Werking CCT

Gestart door rover8772, 20-06-2011 15:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rover8772

Heb het hele forum al doorgespit, maar kan niet echt ergens terugvinden hoe een CCT nou precies gebruikt moet worden... :weetniet:
Ik begrijp dat de gist onderin verzameld wordt, maar als je de aftap kraan opendraait, loopt dan niet het gist, samen met het bier weg ?
Iemand misschien een summiere gebruiksaanwijzing voor deze leek? :nut:

weed

Citaat van: rover8772 op 20-06-2011  15:14 uIk begrijp dat de gist onderin verzameld wordt, maar als je de aftap kraan opendraait, loopt dan niet het gist, samen met het bier weg ?

Bijna goed "...dat de gist onderin verzameld wordt, maar als je de aftap kraan opendraait, loopt het gist en daarna het bier weg"

Het gist kan een aardige prop pasta vormen waardoor deze door de druk naar buiten wordt geperst.
Hierna bevat de stroom steeds minder gist en meer bier, dan is het tijd om de kraan te dicht te draaien.

Hopmans

Deze handeling hoor je drie keer te doen.
Je krijgt namelijk een trechtertje in de gistslurrie.
De gist op de wanden zakt dan weer naar beneden.


MO

De schuine onderkant van een CCT heeft een bepaalde hoek zodat optimaal gist/hop/eiwit rommel wegstroomt bij zo min mogelijk bierverlies.

rover8772

Zo'n 60 graden meen ik... dus gisten, nagisten en lageren gaat in één tank ?

MO

Precies, dat is het idee en tussendoor regelmatig gist aftappen.

NewLine

Citaat van: MO op 20-06-2011  19:10 uPrecies, dat is het idee en tussendoor regelmatig gist aftappen.

Wat is regelmatig? Ttz doe je dat ook al tijdens de primaire vergisting? Intuitief zou ik denken pas na de hoofdvergisting af te tappen?

Hopmans

Citaat van: NewLine op 20-06-2011  20:11 uIntuitief zou ik denken pas na de hoofdvergisting af te tappen?
Klopt.
3x na de hoofdvergisting.


Hai

Citaat van: Hopmans op 20-06-2011  20:46 uKlopt.
3x na de hoofdvergisting.

Hoeveel tijd moet er dan ongeveer tussen zitten :weetniet:


Jacques

Het mooiste is het als je de CCT in een grote koelkast hebt staan. Dan kun je de temperatuur controleren. Als je wilt kun je dan ook koud lageren.

Een groot voordeel van een CCT is dat deze meestal van roestvast staal is gemaakt en dat betekent geen lichtinval en geen zuurstofdoorlating zoals bij kunststof.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.