CIP brewtech 7 gallon

Gestart door TimW, 14-09-2018 10:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TimW

Beste brouwers,

Hebben jullie ervaringen met het gebruik van een CIP bal om een chronical brewtech fermentor te reinigen. Ik wil graag weten of het vat goed schoon wordt en hoeveel vloeistof er wordt gebruikt om te CIPen.

Groet Tim

CeesM

Niks voor mij. Zie dit filmpje.

Ik heb het schoon binnen 15 minuten met puro oxi in 5 liter warm water en een keukensponsje.

Superbeun

Filmpje net even bekeken, wat een onzin zeg.
Een aquariumpompje aansluiten op een CIP spray ball, natuurlijk werkt dat niet.
Een spray ball werkt prima maar je hebt wel een goede pomp nodig.
Een beter voorbeeld


haicoterbeek

Ik gebruik de cip-ball voor mijn cct's. Met een van mijn pompen pomp ik een warme (60 C.) natronloog oplossing (1%) door de koeler en de cct! Zo zijn mijn slangen, koeler, cct en pomp weer brandschoon voor het volgende brouwsel. Net voor gebruik alles even inspuiten met star san en klaar is kees.

Mijn hele installatie is voorzien van cam-lock koppelingen. Dit maakt het makkelijker om alles aan elkaar te koppelen. Ook mijn cip-ball


Cip-ball met cam-lock koppeling


Pomp met cam-lock koppelingen


Slang met cam-lock koppeling

Ik begin te circuleren met warm water. Zo kan ik zien of er nog iets lekt. Daarna vul ik de 10L warmwater aan met 330 ml natronloog van 33% (De oplossing is dan 1%) Na tien minuten is alles brandschoon. Daar komt geen borstel of doekje bij kijken. Daarna circuleren met schoonwater om te spoelen.
Het grote voordeel is dat ook de afsluiters en pakkingen brand schoon zijn. Mijn cct heeft een koelspiraal, ook deze is brandschoon.
Ook mijn platenkoeler is bierzijdig brandschoon na deze operatie. De eerste keer dat ik mijn koeler ook op nam in de circulatie bleek dit niet voor niets te zijn.

Natronloog  behoort tot de goedkope basischemicalien. De meeste schoonmaakmiddelen worden hieruit vervaardigd door toevoeging van een vetzuur (palmolie) Het is dus ook een goedkope oplossing.

Harde kalkachtige afzettingen zoals biersteen kun je te lijf door te circuleren met een zuur. Fosforzuur, zwavelzuur of zoutzuur. Salpeterzuur is voor consumenten nauwelijks meer verkrijgbaar omdat deze gebruikt kan worden om explosieven te maken.
Zoveel zuur aan 10L koud water toevoegen tot de pH=1 Dit is voldoende om alle harde afzettingen te verwijderen zonder gebruik te maken van schuurmiddelen, schuursponzen o.i.d.

NB: de genoemde chemicaliën zijn niet giftig. Maar zij (met name loog) kunnen ernstige brandwonden veroorzaken.

Superbeun

Citaat van: Mark GA op 14-09-2018  15:16 uHier heeft de maker anders best energie in gestoken hoor. Diskwalificeer hem of haar nou niet.
Gebruik van dit woord is op het randje in dezen...
Als je een product negatief gaat beoordelen in een review,terwijl je het artikel totaal verkeerd gebruikt dan is de tijd die de maker erin heeft gestoken zonde en de review op het randje af onzin.
SS Brewtech maakt mooie dingen voor de hobbybrouwer en de spray ball is gewoon een goed werkend product.

haicoterbeek

Citaat van: Superbeun op 14-09-2018  16:06 uAls je een product negatief gaat beoordelen in een review,terwijl je het artikel totaal verkeerd gebruikt dan is de tijd die de maker erin gestoken heeft zonde en de review op het randje af onzin.
SS Brewtech maakt mooie dingen voor de hobbybrouwer en de spray ball is gewoon een goed werkend product.
Zeker!

TimW

Citaat van: haicoterbeek op 14-09-2018  16:00 uHarde kalkachtige afzettingen zoals biersteen kun je te lijf door te circuleren met een zuur. Fosforzuur, zwavelzuur of zoutzuur. Salpeterzuur is voor consumenten nauwelijks meer verkrijgbaar omdat deze gebruikt kan worden om explosieven te maken.
Zoveel zuur aan 10L koud water toevoegen tot de pH=1 Dit is voldoende om alle harde afzettingen te verwijderen zonder gebruik te maken van schuurmiddelen, schuursponzen o.i.d.


Bedankt voor de heldere uitleg en foto's. Ik zou zelf geen zoutzuur gebruiken in rvs. Dit ivm put corrosie.

Wat is de diameter van de slangen die jij gebruikt en wat is de inhoud van de cct? Als ik 10 liter gebruik is het vat al half vol.

Groet Tim

haicoterbeek

Citaat van: TimW op 15-09-2018  11:42 uWat is de diameter van de slangen die jij gebruikt en wat is de inhoud van de cct? Als ik 10 liter gebruik is het vat al half vol.

Groet Tim

De slang die ik gebruik is 12-17 aan de perszijde van de pomp. 13-19 aan de zuigzijde van de pomp.
13-19 heeft een grotere wanddikte en diameter. De 12-17 heeft de neiging (bij gebruik aan de zuig) om door de onderdruk plat te trekken. De slang wordt in elkaar gezogen zeg maar. De slang met de grotere wanddikte heeft dit niet.

Ik gebruik een plastic brouwemmer. Deze staat op de grond. Hierin hangt de zuigslang met filter. De pomp perst het middel naar de cip ball.
Als je de cct wat hoger zet stroomt de vloeistof via een slang vrij uit de cct terug in de emmer.
Als je de cct op de grond laat staan moet je alle kraantjes van de cct gesloten houden. De vloeistof wordt dan via een slang in de emmer gedrukt door de hogere druk in de cct.

Na het starten van de pomp vul je het systeem. Ik schat dat er twee liter in circulatie gaat waardoor er ongeveer 8 liter in de voorraad emmer blijft.

Eerst rondpompen zonder chemicaliën! Als alles dicht is en circuleert, dan pas de chemicaliën toevoegen.

Martijn0172

Voor een nog te bestellen 17 gallon Chronical BME wil ik voor de CIP (ook van brewtech) een pomp kopen. Ik dacht aan deze dompelpomp. Ik kies voor een dompelpomp omdat met een hele heftige regenbui ook wel eens mijn schuur volloopt. Deze pomp zou 3000L/H aan kunnen. Brewtech raad aan een pomp van +/- 27 L per minuut. Zal deze voldoen?

https://www.conrad.nl/p/571007-vlakzuigende-dompelpomp-3000-lh-310-m-571007

Idee is deze in een curver met schoonmaakmiddel te zetten, wanneer de CCT schoon is nog 1-2 x na spoelen met water. De uitstroom creeer ik door 1 inch uitgang op de brewtech te zetten met een platte slang, de CCT staat toch hoger dan de bak, en zo is er minimale kans op druk opbouw denk ik.

Ik ben ook nog op zoek naar een wortpomp, maar ik vermoed infectie risico's als ik deze ook ga gebruiken voor de CIP ?

Etn82

Citaat van: Martijn0172 op 06-02-2019  09:06 uVoor een nog te bestellen 17 gallon Chronical BME wil ik voor de CIP (ook van brewtech) een pomp kopen. Ik dacht aan deze dompelpomp. Ik kies voor een dompelpomp omdat met een hele heftige regenbui ook wel eens mijn schuur volloopt. Deze pomp zou 3000L/H aan kunnen. Brewtech raad aan een pomp van +/- 27 L per minuut. Zal deze voldoen?

https://www.conrad.nl/p/571007-vlakzuigende-dompelpomp-3000-lh-310-m-571007

Idee is deze in een curver met schoonmaakmiddel te zetten, wanneer de CCT schoon is nog 1-2 x na spoelen met water. De uitstroom creeer ik door 1 inch uitgang op de brewtech te zetten met een platte slang, de CCT staat toch hoger dan de bak, en zo is er minimale kans op druk opbouw denk ik.

Ik ben ook nog op zoek naar een wortpomp, maar ik vermoed infectie risico's als ik deze ook ga gebruiken voor de CIP ?

In de specificaties van die dompelpomp staat niets over de temperaturen waartegen deze bestand is. Ook weet je niet of de pomp bestand is tegen de chemicaliën die je gebruikt tijdens het CIP'en. Dus of dit een geschikte pomp is voor dit doeleinde, is lastig te bepalen.

Als je toch een pomp wil aanschaffen voor de (hete?) wort, dan kan je die net zo goed gebruiken voor je CIP doeleinden. Terwijl je je CCT reinigt, reinig je ook meteen je pomp tijdens de CIP. Dus daar heb je geen extra risico op infectie. In een prof. brouwerij worden de meeste pompen ook voor verschillende doeleinden gebruikt.

Martijn0172

Daar heb je een punt... Inderdaad staat dit niet in de specificaties. Wat gegoogle leert mij dat de meeste dompelpompen de 35c niet mogen overstijgen.

Als ik naar een pomp kijk bij de Chinees dan is het meest aangeboden en gebruikt model de mp-15-r, maar die geeft de helft van het vermogen geadviseerd door SS-Brewtech. Dan kom je eerder bij het mp-20-r model, die komt overeen maar ik denk dat dit weer te veel vermogen is om mijn 50L Braumeister leeg te zuigen...

Opvallend is dat ze bij maltmiller bij de CIP verwijzen naar een mp-15-r model, die dus de zwak zou zijn volgens brewtech...
Wat is het vermogen van jou pomp welke je gebruikt?

TimW

Ik gebruik een chugger pomp die 7 gallon per minuut doet. Hiermee wordt de cip bal goed aangedreven en het vat goed schoon. Ik spoel wel vooraf de ergste verontreinigingen er met een tuinslang uit. Dan met een pbw oplossing cippen. Werkt uitstekend. Wel eerst de oplijning met alleen water spoelen en kijken of eea lekdicht is. Daarna de chemicaliën erbij. 

In het verleden heb ik ook gekeken naar een dompelpomp maar deze zijn enkel tot 30 graden te gebruiken en meestal niet chemicaliën bestendig.

Léon Kanters

Citaat van: Martijn0172 op 06-02-2019  20:22 uOpvallend is dat ze bij maltmiller bij de CIP verwijzen naar een mp-15-r model, die dus de zwak zou zijn volgens brewtech...
Wat is het vermogen van jou pomp welke je gebruikt?

Heeft iemand ervaring met deze pomp in combinatie met de CIP kop?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.