STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

henkg

Wellicht heb jij een gistkoelkast. Die is goed geïsoleerd, weinig warmteverlies. Ik heb (nog) geen koelkast. Het 30 L vat, met ca 10 L bier staat "los" in de badkamer, waar het 15 a 16 graden is. Het vat koelt dus behoorlijk af, en dat moet gecompenseerd.
[Edit1]: Je bericht teruglezende: ja, je hebt een koelkast, en je noemde het al, dat verklaart het verschil. Je reactie is voor mij het bewijs dat mijn 35W folie dan nog zuiniger zal zijn, en ook meer dan voldoende is voor gebruik in een koelkastje, ook al komt die koelkast in een koudere ruimte.
[Edit2]: Afgelopen nacht werd het wel erg fris in de badkamer. De energiemeter toonde aan dat er 9/10 van de tijd verwarmd werd.
Dus vanochtend maar eens het vat geisoleerd, met bubbeltjesfolie. Dat scheelt enorm. Had ik eerder moeten doen.

Dorstige Alexander

Hoera! Zonet zijn mijn twee controllers aangekomen hier op mijn werk. Mooi verpakt en op het eerste gezicht ziet alles er goed uit. Ik kan ze natuurlijk niet testen, dat is voor thuis.

Dorstige Alexander

De sensor ziet er mij niet waterdicht uit. Stel dat ik deze wil gebruiken om te maischen: als ik deze met alu-tape vastplak tegen de zijkant van mijn ketel, onder de isolatie, denk je dat de temperatuur dan behoorlijk correct zal gemeten worden?

Op mijn vorig werk maten wij zo soms de watertemperaturen in buizen en dat ging behoorlijk goed.

PietO

Citaat van: Dorstige Alexander op 02-02-2012  11:36 uDe sensor ziet er mij niet waterdicht uit. Stel dat ik deze wil gebruiken om te maischen: als ik deze met alu-tape vastplak tegen de zijkant van mijn ketel, onder de isolatie, denk je dat de temperatuur dan behoorlijk correct zal gemeten worden?
Dat zal wel gaan als je de sensor goed isoleert van de omgeving (ik gebruik een stukje PUR-schuim met ruimte voor sensor). Echter, de temperatuur in je maischvat is NIET homogeen; alleen tijdens goed roeren zal hij de temperatuur redelijk weergeven. Zodra rustpauze, wordt het wort aan de buitenkant het eerste koud. Daarmee geeft de sensor niet meer de juiste temp. aan.

Dorstige Alexander

Citaat van: PietO op 02-02-2012  13:27 uDat zal wel gaan als je de sensor goed isoleert van de omgeving (ik gebruik een stukje PUR-schuim met ruimte voor sensor). Echter, de temperatuur in je maischvat is NIET homogeen; alleen tijdens goed roeren zal hij de temperatuur redelijk weergeven. Zodra rustpauze, wordt het wort aan de buitenkant het eerste koud. Daarmee geeft de sensor niet meer de juiste temp. aan.

Ik blijf altijd roeren, zelfs bij een temperatuurshalte. Dat zal dus wel redelijk goed werken vermoed ik, en geen risico om er een kapotte sensor aan over te houden.

George81

Mijn kastje is af:






Ik had de zekering ook als aan/uit schakelaar kunnen gebruiken maar die kwam er later pas bij, die is 10 ampere zodat ik mijn controller niet frituur.

p.s. kan dit topic niet naar Apparatuur verplaats worden? ik zoek me rot elke keer :o

orangeloo


Jacques

Citaat van: George81 op 11-02-2012  12:41 up.s. kan dit topic niet naar Apparatuur verplaats worden? ik zoek me rot elke keer :o

Hij staat bij de tips op een prima plek.

Om hem terug te vinden kun je de zoekfunctie gebruiken. Zoek naar "TC-10 alternatief" succes gegarandeerd!




Ik zag dat je aan en uit schakelaar in je kastje gemaakt hebt. Dat is niet nodig. De controller kun je uitschakelen door de linker bovenknop 3 seconden ingedrukt te houden.

George81

Ja klopt maar ik gooi graag helemaal de stroom eraf.
En als je even niet meer weet dat het "TC-10" is dan ben je lang aan het zoeken kan ik je vertellen uit ervaring ;)

henkg

Ook mijn kastje is af:




(Sensor-aansluiting: Cinch chassisdeel; doos: Hema knackebrood doos)

George81

Erg Netjes, ik zat ook aan zo'n doosje te denken. Die cinch oplossing is slim! misschien bouw ik die er ook op.

henkg

Bij zo een doos is het aan te bevelen om soepeler (meer-aderig) draad te gebruiken vanaf de lasklemmen naar de STC-1000. Een-aderig installatiedraad is erg stug. Gevaar is dan dat je bij sluiten/openen van de doos de verbindingen lostrekt.
Nu is er een type lasklem dat zowel voor een- als meeraderig draad te gebruiken is.
Deze lagen bij mijn ijzerboer/hobbyshop om de hoek gewoon in het schap. Plaatje:
http://www.klusspullen.nl/catalog/453/Overig_installatiemateriaal/Lasdop,_lasklem,_kroonstrip/Wago_lasklem_met_hevel/

Als afsluit-blokkering heb ik aan de beide korte zijkanten gaatjes geboord, en daar een klein parkertje ingedraaid.

(je ziet nog een gewoon kroonsteentje. Ik kwam een Wago klem tekort, ga ik binnenkort vervangen)
Als er behoefte aan is, wil ik wel een materiaallijst opstellen.

