STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Henielma

Citaat van: Fermon op 20-01-2019  12:55 uIk heb van alles geprobeerd en het lijkt wel of de relais voor verwarmen vast zit. Bij het koelen schakelt hij wel, maar verwarmen blijft constant aan. Gelijk maar een nieuwe besteld bij Ali.

Het is goed mogelijk dat de relaiscontacten "vastgeplakt" zitten.

Wat voor een verwarmingselement gebruik je?

Normaal is daarvan het vermogen en de piekstroom minder dan voor de koelkast en daarom zou ik eerder vastplakken van het koelen contact verwachten.

Fermon

Citaat van: Henielma op 20-01-2019  17:27 uHet is goed mogelijk dat de relaiscontacten "vastgeplakt" zitten.

Wat voor een verwarmingselement gebruik je?

Normaal is daarvan het vermogen en de piekstroom minder dan voor de koelkast en daarom zou ik eerder vastplakken van het koelen contact verwachten.

2 gloeilampen van 40 watt. Gaat al 2,5 jaar goed op deze manier. Ik vermoed dat het dan door de kou komt, de kast staat in een ruimte waar het redelijk koud wordt vooral snachts. De relais zal wel vaak geschakeld hebben en wanneer hij geschakeld was ook lang denk ik.

hansHalberstadt

2 gloeilampen van 40 watt kunnen nooit het vastkleven van de contacten veroorzaken. Ik denk dat het dan toch in de elektronica in de STC1000 zelf zit. zoals al gezegd kun je dat testen door alleen de 230V ingang van de STC 1000 los te maken en de rest intact te laten zodat de relaiscontacten en de lampen nog wel spanning krijgen. als de lamp dan blijft branden ligt het aan het relais, als de lamp dan uitgaat ligt het aan de STC 1000 stuurprint;

hobbyman

Citaat van: hansHalberstadt op 20-01-2019  21:53 u2 gloeilampen van 40 watt kunnen nooit het vastkleven van de contacten veroorzaken. Ik denk dat het dan toch in de elektronica in de STC1000 zelf zit. zoals al gezegd kun je dat testen door alleen de 230V ingang van de STC 1000 los te maken en de rest intact te laten zodat de relaiscontacten en de lampen nog wel spanning krijgen. als de lamp dan blijft branden ligt het aan het relais, als de lamp dan uitgaat ligt het aan de STC 1000 stuurprint;

Zeg nooit nooit. Ik had precies het zelfde probleem. Het contact voor verwarmen zat vast. Heb destijds ook een nieuwe besteld. Al met al is het geen goedkope oplossing als je ook nog een relais moet schakelen. Ik denk dat eenIinkbird dan toch de betere optie is.

henkg

De relais van de Inkbird zijn misschien wel van hetzelfde (*) type en kwaliteit als die in de STC-1000. Dan kun je mogelijk dezelfde problemen tegenkomen.
Van de STC-1000 worden meer relaisproblemen gemeld, dan van de Inkbird. Waarschijnlijk omdat méér mensen een STC-1000 in gebruik hebben.
 (*) Beide max 10 A (volgens specificatie). Het kastje van de Inkbird (net zoals het kastje van de STC-1000) lijkt me te klein voor een SSR relais.

Peterrr

Citaat van: henkg op 21-01-2019  12:53 uDe relais van de Inkbird zijn misschien wel van hetzelfde (*) type en kwaliteit als die in de STC-1000. Dan kun je mogelijk dezelfde problemen tegenkomen.
Van de STC-1000 worden meer relaisproblemen gemeld, dan van de Inkbird. Waarschijnlijk omdat méér mensen een STC-1000 in gebruik hebben.
 (*) Beide max 10 A (volgens specificatie). Het kastje van de Inkbird (net zoals het kastje van de STC-1000) lijkt me te klein voor een SSR relais.

Mijn Inkbird heeft het maar 1 jaar (6 vergistingen) uitgehouden voordat hij begon te piepen en error liet zien.
De 5 jaar oude stc-1000 doet nu al weer een 1/2 jaar zijn taak.

Moraal als een goed werkend stc hebt in een mooi kastje... nooit wegdoen.
Dit alles zonder extra relais/magneet schakelaar  ;)

grt Peter

Haagse Wouter

Ik mag ook aannemen dat inkbird meer aan kwaliteitscontrole doet ;).

hansHalberstadt

Citaat van: henkg op 21-01-2019  12:53 uDe relais van de Inkbird zijn misschien wel van hetzelfde (*) type en kwaliteit als die in de STC-1000. Dan kun je mogelijk dezelfde problemen tegenkomen.

Is de inhoud van beiden niet gewoon helemaal hetzelfde?

P_N

Hoi. Heb een stc besteld.
Nu ben ik best handig met staal maar electro is niet mijn sterkste kant.
Vind er van alles over en het aansluiten  zal wel goed komen.
Vraag me alleen af of deze rechtstreeks op 220 V kan?

jackodb

Dan kan zeker :)
 
Het kan zelfs niet anders.

