Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Promash / IBU  (gelezen 5529 keer)

Offline Pimpeltje

• Junior lid
  • **
Promash / IBU
« Gepost op: 12-11-2004 22:52 u »
Een vraag over de IBU berekening in Promash.
Volgens welke formule moet deze berekend worden, Garetz of Tinseth.
Volgens mij kom je met Tinseth 1.3 hoger uit dan met Garetz.
Ik heb nl. het recept van de 2e Chouffe kloon in Promash ingevoerd en IBU berekend via Garetz en kom op 25 IBU waarbij Martin op 32 uitkomt.
Klopt dit?

Groeten Ad.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Promash / IBU
« Reactie #1 Gepost op: 13-11-2004 19:36 u »
Hoi Ad,

Dat klopt!

Zie ook mijn antwoord hier.

De formules hebben verschillende uitgangspunten en daardoor komen er ook verschillende uitkomsten uit.
Overigens houdt Garetz met veel meer factoren rekening als Tinseth en zou daarom in theorie iets betrouwbaarder zijn. Binnen het kloonproject is desondanks afgesproken dat de formule van Tinseth standaard gebruikt zal worden. Als je de bovenstaande link hebt gelezen zul je zien dat ik van oordeel ben dat het helemaal niet uitmaakt van welke formule je gebruikt maakt. De uitkomst van de berekening klopt gewoon nooit!

De waarde die je krijgt uit de berekening mag je daarom altijd alleen gebruiken als indicatie. Daar komt nog bij dat de ervaring van de bitterheid ook nog sterk afhankelijk is van andere factoren zoals de hoeveelheid restsuikers, de zuurgraad van het bier en zeker niet in de minste plaats het gebruik van donkere moutsoorten.

:degroeten: Jacques

Offline Pimpeltje

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 14-11-2004 00:07 u »
Hoi Jaques,

Ik heb ook al gereageerd op jouw antwoord bij de chouffe 2 kloon.
Het is gewoon een zaak van voor jezelf een berekening maken en zien (en vooral proeven) van wat voor resultaat je krijgt via je eigen brouwwijze en brouwsysteem.

Groeten
Ad

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 14-11-2004 09:42 u »
Jean,
toch vallen de verschillen onztettend mee. We hebben tot nu toe Rochefort, Orval, Koninck, Brigand, Westmalle tripel en Chouffe klonen geproefd. Vooral de pogingen waar iedereen zich precies aan het recept heeft gehouden, lijken vaak heel goed. Er zijn wel verschillen, maar die zou je vaak blind niet eens proeven denk ik. Wat het kloonproject wellicht uniek maakt is dat we zowel de ingredienten als de receptuur alsook grotendeels de werkwijze heel aardig op elkaar hebben afgestemd.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #4 Gepost op: 15-11-2004 09:12 u »
Binnen het kloonproject is desondanks afgesproken dat de formule van Tinseth standaard gebruikt zal worden.

Beste mensen,

Binnen het kloonproject is afgesproken om "Generic" te gebruiken.

Groeten,

A3

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #5 Gepost op: 15-11-2004 10:33 u »
Geweldig heren !

Ik heb wel eens eerder gepleid voor een standaard kleur en bitterheid instelling, dit maakt vergelijken van recepten via dit forum een stuk helderer.Mooi dat dit nu geregeld is.

Gr Kees

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 15-11-2004 11:46 u »
Binnen het kloonproject is afgesproken om "Generic" te gebruiken.

Hoi Adrie,

Klopt, ik vergiste me. Mijn copie van ProMash heb ik in ieder geval wel ingesteld op de afgesproken instelling.

:degroeten: Jacques

Tags: