Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: STC-1000, Het Chinese alternatief  (gelezen 485298 keer)

Online SVB

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: STC-1000, Het Chinese alternatief
« Reactie #1000 Gepost op: 17-05-2019 20:17 u »
Nee, zo werkt het niet. De draden in het lichtnetgroep mogen niet meer dan 16 A hebben. Voor de andere ketel moet je die op een andere groep aansluiten. Je hebt trouwens een leuk kasje gemaakt, maar heb je geen foto's van de binnenkant?
Kunnen we even kijken hoe je het geheel hebt aangesloten.

De zekering in de groepenkast gaat er niet uit en staat hier los van... tenminste, nu nog even...
Het gaat sowieso niet werken om beide tegelijk te sturen:
Je 10 A zekering van je eurostekker gaat er dan sowieso uit.
Je 16 A zekering gaat er ook uit.

Volgens mij moet je beide gaan scheiden, of in elk geval elk zijn eigen stroomtoevoer em dan nog kijken hoe je het doet op je lichtnet.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline dayfox

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron.. Ewweh!!
« Reactie #1001 Gepost op: 17-05-2019 22:39 u »
De zekering in de groepenkast gaat er niet uit en staat hier los van... tenminste, nu nog even...
Het gaat sowieso niet werken om beide tegelijk te sturen:
Je 10 A zekering van je eurostekker gaat er dan sowieso uit.
Je 16 A zekering gaat er ook uit.

Volgens mij moet je beide gaan scheiden, of in elk geval elk zijn eigen stroomtoevoer em dan nog kijken hoe je het doet op je lichtnet.
Ik ben uitgegaan van het voorbeeld via t Wort Wat, met zelf een beetje logisch denken kom je er ook. Alleen wordt er via dat voorbeeld iets anders aangestuurd. Ik denk dat ik iets te naÔef te werk ben gegaan, plug & play idee.
 Foto binnenkant volgt!

Evengoed alvast dikke top voor het meedenken

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #1002 Gepost op: 02-09-2020 11:36 u »
Ook hier een Ďtemperatuurí-doosje klaar :)

Ik had een vraag betreffende dit kastje op deze foto?

Zou ik mogen vragen hoe je die relais hebt vastgemaakt? ik heb ze namelijk ook besteld, maar er zit geen schroefgaatje of zo in. Dus vandaar de vraag.

Bedankt alvast!

gr.

larsje

Online jackodb

• Vol lid
« Reactie #1003 Gepost op: 02-09-2020 12:03 u »
Ik had een vraag betreffende dit kastje op deze foto?

Zou ik mogen vragen hoe je die relais hebt vastgemaakt? ik heb ze namelijk ook besteld, maar er zit geen schroefgaatje of zo in. dus vandaar de vraag.

Bedankt alvast!

gr.

larsje

Tuurlijk mag dat. Die 2 relais zijn vast geplakt met 'dubbelzijdige tape', met schuim er tussen.

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #1004 Gepost op: 02-09-2020 12:06 u »
Tuurlijk mag dat. Die 2 relais zijn vast geplakt met 'dubbelzijdige tape', met schuim er tussen.

Oke Super bedankt!!

Kan ik weer verder

Gr.

larsje

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #1005 Gepost op: 02-09-2020 14:50 u »
Oke Super bedankt!!

Kan ik weer verder

Gr.

larsje

Had ik nog een klein vraagje.
Als ik links en rechts naar de relais kijk, dan zie ik dat er aan de onderkant (onderkant van de foto) 2 draden in de 2 gaatjes gaan, 1 draad kan ik herleiden en komt vanuit de STC 1000, maar die 2e draad waar komt die vandaan? want bv aan de rechterkant dat relais, daar zit aan de rechterkant van die 2 gaatjes de schakeldraad, dat snap ik. maar de draad die in dat linker gaatje van het relais zit aan de onderzijde, waar gaat dat heen of komt dat vandaan? want dat zou toch ook een blauwe draad moeten zijn?

Heb jij misschien een tekening van het aansluitschema?

THNX.

gr.

Larsje

Online jackodb

• Vol lid
« Reactie #1006 Gepost op: 02-09-2020 16:42 u »
Klopt, de kleur klopt eigenlijk niet. In mín enthousiasme had ik niet in de gaten dat de blauwe draad op was. En wilde het toch meteen verder afmaken.

De zichtbare draad van het koel-relais zit op nr 8 van de STC.

De stuurstroomdraad van het warm-relais zit op 6.

En de gemeenschappelijke van beide relais zitten samen met de STC-voeding op nr 1.

Een schema heb ik zo snel even niet, maar die heb ik destijds op dit forum gevonden.

Online jackodb

• Vol lid
« Reactie #1007 Gepost op: 02-09-2020 17:40 u »
Even snel wat getekend met Paint. De sensor-aansluiting staat er niet in, maar lijkt me geen probleem.

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #1008 Gepost op: 02-09-2020 21:19 u »
Even snel wat getekend met Paint. De sensor-aansluiting staat er niet in, maar lijkt me geen probleem.

Top snap het nu zo ongeveer, maar nu zie ik van de STC 1000 een fase draad (bruin naar de 2 puntige aansluiting op het relais lopen en op het andere punt in dat relais zit de schakeldraad. Maar moet dat niet de blauwe 0 draad zijn die van de STC 1000 naar het relais loopt ipv de bruine fase draad?

Super bedankt!!

Als ik het af heb zal ik ook van mijn kastje een foto plaatsen, denk alleen dat ik met lasklemmen ga werken omdat ik anders niet genoeg ruimte in de gaatjes heb.

Gr.

Larsje

Online jackodb

• Vol lid
« Reactie #1009 Gepost op: 02-09-2020 22:23 u »
Klopt. Maar mín blauw was op

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #1010 Gepost op: 02-09-2020 23:10 u »
Klopt. Maar mín blauw was op

Ik had het met de lasklemmen zo bedacht als in onderstaande tekening. Bij jou staat er volgens mij constante spanning op het relais omdat je de stroomdraad van 1 (op de STC) naar de beide relais laat lopen. Bij mij staat er alleen stroom op het relais als er geschakeld wordt zover als ik begrijp.

Weet niet of dit wat uit maakt? ben niet zo heel goed met stroom (snap er net genoeg van hahaha). En let ook niet op mijn tken kunsten, maar denk dat het wel duidlijk is waar de kabels heen lopen.

THNX.

Gr.

Larsje

Online jackodb

• Vol lid
« Reactie #1011 Gepost op: 03-09-2020 07:05 u »
Qua kleur heb je helemaal gelijk.

Maar uiteindelijk hangt het af van hoe je de stekker in de contactdoos steekt.

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #1012 Gepost op: 03-09-2020 10:01 u »
Ok dat snap ik ff niet, maakt toch niet uit bij wisselstroom hoe je de stekker erin steekt?

Gr.

Lars.

Online jackodb

• Vol lid
« Reactie #1013 Gepost op: 03-09-2020 11:36 u »
Dat is waar, en gelukkig maakt dat niet uit.

Stel, je weet welke pen van je 220-stekker verbonden is met de bruine draad bij jouw hokje 'stroomkabel'.
En je weet ook zeker dat die aangesloten op de bruine draad van je contactdoos in de muur.

Pas dan kun je met zekerheid zeggen dat er spanning staat op de bruine draad naar de relais. Bij het omdraaien van je stekker, wisselt dat.

De 'bruine draad naar 220-pen' kun je nog simpel controleren met een simpele multimeter. Maar ik neem aan dat je niet je contactdoos in de muur open maakt om de draad-kleuren te zien.
En dan heb ik nog niet over eventuele verlengkabels/verdeeldozen. Daarbij kunnen fase (bruin) en nul (blauw) ook wisselen.

