Bellenteller: drie ideeën gecombineerd

Gestart door Kleine_Schriek, 22-06-2011 12:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleine_Schriek

Na alle topics gelezen te hebben krijg ik het idee om drie ideeën te combineren:
1) van de lichtsluis van William het waterslot gebruiken en dat CO2 passeert
2) de IR straal onderbreker van Hans
3) het aan en uitschakelen van CO2 leidingen van Hienielma


Zodra een CO2 bel de donkere vloeistof zover heeft geduwd dat de IR straal ontvangen wordt, schakelt de CO2 afvoer in en de toevoer uit en zakt de donkere vloeistofkolom weer terug.

Moet het natuurlijk nog verder uitwerken, maar dit is de eerste aanzet. Waarschijnlijk is een standaard waterslot te snel met bubbelen, maar dat kan William waarschijnlijk wel vertellen.

Henielma

Mooie combinatie van ideeën.

Een opmerking is dat de ruimte erg klein is waar het koolzuur tijdelijk verzameld wordt. De kleppen zullen erg snel schakelen en Tcontrol kan dan de pulsen niet tellen. Pulsen sneller dan 1 puls per seconde gaan verloren. Een cyclus moet dus minimaal 2 seconde duren, liever drie seconden.

Als je uitgaan van een een maximale koolzuur productie van 25 liter wort van 25 liter koolzuur per uur. Dan moet je minimaal 14 milliliter koolzuur per cyclus kunnen verwerken. Beter is 30 ml koolzuur bijvoorbeeld.
Die handschoen doet 90 ml per puls en dus 180 ml per cyclus.

Je kan deze voorraadkamer vergroten door bijvoorbeeld een 1,5 liter PET fles aan te sluiten. Maar deze is eigenlijk te klein.
Stel je hebt 1000 mbar omgevingsdruk. Daarbij zit er 1,5 liter in. Als je er 5 mbar koolzuurdruk opzet gaat er volgens mij 1,5075 liter koolzuur in de fles. Je hebt dan een buffer van 7,5 ml. Je zou dan een fles van 5 of 6 liter moeten gebruiken.

Die zijn er wel, je hebt van de PET vergistingsflessen of water- of vruchtensapflessen van 5 liter.

Als je dan nog een drukschakelaar kan vinden die reageert op 5 mbar overdruk dan heb je het idee waar ik nog over na aan het denken ben. En voor die drukschakelaar van 5 mbar kan je misschien iets doen met je waterslot en IR sensor.

Maar misschien zijn er nog betere ideeën voor die drukschakelaar.

William

Citaat van: Henielma op 22-06-2011  17:14 uMaar misschien zijn er nog betere ideeën voor die drukschakelaar.

Zou je niets kunnen met de krachtopnemers die in die goedkope balansjes zitten? Eigenlijk zijn het ook gewoon drukopnemers.

Citaat van: Kleine_Schriek op 22-06-2011  12:33 uNa alle topics gelezen te hebben krijg ik het idee om drie ideeën te combineren:

Mooi zo'n hybride.

Henielma

Zo'n drukschakelaar is op allerlei manieren te maken maar liefst hebben we iets dat gewoon een wisselschakelaar is, dan schakel je daar direct de kleppen mee.

Ik zit te denken aan zo'n drukschakelaar
Alleen de druk is wat hoog maar volgens mij is die instelbaar bij die dingen.

Dergelijke dingen kan je ook vinden in vaatwassers en wasmaschines. Deze detecteren of er water in het apparaat zit voordat de verwarming aangaat.

Kleine_Schriek

Citaat van: Henielma op 22-06-2011  17:14 uAls je uitgaan van een een maximale koolzuur productie van 25 liter wort van 25 liter koolzuur per uur. Dan moet je minimaal 14 milliliter koolzuur per cyclus kunnen verwerken. Beter is 30 ml koolzuur bijvoorbeeld.
Die handschoen doet 90 ml per puls en dus 180 ml per cyclus.
Ik was er al bang voor, maar als ik nu iets kan verzinnen dat 100 ml koolzuur verzamelt. Als je denkt aan een slang dan zal deze 14,5 cm lang bij diameter 3 cm zijn (is mijn maatcilinder). Zeg 15 cm. Dan heb ik als inhoud 106 ml.

Als je dat onder een hoek zou monteren kun je de tegendruk regelen. Stel ik wil 4 mbar tegendruk, dus 4 cm recht omhoog.

4cm = Sin(hoek)*15cm
hoek = 15 graden maximaal

Je kunt eenvoudig een kleine waterpas monteren met de hoek daarop afgetekend en de buis gemonteerd.

Ik denk weer verder.....

[edit]
Manlief zegt tegen me dat ik eigenlijk een zuiger heb gemaakt van water



Henielma

Die slang gaat niet helemaal leeg, de luchtdruk houd er nog veel in. Dat beetje overdruk zorgt voor een paar milliliter erbij.

Vandaar dat ik op een buffer uitkom van zo'n 5 liter.

Volgens mij snap ik niet precies wat je bedoeld. Wil je een zuiger constructie maken?

Kleine_Schriek

Nou mijn hele idee is net afgewezen, was vergeten dat als ik iets onder een hoek monteer, het water natuurlijk niet onder die hoek blijft staan  :-[ en dan blubt de CO2 gewoon door mijn waterlaagje heen en meet ik niks.  Terug naar de tekentafel...

Ik snap het buffer idee niet helemaal.

[edit]
Je wilt dus 5 liter gas aansluiten op je CO2slang van het bier. Komt er 70 ml gas bij, dan heb je een bepaalde tegendruk (die ik niet kan berekenen maar ik neem aan 1 bar plus de druk van 70 ml CO2) en dat triggert een drukschakelaar die de klep van de bierslang dicht zet en een uitlaatslang open zet zodat de druk weer 1 bar wordt in de fles.

[edit2]
CV techniek
http://link.marktplaats.nl/456710951
jammer 30 mbar als laagste, maar zoiets dus

luchttechniek
https://www.siemens.be/cmc/upload/cms/docs/sbt/hvac/Brochures_Datasheets_manuals/NL/08_Sensoren_Symaro/Datasheets/N1552_QBM81.._NL.pdf
schakelbereik 1-10 mbar

hansHalberstadt

Deze combinatie lijkt inderdaad erg leuk. Het voordeel van een U buis om volumes te meten lijkt mij dat het goedkoop is en redelijk nauwkeurig. inderdaad een zuiger van water. (voor de lichtsluis had ik een laserwaterpasje met glaasje verwijdert wat een streep maakt (2,50 bij de Blokker) en een schemerschakelaar die de kleppen kan besturen. (ook ca 2,50 bij de Blokker)) Je kunt misschien het beste een wat bredere en langere U buis nemen, zodat je iets van 100ml of zo verplaatst (was al opgemerkt). misschien nog een watje of iets in de uitstroomopening van de CO2, zodat je oscillaties van de waterkolom dempt als je de klep opent.
HansH

Kleine_Schriek

Citaat van: hansHalberstadt op 22-06-2011  20:56 uDeze combinatie lijkt inderdaad erg leuk. Het voordeel van een U buis om volumes te meten lijkt mij dat het goedkoop is en redelijk nauwkeurig. inderdaad een zuiger van water. (voor de lichtsluis had ik een laserwaterpasje met glaasje verwijdert wat een streep maakt (2,50 bij de Blokker) en een schemerschakelaar die de kleppen kan besturen. (ook ca 2,50 bij de Blokker)) Je kunt misschien het beste een wat bredere en langere U buis nemen, zodat je iets van 100ml of zo verplaatst (was al opgemerkt). misschien nog een watje of iets in de uitstroomopening van de CO2, zodat je oscillaties van de waterkolom dempt als je de klep opent.
HansH
Dank je hebt mijn idee weer vorm gegeven. Echter manlief komt met nog een simpeler idee. We hebben zo'n 60 liter vat met een groot waterslot erop, dus maar af en toe blupt. Dat CO2 reservoir is al veel groter gemaakt in principe. Als ik nu detecteer via licht of magnetisch dat dat dekseltje beweegt (dus blup zegt), dan ben ik er al.

