Die gast verkoopt ook gewoon een waterdichte USB temperatuur probe voor minder dan 8 euro incl. verzendkosten.
http://cgi.ebay.nl/PC-USB-Powered-Thermometer-Temperature-Sensor-Data-Log-/370525489340?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item56450a48bc#ht_2659wt_1141
Geen idee wat voor een sensor daar in zit, hoe nauwkeurig, en wat voor USB protocol het is, maar wel een mooie prijs. Ik heb er maar twee besteld, dan kan ik over een weekje eens pielen.
Deze TEMPer1 heb ik gekocht om te zien wat je krijgt voor die paar euro's.
Er zit geen gebruiksaanwijzing bij maar wel software om grafisch te temperatuur weer te geven, e-mails te versturen en alarm in te stellen. Wel moest ik eerst ergens op het web een verbeterde versie van de software zoeken omdat de setup niet werkte, daar vond ik ook een gebruiksaanwijzing.
Verrassend is dat het ding ook zonder software werkt: in excel 3 seconden de caps-lock indrukken en hij laadt alke seconde een meting in. Dit moet door microsoft al in excel zijn ingebakken.
De sensor geeft temperaturen aan die redelijk overeenkomen met de door mij gebruikte thermometers. Je krijgt een leuk grafiekje en je kunt de data al .csv of .txt file opslaan voor verder gebruik.
Voor deze sensor is door wat mensen software geschreven, onder meer door een brouwer die de temperatuur in het ww-vat en in het maisch-vat meet en grafisch weergeeft. Helaas blijkt dat er regelmatig vernieuwingen in de hardware worden doorgevoerd zodat al die leuke software vervolgens bij een nieuwe aankoop niet meer werkt.
Of de sensor waterdicht is zal blijken wanneer ik hem tijdens een brouw in het maischvat hang.
Bert