Tweede poging Dubbel!

Gestart door Caspar, 11-11-2004 15:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Na mijn niet helemaal correcte eerste dubbel (te veel alcohol), wil ik nu een goede dubbel gaan maken  :D...

Naam Brouwsel   Dubbel   Batchsize   30 liter
         
Gegevens Brouwsel           
Biersoort   Dubbel   Begin SG   1063
Kleur   33 EBC   Eind SG    1015
Bitterheid   23 IBU   Vergistingsgraad   75%
Brouwzaal eff.   75%   Alcohol   6,7%
         
Mouten / Suikers           
Soort   Kleur   Gewicht in kg.   %
Pilsner   3 EBC   7   84,5%
Cara Crystal   120 EBC   0,9   10,9%
Cara Aroma   150 EBC   0,3   3,6%
Chocolate (ontbitterd)   800 EBC   0,08   1,0%
          
totaal       8,28   100,0%
         
Maischema           
52   63   73   78
10   30   30   1
          
Maischwater   25   liter   
Spoelwater   21   liter   
          
Hop / Kruiden           
Soort   % alfazuren   Gewicht in gr.   Kooktijd
Hallertau Hersbrucker    4,5%   25   60 min
Saaz   2,9%   45   60 min
          
Totale kooktijd   75 min       
         
Vergisting           
Gist   Wyeast Belgian Ale (Chimay)       
          
    Lengte   temperatuur   SG bij overhevelen
Hoofdgisting         
gesloten vergisting         
Nagisting         
          
Bottelsuiker   10   gram / liter   

Schiet maar! De verhouding donkere moutsoorten zijn zo uit mijn duim gezogen... dus ik hoor het wel weer.

Groetjes Cas

Edwin

Ha Cas :proost:

Ziet er goed uit!
Als mogelijkheid: Voor de donkere mouten zou ik geen chocomout gebruiken, en iets meer cara 120 om de kleur weer te compenseren.

Mijn ervaring met de Chimaygist is dat die een hogere vergistingsgraad heeft dan 75%. Ik haalde er 85% mee. Mijn voorspelling is dat (bij een vitale gist) je doorvergist tot zo'n 1010. Je hebt dan wel meer alcohol. Naar mijn idee niet zo'n groot probleem, behalve als je echt een alcoholpercentage wilt van 6,7%

Edwin

MO

Als je niet al te lange opwarmtijden hebt, weet ik nog zo net niet of je de 1010 wel haalt met maar 30 min bij 62 grC. Ik gok meer op 1014 of zo, en dan is je bier mooi moutig. Maar Edwin heeft wel gelijkt dat de Chimay gist een van de beste doorgisters is die er bestaat.

Ik zou die 80 g chocolademout nu juist wel gebruiken. Zonder choc mout kom je vaak niet aan een donkere kleur, als je daarvoor alleen Cara120 of Cara150 gebruikt, heb je weer kans op veel caramel in basis- en nasmaak.

Kortom, ik ben het eigenlijk helemaal eens met het eerste recept.

Adrie

Ha Caspar,

In tegenstelling tot Edwin vind ik dat je best wat chocolademout zou kunnen gebruiken, maar 1% lijkt me wel aan de hoge kant. Ik zou het halveren. Verder ziet het er goed uit, behalve de hoeveelheid suiker voor het bottelen 10 g/l geeft gegarandeerd spuiters. Zeker de wat zwaardere bieren hebben de neiging om in de fles nog langzaam door te gisten. 7 gram per liter is veel veiliger en geeft zeker genoeg koolzuur op de fles.

Groeten,

A3

Hopmans

Hey Caspar,

Ik ben nog maar een groentje  ;D, maar dit ziet er goed uit.  :proost:
Ik kom eerdaags wel met een delegatie proevers richting Amersfoort  :dansen:

Groetjes,

Hoppie




Caspar

Hey Allemaal!

Hartstikke Bedankt voor het commentaar  :). Ik heb morgen genoeg tijd op mijn werk om tot een definitief recept te komen en verder in te gaan op jullie opmerkingen, ga nu alleen lekker slapen ;) (heb net in de stad Vondel bier gedronken, dat was echt een lekkere dubbel zeg  :biersmile:!). 

Groetjes Cas


Caspar

Hey MO, Edwin en A3

Ik hou het bij het originele recept. Het moet een mooie donkere dubbel worden, dus ik neem gewoon de gok met 80 gram chocmout... 

Even over de vergistingsgraad... Bij mijn donkere abdijbier had ik een redelijk lage vergistingsgraad van 73%, mijn tripel begint nu duidelijk minder activiteit te vertonen en denk dat ie zondag gebotteld gaat worden. Ik ben wel benieuwd wat het eind SG geworden is, ik heb deze brouw aanzienlijk intensiever belucht (omdat ik nu mijn steriele filter op de juiste plaats had gemonteerd.... en niet in wort heb gehangen hahaha  ???). De Giststarter was ook ietsje krachtiger volgens mij. Ik denk dat Edwin het proces iets beter onder controle heeft dan ik....