O ja, deze is ook ook mooi Henielma:
De Honeywell C6045D GAS/AIR PRESSURE SWITCH factsheet ook een mbar schakelaar
http://novreczky.eu/ugv/nyomaskapcsolo/pdf/C6045.pdf
He bah, die is $300 op ebay

weed

De bedoeling is me niet geheel duidelijk (veel gemist de laatste tijd) maar het lijkt erop dat je het exacte volume CO2 wil bepalen en dit door middel van een vooraf bepaald volume aftevoeren.
Nadeel hiervan is dat je op een specifieke druk actie moet ondernemen.

Bovenstaand doel kan ook anders bereikt worden lijkt mij.
Stel je hebt een bepaald volume wat gevuld wordt met CO2 pas na het bereiken van een gedefineerd moment, dit kan een bepaalde overdruk zijn maar ook een vaststaande periode, wordt de overdruk afgevoerd.
Om te berekenen hoeveel CO2 er aanwezig was hebben we drie parameters nodig, volume van de container, de druk op moment van aflaten en de druk na het aflaten. Om het helemaal goed te doen ook nog de temperatuur maar waar wil je stoppen?
Voordeel van de methode is dat je niet vast zit aan schakelsnelheden van afsluiters en dat je traagheid van systemen kan omzeilen.

Voor het Arduino platform is er een HardWare matige oplossing voorhanden die eenvoudig aan te passen is aan de SoftWare zijde.
Zie hier voor een schema en hier voor de specificatie van een dergelijke sensor.
De precisie is 1,5 Pa.
 
Voor gebruik met een PC zijn er mogelijk ook dergelijke oplossingen voorhanden maar ik ken ze niet.

Kleine_Schriek

Het gaat over een bellenteller, oftewel CO2 productie meten om de vergisting te volgen. En het mag niet teveel kosten ;-)

Kleine_Schriek


Kleine_Schriek

Goed het U bocht principe verder uitgerekend:

Ik neem 4 cm hoogteverschil, dus 4 mbar.

bij 45 ml per keer (verzamelt zich in 6-7 sec bij de piek).
45 ml = 45 cm3
bij 4 cm hoogte houdt je dus 11,24 cm2 over
bij een buis is dat straal 1,89, diameter 3,78 cm.

Ik ga kijken wat voor materiaal (doorzichtig) ik kan vinden bij de bouwmarkten, Xenos, etc.

Henielma

Citaat van: Kleine_Schriek op 22-06-2011  20:37 uIk snap het buffer idee niet helemaal.

[edit]
Je wilt dus 5 liter gas aansluiten op je CO2slang van het bier. Komt er 70 ml gas bij, dan heb je een bepaalde tegendruk (die ik niet kan berekenen maar ik neem aan 1 bar plus de druk van 70 ml CO2) en dat triggert een drukschakelaar die de klep van de bierslang dicht zet en een uitlaatslang open zet zodat de druk weer 1 bar wordt in de fles.

Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Dan heb je geen gedoe met water meer. Dat is waar ik in ieder geval vanaf wil.

hansHalberstadt

Citaat van: Kleine_Schriek op 22-06-2011  21:04 uWe hebben zo'n 60 liter vat met een groot waterslot erop, dus maar af en toe blupt. Dat CO2 reservoir is al veel groter gemaakt in principe. Als ik nu detecteer via licht of magnetisch dat dat dekseltje beweegt (dus blup zegt), dan ben ik er al.

Met dit principe mis je volgens mij gegevens over hoeveel koolzuur er per blupje vrijkomt. Het gaat er niet alleen om dat het blupje komt als het water tot onderin het waterslot is gedrukt, maar ook welke positie het waterslot daarna inneemt. (het verschil is het verplaatste koolzuur) Die tweede voorwaarde is slecht gedefinieerd vrees ik. met dat 2 klepjes idee van Henielma los je dat helemaal op. Het uitstroom klepje zorgt ervoor dat het waterslot (U buis) in zijn evenwichts positie kan komen (goed gedefinieerd) en het andere klepje zorgt ervoor dat tijdens het openen van het eerste klepje de de geproduceerde koolzuur even tegengehouden wordt en dus de meting niet verstoort.

Misschien nog een aanvullend idee voor een goedkope U buis:
je neemt een stukje pvc buis van bv 40mm en 2 90 graden bochtje zodat je een u buis krijgt. Daaromheen wind je op de 2 U buis helften spiraalvormig een doozichtige slang en rolt die spiraalvormig om een bepaalde lengte (volume) te krijgen. Bovenin zet je de lichtsluis en de lichtsluis opent de afvoerklep/sluit de aanvoerklep gedurende de tijd dat het water nodig heeft om weer in de evenwichtsstan te te komen bv gedurende 5 seconden. Daarna kan de cyclus opnieuw beginnen.

Je hebt dan nodig:
lichtsluis ( bv laser :Action)+schemerschakelaar: Blokker
2 klepjes, of liever 1 wisselklep, sluit je aan op de schemerschakelaar (via transformatortje !) (pneumatiek, kost 85  euro bij conrad, misschien ergens goedkoper alternatief te vinden)
timer voor 5 seconden, getriggert door de schemerschakelaar. wat je kunt doen is de laserstraal even onderbreken via een motortje met vertraging en een kartonnetje daarop met een  sleufje erin.  (aansluiten op de schemerschakelaar levert de timing functie op omdat de schemerschakelaar, (dus klep en motortje) aanblijft zolang de lichtstraal onderbroken blijft). Zit ook op mijn CO2 compressor, erg simpel, anders elektronisch oplossen.
Hoop dat je met deze ideen wat kunt.
HansH

Kleine_Schriek

Citaat van: Henielma op 22-06-2011  23:09 uDat is inderdaad precies wat ik bedoel. Dan heb je geen gedoe met water meer. Dat is waar ik in ieder geval vanaf wil.
Ik snap dat je van het watergedoe af wilt. Immers, ook bij de Ubuis contructie heb je verdamping en dus een afwijking in je meting. Maar hoe meet je nu de drukverandering? Hoeveel ml is hoeveel drukverandering?


Ik heb flink gezocht en kom op de drukschakelaars van  Krom Schröder uit (Luftdruckwächter), maar die varieeren nogal in de druk. Er zijn er van 0,2 -3 mbar en van 1-6 mbar. Vandaar mijn vraag hoe flexibel je met je druk bent. Dus kun je je drukvatopstelling aanpassen aan de schakelaar die je kunt scoren of is de 5mbar drukverandering een gegeven. Zo ja, waarom?

En op Conrad kom ik deze tegen:

27 euro 1,2-8mbar
Bestnr.: 185990 - 89

Als je nu dit ding als volgt monteert:

bierco2slang ---> vat --> slang--> Conrad drukschakelaar --> slang --> detectie dat CO2 door slang loopt en dit geeft een puls --> open lucht

Dan hoef je alleen de detectie uit te werken. Dat zou kunnen door  een balletje in de de uitlaatCO2slang te stoppen en die schiet even omhoog als er CO2 uit komt. Dat onderbreekt een IR straal en tada. of zo  :nut:



@Hans. Bedankt voor het meedenken. Ik neig alleen toch richting dat drukidee, mede vanwegen het gesloten zijn van het systeem, dus geen verliezen en dus nauwkeuriger en robuuster.

weed

Citaat van: Kleine_Schriek op 22-06-2011  21:15 uEn het mag niet teveel kosten ;-)

Citaat van: Kleine_Schriek op 23-06-2011  09:07 uMaar hoe meet je nu de drukverandering? Hoeveel ml is hoeveel drukverandering?

Inmiddels zie ik bedragen passeren die een oplossing met Arduino en barometer goedkoper doen uitvallen vandaar dat ik nog even reageer.
Bijkomend voordeel geen water nodig en Arduino is aan een pc/laptop te koppelen via USB.

Ik begrijp dat Arduino niet voor iedereen is weggelegd  vanwege de hoge techniek drempel maar het loont de moeite om er naar te kijken omdat bovenstaande vragen daarmee beantwoord zijn.

Om in te zoomen op de kosten een complete Arduino koop je voor 25 Euro.
De prijs van de overige onderdelen weet ik niet.

Succes!

Kleine_Schriek

Citaat van: weed op 23-06-2011  11:12 uInmiddels zie ik bedragen passeren die een oplossing met Arduino en barometer goedkoper doen uitvallen vandaar dat ik nog even reageer.
Bijkomend voordeel geen water nodig en Arduino is aan een pc/laptop te koppelen via USB.

Ik begrijp dat Arduino niet voor iedereen is weggelegd  vanwege de hoge techniek drempel maar het loont de moeite om er naar te kijken omdat bovenstaande vragen daarmee beantwoord zijn.

Om in te zoomen op de kosten een complete Arduino koop je voor 25 Euro.
De prijs van de overige onderdelen weet ik niet.

Succes!
Nu ik de introductie gelezen heb
http://arduino.cc/en/Guide/Introduction
snap ik meer wat je bedoeld. Erg interessant, vooral omdat manlief een ICTer is. Mij gaat dit boven mijn pet.  Hummm, even verder denken  ::)

De druksensor is niet meer leverbaar op veel plaatsen behalve hier.
http://www.canakit.com/barometric-pressure-sensor-mems-scp1000-d01-com-08128.html
28 dollar
Maar dat ie slecht leverbaar is, is niet zo goed.

De

Kleine_Schriek

Even in een schema het idee tot nu toe, wat ik haalbaar vind om te kunnen maken:



Ik weet alleen nog niet hoe je de aan/uit puls richting Tcontrol kunt maken vanuit de Schemerschakelaar van Hans.
Verder is de drukschakelaar van Conrad afstelbaar, maar niet afleesbaar. Dus heb ik bedacht om ipv het gistvat eerst een spuit van 100ml aan te sluiten en langzaam lucht te spuiten in het vat. Op moment X zal het balletje afgaan en kun je op je spuit aflezen hoeveel ml lucht het was. En dat is eigenlijk ook precies wat je wilt weten voor T-control.

Maar daar zit 1 veronderstelling aan vast: dat bijv 45 ml lucht in het vat spuiten evenveel druk geeft als 45 ml CO2. Wie weet dat?
Als dat niet zo is, dan zal ik iets moeilijker moeten doen en mijn spuit eerst met CO2 moeten vullen.

hansHalberstadt

Misschien hier nog een ideetje met een injectiespuitje. meet exact het goede volume, ook als er wat water verdampt, omdat het toevoerslangetje erg dun kan zijn. (of optioneel met olie vulllen, bv slaolie)
HansH

Henielma

Hier een schets van het 5 liter buffer idee met drukschakelaar.



Dit lijkt me een eenvoudige, robuuste en goedkope oplossing.

Normaal staat klep in open.
Koolzuur stroomt langzaam naar binnen.
Als een bepaalde op de drukschakelaar ingestelde druk bereikt wordt schakelt de drukschakelaar om.
De IN klep gaat nu dicht en de UIT klep gaat nu open.
De overdruk aan koolzuur in het 5 liter vat stroomt nu de lucht in
De drukschakelaar schakelt weer terug
Klep IN gaat weer open en Klep UIT gaat weer dicht.

Proefondervindelijk bepaal je hoeveel koolzuur per keer ontsnapt uit de uitlaat. Dit is iedere keer vrijwel gelijk omdat de drukschakelaar bij dezelfde overdruk schakelt en het 5 liter vat even groot blijft.
Dit hoeft niet heel nauwkeurig bepaald te worden want de parameter in Tcontrol L CO2/Puls stel je rechtevenredig bij als na de eerste vergisting blijkt dat het met de hydrometer gemeten SG niet overeenkomt met het Tcontrol SG.

Dit is alles.

Kleine_Schriek

Ziet er robuust en goedkoop uit. Ik kan niets anders zeggen dan  :groots: :groots: :groots: :groots:

Zijn er nog steeds 2 aparte kleppenschakelaars nodig, of zou er ook zo'n schakelaar bestaan die tussen twee slangen schakelt? En heb je al een idee voor de drukschakelaar gezien dat er 19 euro bij staat?

Kleine_Schriek

Krijg wel een nieuw idee nu als ik jouw tekening bekijk. Als ik nu bij mijn tekening het bovenste deel vervang door een klepje op de uitlaat die omhooggeduwd wordt, die de microswitch schakelt. Dan heb ik direct de puls naar Tcontol. Toch? Maar dat is eigenlijk toch weer ingewikkelder denk ik.


janjansen

Ik wil geen roet in het eten gooien of zo , en ik ben voorstander van alle praktische denk- en ondenkbare bestaande- en nietbestaande meetapparatuur op het gebied van bierbrouwen, maar . . .   Is het in dit geval niet veel zinvoller om regelmatig een simpele SG meting uit te voeren met een mini-hydrometer?
Zo'n meting kost 20 CC jongbier per keer. Of mis ik hier iets?

Henielma

Citaat van: Kleine_Schriek op 23-06-2011  20:00 uZijn er nog steeds 2 aparte kleppenschakelaars nodig, of zou er ook zo'n schakelaar bestaan die tussen twee slangen schakelt? En heb je al een idee voor de drukschakelaar gezien dat er 19 euro bij staat?

Je kan de twee kleppen in de tekening ook vervangen door 1 tweeweg klep. Alleen kan ik die niet vinden voor EUR 18. Tweewegkleppen die ik kan vinden kosten EUR 60 meer. Vandaar die twee kleppen in het kader van us bin zunig.

Zoek op ebay op "BOILER AIR PRESSURE SWITCH TYP 911.81 P max 50mbar" dan komt die tevoorschijn. Deze klep is volgens mij instelbaar met stelschroefjes zoals ik dat op de foto zie. Dus heel zachtjes erin blazen en kijken waarbij die schakelt en dan verstellen zodat die bij weinig druk omschakelt. Ik kan niet zien wat de minimale druk is die je in kan stellen maar die zou in het goede bereik (ongeveer 5 mbar) kunnen zitten.

Die 5 mbar heb ik zelf bedacht. Dat komt ongeveer overeen met 5 cm waterkolom en dat is ongeveer de tegendruk van een waterslot. Maar iets in die buurt is ook goed.

Maar jij had andere drukschakelaars gevonden waar het instelbereik wel bij stond dacht ik. Die zijn op zich ook prima alleen die waren mogelijk wat duurder.

William

Citaat van: janjansen op 23-06-2011  21:30 uOf mis ik hier iets?

Infectiegevaar. Elke keer dat je een vat opent om een sample te nemen is een potentiele kans op een besmetting.

Daarnaast kun je ook veel leren van de vorm van de vergistingscurve. Dat haal je niet uit een paar sg metingen.

Maar.... het is vooral leuk.

Henielma

Citaat van: janjansen op 23-06-2011  21:30 uIk wil geen roet in het eten gooien of zo , en ik ben voorstander van alle praktische denk- en ondenkbare bestaande- en nietbestaande meetapparatuur op het gebied van bierbrouwen, maar . . .   Is het in dit geval niet veel zinvoller om regelmatig een simpele SG meting uit te voeren met een mini-hydrometer?
Zo'n meting kost 20 CC jongbier per keer. Of mis ik hier iets?

Dat kan prima, daar is niets op tegen. Je kan dan in Excel een tabel maken en hebt ook een grafiek. Sommige doen dit graag handmatig, andere automatiseren zoiets liever. 1 keer goed bedenken, maken en testen en daarna met het resultaat bezig zijn.

Er zijn zoveel goede manieren om bier te brouwen.

William

Citaat van: Henielma op 23-06-2011  21:47 uEr zijn zoveel goede manieren om bier te brouwen.

Hé Jacques ;D

janjansen

Citaat van: William op 23-06-2011  21:44 uMaar.... het is vooral leuk.

Ja da's waar.
Helemaal eens.

Henielma

Ik zal nooit zeggen dat anderen op mijn manier moeten brouwen maar ik zou dat wel doen.  ;)

Jacques

Citaat van: janjansen op 23-06-2011  21:30 uIk wil geen roet in het eten gooien of zo , en ik ben voorstander van alle praktische denk- en ondenkbare bestaande- en nietbestaande meetapparatuur op het gebied van bierbrouwen, maar . . .   Is het in dit geval niet veel zinvoller om regelmatig een simpele SG meting uit te voeren met een mini-hydrometer?
Zo'n meting kost 20 CC jongbier per keer. Of mis ik hier iets?

