Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Een stukje natuurkunde...  (gelezen 8828 keer)

Offline John

• Super lid
  • Land: nl
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
Een stukje natuurkunde...
« Gepost op: 20-06-2011 08:52 u »
Hallo,

Het is alweer een tijd geleden dat ik natuurkunde heb gehad: klopt mijn verhaal een beetje?

Ik ben bezig met een HERMS. Ik heb een frame laten lassen van ongeveer 30 cm hoog. Daarop staan 3 gamellen. Hoogte bovenkant gamel is +/-100 cm. (voor de goede rekenaars: er komen ook nog zwenkwielen van 12 cm onder). Beste plek voor de 2 pompen is zo laag mogelijk lijkt me, gezien deze niet zelf aanzuigend zijn (1 Iwaki MD-20 en 1 Iwaki MD-40). Ik heb ook een platenkoeler. Ik wil de pomp NA de koeler plaatsen. Ben van plan een doorvoer te maken in de ZIJKANT, ONDERAAN gamel. Kan ik de platenkoeler NAAST de gamellen plaatsen kort ONDER het vloeistof(wort)nivo bij aanvang koelen. Of moet die onder de ONDERKANT van de gamel. Mij lijkt 1e optie voldoende laag...

Ideen welkom

Groeten John
Nuenen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
Re: Een stukje natuurkunde...
« Reactie #1 Gepost op: 20-06-2011 08:55 u »
Ik heb geen idee, sorry, maar als hij af is wil ik graag eens een keer komen kijken!
Antoinette

Offline John

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 20-06-2011 08:59 u »
Hallo,

'tuurlijk mag je een keer komen kijken. Denk alleen dat het nog even zal duren. Zou ook wel een keertje DIE kant op komen.

Groet John
Nuenen

p.s. oud-geldroppenaar :-)

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 20-06-2011 09:19 u »
Ik heb ook een platenkoeler. Ik wil de pomp NA de koeler plaatsen.
Dat lijkt me geen goed idee. De koeler geeft weerstand, en je kan het beste zo veel mogelijk weerstand na de pomp hebben ipv er voor.

Citaat
Ben van plan een doorvoer te maken in de ZIJKANT, ONDERAAN gamel. Kan ik de platenkoeler NAAST de gamellen plaatsen kort ONDER het vloeistof(wort)nivo bij aanvang koelen. Of moet die onder de ONDERKANT van de gamel. Mij lijkt 1e optoe voldoende laag...
Als je koeler onder het niveau bij aanvang koelen zit, zal je zonder hevelen kunnen starten met koelen. Maar als er dan iets gebeurt waardoor je moet stoppen, heb je een probleem.
Dit probleem ondervang je ook door de koeler na de pomp te zetten. Als dan de pomp maar onder het laagste vloeistofniveau zit maakt de rest niet uit.

Offline John

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 20-06-2011 09:25 u »
Snap ik van die weerstand en de plaats van de pomp. Alleen de Iwaki-pompen zijn niet bestand tegen die hoge temperaturen vandaar dat ik hem NA de koeler wil zetten. Probleem dat je aangeeft is niet op te lossen met de soort pomp die ik heb; die is immers niet zelf aanzuigend...

Groet John

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 20-06-2011 10:52 u »
De koeler n de pomp zetten heeft nog een groot voordeel (of eigenlijk heeft het zetten van de koeler voor de pomp een groot nadeel): als de pomp na de koeler staat moet je hem heel goed desiinfecteren, als hij voor de koeler staat stroomt er wordt van (bijna) 100 graden door.

Bij mij staat de pomp voor de koeler. Geen enkel probleem, die Iwaki-pompen kunnen daar tegen (maar je moet het waarschijnlijk geen uren achter elkaar doen).

:degroeten:

Offline John

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 20-06-2011 11:07 u »
Dank voor antwoord. Lijkt me dat de temp. wat langer hoog moet zijn voor desinfectie. Ik heb al een paar keer gehoord dat de Iwaki-pompen niet tegen die hoge temp. kunnnen.

Iemand anders ervaring met soortgelijke pomp. En waar hebben andere Herms-bezitters hun pomp geplaatst?

Groet John

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #7 Gepost op: 20-06-2011 11:11 u »
Dank voor antwoord. Lijkt me dat de temp. wat langer hoog moet zijn voor desinfectie. Ik heb al een paar keer gehoord dat de Iwaki-pompen niet tegen die hoge temp. kunnnen.

