait en hem dan in het stopcontact stopt is het nog steeds goed.
Het stopcontact is enkel een onderbreking zeker? Is dat het? Je verbind ze hoe dan ook, dan maken de kleuren niet meer uit.

Broeder Tuk

Eerste test:

Beide stopcontacten geven stroom alleen de tc 10 doet helemaal niks....

bvalkema

Stroom loopt alleen in een kring (cirkel). De energieleverancier levert 1 helft, jij de andere.

Je kan het visualiseren door het stopcontact als een pomp te zien, 1 gat in, 1 gat uit. Sluit je een slang tussen de gaten aan, dan gaat er dus water lopen. Loopt er teveel schiet de beveiliging aan :)

Een lamp 'verbruikt' dus stroomsnelheid van het water. een schakelaar kan je dan vergelijken met een kogelkraan :)

Broeder Tuk: maak eens een plaatje/foto?

BBA

Citaat van: Broeder Tuk op 13-01-2012  11:24 uDus als ik het goed begrijp gaat de plus(bruin) direct op de tc 10. Zowel de AC als de input heating/ koeling en  loopt het pas weer terug naar de AC als het bij de stopcontacten is geweest.Zo maak je het cirkeltje rond? Ik loods het door tc10 via de verwarming en koeling (stopcontacten)en daarna komt het als blauw weer er uit en komt het bij mijn stekker terecht, de AC.
Zo lijkt het ook logisch.


Ja in principe dus de fase/plus/bruine splitsen naar poort 1,5,7
Dan een zwarte/schakel van poort 6 naar je verwarmingsstopcontact en van poort 8 naar je koelkaststopcontact
Dan de nul/min/blauwe splitsen en naar poort 2 en de andere kant van je twee stopcontacten


Volgens mij zou het dan moeten werken. Welke kleur draad je gebruikt maakt in principe niets uit, maar ik zou je toch aanraden om de standaard kleuren zo veel mogelijk aan te houden.

Broeder Tuk



Als je het mij vraagt zit het in de aansluiting. Mijn aansluiting is anders als op de fotos die anderen hier plaatsen. Mijn sensor zit helemaal rechts.


Als ik het goed heb is die van mij zo. En dan zit er nog een ader draad ergens. Maar die gaat buiten de tc 10 om.


Dit is het geheel:


Jacques

Citaat van: Ronald_ op 13-01-2012  11:46 uAls je altijd een vertilator wilt, dan heb je geen schakeling nodig..

Waarom zou je de ventilator uit willen op de rustpunten van de temperatuurschakelaar?

Als er gekoeld of verwarmd wordt wil ik een snelle vermenging van de lucht krijgen zodat het plaatselijk niet veel warmer of koeler is.

Citaat van: Joost81 op 13-01-2012  12:26 uIk heb een soortgelijke situatie in mijn badkamer en toilet, 2 lampen en 1 centrale afzuiging. Ik wil niet dat het licht op het toilet aangaat als ik die op de badkamer aan doe (en dus de ventilator gaat draaien).

Ik heb dit opgelost met 2 relais, hieronder een schema zoals dat er met de chinese controller uit zou zien:

Een andere mogelijkheid is er niet, het circuit voor verwarmen en koelen moet gescheiden blijven




Bedankt voor het meedenken en het schema. Wat voor soort relais moet ik hebben want op het gebied van dit soort elektronica ben ik een echte leek.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.