Ja, je mis hier iets!

Het gaat om het volledig geautomatiseerd volgen van de vergisting. Niet dat je er veel aan hebt maar het is wel vreselijk leuk!

Kleine_Schriek

Citaat van: Jacques op 23-06-2011  22:12 uJa, je mis hier iets!

Het gaat om het volledig geautomatiseerd volgen van de vergisting. Niet dat je er veel aan hebt maar het is wel vreselijk leuk!
Het is inderdaad voor de fun, en inzicht in je vergistingsproces. Je moet er een beetje een tick voor hebben denk ik  ^-^

Kleine_Schriek

Citaat van: Henielma op 23-06-2011  21:37 uJe kan de twee kleppen in de tekening ook vervangen door 1 tweeweg klep. Alleen kan ik die niet vinden voor EUR 18. Tweewegkleppen die ik kan vinden kosten EUR 60 meer. Vandaar die twee kleppen in het kader van us bin zunig.

Zoek op ebay op "BOILER AIR PRESSURE SWITCH TYP 911.81 P max 50mbar" dan komt die tevoorschijn. Deze klep is volgens mij instelbaar met stelschroefjes zoals ik dat op de foto zie. Dus heel zachtjes erin blazen en kijken waarbij die schakelt en dan verstellen zodat die bij weinig druk omschakelt. Ik kan niet zien wat de minimale druk is die je in kan stellen maar die zou in het goede bereik (ongeveer 5 mbar) kunnen zitten.

Die 5 mbar heb ik zelf bedacht. Dat komt ongeveer overeen met 5 cm waterkolom en dat is ongeveer de tegendruk van een waterslot. Maar iets in die buurt is ook goed.

Maar jij had andere drukschakelaars gevonden waar het instelbereik wel bij stond dacht ik. Die zijn op zich ook prima alleen die waren mogelijk wat duurder.
Als ik zo naar de tekening van de BOILER AIR PRESSURE SWITCH TYP 911.81 P max 50mbar kijk, dan schakelt deze tussen twee luchtinlaten, net als die ik bij Conrad gevonden had. Of hij ook een elektrisch signaal geeft kan ik niet zien. Dus kijk nog even goed naar de foto en wat erop staat, ik zie niet hoe deze electronisch schakelt.....

Heb wel de specs in het frans gevonden:
http://www.cbm.fr/pdf/catalogue-chauffage/15-controle_de_pression-beck.pdf
Als ik het goed lees, lijkt het erop dat hij op de pootjes 1,2,3 een elektrisch signaal signaal zet als hij in werking treedt. Volgens mij ben je dan super snel klaar en heb je ook geen luchtschakelaars nodig. Het hele bovenste gedeelte van mijn tekening vervalt dan. Je hebt dan:

Biervat --> vat 5 liter --> drukschakelaar --> uitlaat slang
                                                   |
                                                   |
                                                   v
                                             schakelpuls naar Tcontrol


[edit]
De specs in het engels:
http://www.automelecsystems.com/Articles/detecteurs-et-capteurs/Capteur-de-pression/Cap-de-pression-REGLABLES.pdf
pagina 9 staat ie!

Maar als ik dat zo lees, weet ik nog niet of hij nu tussen de in en uit van de luchtslangen ook schakelt of die alleen daar monitort, dus dat er altijd een flow is tussen in en uit. Dus of het nu een luchtschakelaar is of enkel een elektrische schakelaar.

Ik vermoed het laatste aangezien er staat:
CiteerAdjustable differential pressure switch for monitoring
overpressure, vacuüm and differential pressure of air or
other non-combustible, non-aggressive gases.
Possible fields of application include:
● Monitoring air filters and ventilators
● Overheating protection for fan heaters
● Monitoring flows in ventilation ducts
● Frost protection for heat exchangers

En na de specs van de Conrad switch gelezen te hebben, blijkt dat ook een elektrische schakelpuls generator te zijn die de luchtdruk detecteert, maar dus niets tussen de slangen schakelt.


hansHalberstadt

Op dit moment zie ik mogelijkheden om een simpele constructie te maken die heel nauwkeurig het volume kan meten, zonder noodzaak voor klepjes, drukschakelaars, motortjes etc. de koolzuur zelf drijft het ding aan. Het is een soort draiende schoepenradconstructie. Ik zal het verder uitwerken en dan posten.
HansH

Kleine_Schriek

Citaat van: hansHalberstadt op 24-06-2011  14:18 uOp dit moment zie ik mogelijkheden om een simpele constructie te maken die heel nauwkeurig het volume kan meten, zonder noodzaak voor klepjes, drukschakelaars, motortjes etc. de koolzuur zelf drijft het ding aan. Het is een soort draiende schoepenradconstructie. Ik zal het verder uitwerken en dan posten.
HansH
Ik ben reuze benieuwd want had ook al aan een schoepenrad gedacht, maar mis de mechanische kennis.

Henielma

Die drukschakelaar schakelt geen luchtslangen. Het is volgens mij een wisselschakelaar die omschakelt als de druk hoger is dan een bepaalde druk. Er zijn twee luchtaansluitingen waar er maar 1 van aangesloten wordt op de 5 liter fles. De andere is de ingang waar de normale luchtdruk op moet staan. Hier wordt dus niets op aangesloten.

Zo'n schoepenrad werkt mogelijk als de vergisting flink op gang is. Maar ik betwijfel of dit werkt aan het eind van de vergisting. Maar ik ben benieuwd naar je uitwerking Hans.

William

Had PietO niet ooit zoiets gemaakt met het mechanisme van een snelheidsmeter voor op de fiets.

Heb je trouwens met zo'n groot bufferfles niet te veel last van drukfluctuaties als gevolg van temperatuurswisselingen omdat je bijvoorbeeld een lamp gebruikt om te verwarmen? Ongeveer 1 °C temperatuursverandering geeft bij gelijk volume en aantal molen gas zo'n 5 mbar drukverandering.

weed

Citaat van: William op 24-06-2011  20:36 uHad PietO niet ooit zoiets gemaakt met het mechanisme van een snelheidsmeter voor op de fiets.

Heb je trouwens met zo'n groot bufferfles niet te veel last van drukfluctuaties als gevolg van temperatuurswisselingen omdat je bijvoorbeeld een lamp gebruikt om te verwarmen? Ongeveer 1 °C temperatuursverandering geeft bij gelijk volume en aantal molen gas zo'n 5 mbar drukverandering.

Ja dat heb ik ook al aangegeven wil je het goed doen dan moet de het verschil van druk gemeten worden tussen vol en leeg zal ik het maar noemen en ook de temperatuur.
Samen met het volume van het gas reservoir en deze drie parameters kan je het volume berekenen.

Henielma

Die bufferfles zet je niet in de vergistingskast maar daarbuiten. En eventueel isoleer je die als je daar risico's in ziet. En tussentijdse temperatuurschommelingen maken niet zoveel uit dit geeft alleen een tijdelijke fout. Dus een slingering in de curve. Die heb ik nu ook al omdat de kopruimte in het gistvat van temperatuur wisselt tijdens opwarmen en vooral het koelen.

Het hoeft geen precisie instrument te worden. Plus minus 2 SG punten is nauwkeurig genoeg.

Kleine_Schriek

Goede punten allemaal! Ik moet zeggen dat het een leuke brainstorm sessie is met veel expertise! Ikzelf ben meer de denker die combineert dan de praktische bouwer. Tja, dat is mijn achtergrond en komt hier dus weer naar boven  ;D

T-control zit bijna in elkaar, nog een RS232-USB kabeltje om op mijn PC aan te sluiten en het kan gaan draaien. En ik weet zeker dat ik die vergistingscurve erbij wil hebben  ^-^

@Henielma, daar is die 2e slangaansluiting dus voor. Ik leer veel hier  :groots:

Henielma

Fijn dat je de spullen voor Tcontrol bijna bij elkaar hebt.
Verschillende USB naar serial convertors werken maar sommige ook niet.
Met de zoektekst "USB 2.0 TO RS232 SERIAL DB9 9 PIN ADAPTER CABLE PDA GPS" op ebay heb je er 1 waarvan ik het in ieder geval getest heb. Maar andere zullen ook wel werken. Ze kosten in ieder geval de kop niet.

