STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Lorejas

Ik heb hem vandaag ook binnengekregen maar ik krijg het niet voor elkaar.

Stekkertje aan een kabel gemaakt. Kabel aangesloten op daartoe bestemde 2 openingetjes. En hij gaat netjes aan. Voelertje aangesloten en hij geeft netjes aan of hij aan het verwarmen is of aan het koelen (bij koelen eerst even 3 minuten wachten i.v.m. compressorbescherming)

tot zover alles goed.

Maar ik heb op de "koelen uitgang" en op de "verwarming uitgang" aan allebei de uitgangen een stopcontactje gemaakt. En in beide stopcontactjes een bureaulampje gestoken.

Maar geen licht.

De display zegt dat ie aan het heaten is, maar de lamp brandt niet. Zo ook niet bij het koelen (na het wachten op de 3 minuten)

Ik ben net zo goed met electriciteit als dat mijn poes kan autorijden, maar volgens mij is alles gewoon goed aangesloten... Vergeet ik iets? Doe ik iets verkeerd? Moet ik nog ergens een palletje indrukken of zo?

Ik lees nu net iets over een hotelschakeling, betekent dat wellicht dat ik iets niet goed heb begrepen?

Hij maakt wel klikgeluiden als ie begint met koelen of heaten...

Edit:

ik heb het zo gedaan:


Dit werkt dus niet.

Moet het misschien zo???


Ik wacht even de reacties op want ik ben bang dat ik iets opblaas als ik het zomaar probeer.

Raymond293

Dat is dus wat ik bedoel. Dit werkt niet. Op de poorten van het apparaat staat geen spanning. Het is alleen een schakelaar.
Je moet dus je stroom doorlussen.

Als je naar het plaatje kijkt van de tc-10 zie je ook geen verbinding tussen "stroom in" en heating en cooling? ;)


Raymond293

Ik maak straks even een simpele tekening!

Raymond293

Dit moet het zijn. Je kan hier nog een schakelaar tussenzetten zoals ik heb gedaan, maar dat is zeker niet nodig.
Overigens Davadox, die extra schakelaar is niet alleen voor het uit en aanzetten van de tc-10, maar mijn ventilator in de koelkast zit ook geschakeld op deze schakelaar ;)


orangeloo

Citaat van: Lorejas op 01-09-2011  00:31 u

Deze is goed...
Je kan ook de blauwe draden en de bruine draden in twee kroonsteenje bij elkaar lussen zodat je 1 stekker krijgt.
op de tekening heb je een lamp getekend, dit kan ook en stopcontact zijn, dan hoef je de stekker niet van de koelkast te knippen.

Citaat van: Raymond293 op 01-09-2011  07:32 u

Dit zou ik net niet doen.
Je gaat volgens mij eerst met de + (de bruine draad) naar de schakelaar (TC 10) en dan pas ( met zwarte draad) naar de koelkast/ lamp en dan met de - (blauw draad) naar de aarde. blauw en bruin dus omdraaien.

En dan krijg je dit:

Raymond293

Zelfde idee, ik heb de kleuren alleen door elkaar gehaald.

Hier zoals ik hem heb, alleen er is een schakelaar bijgekomen + fan


Lorejas

Helden!

Dat zijn jullie.  :groots:

Vandaag haal ik ergens een kroonsteentje en een extra stekker. Als ik dan later op de dag nog eens iets post betekent dat, dat het huis niet in brand is gevlogen.  ;)

Raymond293

Bespaar je wat getob en gebruik de connectors die ik heb, met kroonsteentjes is het behelpen ;)
En succes met het afbranden van je huis... hahaha

Lorejas

Hij doet het! Bedankt allen! Had nog een kroonsteentje gevonden dus heb het toch maar daarmee gedaan.

Stekker gaat in kroonsteentje aan de ene kant.

Aan de andere kant van het kroonsteentje komen 3 bruine en 3 blauwe kabeltjes. er uit.

1 bruine gaat naar de voeding van de "TC-10". 1 bruine gaat via het koelingding naar een stopcontactje en 1 bruine via het heatingding naar een stopcontactje.
1 blauwe gaat naar de voeding van de "TC-10". 1 blauwe gaat rechtstreeks naar het stopcontactje en de andere blauwe rechtstreeks naar het andere stopcontactje.

Zo heb ik alsnog maar 1 stekker nodig. Het huis is niet afgebrand en ik heb niet naar de bouwmarkt hoeven gaan. ^-^

Nu alleen nog kijken of ik de temperatuur moet aanpassen (gaat via menu F4 geloof ik) want de "TC-10" geeft een warmere temperatuur dan de remeha thermostaat...

Maar nu eerst werken want ik krijg genadeloos op mijn donder van mijn vriendin als ze er achter komt hoe weinig ik vandaag aan mijn scriptie heb gedaan!!  ::)

BierHenk

Tjonge jonge. Nog nooit van een relais gehoord.
Hoe moeilijk kan het zijn.

Frankie

Ik mis een hele belangrijke draad.

En dat is Geel/Groen. Deze zorgt namelijk voor de veiligheid. Niet onbelangrijk bij een koelkast in een keuken met vocht e.d.

Deze draad is heel gemakkelijk. Geel/groen uit de stekker aansluiten aan de Randaarde contacten van de stopcontactjes (Randaarde is die metalen veer die je kan aanraken)

Succes

orangeloo

Klopt, is bij mij ook duidelijk te zien op de foto. :biersmile:

Maar op de tc10 zit geen aarde... dus alleen op de stopcontacten.

Lorejas

Citaat van: BierHenk op 01-09-2011  14:38 uTjonge jonge. Nog nooit van een relais gehoord.
Hoe moeilijk kan het zijn.

Erg moeilijk, maar gelukkig heb ik jullie!

Citaat van: Frankie op 01-09-2011  15:06 uGeel/groen uit de stekker aansluiten aan de Randaarde contacten van de stopcontactjes (Randaarde is die metalen veer die je kan aanraken)

In mijn huis (begin jaren 70 gebouwd) zit alleen aarde op het stopcontact van de CV ketel en van de wasmachine. Dan heeft het weinig zin om aarde aan te sluiten denk ik? Of zeg ik nu iets heel doms? De koelkast zou overigens niet in een vochtige ruimte gaan komen trouwens...

(ik had ook stopcontactjes gekocht zonder randaarde om bovengenoemde reden)

Frankie

Citaat van: Lorejas op 01-09-2011  17:39 uErg moeilijk, maar gelukkig heb ik jullie!

In mijn huis (begin jaren 70 gebouwd) zit alleen aarde op het stopcontact van de CV ketel en van de wasmachine. Dan heeft het weinig zin om aarde aan te sluiten denk ik? Of zeg ik nu iets heel doms? De koelkast zou overigens niet in een vochtige ruimte gaan komen trouwens...

(ik had ook stopcontactjes gekocht zonder randaarde om bovengenoemde reden)

Tja dan heeft het niet veel zin. Behalve als je misschien op de toekomst voorbereid wil zijn.

Zaphod_B

Ga er ook 1 bestellen. Helaas staat de 220V variant niet meer in de shop van de verkoper... Maar een mailtje aan gewaagd.

We zijn in mei verhuisd en ons nieuwe huis is vrijstaand en oud. Dus slecht geïsoleerd. 's Nachts loopt de temperatuur in de woonkamer nu al terug naar een graadje of 16. Niet echt bevorderlijk voor de vergisting. En om nou de verwarming (cv) daarvoor te laten loeien.

Kortom: een gistkast. Ik heb nog een oude koelkast in de opslag staan. En die past er wel bij in de bijkeuken. Kan ik ook mooi gecontroleerd ondergisten! :)

Ben heel benieuwd. Eerst maar eens zien dat ik het ding besteld krijg..

Nog een vraag: ik zie hier vooral discussie over aansluitingen en zie mooie foto's. Super! Maar hoe bevalt het in de praktijk? Aangezien het geen PID is, hoe stabiel gaat het?

davadox


orangeloo

Citaat van: Zaphod_B op 21-10-2011  09:58 uMaar hoe bevalt het in de praktijk?

Goed  :duimop:

guuz

Draait bij mij ook al een aantal weken, bevalt me erg goed, sterker nog, ga er nog 1 of 2 bestellen, 1 voor extra gistkast en 1 op reserve. :duimop:

Sjaak_Deventer

Heb het topic doorgenomen, maar zit er een voeler / temperatuursensor bij?

Raymond293

Ja, er zit een sensor bij. Deze is niet voedselveilig. Je zult hem dus aan je vat moeten plakken :)

Zaphod_B

Goed om te horen allemaal!
De koelkast is zojuist door verloofdelief doorverwezen naar de kelder ;). Zal dus vooral verwarmen worden... ;)

12345

Ik heb al een TC-10 voor mijn gistkast, die was toentertijd nog wel te betalen. Maar nu zijn ze opeens veel duurder geworden bij Forttex! En met verzenden doen ze een beetje moeilijk: laat je er twee tegelijk komen, dan betaal je verzendkosten voor 1,5.

Even wat prijzen op een rijtje:
TC-10
36 pond + 9 pond verzendkosten
ongeveer € 53,-

ETC-200
kan ofwel alleen koelen ofwel alleen verwarmen
27 + 9
ongeveer € 42,-

Het Chinese alternatief
te vinden op eBay onder de zoekterm: Digital Temperature Controller Thermostat for Aquarium
kan zowel koelen als verwarmen, net als de TC-10, mist de vrijwel overbodige dead zone, schakelt 10 ipv 16 Amp
€ 16,00 !!!

Dat is inmiddels alweer wat duurder geworden dan de € 12,20 in het begin van deze draad, maar toch nog steeds lekker goedkoop. En ik heb er (op termijn) nog wel een paar nodig.

Van het geld dat het scheelt, ga ik een paar lekkere biertjes drinken, bijv om maar eens mee te beginnen: Abt 12.

Tomdebree

ik heb onlangs ook zo'n ding gekocht, echt ideaal. Ik ga vanavond of morgen hem in elkaar steken als verwarmingskastje piepschuimkist met lamp en vat. Want in het schuurtje is het toch 5 graden of zo en koeler hoeft momenteel nog niet.

De Kiekert

Wat is het minimale verschil in graden temperatuur tussen inschakelen verwarming en inschakelen koeling?
Stel inschakelen verwarming bij 19 graden en inschakelen koeling bij 19.5 graden. Is dat mogelijk bij dit Chinese alternatief :weetniet:

Ronald_

Citaat van: De Kiekert op 17-11-2011  16:35 uWat is het minimale verschil in graden temperatuur tussen inschakelen verwarming en inschakelen koeling?
Stel inschakelen verwarming bij 19 graden en inschakelen koeling bij 19.5 graden. Is dat mogelijk bij dit Chinese alternatief :weetniet:

Ja, dat is mogelijk! Met een van de functies kan je bepalen wat de marge is.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.