Vorige keer had ik het suiker niet goed afgewogen, waardoor ik niet echt weet hoeveel ik precies heb toegevoegd... Wat ik wel weet is dat ik net iets te veel heb toegevoegd (hij spuit niet, maar heeft wel de neiging om de fles uit te lopen als de kroonkurk er ff vanaf is). Ik ga bij mijn tripel op 7 a 8 gram / liter zitten en kijk wat voor resultaat dit geeft... dit kan ik weer meenemen bij deze dubbel.

Helaas moet ik nog ff een dikke maand wachten voordat ik deze dubbel kan gaan brouwen... Het brouwsel daarna zal een kloon worden!

Hey Hoppy, ik ben ook een groentje hoor.... Ik heb voor mezelf alleen een behoorlijk grote excel sheet gemaakt waarop ik de brouwsessies registreer. Verder heb ik ook echt enorm veel plezier aan Promash, andere recepten hierin doorrekenen is ook leerzaam! Bewust Brouwen zullen we het maar noemen... ik ben vooral geinteresseerd in de invloed van bepaalde ingredienten op het uiteindelijk totaalproduct (Net als jouw zuren-analyse bij de Lowbach, top!).

Als ik wat meer brouwsels heb, moeten die absuluut een keer geproefd worden (bijv op de gezamelijke brouwdag welke, als het nog doorgaat  :), gepland staat in januari)... Zo... en toen moest er ook nog gewerkt worden ;) 

Groetjes Cas

Caspar

Eindelijk... ik heb lekker een weekje vrij, waardoor ik vandaag tijd had om mijn dubbel te brouwen  ;D. In plaats van 30 liter heb ik 24 liter gebrouwen i.v.m. de grootte van mijn vergistingsvat... welke net iets te klein bleek te zijn voor 30 liter. Verder heb ik een klein beetje tarwemout toegevoegd, 3,7% i.p.v. pilsmout (dit omdat ik wat restanten mout had gekregen van een kennis). De 63 oC rust is verlengd naar 40 min.

Het brouwen ging voorspoedig, zonder problemen. Het enige nadeel was de gladheid  :D hahaha.

Het begin SG was 1066, prima dus. Ik ben beniewd of de vergisting dit keer wel naar wens verloopt  :gistsmile:!

Groetjes Cas


Caspar

Vandaag heb ik de dubbel overgeheveld na 6 dagen vergisting bij een temp van 20,5 - 21,5 oC. Op dit moment is het SG 1021. Dit gaat de goede kant op  :). Smaak, wederom veelbelovend  :lekkerbier:..

Groetjes Cas

Caspar

Zo vandaag gebotteld! Opbrengst is helaas minder dan dat ik dacht (22 liter), brouwzaalefficiency is dus ook lager dan verwacht... maar ach  :D.

Eind SG is 1015, waarmee ik erg tevreden ben... mijn vergistingsgraad wordt steeds hoger  :gistsmile:. Het bier smaakte nu al erg goed, ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik heb 7,5 gr/l suiker toegevoegd bij het bottelen (met een suikeroplossing en een injectiespuit, ging erg vlot en nauwkeurig).

Als ik tevreden ben over het eindresultaat gaat dit recept naar REBIE  :duimop:!

Groetjes Cas

(ik ga nu slapen, ben afgebrand hahaha)

Caspar

Vandaag een flesje opengetrokken en het bier viel me ietsje tegen... Koolzuurprikkeling is ietsje te laag naar mijn mening, volgende keer voeg ik 8,5 gram / liter toe.

Verder zit er een beetje vage "zoetige kruidige?" smaak aan het bier, ik vermoed dat het aan de gist ligt... ik proef nml een soortgelijk smaakje in de Chimay (waar ie wel iets minder sterk is). Ik moet zeggen dat ik er niet echt heel dol op ben (terwijl mijn broertje het wel weer waardeert), vind de Wyeast Trappist en de Belgian Abbey II lekkerder. Misschien is het toch beter om te vergisten op een temp van 18 oC als je Belgian Abbey I gebruikt i.v.m. estervorming?

Ik laat hem nog ff rijpen, misschien verandert de smaak nog.

Groetjes Cas



Caspar

Smaak komt steeds beter in balans (die zoetige kruidige smaak waar ik het over had), ik ben erg tevreden over dit brouwsel... beetje jammer dat het bier wat minder prikkelt... maar acht, dat is weer een leermoment :lessmile:!

Groetjes Cas

Jacques

Hoi Caspar,

Is dit een bier voor de Rebie rubriek van dit forum?

Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.