Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bellenteller: drie ideeŽn gecombineerd  (gelezen 32585 keer)

Offline weed

• Super lid
  • Land: nl
Re: Bellenteller: drie ideeŽn gecombineerd
« Reactie #75 Gepost op: 04-07-2011 00:21 u »
De tweewegklep met een buffervat blijft een mooie oplossing. Eens kijken wanneer mijn tweewegklep binnenkomt dan zal ik het eens testen.

Het past niet zonder aanpassing in je systeem maar ik zie maar ťťn goede oplossing dat is druk en temperatuur meten deze grootheden staan ook in  alle gaswetten.
Volume van je buffervat kan je vaststellen met een kannetje water de andere twee zijn te meten met http://jeelabs.com/products/pressure-plug, kosten 18 euro.
Jeelabs zit in Houten.

Na de zomer ga ik verder met mijn Arduino project dit wordt de volgende uitbreiding.
Wel heb ik een bijkomstig probleem en dat is dat mijn 32Kb geheugen van de Arduino bijna vol is.
Ik zal wat functionele toeters en bellen moeten laten varen of een ander model moeten aanschaffen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #76 Gepost op: 04-07-2011 07:42 u »
Die pressure plug is waarschijnlijk wel leuk in jou project met een microcontroller. Die BP085 I2C druksensor heb ik op het werk ook al eens ingedesigned.

Het buffervat wat ik ga gebruiken ga ik in de vergistingskast plaatsen waardoor ik met Tcontrol kan compenseren voor de temperatuur. De druk ga ik meten met een drukschakelaar. Deze schakelen vrij precies bij een bepaalde druk. Dit schakelsignaal kan direct naar Tcontrol omdat het een schakelsignaal is wat langzaam schakelt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #77 Gepost op: 04-07-2011 18:58 u »
Wat betekent dit? Dat in elk geval mijn pompje niet geschikt is.
Wat dacht jevan een waterslot aan de uitgang plaatsen? Dat zorgt ervoor dat de lucht niet zonder meer kan terugstromen.
HansH

Offline weed

• Super lid
« Reactie #78 Gepost op: 05-07-2011 22:14 u »
Wat dacht jevan een waterslot aan de uitgang plaatsen? Dat zorgt ervoor dat de lucht niet zonder meer kan terugstromen.
HansH

Hans je mist het punt denk ik. De lucht stroomt niet terug de fles/vat/cct in maar de CO2 lekt door de pomp naar buiten.
De schets laat twee ventielen zien in dezelfde richting die blokkeren de gasstroom dus maar ťťn kant op.
De andere kant laat gewoon door.
Aangezien de aanzuigkant van het pompje een overdruk heeft ten opzichte van de uitlaat zal er CO2 doorheen gaan ook als het pompje uit staat.
Een klep ertussen zou een verbetering zijn maar het probleem niet verhelpen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #79 Gepost op: 06-07-2011 23:43 u »
Hans je mist het punt denk ik. De lucht stroomt niet terug de fles/vat/cct in maar de CO2 lekt door de pomp naar buiten.
De schets laat twee ventielen zien in dezelfde richting die blokkeren de gasstroom dus maar ťťn kant op.
De andere kant laat gewoon door.
Aangezien de aanzuigkant van het pompje een overdruk heeft ten opzichte van de uitlaat zal er CO2 doorheen gaan ook als het pompje uit staat.
Een klep ertussen zou een verbetering zijn maar het probleem niet verhelpen.
Dit had ik wel degelijk zo begrepen. De aanzuig kant heeft inderdaad een overdruk, maar dat is heel weinig omdat de balg constructie die ik had voorgesteld de pomp dan aanzet al bij enkele tienden van een millibar. Het waterslot zorgt ervoor dat er een overdruk van enkele millibar nodig is om koolzuur door te laten. Daardoor kan de koolzuur nooit vrij doorstromen als de pomp niet pompt. Als de pomp wel pompt dan levert deze meer druk en wordt de koolzuur door het waterslot gepompt.
HansH 

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #80 Gepost op: 07-07-2011 08:43 u »
Dit had ik wel degelijk zo begrepen. De aanzuig kant heeft inderdaad een overdruk, maar dat is heel weinig omdat de balg constructie die ik had voorgesteld de pomp dan aanzet al bij enkele tienden van een millibar. Het waterslot zorgt ervoor dat er een overdruk van enkele millibar nodig is om koolzuur door te laten. Daardoor kan de koolzuur nooit vrij doorstromen als de pomp niet pompt. Als de pomp wel pompt dan levert deze meer druk en wordt de koolzuur door het waterslot gepompt.
HansH
Een doeltreffende oplossing!

Offline weed

• Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 07-07-2011 22:26 u »
HansH

Ok we hebben het dus nog over hetzelfde.
Ik werd op het verkeerde been gezet omdat je over lucht sprak wat dan niet zonder meer kan terugstromen  :degroeten: