STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hansm

Ik kán mijn TC-10 gebruiken als thermometer, omdat ik schakelaars tussen de TC-10 en de stopcontacten gemaakt heb. Zonder deze schakelaars kan het niet.

:degroeten:

Edit: het kan natuurlijk wel via een omweg. Stel hem in op 80 graden of zo (doeltemperatuur) en alleen koelen. De koeling zal nooit aangestuurd worden.

orangeloo

Citaat van: hansm op 19-07-2011  23:39 uIk kán mijn TC-10 gebruiken als thermometer, omdat ik schakelaars tussen de TC-10 en de stopcontacten gemaakt heb. Zonder deze schakelaars kan het niet.
:degroeten:
Goed idee, maar John wil er geen koel / verwarming op aan sluiten.
dus enkel gebruiken als thermometer.
Iemand hier ervaring mee???

hansm


Je hóeft er niets op aan te sluiten. Er komt dan spanning op de klemmetjes, maar er gebeurt dan verder niets.

orangeloo

Citaat van: hansm op 19-07-2011  23:45 uJe hóeft er niets op aan te sluiten. Er komt dan spanning op de klemmetjes, maar er gebeurt dan verder niets.
Dacht ik ook, zitten we alleen nog met de vraag is de sensor waterdicht?
En anders een dompelbuisje in het vat /pan maken.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17528.0/all.html

Inopia

Die gast verkoopt ook gewoon een waterdichte USB temperatuur probe voor minder dan 8 euro incl. verzendkosten.

http://www.ebay.nl/sch/i.html?rt=nc&LH_FS=1&_nkw=USB%20Powered%20Thermometer%20Temperature%20Sensor%20Data%20Log&_fln=1&_trksid=p3286.c0.m283

Geen idee wat voor een sensor daar in zit, hoe nauwkeurig, en wat voor USB protocol het is, maar wel een mooie prijs. Ik heb er maar twee besteld, dan kan ik over een weekje eens pielen.

Albertus

Citaat van: orangeloo op 19-07-2011  23:46 uDacht ik ook, zitten we alleen nog met de vraag is de sensor waterdicht?

Wanneer er niet expliciet vermeld wordt dat de sensor waterdicht is, zou ik daar niet van uit gaan. Op het forum is regelmatig te lezen dat zo'n kunststof sensor als deze (UT-100 en dergelijke) kapot gaat in een vloeistof.
Hoewel dit Chinese alternatief niet kostbaar is blijft het zonde.

Bert

davadox

Hoe zit het met het instellen van de "deadzone" bij deze versie.
Ik lees overal dat het bij de tc-10 nogal een werk is maar ik heb er hier nog niets over gelezen.

Groetjes

orangeloo

Citaat van: davadox op 01-08-2011  08:06 uHoe zit het met het instellen van de "deadzone" bij deze versie.
Ik lees overal dat het bij de tc-10 nogal een werk is maar ik heb er hier nog niets over gelezen.
Ik heb alle twee de versies, de TC 10 en de Chinees STC-1000.
Bij de Chinees zit er geen Deadzone instelling op. Dus kun je ook niet instellen. :nut:
Bij de TC 10 heb ik overigens geen gebruik gemaakt van deze functie en dus gewoon op 0 ingesteld.


orangeloo

Mijn instellingen bij de Chinees zijn:
F1: De gewenste temperatuur van vergisten ( variabel dus i.v.m. ondergisting / bovengisting)
F2: 0,3  ºC
F3: 3 minuten ( dit is de voorgeprogrammeerde instelling)
F4: 0 ºC ( de temperatuur was correct, dus geen ijking nodig)

Groet Loo  :degroeten:   

Henielma

Citaat van: Inopia op 20-07-2011  00:06 uDie gast verkoopt ook gewoon een waterdichte USB temperatuur probe voor minder dan 8 euro incl. verzendkosten.

http://cgi.ebay.nl/PC-USB-Powered-Thermometer-Temperature-Sensor-Data-Log-/370525489340?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item56450a48bc#ht_2659wt_1141

Geen idee wat voor een sensor daar in zit, hoe nauwkeurig, en wat voor USB protocol het is, maar wel een mooie prijs. Ik heb er maar twee besteld, dan kan ik over een weekje eens pielen.

Succes met pielen.
Ik heb twee jaar geleden geëxperimenteerd met de TEMPerNTC. Die was kwalitatief zeer slecht. Je kon die sensor op 1 punt kalibreren maar dat had geen nut omdat zijn eigen stabiliteit niet goed was. De temperatuur verliep waar je bij stond.
Mogelijk werkt deze nieuwe variant wel goed. Want op zich is het idee wel leuk

Albertus


Citaat van: Inopia op 20-07-2011  00:06 uDie gast verkoopt ook gewoon een waterdichte USB temperatuur probe voor minder dan 8 euro incl. verzendkosten.
http://cgi.ebay.nl/PC-USB-Powered-Thermometer-Temperature-Sensor-Data-Log-/370525489340?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item56450a48bc#ht_2659wt_1141

Geen idee wat voor een sensor daar in zit, hoe nauwkeurig, en wat voor USB protocol het is, maar wel een mooie prijs. Ik heb er maar twee besteld, dan kan ik over een weekje eens pielen.

Deze TEMPer1 heb ik gekocht om te zien wat je krijgt voor die paar euro's.
Er zit geen gebruiksaanwijzing bij maar wel software om grafisch te temperatuur weer te geven, e-mails te versturen en alarm in te stellen. Wel moest ik eerst ergens op het web een verbeterde versie van de software zoeken omdat de setup niet werkte, daar vond ik ook een gebruiksaanwijzing.
Verrassend is dat het ding ook zonder software werkt: in excel 3 seconden de caps-lock indrukken en hij laadt alke seconde een meting in. Dit moet door microsoft al in excel zijn ingebakken.

