Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bellenteller: drie ideeŽn gecombineerd  (gelezen 31186 keer)

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Bellenteller: drie ideeŽn gecombineerd
« Reactie #50 Gepost op: 25-06-2011 18:38 u »
Zojuist even in de garage gezocht en raad eens wat ik vond? Een instelbare drukschakelaar van 0,2 .. 2 mbar!
Wie wat bewaart heeft wat, in ieder geval een hoop rommel maar soms komt het van pas.
Deze drukschakelaar komt uit een klimaatregeling van een stal.

Nog even verder gedacht over een eenvoudige oplossing kom ik op het volgende:

Eenvoudiger en goedkoper kan ik het niet bedenken volgens mij.
1. De kopruimte is het drukvat. De temperatuur is bekend bij Tcontrol. Dit is namelijk ongeveer de temperatuur van het gistende wort.

2. Als 1 mbar (1 cm waterkolom) druk bereikt is schakelt de drukschakelaar het relais in. Het relais schakelt de aflaatklep in en maakt het contact voor het tellen van Tcontrol.

3. De 1 mbar overdruk in de kopruimte wordt afgeblazen en als de drukschakelaar weer afschakelt dan gaat de klep weer dicht en begint het weer van voor af aan.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #51 Gepost op: 25-06-2011 21:05 u »
Volgens mij is de ebay drukschakelaar ook goed geschikt. Uit het datablad zit deze ook in de reeks tot 5 mbar.

Die 50 mbar zal wel de maximale druk zijn die op het membraan mag komen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #52 Gepost op: 26-06-2011 09:19 u »
Zojuist een "Three way" valve gekocht op ebay. Dit is een wisselschakelaar voor lucht.

Zoektekst is "DC 24V Three Way Two Position 1/2" NPT Solenoid Valve"

Een kijken of ik hier het idee met het 5 liter buffervat kan maken. Want de variant zonder buffervat wordt waarschijnlijk onnauwkeuriger als er veel schuim in de kopruimte zit.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #53 Gepost op: 26-06-2011 10:45 u »
Inmiddels nog wat verder nagedacht over de 'waterrad' oplossing.
Ik heb de 6 bekertjes vervangen door een 6 kantig schoepenrad. Daardoor kan de CO2 nu van onderen komen zonder onderbreking, omdat zodra het rad een stukje draait, de CO2 in het volgende bakje komt, dus alles telt mee in de meting.

Uitkoppeling van de teller kan via een of 2 (2 is beter in evenwicht) magneetjes en een reedrelais(maakt contact als er een magneet in de buurt komt, conrad, ca 50 ct of zoiets)

Het ding kan ca 5 cm hoog gemaakt worden, zodat je hooguit 6 of 7 mbar overdruk nodig hebt.
HansH

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #54 Gepost op: 26-06-2011 20:26 u »
Jullie zijn alle twee goed bezig!! Maar ik dacht dat 5 mbar toch de grens was voor normale vergisting?

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #55 Gepost op: 26-06-2011 20:31 u »
Inmiddels nog wat verder nagedacht over de 'waterrad' oplossing.
Ik heb de 6 bekertjes vervangen door een 6 kantig schoepenrad. Daardoor kan de CO2 nu van onderen komen zonder onderbreking, omdat zodra het rad een stukje draait, de CO2 in het volgende bakje komt, dus alles telt mee in de meting.

Uitkoppeling van de teller kan via een of 2 (2 is beter in evenwicht) magneetjes en een reedrelais(maakt contact als er een magneet in de buurt komt, conrad, ca 50 ct of zoiets)

Het ding kan ca 5 cm hoog gemaakt worden, zodat je hooguit 6 of 7 mbar overdruk nodig hebt.
HansH
Waarom heb je overdruk nodig? De CO2 slang hoeft toch niets weg te duwen zoals bij het waterslot principe? Aha, het is zeker om te voorkomen dat de vloeistof in de slang loopt?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #56 Gepost op: 26-06-2011 21:02 u »
Jullie zijn alle twee goed bezig!! Maar ik dacht dat 5 mbar toch de grens was voor normale vergisting?

Die grens is niet zo zwart/wit. Ik heb 5 mbar aangehouden omdat dit ongeveer de druk is van een normaal waterslot. 100 mbar is in ieder geval al onder druk vergisten.

Die drukschakelaars zijn ook geen 50 mbar maar als je er meer opzet dan 50 mbar gaan ze kapot. Bij maximaal 5 mbar schakelen deze schakelaars al.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #57 Gepost op: 27-06-2011 09:36 u »
De reden voor overdruk is dat de slang onder het rad zit en dus iets onder water (olie). Daardoor ontstaat er een overdruk.
(probeer maar eens met een rietje onder water te blazen, dan voel je dat er tegendruk is)
Vergeet niet dat de luchtdruk tussen mooi weer en slecht weer al 50 mbar kan variŽren. Die druk van 1013 mbar +/-50 staat altijd al op de gistcellen, dus die paar millibar verschil ,daar merkt de gist niets van lijkt mij.
Het probleem is meer dat de gistingsvaten gaan lekken bij teveel overdruk.

HansH

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #58 Gepost op: 27-06-2011 10:37 u »
Aha, daarom dus.  :groots:

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #59 Gepost op: 01-07-2011 20:48 u »
Ik ben nog steeds aan het kijken voor een leuk kant en klaar speelgoed schoepenrad en kwam deze tegen:

http://www.zomerspeelgoed.com/webshop/aquaplay/aquaplay-waterrad-groen-131.html

Iets kant en klaar kopen lijkt mij gelijkvormiger dan zelf bouwen, vooral als het klein moet zijn. Zit ook al richting Lego te kijken...en playmobile. Tja, dat spul is hier allemaal in huis  ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #60 Gepost op: 02-07-2011 16:07 u »
Zo'n schoepenrad zit ook op peuter speelgoed. Zo'n contructie waar je water aan de bovenkant in moet gooien. Voor mijn zoontje hadden we ooit zo'n dolfijn met schoepenrad voor in het bad. Inmiddels is hij 7, dus mocht ik zijn schoepenrad hebben. Terwijl ik daarmee aan het knutselen was kwam ik op mogelijk nog een beter idee.
Een aquarium pompje die ik al in een luchtdicht kastje had gebouwd met aan en afvoerslangetje, zodat hij ook kon zuigen en blazen. Dat had ik voor iets anders ooit al gemaakt. Toen besefte ik dat zo'n pompje best een nauwkeurig volume per minuut verpompt, omdat hij de netfrequentie gebruikt als sturing van de pompcyclus (er zit een spoeltje met magneet in die precies 50 x per seconde een pompslag maakt). Mits de druk en de netspanning niet teveel varieert pompt hij bij mij 1 liter per minuut.  Dit aangevuld met een balgje en microswitch die de pomp aan en uit zet blijkt dat het geheel precies de aangevoerde koolzuur verpompt terwijl er geen over of onderdruk 0ntstaat. (gemeten minder dan +/-0.1 millibar= minder dan 1 mm hoogteverschil in een u-buisje met water). De tijd dat het pompje aanstaat levert dus precies de hoeveelheid geproduceerde koolzuur.
HansH   

PS het balgje heb ik gemaakt van een plastic emmertje waar alleen nog de bodem en een randje van 2 cm van over is. Daaroverheen heb ik plastic van een pedaalemmerzak gespannen en met plakband rondom luchtdicht afgeplakt. Daarop een plastic dopje die via een staafje het micro switchje bedient. Er zit een aanvoerslangetje op vanaf het gistingsvat en een afvoerlangetje naar het luchtpompje. Doorvoertjes zijn van siliconenrubberslang waar je het luchtslangetje in kunt klemmen. (luchtdicht)

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #61 Gepost op: 02-07-2011 17:32 u »
Ik heb het drie keer gelezen, en de foto's bekeken, maar ik snap er nog steeds niet veel van. Begrijp ik het nu goed, dat de microswitch de pomp aanzet?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #62 Gepost op: 03-07-2011 01:20 u »
Dat is helemaal correct. Zodra er genoeg koolzuur in het balgje komt (slangetje van gistingsvat naar balg) gaat deze voldoende omhoog om de micro switch om te schakelen. Die zet dan de pomp aan en de pomp pompt dan meer koolzuur weg (slangetje van balg naar pompje) dan er aangevoerd wordt en zorgt ervoor dat het belgje weer naar beneden gaat totdat de micro switch weer onderbreekt. tussen schakelaar aan en schakelaar uit zit bij mij 50 ml koolzuur en dat duurt ca 2.5 seconde. Omdat alle koolzuur door het pompje moet hoef je geen klepje te hebben die de koolzuur toevoer blokkeert.
Stel je gistende wort produceert 200ml/minuut koolzuur. Als de pomp loopt verpompt hij 1000 ml/minuut = 200 ml/12 sec. Dat betekent dus dat de pomt af en toe aangaat en bij elkaar opgeteld ca 12 seconden zal pompen per minuut. Die tijd kun je weer in de computer inlezen en zo de koolzuurproductie meten.
groet,
HansH

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #63 Gepost op: 03-07-2011 10:05 u »
Een zeer effectief simpel en geniaal idee Hans!  :groots: :groots: :groots: :groots: :groots: :groots:

Offline Cisdevťsser

• Senior lid
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
« Reactie #64 Gepost op: 03-07-2011 10:40 u »
Idee nummer 4
Hang er dan meteen een compressortje van een oude koelkast aan met een terugslagklepje en je kunt je eigen koolzuurfles vullen tot 6 Š 8 bar, niet veel maar je kunt er wel mee tappen.

groetjes...Cis

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #65 Gepost op: 03-07-2011 10:42 u »
Idee nummer 4
Hang er dan meteen een compressortje van een oude koelkast aan met een terugslagklepje en je kunt je eigen koolzuurfles vullen tot 6 Š 8 bar, niet veel maar je kunt er wel mee tappen.

groetjes....Cis
Kijk de ideeŽn vliegen in het rond!! Goed zeg,  :groots:, dat is een mooie recycling van een "afval" product

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #66 Gepost op: 03-07-2011 10:53 u »
Idee nummer 4

We kunnen straks een gallery openen met allerlei bellentellers!

Volgens mij heeft HansH op deze wijze al eens koolzuur teruggewonnen. Nog interessanter wordt het als je dit doet met een bier dat veel hoparoma heeft. Dan kun je later de koolzuur bij het tappen gebruiken om het bier verder te aromatiseren. Vergisten en tappen wordt zo wel complex.

Offline weed

• Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 03-07-2011 11:16 u »
Een aquarium pompje die ik al in een luchtdicht kastje had gebouwd met aan en afvoerslangetje, zodat hij ook kon zuigen en blazen. Dat had ik voor iets anders ooit al gemaakt. Toen besefte ik dat zo'n pompje best een nauwkeurig volume per minuut verpompt, omdat hij de netfrequentie gebruikt als sturing van de pompcyclus (er zit een spoeltje met magneet in die precies 50 x per seconde een pompslag maakt). Mits de druk en de netspanning niet teveel varieert pompt hij bij mij 1 liter per minuut.  Dit aangevuld met een balgje en microswitch die de pomp aan en uit zet blijkt dat het geheel precies de aangevoerde koolzuur verpompt terwijl er geen over of onderdruk 0ntstaat. (gemeten minder dan +/-0.1 millibar= minder dan 1 mm hoogteverschil in een u-buisje met water). De tijd dat het pompje aanstaat levert dus precies de hoeveelheid geproduceerde koolzuur.
HansH   

Geweldig  :hoera:  :groots:

De balg vervangen door een kleiner model of drukschakelaar en er is een mooi compacte oplossing.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #68 Gepost op: 03-07-2011 12:17 u »
De balg vervangen door een kleiner model of drukschakelaar en er is een mooi compacte oplossing.
Zou inderdaad kunnen. Ik had de balg wat groter gemaakt, zodat hij zonder noemenswaardige druk het schakelaartje kan bedienen. Als het principe er eenmaal is kan iedereen die dat wil het verder optimaliseren.
HansH

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #69 Gepost op: 03-07-2011 12:24 u »
Inderdaad, maar dat is een ander topic. Bij 35 atmosfeer comprimeren bij gekoelde cilinder tot -5 ļC  levert een volle cilinder vloeibare CO2 op. maar ik zou het nooit met een koelkast compressor doen, omdat daar giftige olie inzit die je niet in je bier wilt. mbt die geurtjes heb ik eens de proef op de som genomen en met de koolzuur zuiver water gecarboniseerd. Ik kon toen absoluut geen smaaktjes of geurtjes waarnemen van hop, aroma's of andere smaakcomponenten uit het bier.
HansH

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #70 Gepost op: 03-07-2011 17:44 u »
Goed idee Hans om het aquariumpompje te laten aanzuigen. ik heb we eens aan een slangenpomp gedacht hiervoor maar deze zijn duur en verpompen te weinig.

