STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Henielma

Citaat van: John op 01-03-2012  22:51 uFf over T-control (I/O): ziet er heeeel goed uit. Heel knap al die energie en kennis die je erin stopt. Ik lees de voortgang regelmatig op het forum. Maaaarre: IK snap er geen snars van! Dat zeker is niet onvriendelijk bedoeld!

Dank, het maken hiervan was soms best ingewikkeld maar de bedoeling is dat het gebruik hiervan eenvoudig is.

John

Ik zal eens kijken of ik het begin van de ontwikkeling op het forum kan terugvinden (wellicht is er iets van een soort handleiding te vinden): zal zeker wat duidelijker zijn als ik van A to Z ga lezen ipv kris-kras over het forum (mijn fout).

William

Citaat van: John op 01-03-2012  23:18 u(wellicht is er iets van een soort handleiding te vinden)

Hier wellicht

Henielma

Of als je de handleiding van Tcontrol zoekt, hier

zilver_brouwer

Begrijp ik het goed, dat je de stekker van de koelkast in het (koel)stopcontact van de (Chinese) TC10 doet?
En werkt de TC10 ook als je niks in het (verwarm)stopcontact hebt zitten voor het verwarmen?

Want voorlopig met de zomer in de aantocht heb ik eigenlijk alleen behoefte aan koelen, en dacht eraan om het gebeuren met een verwarmingssysteem nog even op pauze te zetten tot de volgende winter.
Misschien laat ik de kast ook wel binnen staan dan.
Maar als ik zo'n apparaatje bestel neem ik liever de TC10 die kan verwarmen en koelen, zodat ik de optie heb.

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 05-03-2012  21:00 uBegrijp ik het goed, dat je de stekker van de koelkast in het (koel)stopcontact van de (Chinese) TC10 doet?
En werkt de TC10 ook als je niks in het (verwarm)stopcontact hebt zitten voor het verwarmen?


Ja en ja.

zilver_brouwer

Citaat van: Jacques op 05-03-2012  22:26 uJa en ja.

Mooi! Dan bestel ik er ook eentje en kan ik van de zomer in ieder geval koelen.
Of en wanneer ik dan wat ga doen met verwarmen zie ik nog wel.

George81

Juist. En 's winters kan je het andersom doen, dan heb je geen koelfunctie nodig maar juist een verwarming.

robbel

Wellicht wat aan de late kant, maar ik heb zojuist mijn chinese stc-10000 ontvangen.
Leuk apparaatje en het lijkt erop dat ie het ook nog prima doet.
En dat alles voor 17 euro, incl de verzendkosten.

Nu alleen een vraag voor de vonketrekkers onder ons...
Om de sensor ooit te kunnen vervangen heb ik de weerstand gemeten bij 25 ºC , te weten 10 kohm.
Lijkt dus een 10 kohmse NTC te zijn.
In kokend water gaf hij echter 995 ohm aan.
Volgens de tabel op http://www.ojelectronics.com/Files/Filer/HVAC%20Files/Produktblad_Standard/5.1.5-07-09_NTC_10k-GB.pdf zou dit wat minder moeten zijn.

Zie ik iets over het hoofd? Is het de weerstand van de aansluitdraden?
En hoe ijken jullie zoiets?

henkg

Interessant. Allereerst zou ik binnen normale temperaturen meten.

Verder vertrouw ik niet op de waterdichtheid van de sensor. Daarom heb ik een heel dun latex hoesje gebruikt.
Getest in water, met een simpele multimeter en een digitale thermometer:

Temp   Gemeten   Tabel   Verschil %
10,0 graden 18,300   19,872   -8,6
15,0 graden    14,800   15,698   -6,1
20,0 graden    12,200   12,488   -2,4
25,0 graden    9,900   10,000   -1,0
Ik heb geen idee hoe deze weerstandsverschillen zich vertalen in temperatuursverschillen.

Nu gaat het niet om Ohm en een tabel, maar om een correcte registratie door de STC-1000. In het begin heb ik vergeleken, bij ongeveer 20 graden. De afwijking was toen binnen de 0,2 graden.
Binnenkort zal ik de sensor in water van 10 graden hangen, en kijken wat de STC-1000 dan aangeeft.

Albertus

Hoe nauwkeurig is je ohm-meter?
Het gaat inderdaad om de temperatuur, een vergelijking van de STC-1000 met een goede, liefst geijkte, temperatuurmeter lijkt mij de beste manier van testen.

Bert

zilver_brouwer

Citaat van: henkg op 21-03-2012  10:49 uInteressant. Allereerst zou ik binnen normale temperaturen meten.

Verder vertrouw ik niet op de waterdichtheid van de sensor. Daarom heb ik een heel dun latex hoesje gebruikt.
Getest in water, met een simpele multimeter en een digitale thermometer:

Temp   Gemeten   Tabel   Verschil %
10,0 graden 18,300   19,872   -8,6
15,0 graden    14,800   15,698   -6,1
20,0 graden    12,200   12,488   -2,4
25,0 graden    9,900   10,000   -1,0
Ik heb geen idee hoe deze weerstandsverschillen zich vertalen in temperatuursverschillen.

Nu gaat het niet om Ohm en een tabel, maar om een correcte registratie door de STC-1000. In het begin heb ik vergeleken, bij ongeveer 20 graden. De afwijking was toen binnen de 0,2 graden.
Binnenkort zal ik de sensor in water van 10 graden hangen, en kijken wat de STC-1000 dan aangeeft.

Het gaat over het aantal ohm van de weerstand, niet de temperatuur die de sensor meet.  ;)

robbel

De ijking bij verschillende temperaturen samen met een een glasthermometer heb ik ook uitgevoerd.
De stc-1000 lijkt enkele tienden van een graad af te wijken, maar daar kan ik mee even.
Waar het mij ook om gaat, is te bepalen welk type temperatuursensor er meegeleverd is met de tc.
Ik hoef dan bij een defect aan de sensor in de toekomst niet een gehele stc te bestellen in chengchung ebay, maar alleeen een nieuwe sensor bij conrad of iets dergelijks.
De NTC heeft een weerstand van 10kohm bij 25 gr c.
Maar zijn er ook nog verschillende varianten van de 10k sensor?
Ik ga het eens vragen bij de local vonkendealer....

George81

Hier een (snel genomen) foto van mijn huidige setup/vergisting:


Controller ligt op een plank net buiten beeld en de lampen zitten onder de onderste plank.
Bij gebrek aan 1 groot gistvat en gebruik van Westmalle gist (deze houdt wel van een schuimparty) heb ik het maar zo opgelost.

Ideaal is het niet want het bovenste vat is blijkbaar koeler want die vergist iets minder hard.

Joost81

Citaat van: George81 op 03-04-2012  16:19 uIdeaal is het niet want het bovenste vat is blijkbaar koeler want die vergist iets minder hard.

Klein ventilatortje onderin en je temperatuur is in de hele kast nagenoeg gelijk.

RobinB

Yep, en een paar gaten door die planken voor de doorstroming.

Jacques

Citaat van: Joost81 op 03-04-2012  20:09 uKlein ventilatortje onderin en je temperatuur is in de hele kast nagenoeg gelijk.

Een kleine usb-ventilator is voor weinig geld te koop bij de Action. En een goedkope ubs-adapter kun je kopen via e-bay.

George81

Oh ja een ventilator moet ik nog maken, bedankt voor de reminder. Onderste plank heeft al gaten.
Ik wilde de geoogste gist niet te oud laten worden vandaar dat ik het tot hier afgekregen heb.

RobinB

Citaat van: George81 op 04-04-2012  08:42 uOnderste plank heeft al gaten.

Gaten in de middelste volgen?
Lijkt me koeltechnisch belangrijker dan in de onderste. :)

Henielma

Of de middelste plank korter maken zodat de kou achterlangs naar beneden kan.

John

Citaat van: Jacques op 03-04-2012  22:01 uEen kleine usb-ventilator is voor weinig geld te koop bij de Action.

€ 3,-

StryKaizer

Tijdens een heel interessante uiteenzetting over gist door Jacques in Geel (België), hebben we Jacques ook horen vertellen over het TC-10 alternatief.
Deze moesten we natuurlijk ook hebben, dus dagje later besteld.

Hieronder de fotoos na een avondje knutselen






Nogmaals bedankt voor de tip Jacques!

Jacques

Ziet er goed uit!

Heb je ook al een koelkast met een verwarmingsbron aangeschaft?

George81

Dat design komt me bekend voor hmmm  ::)  :P

Netjes, jij snapt kabel management beter dan ik!

hobbybob

Kijk wat een perfecte tip, 1 van de redenen dat ik al een jaartje of 2 gestopt was met brouwen was die temp-control (en luiheid van mijn kant om er iets aan te doen ;) )

Heb er gelijk maar 2 besteld en dan in het weekend 2 grote geïsoleerde gistkasten bouwen (materiaal voorradig)

Vind zelf gebouwde gistkasten mooier dan een oude afgedankte koelkast van Marktplaats, bovendien ben ik verplicht door de baas in huis om deze hobby op zolder uit te voeren.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.