Anton

Citaat van: Anton op 13-01-2012  23:03 uIk denk niet dat de lucht in de koelkast continue in beweging hoeft te zijn. Eigenlijk alleen bij het verwarmen om te voorkomen dat de temperatuur doorschiet.
In mijn schakeling kan alleen bij het verwarmen de ventilator draaien en dan alleen als je dat wenst.(Schakelaar  rechts)



Deze schakeling klopt bij gebruik van de TC10 van plm. 13 euro uit Hong Kong.

Anton

Inmiddels heb ik mijn paneel afgemaakt en getest. 
De bedoeling was om het kastje van RVS te maken maar na een opmerking van een brouwvriend dat hij dat wel verwachtte heb ik op het laatste moment gekozen voor hout. ;D Nou ja, hout look a like laminaat en dat weer afgewerkt met metaal.

Maar dit is het dus geworden.

De componenten en bedrading.



Het geheel op standaard.

Robin K

Mooie opbouw Anton en zeer overzichtelijk.
Wat voor controle lampjes heb je gebruikt?

Gr. Robin

Anton

230 volt lampjes van Conrad. Voor 92 cent p/st.
NEON-SIGNAALLAMP 220V ORANJE
Bestnr.:  722740 - 8A

Anton

John

Even over de instellingen:
Kan ik als test ook alleen koelkast aansluiten voor de check voor lage temperaturen of moet de verwarmingsfunctie (lampen o.i.d.) ook werken om bij lage temp de temp. te corrigeren?

Wat ik terugvond op het forum:
F1: De gewenste temperatuur van vergisten ( variabel dus i.v.m. ondergisting / bovengisting)
F2: 0,3  ºC
F3: 3 minuten ( dit is de voorgeprogrammeerde instelling)
F4: 0 ºC ( de temperatuur was correct, dus geen ijking nodig)

Wat doen F2 en F3?

Klopt het dat als de stroom eraf gaat, de instellingen weg zijn?

En wat betekent het als het ledje bij cool en heat knippert?


Jacques

F2 is de marge waarbinnen verwarmd of gekoeld moet worden.
F3 is de tijd in minuten dat de koelkast niet werkt ter behoud van de compensator van de koelkast.

Als het ledje cool knippert dan wil dat zeggen dat de koelkast wel zou moeten werken maar in verband met de instelling bij F3 tijdelijk geen stroom krijgt.

Of je de instellingen kwijt bent als de stroom eraf gaat weet ik niet. Ik denk van niet. Maar je kunt het apparaat uitschakelen door een tijd de knop met het aan- en uitteken een tijd ingedrukt te houden.

John

En wat is dan de kortste (verstandige) tijdsinstelling voor F3?

En stel dat ik alleen ondergistende bieren wil maken, kan ik dan zonder verwarmingselement werken?

Henielma

Ik zou voor de tijd om de compressor van de koeling te sparen niet korter gaan dan 3 minuten. Dat is ook de tijd die ik met Tcontrol hiervoor aanhoud. Als deze tijd te kort wordt is de druk onvoldoende afgebouwd in de compressor waardoor deze niet aanloopt maar doorbrand.

Voor alleen ondergistende bieren heb je geen verwarmingselement nodig. Mits de omgevingstemperatuur van de koelkast hoger is dan 12 ºC.


John

Waarom zou ik hem niet op 5 of 6 minuten zetten voor de veiligheid (als 3 op het randje is. . .)? Hoe lang is die tijd doorgaans bij gewoon gebruik van een koelkast. Dus zonder externe controller/thermostaat?

Henielma

Daar is niet zoveel op tegen. Het nadeel is dan dat de temperatuur iets meer varieert maar dat is op zich geen probleem.

John

Heb hem net op 6 gezet; ben nog aan het testen. Denk dat ik er de vooorkeur aan geef dat mijn koelkast het lang volhoudt: tis een Liebherr energiezuinige kast dus geen goedkope en die iets grotere temp. verschillen maar voor lief neem. Zal op de een of andere manier eens kijken hoe groot die verschillen zijn. Weet alleen nog even niet hoe. Ik heb een weerstation dat de max. en min. temp kan aangeven. Ik zal die draadloze sensor er eens in kunnen zetten.

Henielma

De temperatuur in de koelkast is niet zo belangrijk het gaat om de temperatuur van het jongbier. De sensor van de TC-10 monteer je tegen de zijkant van je gistvat ter hoogte van het jongbier en daar overheen doe je iets wat een beetje isoleert. Bijvoorbeeld een sponsje.

Wanneer je het schermpje van de TC-10 af en toe een kwartier in de gaten houdt weet je de minimum en maximum temperatuur. Of je gaat Tcontrol gebruiken dan kan je de temperatuur in de tijd zien op het scherm en dit wordt opgeslagen in de logfile. Helaas kan Tcontrol niet interfacen met de TC-10. De TC-10 heeft hiervoor helaas helemaal geen mogelijkheden.

John

Dat van die lucht snap ik: heb nu als test de sensor onder een sponsje op een bierflesje geplakt.

Ff over T-control (I/O): ziet er heeeel goed uit. Heel knap al die energie en kennis die je erin stopt. Ik lees de voortgang regelmatig op het forum. Maaaarre: IK snap er geen snars van! Dat zeker is niet onvriendelijk bedoeld!

hansm

Citaat van: John op 01-03-2012  22:25 uWaarom zou ik hem niet op 5 of 6 minuten zetten voor de veiligheid (als 3 op het randje is. . .)? Hoe lang is die tijd doorgaans bij gewoon gebruik van een koelkast. Dus zonder externe controller/thermostaat?

Ik heb mijn TC-10 op 8 minuten staan. Geen enkel probleem, hij slaat ongeveer 1 keer per uur aan, en dat is veel langer dan die 8 minuten  :)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.