En de vergistingscurve is wat Tcontrol redelijk uniek maakt, dus die moet je er inderdaad bij willen hebben.

Dus binnenkort maar eens wat gaan bouwen om koolzuur volume pulsen te krijgen van 1 seconde of meer.

Veel wijsheid bij het kiezen van het meetprincipe. Anders bouw je een paar verschillende principes. De kiepende bellenteller heb ik 2 uur over gedaan om deze te bouwen en die met de kleppen een middagje. Dus zoveel moeite is het niet. Je moet alleen de spullen in huis hebben.

weed

Citaat van: Henielma op 24-06-2011  21:58 uEn tussentijdse temperatuurschommelingen maken niet zoveel uit dit geeft alleen een tijdelijke fout. Dus een slingering in de curve. Die heb ik nu ook al omdat de kopruimte in het gistvat van temperatuur wisselt tijdens opwarmen en vooral het koelen.

Dit is volgens mij een verkeerde aanname.
2 graden temperatuur schommeling van de bufferfles, laten we zeggen van 20 naar 18 graden levert een volume fout op van > 11 procent. Buiten de koelkast is dit denk ik bij velen een normale schommeling in huis.
Je zal gelijk hebben dat het geen precisie instrument hoeft te zijn maar als zoveel fout is toegestaan waarom dan meten?

Het ziet er naar uit dat met het huidige concept er met een vaste bereikte druk afgelaten wordt.
Dit afgelaten volume kan je normaliseren met de gemeten temperatuur van je koelkast want die is ook bekend.
Volume / Temperatuur = constant.

Je kan berekenen wat het afgelaten volume is bij 20 graden.
Later als je op lagere temperatuur vergist kan je berekenen wat het afgelaten volume is en dit weer corrigeren/normaliseren naar 20 graden.
Op deze wijze doe je een correctere meting van het geproduceerde volume CO2 in elk geval je vergelijkt appels met appels.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 24-06-2011  14:18 uIk zal het verder uitwerken en dan posten.
Ok hier het idee:
het is een soort schoepenrad van minimaal 6 bekertjes, waarbij aan elk bekertje een dun buisje (bv dun limonaderietje) gelijmt zit waardoor de CO2 moet stromen naar het bekertje. Het op dat moment werkzame bekertje staat op zijn kop naar beneden zodat de CO2 door het rietje het water in het bekertje vervangt door CO2. onderin het bekertje zit een drijvertje en een palletje wat zorgt dat het schepenrad in de stand blijft staan totdat het bekertje vol zit met CO2. Op dat moment wordt het drijvertje naar beneden gedrukt en het palletje komt vrij waardoor het bakje doordraait en het volgende bakje beneden komt en in het palletje valt. Als dat bakje vol is herhaalt zich het proces.
alle rietje komen bij elkaar in een cilinder, waarin een gaatje is geboord waarin een hol pijpje zit met een gaatje. Dat gaatje zorgt ervoor dat de CO2 door het pijpje alleen naar het bekertje kan stromen dat naar beneden is gericht.
door 6 bekertjes te nemen zak het bekertje wat vol is 60 graden draaien doordat de CO2 omhoog wil, maar door die 60 graden kan niet alle CO2 eruit, dus blijft er een draaimoment.
Als het geheel 1 omwenteling heeft gemaakt is het volume van alle bakjes 1 keer gevuld geweest en dat is een goed gedefinieerd volume.

HansH

Henielma

Citaat van: weed op 25-06-2011  00:09 uDit is volgens mij een verkeerde aanname.
2 graden temperatuur schommeling van de bufferfles, laten we zeggen van 20 naar 18 graden levert een volume fout op van > 11 procent. Buiten de koelkast is dit denk ik bij velen een normale schommeling in huis.
Je zal gelijk hebben dat het geen precisie instrument hoeft te zijn maar als zoveel fout is toegestaan waarom dan meten?

Het ziet er naar uit dat met het huidige concept er met een vaste bereikte druk afgelaten wordt.
Dit afgelaten volume kan je normaliseren met de gemeten temperatuur van je koelkast want die is ook bekend.
Volume / Temperatuur = constant.

Je kan berekenen wat het afgelaten volume is bij 20 graden.
Later als je op lagere temperatuur vergist kan je berekenen wat het afgelaten volume is en dit weer corrigeren/normaliseren naar 20 graden.
Op deze wijze doe je een correctere meting van het geproduceerde volume CO2 in elk geval je vergelijkt appels met appels.

Je hebt gelijk Weed.
Als het 5  liter buffervat ook in de vergistingsruimte zou blijven of geïsoleerd wordt dan kan Tcontrol de temperatuur van het jongbier gebruiken om te corrigeren.

Ik had vannacht nog bedacht dat voor de temperatuur van het buffervat eventueel het derde TL-400 temperatuurskanaal gebruikt zou kunnen worden. Maar je idee om daarvoor de temperatuur van het gistende bier te gebruiken spreekt mee meer aan omdat dit eenvoudiger is want die sensor gebruikt iedereen al.

Kleine_Schriek

Citaat van: Henielma op 24-06-2011  23:08 uFijn dat je de spullen voor Tcontrol bijna bij elkaar hebt.
Verschillende USB naar serial convertors werken maar sommige ook niet.
Met de zoektekst "USB 2.0 TO RS232 SERIAL DB9 9 PIN ADAPTER CABLE PDA GPS" op ebay heb je er 1 waarvan ik het in ieder geval getest heb. Maar andere zullen ook wel werken. Ze kosten in ieder geval de kop niet.

En de vergistingscurve is wat Tcontrol redelijk uniek maakt, dus die moet je er inderdaad bij willen hebben.

Dus binnenkort maar eens wat gaan bouwen om koolzuur volume pulsen te krijgen van 1 seconde of meer.

Veel wijsheid bij het kiezen van het meetprincipe. Anders bouw je een paar verschillende principes. De kiepende bellenteller heb ik 2 uur over gedaan om deze te bouwen en die met de kleppen een middagje. Dus zoveel moeite is het niet. Je moet alleen de spullen in huis hebben.
Ik heb het kabeltje besteld ($2,35 incl verzending). Helaas heb ik niets bruikbaars in huis behalve kinderspeelgoed ;-) En om te gaan bouwen heb ik toch spullen nodig die besteld moeten worden, dus vandaar eerst even nadenken en dan bestellen...

Henielma

Ja de prijs van die USB naar serial kabeltjes is ongelooflijk.

Kleine_Schriek

Citaat van: hansHalberstadt op 25-06-2011  00:37 uOk hier het idee:
het is een soort schoepenrad van minimaal 6 bekertjes, waarbij aan elk bekertje een dun buisje (bv dun limonaderietje) gelijmt zit waardoor de CO2 moet stromen naar het bekertje. Het op dat moment werkzame bekertje staat op zijn kop naar beneden zodat de CO2 door het rietje het water in het bekertje vervangt door CO2. onderin het bekertje zit een drijvertje en een palletje wat zorgt dat het schepenrad in de stand blijft staan totdat het bekertje vol zit met CO2. Op dat moment wordt het drijvertje naar beneden gedrukt en het palletje komt vrij waardoor het bakje doordraait en het volgende bakje beneden komt en in het palletje valt. Als dat bakje vol is herhaalt zich het proces.
alle rietje komen bij elkaar in een cilinder, waarin een gaatje is geboord waarin een hol pijpje zit met een gaatje. Dat gaatje zorgt ervoor dat de CO2 door het pijpje alleen naar het bekertje kan stromen dat naar beneden is gericht.
door 6 bekertjes te nemen zak het bekertje wat vol is 60 graden draaien doordat de CO2 omhoog wil, maar door die 60 graden kan niet alle CO2 eruit, dus blijft er een draaimoment.
Als het geheel 1 omwenteling heeft gemaakt is het volume van alle bakjes 1 keer gevuld geweest en dat is een goed gedefinieerd volume.

HansH
Mooi idee! Maar waar ga je registreren dat je 1 volume CO2 gevuld hebt?