Om het anders te zeggen:
Ik zou het sterk afraden om de blauwe draad in jouw behuizing aan te raken wanneer de stekker er in zit. Ook al issie blauw en verder nog niet verbonden, via de stekker kan deze wel verbonden zijn met de bruine draad achter 't stopcontact.

Ben wel benieuwd naar jouw resultaat. Proost  :D

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #1014 Gepost op: 03-09-2020 17:13 u »
Duidelijk. Was ook niet van plan om de draden aan te raken als er stroom op staat.

Wat ik me nog af vroeg, jij hebt op de punten 5 en 7 geen fase spanning staan toch? Maakt dat wat uit? Want ik heb bv wel de bruine fase draad op 5 en 7 staan.

Sorry voor de vele vragen maar ik wil niet graag dat er dadelijk kortsluiting ontstaat omdat ik iets niet goed heb aangesloten 

Thnx alweer.

Gr.

Lars

Online jackodb

• Vol lid
« Reactie #1015 Gepost op: 03-09-2020 18:06 u »
Dat is precies het verhaal van het omdraaien van de stekker.

In de ene stand zal blauw 0 zijn en bruin de fase. Draai je de stekker om, dan is blauw de fase.

Ik ben ook geen electrotechnicus, maar met een paar goeie fotoís van jouw bouwwerk is wel te zien of het goed is.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #1016 Gepost op: 03-09-2020 18:46 u »
Blauw en bruin hebben alleen betekenis in het elektriciteitsnet wat achter het stopcontact zit. (Dus in de muur)
Tussen blauw en bruin staat 230Volt wisselspanning maar de blauwe draad is in de meterkast ook nog verbonden met aarde en heet daarom 'nul' draad omdat er in principe geen spanning opstaat tov aarde. Maar na het stopcontact is dat natuurlijk onzin omdat je de stekker er op 2 manieren in kunt steken. Sowieso mag je er niet op vertrouwen dat je de nuldraad kunt aanraken want er kan ook altijd iets mis zijn met de aarding, zeker bij oude huizen. 

Online jackodb

• Vol lid
« Reactie #1017 Gepost op: 03-09-2020 19:05 u »
Deels mee eens.

Na de stekker hebben de kleuren inderdaad geen enkele betekenis voor fase of nul.

Maar voor de bedrading in de behuizing is het wel handig om de stroomkring te kunnen volgen.

Bij twijfel is het natuurlijk goed om te laten controleren door een electrotechneut.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #1018 Gepost op: 03-09-2020 19:32 u »
Maar voor de bedrading in de behuizing is het wel handig om de stroomkring te kunnen volgen.
Dat is zeker waar. Dus systematisch blijven werken als je een kleur hebt gekozen en zwart is formeel een schakeldraad, dus van fase (bruin) via schakelaar komt aan de andere kant van de (relais)schakelaar zwart. Dan van zwart naar het stopcontact en andere draad van het stopcontact is dan weer de nul (blauw).

Bij twijfel is het natuurlijk goed om te laten controleren door een electrotechneut.
Zeker (ik zit zelf in de elektronica/elektro). Let ook goed op dat je de juiste aarde draad van de netconnector te pakken hebt, anders staat je apparaat alsnog onder spanning. Zal niet de eerste keer zijn want bij zo'n 230V chassisdeel is het niet zo duidelijk. Voor de zekerheid even meten aan de stekker of alle aarden met de aarde van de stekker verbonden zijn en blauw en bruin dat niet zijn.

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #1019 Gepost op: 03-09-2020 23:14 u »
Super bedankt allemaal voor de reacties.

Nu had ik echter een (misschien wel domme) vraag.
Ik heb de stopcontacten bij Conrad besteld. 1 is er met schroefjes om de kabels vast te zetten en de andere is er een met schroefloze contacten. (Wist ik ook niet dacht dat ik er 2 met schroefjes had besteld heb er ook niet naar gekeken bij bestellen om eerlijk te zijn).