Irukandji

Nou dat ligt er dus aan. Je heb namelijk verschillende versies van de stc. Heb je de 220 dan kan die direct daarop worden aangesloten.

springerke

Ofwel heb je er één gekocht van 12 of 24 Volt, deze zijn ook te koop.

P_N

Ik vermoed de foute. 😕 Vermoed 24 Volt via China dus moet nog even wachten.

hansHalberstadt

Als het goed staat er een elektrisch aansluitschema op getekend. Misschien kun je daar eens een foto van posten.





Jeroen76

Die van mij komt ook vanuit China en die kan gewoon op het NL lichtnet


Irukandji

Bij sommige verkopers op ali of ebay geven ze een optie aan. Sommige hebben dat niet. Heb je geluk koop je gelijk de 220. Heb je pech en selecteer je niet de juiste kom je uit op een 12/24 volt versie. Even opletten dus met bestellen. Zijn meer van die artikelen dat je ook je land moet selecteren anders krijg je BV een UK stekker

dayfox

Geachte medebrouwers, DIYers, knutselaars en handige Harries, het volgende.

Omdat ik zelf geen verstand van zaken heb, stel ik dus hier de vraag.
Ik heb een leuk kastje gebouwd met daarin 2 stc 1000, bedoeld om een maischketel en ketel voor spoelwater aan te sturen.

Beide ketels zijn 2000 W. De 1 is een weckketel, ander een brouwketel. Zijn beide praktisch hetzelfde denk ik, maar goed.
Hieronder 2 foto's van het kastje.
https://myalbum.com/album/OWCMAkzGMaBQ
De powerknop is voorzien van een glaszekering.
Maar wanneer ik alles aansluit, doe de controllers aan en ik zet een ketel aan, knapt de zekering.
Nu weet ik me geen raad om deze hierop te laten draaien. :weetniet:, zou dit graag opgelost zien.

Bvd, Dennis

CeesM

Citaat van: dayfox op 17-05-2019  19:04 uBeide ketels zijn 2000w. De 1 is een weckketel, ander een brouwketel. Zijn beide praktisch hetzelfde denk ik, maar goed.
Hieronder 2 foto's van het kastje.
https://myalbum.com/album/OWCMAkzGMaBQ
De powerknop is voorzien van een glaszekering.
Maar wanneer ik alles aansluit, doe de controllers aan en ik zet een ketel aan, knapt de zekering.
Nu weet ik me geen raad om deze hierop te laten draaien. :weetniet:, zou dit graag opgelost zien.
Dat is dus 4000 W op één 16 A groep. Geen wonder dat de zekering knapt.

dayfox

Citaat van: CeesM op 17-05-2019  19:15 uDat is dus 4000 W op één 16 A groep. Geen wonder dat de zekering knapt.
Ok, gaat vast niet zo simpel zijn om er een zwaardere of sterkere zekering in te zetten?


jeroenvk

Hij zet 1 ketel aan schrijft hij... Dus 2000 W?

dayfox

Citaat van: jeroenvk op 17-05-2019  19:20 uHij zet 1 ketel aan schrijft hij... Dus 2000 W?
Yup. Dan is het gelijk welterusten.

SVB

Als beide ketels aan gaan is het logisch...
Maar welke zekering bedoel je? Die in de groepenkast of die waar de eurostekker in gaat?
Volgens mij trekt ie op volvermogen 8,6A MAAR denk dat je ook een opstart piek hebt en die is hoger denk dan dat!

dayfox

Citaat van: SVB op 17-05-2019  19:28 uAls beide ketels aan gaan is het logisch...
Maar welke zekering bedoel je? Die in de groepenkast of die waar de eurostekker in gaat?
Volgens mij trekt ie op volvermogen 8,6A MAAR denk dat je ook een opstart piek hebt en die is hoger denk dan dat!
Waar de stekker ingaat. En wat zou de oplossing kunnen zijn?

CeesM

Citaat van: dayfox op 17-05-2019  19:18 uOk, gaat vast niet zo simpel zijn om er een zwaardere of sterkere zekering in te zetten?
Nee, zo werkt het niet. De draden in het lichtnetgroep mogen niet meer dan 16 A hebben. Voor de andere ketel moet je die op een andere groep aansluiten. Je hebt trouwens een leuk kasje gemaakt, maar heb je geen foto's van de binnenkant?
Kunnen we even kijken hoe je het geheel hebt aangesloten.

SVB

Citaat van: dayfox op 17-05-2019  19:32 uWaar de stekker ingaat. En wat zou de oplossing kunnen zijn?

Daar een zwaardere zekering in zetten. (Ga ik er even vanuit dat alles goed is aangesloten en dat je niet stiekem kortsluiting maakt ergens) Of  als dat niet kan, dezelfde aansluiting maar dan zonder zekering gebruiken.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.