Kleine_Schriek

Citaat van: Henielma op 25-06-2011  11:07 uJa de prijs van die USB naar serial kabeltjes is ongelooflijk.
Je kan deze link even in je handleiding opnemen van te bestellen spullen:

"USB 2.0 TO RS232 SERIAL DB9 9 PIN ADAPTER CABLE GPS PDA" van Dreambestbuy  uit Hong Kong $2,35.

Henielma

Citaat van: hansHalberstadt op 25-06-2011  00:37 uOk hier het idee:
het is een soort schoepenrad van minimaal 6 bekertjes, waarbij aan elk bekertje een dun buisje (bv dun limonaderietje) gelijmt zit waardoor de CO2 moet stromen naar het bekertje. Het op dat moment werkzame bekertje staat op zijn kop naar beneden zodat de CO2 door het rietje het water in het bekertje vervangt door CO2. onderin het bekertje zit een drijvertje en een palletje wat zorgt dat het schepenrad in de stand blijft staan totdat het bekertje vol zit met CO2. Op dat moment wordt het drijvertje naar beneden gedrukt en het palletje komt vrij waardoor het bakje doordraait en het volgende bakje beneden komt en in het palletje valt. Als dat bakje vol is herhaalt zich het proces.
alle rietje komen bij elkaar in een cilinder, waarin een gaatje is geboord waarin een hol pijpje zit met een gaatje. Dat gaatje zorgt ervoor dat de CO2 door het pijpje alleen naar het bekertje kan stromen dat naar beneden is gericht.
door 6 bekertjes te nemen zak het bekertje wat vol is 60 graden draaien doordat de CO2 omhoog wil, maar door die 60 graden kan niet alle CO2 eruit, dus blijft er een draaimoment.
Als het geheel 1 omwenteling heeft gemaakt is het volume van alle bakjes 1 keer gevuld geweest en dat is een goed gedefinieerd volume.

HansH

Op zich een leuk idee. Maar ik heb wat opmerkingen.
Ik zie wat uitdaging in het koolzuurdicht maken van het selecteren welk rietje de koolzuur krijgt. Je zou de koolzuur ook onder het bekertje los kunnen laten maar dan raak je koolzuur kwijt tijdens het verdraaien van het rad.

Het water vind ik een nadeel omdat dit in de loop der tijd vervuild en een broedplaats wordt. Maar William heeft een stof genoemd dat kan voorkomen.

Er moet nogal wat druk op het gistvat staan om op die diepte het water weg te drukken. Ik heb gemerkt dat die mooie gistvaten vanzelf gaan lekken bij wat meer tegendruk.

Ik heb twee van die 60 liter gistvaten van Brouwland maar als je daar flink in blaast en wat druk opbouwt gaan ze beide lekken langs de rand van de deksel.

hansHalberstadt

Klepjesconstructie moet in de praktijk blijken of dat handig werkt. Backup is inderdaad koolzuur van onderaf.
In plaats van water zou je ook bv slaolie kunnen nemen.
Drukverlies in de afdichting van het vat is zeker een probleem. Misschien optie on de constructie minder hoog te maken.

Met microswitch kun je een volledige omwenteling registeren (= 6 bekertjes gevuld)

HansH

Henielma

Zojuist even in de garage gezocht en raad eens wat ik vond? Een instelbare drukschakelaar van 0,2 .. 2 mbar!
Wie wat bewaart heeft wat, in ieder geval een hoop rommel maar soms komt het van pas.
Deze drukschakelaar komt uit een klimaatregeling van een stal.



Nog even verder gedacht over een eenvoudige oplossing kom ik op het volgende:



Eenvoudiger en goedkoper kan ik het niet bedenken volgens mij.
1. De kopruimte is het drukvat. De temperatuur is bekend bij Tcontrol. Dit is namelijk ongeveer de temperatuur van het gistende wort.

2. Als 1 mbar (1 cm waterkolom) druk bereikt is schakelt de drukschakelaar het relais in. Het relais schakelt de aflaatklep in en maakt het contact voor het tellen van Tcontrol.

3. De 1 mbar overdruk in de kopruimte wordt afgeblazen en als de drukschakelaar weer afschakelt dan gaat de klep weer dicht en begint het weer van voor af aan.

Henielma

Volgens mij is de ebay drukschakelaar ook goed geschikt. Uit het datablad zit deze ook in de reeks tot 5 mbar.

Die 50 mbar zal wel de maximale druk zijn die op het membraan mag komen.

Henielma

Zojuist een "Three way" valve gekocht op ebay. Dit is een wisselschakelaar voor lucht.

Zoektekst is "DC 24V Three Way Two Position 1/2" NPT Solenoid Valve"

Een kijken of ik hier het idee met het 5 liter buffervat kan maken. Want de variant zonder buffervat wordt waarschijnlijk onnauwkeuriger als er veel schuim in de kopruimte zit.

hansHalberstadt

Inmiddels nog wat verder nagedacht over de 'waterrad' oplossing.
Ik heb de 6 bekertjes vervangen door een 6 kantig schoepenrad. Daardoor kan de CO2 nu van onderen komen zonder onderbreking, omdat zodra het rad een stukje draait, de CO2 in het volgende bakje komt, dus alles telt mee in de meting.

Uitkoppeling van de teller kan via een of 2 (2 is beter in evenwicht) magneetjes en een reedrelais(maakt contact als er een magneet in de buurt komt, conrad, ca 50 ct of zoiets)

Het ding kan ca 5 cm hoog gemaakt worden, zodat je hooguit 6 of 7 mbar overdruk nodig hebt.
HansH

Kleine_Schriek

Jullie zijn alle twee goed bezig!! Maar ik dacht dat 5 mbar toch de grens was voor normale vergisting?

Kleine_Schriek

Citaat van: hansHalberstadt op 26-06-2011  10:45 uInmiddels nog wat verder nagedacht over de 'waterrad' oplossing.
Ik heb de 6 bekertjes vervangen door een 6 kantig schoepenrad. Daardoor kan de CO2 nu van onderen komen zonder onderbreking, omdat zodra het rad een stukje draait, de CO2 in het volgende bakje komt, dus alles telt mee in de meting.

Uitkoppeling van de teller kan via een of 2 (2 is beter in evenwicht) magneetjes en een reedrelais(maakt contact als er een magneet in de buurt komt, conrad, ca 50 ct of zoiets)

Het ding kan ca 5 cm hoog gemaakt worden, zodat je hooguit 6 of 7 mbar overdruk nodig hebt.
HansH
Waarom heb je overdruk nodig? De CO2 slang hoeft toch niets weg te duwen zoals bij het waterslot principe? Aha, het is zeker om te voorkomen dat de vloeistof in de slang loopt?

Henielma

Citaat van: Kleine_Schriek op 26-06-2011  20:26 uJullie zijn alle twee goed bezig!! Maar ik dacht dat 5 mbar toch de grens was voor normale vergisting?

Die grens is niet zo zwart/wit. Ik heb 5 mbar aangehouden omdat dit ongeveer de druk is van een normaal waterslot. 100 mbar is in ieder geval al onder druk vergisten.

Die drukschakelaars zijn ook geen 50 mbar maar als je er meer opzet dan 50 mbar gaan ze kapot. Bij maximaal 5 mbar schakelen deze schakelaars al.

hansHalberstadt

De reden voor overdruk is dat de slang onder het rad zit en dus iets onder water (olie). Daardoor ontstaat er een overdruk.
(probeer maar eens met een rietje onder water te blazen, dan voel je dat er tegendruk is)
Vergeet niet dat de luchtdruk tussen mooi weer en slecht weer al 50 mbar kan variëren. Die druk van 1013 mbar +/-50 staat altijd al op de gistcellen, dus die paar millibar verschil ,daar merkt de gist niets van lijkt mij.
Het probleem is meer dat de gistingsvaten gaan lekken bij teveel overdruk.

HansH

Kleine_Schriek


Kleine_Schriek

Ik ben nog steeds aan het kijken voor een leuk kant en klaar speelgoed schoepenrad en kwam deze tegen:

http://www.zomerspeelgoed.com/webshop/aquaplay/aquaplay-waterrad-groen-131.html


Iets kant en klaar kopen lijkt mij gelijkvormiger dan zelf bouwen, vooral als het klein moet zijn. Zit ook al richting Lego te kijken...en playmobile. Tja, dat spul is hier allemaal in huis  ;)

hansHalberstadt

Zo'n schoepenrad zit ook op peuter speelgoed. Zo'n contructie waar je water aan de bovenkant in moet gooien. Voor mijn zoontje hadden we ooit zo'n dolfijn met schoepenrad voor in het bad. Inmiddels is hij 7, dus mocht ik zijn schoepenrad hebben. Terwijl ik daarmee aan het knutselen was kwam ik op mogelijk nog een beter idee.
Een aquarium pompje die ik al in een luchtdicht kastje had gebouwd met aan en afvoerslangetje, zodat hij ook kon zuigen en blazen. Dat had ik voor iets anders ooit al gemaakt. Toen besefte ik dat zo'n pompje best een nauwkeurig volume per minuut verpompt, omdat hij de netfrequentie gebruikt als sturing van de pompcyclus (er zit een spoeltje met magneet in die precies 50 x per seconde een pompslag maakt). Mits de druk en de netspanning niet teveel varieert pompt hij bij mij 1 liter per minuut.  Dit aangevuld met een balgje en microswitch die de pomp aan en uit zet blijkt dat het geheel precies de aangevoerde koolzuur verpompt terwijl er geen over of onderdruk 0ntstaat. (gemeten minder dan +/-0.1 millibar= minder dan 1 mm hoogteverschil in een u-buisje met water). De tijd dat het pompje aanstaat levert dus precies de hoeveelheid geproduceerde koolzuur.
HansH   

PS het balgje heb ik gemaakt van een plastic emmertje waar alleen nog de bodem en een randje van 2 cm van over is. Daaroverheen heb ik plastic van een pedaalemmerzak gespannen en met plakband rondom luchtdicht afgeplakt. Daarop een plastic dopje die via een staafje het micro switchje bedient. Er zit een aanvoerslangetje op vanaf het gistingsvat en een afvoerlangetje naar het luchtpompje. Doorvoertjes zijn van siliconenrubberslang waar je het luchtslangetje in kunt klemmen. (luchtdicht)

Kleine_Schriek

Ik heb het drie keer gelezen, en de foto's bekeken, maar ik snap er nog steeds niet veel van. Begrijp ik het nu goed, dat de microswitch de pomp aanzet?

hansHalberstadt

Dat is helemaal correct. Zodra er genoeg koolzuur in het balgje komt (slangetje van gistingsvat naar balg) gaat deze voldoende omhoog om de micro switch om te schakelen. Die zet dan de pomp aan en de pomp pompt dan meer koolzuur weg (slangetje van balg naar pompje) dan er aangevoerd wordt en zorgt ervoor dat het belgje weer naar beneden gaat totdat de micro switch weer onderbreekt. tussen schakelaar aan en schakelaar uit zit bij mij 50 ml koolzuur en dat duurt ca 2.5 seconde. Omdat alle koolzuur door het pompje moet hoef je geen klepje te hebben die de koolzuur toevoer blokkeert.
Stel je gistende wort produceert 200ml/minuut koolzuur. Als de pomp loopt verpompt hij 1000 ml/minuut = 200 ml/12 sec. Dat betekent dus dat de pomt af en toe aangaat en bij elkaar opgeteld ca 12 seconden zal pompen per minuut. Die tijd kun je weer in de computer inlezen en zo de koolzuurproductie meten.
groet,
HansH

Kleine_Schriek

Een zeer effectief simpel en geniaal idee Hans!  :groots: :groots: :groots: :groots: :groots: :groots:

Cisdevésser

Idee nummer 4
Hang er dan meteen een compressortje van een oude koelkast aan met een terugslagklepje en je kunt je eigen koolzuurfles vullen tot 6 á 8 bar, niet veel maar je kunt er wel mee tappen.

groetjes...Cis

Kleine_Schriek

Citaat van: Cisdevésser op 03-07-2011  10:40 uIdee nummer 4
Hang er dan meteen een compressortje van een oude koelkast aan met een terugslagklepje en je kunt je eigen koolzuurfles vullen tot 6 á 8 bar, niet veel maar je kunt er wel mee tappen.

groetjes....Cis
Kijk de ideeën vliegen in het rond!! Goed zeg,  :groots:, dat is een mooie recycling van een "afval" product

William

Citaat van: Cisdevésser op 03-07-2011  10:40 uIdee nummer 4
Hang er dan meteen een compressortje van een oude koelkast aan met een terugslagklepje en je kunt je eigen koolzuurfles vullen tot 6 á 8 bar, niet veel maar je kunt er wel mee tappen.

We kunnen straks een gallery openen met allerlei bellentellers!

Volgens mij heeft HansH op deze wijze al eens koolzuur teruggewonnen. Nog interessanter wordt het als je dit doet met een bier dat veel hoparoma heeft. Dan kun je later de koolzuur bij het tappen gebruiken om het bier verder te aromatiseren. Vergisten en tappen wordt zo wel complex.

weed

Citaat van: hansHalberstadt op 02-07-2011  16:07 uEen aquarium pompje die ik al in een luchtdicht kastje had gebouwd met aan en afvoerslangetje, zodat hij ook kon zuigen en blazen. Dat had ik voor iets anders ooit al gemaakt. Toen besefte ik dat zo'n pompje best een nauwkeurig volume per minuut verpompt, omdat hij de netfrequentie gebruikt als sturing van de pompcyclus (er zit een spoeltje met magneet in die precies 50 x per seconde een pompslag maakt). Mits de druk en de netspanning niet teveel varieert pompt hij bij mij 1 liter per minuut.  Dit aangevuld met een balgje en microswitch die de pomp aan en uit zet blijkt dat het geheel precies de aangevoerde koolzuur verpompt terwijl er geen over of onderdruk 0ntstaat. (gemeten minder dan +/-0.1 millibar= minder dan 1 mm hoogteverschil in een u-buisje met water). De tijd dat het pompje aanstaat levert dus precies de hoeveelheid geproduceerde koolzuur.
HansH   

Geweldig  :hoera:  :groots:

De balg vervangen door een kleiner model of drukschakelaar en er is een mooi compacte oplossing.

hansHalberstadt

Citaat van: weed op 03-07-2011  11:16 uDe balg vervangen door een kleiner model of drukschakelaar en er is een mooi compacte oplossing.
Zou inderdaad kunnen. Ik had de balg wat groter gemaakt, zodat hij zonder noemenswaardige druk het schakelaartje kan bedienen. Als het principe er eenmaal is kan iedereen die dat wil het verder optimaliseren.
HansH

hansHalberstadt

Citaat van: William op 03-07-2011  10:53 u
Inderdaad, maar dat is een ander topic. Bij 35 atmosfeer comprimeren bij gekoelde cilinder tot -5 ºC  levert een volle cilinder vloeibare CO2 op. maar ik zou het nooit met een koelkast compressor doen, omdat daar giftige olie inzit die je niet in je bier wilt. mbt die geurtjes heb ik eens de proef op de som genomen en met de koolzuur zuiver water gecarboniseerd. Ik kon toen absoluut geen smaaktjes of geurtjes waarnemen van hop, aroma's of andere smaakcomponenten uit het bier.
HansH

Henielma

Goed idee Hans om het aquariumpompje te laten aanzuigen. ik heb we eens aan een slangenpomp gedacht hiervoor maar deze zijn duur en verpompen te weinig.


Het is leuk om te zien hoe er op elkaars ideeën wordt voortgeboduurd.
Met dit soort ideeën gaan er vast meer brouwers koolzuurproductie meten om zo de vergisting te volgen.

Een punt van aandacht is wel dat de aantijd van de pomp gemeten moet worden. Tcontrol telt liever pulzen. maar je zou de pomp een vaste tijd kunnen laten lopen

hansHalberstadt

Kan Tcontrol ook 50 Hz pulsen meten of is het daar te langzaam voor? Je zou misschien via een simpel transformatortje met serie weerstandje en Zenerdiode 50 Hz telpulsen kunnen maken die Tcontrol dan in kan lezen. als je het transformatortje parallel zet met de pomp dan komen er alleen pulsen als de pomp aanstaat.
Vaste tijd kan natuurlijk ook. Het is maar wat je het makkelijkst kunt realiseren.
HansH

Henielma

Citaat van: hansHalberstadt op 03-07-2011  21:27 uKan Tcontrol ook 50 Hz pulsen meten of is het daar te langzaam voor? Je zou misschien via een simpel transformatortje met serie weerstandje en Zenerdiode 50 Hz telpulsen kunnen maken die Tcontrol dan in kan lezen. als je het transformatortje parallel zet met de pomp dan komen er alleen pulsen als de pomp aanstaat.
Vaste tijd kan natuurlijk ook. Het is maar wat je het makkelijkst kunt realiseren.
HansH

Tcontrol heeft een cyclustijd van 1 seconde. Snellere veranderingen op de ingangen worden gemist. Dus voor een cyclus van contact maken en daarna weer verbreken is minimaal 2 seconde nodig.
Per verandering op die ingang wordt de hoeveelheid CO2 erbij geteld die in het scherm is opgegeven. Dus bij het maken van het contact wordt die hoeveelheid erbij geteld en bij het verbreken gebeurd dat.

weed

Vanmiddag aan het fietsen geweest, heerlijk met de kop in de wind.
Het ruimt alle sores op in de grijze massa.
Wat moeten we daarmee hoor ik jullie denken ....

Mijn aquarium pomp is een membraam pomp en die werkt op 50 Hz zoals Hans meldt.
Dat houdt in 100 slagen per seconden (halve sinus positief, halve sinus negatief).
Zonder verdere voorziening zou het geheel niet pompen enkel lucht in en uit verplaatsen.
Er moet dus een klep in zitten.
Thuis gekomen mijn aquarium pomp gezocht en in de slang geblazen bevinding "A" slang afgesloten.
Daarna zuigen aan de slang bevinding "B" de lucht vliegt er gewoon doorheen.

Wat betekent dit? Dat in elk geval mijn pompje niet geschikt is.
Dit omdat de CO2 gewoon door mijn pompje stroomt zodra er een beetje overdruk is.
Dit is te herstellen door een klep op te nemen in de leiding die pas open gaat indien er CO2 moet worden afgevoerd maar dan zie ik het nut niet meer van het pompen omdat het volume dan ook op een andere wijze kan worden vastgesteld.

Ik heb nog even op wiki gekeken naar membraam pompen om te controleren of ik een vreemd exemplaar in handen heb maar dat blijkt niet zo te zijn.
Zie principe schema van een membraam pomp hieronder.


Er zijn twee ventielen zichtbaar die met elkaar in serie staan met de zelfde doorlaatrichting hierdoor zal de CO2 gewoon kunnen ontsnappen. Links is uitlaat rechts is inlaat.

Mogelijk is het verlies klein maar het past niet in mijn doelstelling.  :huilen:

Henielma

Goed opgemerkt Weed. Naast het pompje heb je dan mogelijk ook een klep nodig om af te sluiten als je niet pompt.

Vandaar dat ik voorheen naar een slangenpomp keek. Die heeft dat probleem niet. Maar wel weer andere problemen.

De tweewegklep met een buffervat blijft een mooie oplossing. Eens kijken wanneer mijn tweewegklep binnenkomt dan zal ik het eens testen.

weed

Citaat van: Henielma op 03-07-2011  23:14 uDe tweewegklep met een buffervat blijft een mooie oplossing. Eens kijken wanneer mijn tweewegklep binnenkomt dan zal ik het eens testen.

Het past niet zonder aanpassing in je systeem maar ik zie maar één goede oplossing dat is druk en temperatuur meten deze grootheden staan ook in  alle gaswetten.
Volume van je buffervat kan je vaststellen met een kannetje water de andere twee zijn te meten met http://jeelabs.com/products/pressure-plug, kosten 18 euro.
Jeelabs zit in Houten.

Na de zomer ga ik verder met mijn Arduino project dit wordt de volgende uitbreiding.
Wel heb ik een bijkomstig probleem en dat is dat mijn 32Kb geheugen van de Arduino bijna vol is.
Ik zal wat functionele toeters en bellen moeten laten varen of een ander model moeten aanschaffen.

Henielma

Die pressure plug is waarschijnlijk wel leuk in jou project met een microcontroller. Die BP085 I2C druksensor heb ik op het werk ook al eens ingedesigned.

Het buffervat wat ik ga gebruiken ga ik in de vergistingskast plaatsen waardoor ik met Tcontrol kan compenseren voor de temperatuur. De druk ga ik meten met een drukschakelaar. Deze schakelen vrij precies bij een bepaalde druk. Dit schakelsignaal kan direct naar Tcontrol omdat het een schakelsignaal is wat langzaam schakelt.

hansHalberstadt

Citaat van: weed op 03-07-2011  23:07 uWat betekent dit? Dat in elk geval mijn pompje niet geschikt is.
Wat dacht jevan een waterslot aan de uitgang plaatsen? Dat zorgt ervoor dat de lucht niet zonder meer kan terugstromen.
HansH

weed

Citaat van: hansHalberstadt op 04-07-2011  18:58 uWat dacht jevan een waterslot aan de uitgang plaatsen? Dat zorgt ervoor dat de lucht niet zonder meer kan terugstromen.
HansH

Hans je mist het punt denk ik. De lucht stroomt niet terug de fles/vat/cct in maar de CO2 lekt door de pomp naar buiten.
De schets laat twee ventielen zien in dezelfde richting die blokkeren de gasstroom dus maar één kant op.
De andere kant laat gewoon door.
Aangezien de aanzuigkant van het pompje een overdruk heeft ten opzichte van de uitlaat zal er CO2 doorheen gaan ook als het pompje uit staat.
Een klep ertussen zou een verbetering zijn maar het probleem niet verhelpen.

hansHalberstadt

Citaat van: weed op 05-07-2011  22:14 uHans je mist het punt denk ik. De lucht stroomt niet terug de fles/vat/cct in maar de CO2 lekt door de pomp naar buiten.
De schets laat twee ventielen zien in dezelfde richting die blokkeren de gasstroom dus maar één kant op.
De andere kant laat gewoon door.
Aangezien de aanzuigkant van het pompje een overdruk heeft ten opzichte van de uitlaat zal er CO2 doorheen gaan ook als het pompje uit staat.
Een klep ertussen zou een verbetering zijn maar het probleem niet verhelpen.
Dit had ik wel degelijk zo begrepen. De aanzuig kant heeft inderdaad een overdruk, maar dat is heel weinig omdat de balg constructie die ik had voorgesteld de pomp dan aanzet al bij enkele tienden van een millibar. Het waterslot zorgt ervoor dat er een overdruk van enkele millibar nodig is om koolzuur door te laten. Daardoor kan de koolzuur nooit vrij doorstromen als de pomp niet pompt. Als de pomp wel pompt dan levert deze meer druk en wordt de koolzuur door het waterslot gepompt.
HansH 

Kleine_Schriek

Citaat van: hansHalberstadt op 06-07-2011  23:43 uDit had ik wel degelijk zo begrepen. De aanzuig kant heeft inderdaad een overdruk, maar dat is heel weinig omdat de balg constructie die ik had voorgesteld de pomp dan aanzet al bij enkele tienden van een millibar. Het waterslot zorgt ervoor dat er een overdruk van enkele millibar nodig is om koolzuur door te laten. Daardoor kan de koolzuur nooit vrij doorstromen als de pomp niet pompt. Als de pomp wel pompt dan levert deze meer druk en wordt de koolzuur door het waterslot gepompt.
HansH
Een doeltreffende oplossing!

weed

Citaat van: hansHalberstadt op 06-07-2011  23:43 uDit had ik wel degelijk zo begrepen. De aanzuig kant heeft inderdaad een overdruk, maar dat is heel weinig omdat de balg constructie die ik had voorgesteld de pomp dan aanzet al bij enkele tienden van een millibar. Het waterslot zorgt ervoor dat er een overdruk van enkele millibar nodig is om koolzuur door te laten. Daardoor kan de koolzuur nooit vrij doorstromen als de pomp niet pompt. Als de pomp wel pompt dan levert deze meer druk en wordt de koolzuur door het waterslot gepompt.
HansH

Ok we hebben het dus nog over hetzelfde.
Ik werd op het verkeerde been gezet omdat je over lucht sprak wat dan niet zonder meer kan terugstromen  :degroeten:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.