Nu heb ik echter een kabel verkeerd aangesloten in het schroefloze stopcontact. Nu is mijn vraag of er ook een mogelijkheid is om de draad er weer uit te krijgen en de ingang voor de kabel dus in feite weer te openen? Of is dit maar eenmalig mogelijk? Het betreft een stopcontact waarbij er op staat aan de achterzijde press to close, dus je steekt de draden erin en daarna duw je op dat plastic "knopje" en hoor je hem ook klikken en zit de kabel vast in het stopcontact.

Hoop dat iemand me kan helpen.

Verder lukt het aansluiten best aardig afgezien van deze fout.

Thnx.

Gr.

Lars

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #1020 Gepost op: 03-09-2020 23:45 u »
Klemverbindingen zitten een soort weerhaakjes in. Door de draad eruit te trekken en tegelijkertijd naar links en rechts draaien komt de raad er dan langzaam uit.

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #1021 Gepost op: 04-09-2020 00:05 u »
Klemverbindingen zitten een soort weerhaakjes in. Door de draad eruit te trekken en tegelijkertijd naar links en rechts draaien komt de raad er dan langzaam uit.

Ok maar is het wel zo'n klem dan? Want ik ken de lasklemmen en dan wet ik inderdaad dat ik door wat draaien en wiebelen de draad eruit krijg. Maar bij deze aansluiting heb ik op een "knopje" moeten drukken voordat de kabel vast kwam te ziten. Dus neem aan dat er ergens iets is dichtgeklapt en als ik de draad eruit wiebel dan zal ik geen nieuwe draad erin krijgen omdat de opening dan kleiner is geworden.

Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Thnx

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #1022 Gepost op: 04-09-2020 09:26 u »
Dan is het denk ik een kwestie van knopje nogmaals indrukken en dan tijdens het indrukken de draad eruit trekken. Misschien even een closeup foto posten.

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #1023 Gepost op: 04-09-2020 19:22 u »
dan is het denk ik een kwestie van knopje nogmaals indrukken en dan tijdens het indrukken de draad eruit trekken. misschien even een closeup foto posten.

Bedankt alweer voor de reactie, bijgaand een afbeelding van het stopcontact. Ik heb de kabel er wel uitgekregen door te wiebelen en draaien, maar nu zijn de gaatjes te klein om een nieuwe kabel in te doen, Toen ik op het knopje drukte klikte er ook iets alsof er iets omsprong waardoor de kabel vast kwam te zitten.

Onderstaand wat afbeeldingen:

Zoals te zien staat er op de knopjes press to close dus iedere aansluiting is apart in te drukken.>n nadat ik dd kabel erin had en drukte was dat best krachtig dat ik moest duwen en hoorde ook echt iets klikken.

Gr.

lars

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #1024 Gepost op: 04-09-2020 22:54 u »
Nou hij is eindelijk af.

Ik denk wel dat ik een nieuw Blauw stopcontact moet bestellen want de zwarte kabel die daar nu in steekt, die glijdt er zo in en uit (nee ik zet er geen stroom op voordat dit gefixt is of dat ik er een nieuw stopcontact in heb gezet en hij goed aangesloten zit).

Volgens mij heb ik het zo op de juiste manier gedaan, maar ik hoor graag opmerkingen, verbeteringen enz. zodat ik het straks wel veilig in gebruik kan nemen.

Oh ja, ik weet dat de bruine draad rechts onder nog niet aangesloten zit aan de schakelaar, maar daar komt nog een kabelschoentje aan en dan wordt die ook op de schakelaar gestoken. en het kapje komt nog over het uiteinde van de STC-100 en het kastje wordt nog afgesloten met een deksel.

THNX alvast voor de reacties

gr.

Larsje