Iemand anders ervaring met soortgelijke pomp. En waar hebben andere Herms-bezitters hun pomp geplaatst?

Groet John

Ik koel met een dompelkoeler, terwijl ik ondertussen mijn pomp ontsmet. Vervolgens pomp ik het afgekoelde wort naar mijn gistingsvat.

Offline John

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 20-06-2011 11:26 u »
Ik begrijp dat je geen platenkoeler gebruikt: hoe lang duurt het tot je met die dompelkoeler op ongeveer 20 gr. zit?

Groet John

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #9 Gepost op: 20-06-2011 11:35 u »
Ik begrijp dat je geen platenkoeler gebruikt: hoe lang duurt het tot je met die dompelkoeler op ongeveer 20 gr. zit?

Groet John

Dat hangt sterk af van het seizoen, de snelheid waarmee je water door de spiraal laat gaan en de gebruikte koeler.

Nu gebruik ik een rvs koelspiraal uit een tapinstallatie. Deze is 13 meter lang en 9 mm in doorsnee en koelt behoorlijk snel. Zaterdag koelde ik 26 liter wort tot 20 graden in een half uur met een niet al te snelle waterstroom. Eerst gebruikte ik een koperen spiraal van 10 meter lang met een diameter van 12 mm, maar deze koelde langzamer. Toen deed ik er minimaal drie kwartier over. Roeren helpt trouwens ook. Albertus heeft een roerder bij zijn koelspiraal gemonteerd en daardoor koelt hij nog aanzienlijk sneller.

Offline John

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 20-06-2011 11:42 u »
Ik ga nog maar eens diep nadenken over welke plek de koeler in mijn installatie het beste geplaatst kan worden. Volgens mij zitten er overal voor- en nadelen aan... (waar ken ik die uitspraak van?).

Groeten John

p.s. iemand nog gebrainstormd over de vraag waarmee dit topic werd geopend (de hoogte van de platenkoeler)? Alle ideeen blijven welkom!

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 20-06-2011 12:08 u »
p.s. iemand nog gebrainstormd over de vraag waarmee dit topic werd geopend (de hoogte van de platenkoeler)? Alle ideen blijven welkom!

Als je de koeler voor je pomp plaatst, zou ik de invoer in ieder geval lager houden dan de bodem van de kookketel.  De uitstroom van de koeler moet in ieder geval hoger zijn dan de inlaat van de pomp. Dus dan komt de koeler tussen de kookketel en de pomp in (ook qua hoogte).

Als de koeler na de pomp zit, maakt het niet zoveel uit, zolang de pomp maar sterk genoeg is om het hoogteverschil en de weerstand te overbruggen. De inlaat van de pomp moet dan natuurlijk wel lager zitten dan de bodem van de kookketel.

:degroeten:

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 20-06-2011 13:12 u »
p.s. iemand nog gebrainstormd over de vraag waarmee dit topic werd geopend (de hoogte van de platenkoeler)? Alle ideen blijven welkom!
Misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar als je je koeler niet na de pomp plaatst zou ik 'm zeker onder de kookketel plaatsen.

Ik heb overigens ook een Iwaki, die ik gebruik om door de platenkoeler te pompen. Heet wort gaat er gewoon in en ik pomp even terug in het vat. Na korte tijd is het dus al een stuk minder heet.
Geen enkel probleem.

Offline weed

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 20-06-2011 15:36 u »
Ik heb een frame laten lassen van ongeveer 30 cm hoog. .... (voor de goede rekenaars: er komen ook nog zwenkwielen van 12 cm onder).

Lijkt mij dat er plaats genoeg is 30+12 = 42 cm voor een koeler en een pomp onder de de gamellen.

PS. Ik zou ook de pomp na de koeler plaatsen.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 20-06-2011 15:57 u »
PS. Ik zou ook de pomp na de koeler plaatsen.
Wat is daar het voordeel van?

Offline John

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 20-06-2011 16:10 u »
Ik heb ff gemeten en er is inderdaad voldoende ruimte voor een koeler en daaronder nog de pomp. Ik kan zelfs ook nog eerst een dompelkoeler (die heb ik nog een liggen) en daarna de platenkoeler gebruiken, dan zou de pomp voor de koeler kunnen. Voor de montage maakte het volgens mij niks uit welke volgorde ik aanhoud; het is alleen een kwestie van slangen anders aankoppelen. Zo nu op zoek naar goede koppelingen en silliconen slangen...

Offline weed

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 20-06-2011 16:15 u »
Wat is daar het voordeel van?

Dat de pomp niet direct aan de maximale warmte wordt blootgesteld.
De Iwaki (b)lijkt er tegen te kunnen maar waarom de grens opzoeken? De pomp wordt zonder extra warmte al warm genoeg.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 20-06-2011 16:23 u »
Ow ja, dat snap ik wel ja.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #18 Gepost op: 20-06-2011 19:47 u »

Ik ben ook een HERMS bezitter en heb  de koeler achter mijn Iwaki geplaats om de redenen die geert aangeeft.
De opgegeven max temp is 85 C, maar kortstondig kunnen ze de net-kokend-af wort wel aan.

Bijkomend voordeel:
Je kan het gekoelde wort recirculeren in je kookketel, zodat je verder kan koelen dan je koeler in 1 keer toelaat qua vermogen. Ook is het wort in de pan dan eerder onder kritieke DMS temperaturen n is het in no-time onder de 85 C, voor je Iwaki... ;)

Offline John

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 20-06-2011 20:07 u »
...Weet niet of ik het helemaal snap: ik kan toch ook als ik de pomp NA de koeler zet recirculeren? Begrijp wel dat je de pomp het beste kunt knijpen aan de uitgang.

Ben er nog steeds niet uit.

Zal er eens een paar nachtjes over gaan piekeren:-)

Grt.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #20 Gepost op: 20-06-2011 21:27 u »
Dat is druktechnisch gezien gewoon minder handig.

Offline Big Willem

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 20-06-2011 22:05 u »
...Weet niet of ik het helemaal snap: ik kan toch ook als ik de pomp NA de koeler zet recirculeren? Begrijp wel dat je de pomp het beste kunt knijpen aan de uitgang.

Ben er nog steeds niet uit.

Zal er eens een paar nachtjes over gaan piekeren:-)

Grt.

Een pomp werkt, door aan 1 zijde te zuigen (onderdruk creeren), en aan de andere kant te persen (overdruk).

Als je veel weerstand voor de pomp hebt, zal je een grotere drukval krijgen over dit stuk leiding, dat betekend dus een grotere onderdruk.

Als de onderdruk die jou pomp maakt onder de dampspanning van de vloeistof komt, krijg je gasbelletjes. Als de pomp de vloeistof met gasbelletjes vervolgens comprimeert, imploderen de gasbelletjes, en krijg je cavitatie aan de pomp. Hierdoor slijt je pomp heel snel.

Het is niet te zeggen of jij in jou geval last krijgt van cavitatie, omdat ik niet weet hoeveel weerstand jij hebt in je leidingwerk/platenkoeler. Misschien werkt het voor jou helemaal perfect, maar ik zou persoonlijk het risico niet willen lopen.

Offline Big Willem

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 20-06-2011 22:12 u »
Ik wou ook nog even opmerken dat de dampspanning afhankelijk is van de temperatuur, en dat koken (wat je vlak daarvoor gedaan hebt) niks anders is dan de temperatuur van je vloeistof zo hoog maken dat de dampspanning gelijk is aan de atmosferische druk.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #23 Gepost op: 21-06-2011 07:32 u »
Dit is meer een procestechnische vraag.
In de procesindustrie wordt vrijwel nooit een koeler voor een pomp geplaatst (ik ben het nooit tegen gekomen).
Bij het plaatsen van de pomp wordt rekening gehouden met allerlei specificaties waaronder fysische eigenschappen van de vloeistof zoals reynolds getal en temperatuur.
Waarom een koeler na de pomp?
Het gaat hier om geforceerd koelen.
Een vaste flow wordt netjes door de koeler gepompt waardoor je de eindtemperatuur goed kunt instellen.

ps cavitatie krijg je alleen bij centrifugaal pompen.

Offline Big Willem

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 21-06-2011 08:30 u »
ps cavitatie krijg je alleen bij centrifugaal pompen.

De iwaki md20 en md40 zijn centrifugaalpompen volgens mij.