Het is leuk om te zien hoe er op elkaars ideeŽn wordt voortgeboduurd.
Met dit soort ideeŽn gaan er vast meer brouwers koolzuurproductie meten om zo de vergisting te volgen.

Een punt van aandacht is wel dat de aantijd van de pomp gemeten moet worden. Tcontrol telt liever pulzen. maar je zou de pomp een vaste tijd kunnen laten lopen

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #71 Gepost op: 03-07-2011 21:27 u »
Kan Tcontrol ook 50 Hz pulsen meten of is het daar te langzaam voor? Je zou misschien via een simpel transformatortje met serie weerstandje en Zenerdiode 50 Hz telpulsen kunnen maken die Tcontrol dan in kan lezen. als je het transformatortje parallel zet met de pomp dan komen er alleen pulsen als de pomp aanstaat.
Vaste tijd kan natuurlijk ook. Het is maar wat je het makkelijkst kunt realiseren.
HansH

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #72 Gepost op: 03-07-2011 22:58 u »
Kan Tcontrol ook 50 Hz pulsen meten of is het daar te langzaam voor? Je zou misschien via een simpel transformatortje met serie weerstandje en Zenerdiode 50 Hz telpulsen kunnen maken die Tcontrol dan in kan lezen. als je het transformatortje parallel zet met de pomp dan komen er alleen pulsen als de pomp aanstaat.
Vaste tijd kan natuurlijk ook. Het is maar wat je het makkelijkst kunt realiseren.
HansH

Tcontrol heeft een cyclustijd van 1 seconde. Snellere veranderingen op de ingangen worden gemist. Dus voor een cyclus van contact maken en daarna weer verbreken is minimaal 2 seconde nodig.
Per verandering op die ingang wordt de hoeveelheid CO2 erbij geteld die in het scherm is opgegeven. Dus bij het maken van het contact wordt die hoeveelheid erbij geteld en bij het verbreken gebeurd dat.

Offline weed

• Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 03-07-2011 23:07 u »
Vanmiddag aan het fietsen geweest, heerlijk met de kop in de wind.
Het ruimt alle sores op in de grijze massa.
Wat moeten we daarmee hoor ik jullie denken ....

Mijn aquarium pomp is een membraam pomp en die werkt op 50 Hz zoals Hans meldt.
Dat houdt in 100 slagen per seconden (halve sinus positief, halve sinus negatief).
Zonder verdere voorziening zou het geheel niet pompen enkel lucht in en uit verplaatsen.
Er moet dus een klep in zitten.
Thuis gekomen mijn aquarium pomp gezocht en in de slang geblazen bevinding "A" slang afgesloten.
Daarna zuigen aan de slang bevinding "B" de lucht vliegt er gewoon doorheen.

Wat betekent dit? Dat in elk geval mijn pompje niet geschikt is.
Dit omdat de CO2 gewoon door mijn pompje stroomt zodra er een beetje overdruk is.
Dit is te herstellen door een klep op te nemen in de leiding die pas open gaat indien er CO2 moet worden afgevoerd maar dan zie ik het nut niet meer van het pompen omdat het volume dan ook op een andere wijze kan worden vastgesteld.

Ik heb nog even op wiki gekeken naar membraam pompen om te controleren of ik een vreemd exemplaar in handen heb maar dat blijkt niet zo te zijn.
Zie principe schema van een membraam pomp hieronder.

Er zijn twee ventielen zichtbaar die met elkaar in serie staan met de zelfde doorlaatrichting hierdoor zal de CO2 gewoon kunnen ontsnappen. Links is uitlaat rechts is inlaat.

Mogelijk is het verlies klein maar het past niet in mijn doelstelling.  :huilen:

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #74 Gepost op: 03-07-2011 23:14 u »
Goed opgemerkt Weed. Naast het pompje heb je dan mogelijk ook een klep nodig om af te sluiten als je niet pompt.

Vandaar dat ik voorheen naar een slangenpomp keek. Die heeft dat probleem niet. Maar wel weer andere problemen.

De tweewegklep met een buffervat blijft een mooie oplossing. Eens kijken wanneer mijn tweewegklep binnenkomt dan zal ik het eens testen.