De sensor geeft temperaturen aan die redelijk overeenkomen met de door mij gebruikte thermometers. Je krijgt een leuk grafiekje en je kunt de data al .csv of .txt file opslaan voor verder gebruik.

Voor deze sensor is door wat mensen software geschreven, onder meer door een brouwer die de temperatuur in het ww-vat en in het maisch-vat meet en grafisch weergeeft. Helaas blijkt dat er regelmatig vernieuwingen in de hardware worden doorgevoerd zodat al die leuke software vervolgens bij een nieuwe aankoop niet meer werkt.

Of de sensor waterdicht is zal blijken wanneer ik hem tijdens een brouw in het maischvat hang. 

Bert

John

Hallo,

Gisteren (een dag of 4-5 na bestelling!) 2 Chinese TC-10's binnen gekregen. Zien er prima uit. Alleen een wat knullige sensor. Denk niet dat ik die in mijn maischketel durf te hangen. Denk dat ik er toch maar 1 voor een gecontroleerde vergisting in de "koelkast" ga gebruiken. Ben alleen wat bang voor licht icm wort en een warmtebron in de koelkast vwb brandveiligheid...

Groeten John
Nuenen

Ronald_

Gewoon die sensor onder een sponsje aan de zijkant van je vat, tegen het wort aan gebruiken..!

Inopia

CiteerVerrassend is dat het ding ook zonder software werkt: in excel 3 seconden de caps-lock indrukken en hij laadt alke seconde een meting in. Dit moet door microsoft al in excel zijn ingebakken.

Die USB temperatuursensor doet gewoon alsof hij een toetsenbord is, dus als hij door krijgt van windows dat je op je andere toetsenbord de caps-lock indrukt (bij gebruik van meerdere toetsenborden wil je dat kunnen koppelen), dan gaat hij gewoon elke seconde de meetwaarde 'in typen', en krijg je dat in excel te zien. Het zal dus ook wel werken in notepad of zo.

CiteerVoor deze sensor is door wat mensen software geschreven, onder meer door een brouwer die de temperatuur in het ww-vat en in het maisch-vat meet en grafisch weergeeft. Helaas blijkt dat er regelmatig vernieuwingen in de hardware worden doorgevoerd zodat al die leuke software vervolgens bij een nieuwe aankoop niet meer werkt.

Ik ga hem sowieso onder Linux gebruiken en er zelf software voor schrijven, dus daar kom ik wel uit.

Albertus

Citaat van: Ronald_ op 03-08-2011  10:35 uGewoon die sensor onder een sponsje aan de zijkant van je vat, tegen het wort aan gebruiken..!

Dat wordt met een gamel moeilijk, daar is het vat aan de buitenkant geïsoleerd.
De claim is dat deze sensor waterdicht is. De vraag is natuurlijk bij welke temperatuur.
Voor deze prijs wil ik dat wel empirisch bepalen.

Bert

John

In mijn gistingskast wil ik hem inderdaad plakken tegen mijn gistingsvat. Mijn 1e idee was om de "TC-10" te gebruiken tijdens het maisch-proces. Weet niet zeker of die "knullige" probe daarvoor dienst kan doen. Als dat zo is ga ik er wellicht nog 2 stuks bestellen...

Grt. John

orangeloo

Zo, mijn 2de gistkast is klaar.

Henielma

Kijk, dat ziet er goed uit.

William

Dat ziet er inderdaad mooi uit.

Gaat dat glazen plaatje waar het vat in de linker foto op staat het houden wanneer het volledig gevuld is? Bij mij was het "pats".

orangeloo

Citaat van: William op 10-08-2011  22:39 uDat ziet er inderdaad mooi uit.

Gaat dat glazen plaatje waar het vat in de linker foto op staat het houden wanneer het volledig gevuld is? Bij mij was het "pats".
Ik brouw normaal maar 15 liter, kan ik meer keren brouwen :brouwen:
Dus dat zal wel lukken...
Maar als ik dat groot gistvat eens wil gebruiken, als ik toch eens meer ga brouwen of als ik kersenbier ga maken
zal ik het wel zien of het glazen plaatje het houd. :weetniet:
Ik heb in ieder geval nog 5 glazen platjes dus..... :nut: ik kan er een breken... :brouwen:

davadox

Citaat van: orangeloo op 19-07-2011  21:16 uZo mijn nieuw Chinees alternatief TC 10 kastje is klaar.
Goed voor twee gist (koel)kasten.


Zit die aan/uit schakelaar boven op erop omdat je de tc 10 zelf niet uit kan schakelen?

Raymond293

Dat is correct. Alleen met de knop aan of uit. Of de stekker eruit natuurlijk.

Albertus

Citaat van: davadox op 22-08-2011  18:14 uZit die aan/uit schakelaar boven op erop omdat je de tc 10 zelf niet uit kan schakelen?

Citaat van: Raymond293 op 22-08-2011  18:20 uDat is correct. Alleen met de knop aan of uit. Of de stekker eruit natuurlijk.

De Chinese TC-10 (die van de foto) kun je uitschakelen met de linker-boven toets (enkele seconden indrukken).

Bert

Lorejas

Ik heb er ook een besteld nu net.

Stap 2: marktplaatsen voor een oude koelkast....

davadox

Citaat van: Lorejas op 22-08-2011  19:04 uIk heb er ook een besteld nu net.

Stap 2: marktplaatsen voor een oude koelkast....

Hey, op je beurt wachten jij !

Ik ben ook net aan het kijken op Marktplaats en je zit in mijn regio hahahah


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.