Mini-hydrometer

Gestart door janjansen, 18-06-2011 21:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

janjansen

Ik heb net voor iets van 5 euro een mini-hydrometer aangeschaft bij Brouwland.
Er gaat 20 CC in, in tegenstelling tot mijn "normale" hydrometer die 200 CC nodig heeft.
Niet super nauwkeurig die minimeter, maar meer dan een paar SG puntjes zal je er toch niet naast zitten.

Dit opent wellicht perspectieven voor het  bepalen van het moment waarop te stoppen met het roeren van de starter.
Bij een gemeten SG=1010 is de tijd gekomen om te stoppen met roeren en te koelen naar 4 graden.
Gistjes blijven zo in topconditie voor het aanstaande grote werk.

Die 20 CC kan ik wel missen op een starter van (in mijn geval meestal) 1000- 1500CC.
Dus om de zoveel tijd een 20 CC sample nemen (mbv een gesteriliseerd) doseerspuitje/slangetje.

Dat steriliseren doe ik zelf overigens in zo'n plastic bakje waarmee babyflesjes worden "gesteriliseerd".
In de magnetron, met stoom dus. Een snelkookpan zou nog veiliger zijn natuurlijk.

Lijkt ook wel nuttig voor het checken van de vergistingsgraad van het jong bier: kost weinig (geld/bier).
Zie ik iets over het hoofd, of zijn deze mini-meters inderdaad zo handig?

William

Zou je dat wel doen: monsters nemen van een starter? Dit is de basis van jouw bier. Juist met starters ga ik geen risico's nemen door monsters te nemen.

Ik zou me eerder laten leiden door de hoeveelheid koolzuurproductie (blubsnelheid) of door het roeren te stoppen en te kijken of je binnen een half uurtje sediment ziet ontstaan.

janjansen

Citaat van: William op 18-06-2011  21:30 uZou je dat wel doen: monsters nemen van een starter? Dit is de basis van jouw bier. Juist met starters ga ik geen risico's nemen door monsters te nemen.

Ik zou me eerder laten leiden door de hoeveelheid koolzuurproductie (blubsnelheid) of door het roeren te stoppen en te kijken of je binnen een half uurtje sediment ziet ontstaan.

Hoi William, ik snap je bedenkingen eigenlijk wel.
Het liefst zou ik alle risico's op besmetting van de starter willen uitsluiten EN de juiste kwaliteit van mijn startergist willen waarborgen. Maarja...

Wat betreft de sedimentvorming: het valt mij op dat de ene gist veel eerder sediment vormt dan de andere. Iets (alles) met verschillende flocculentie-eigenschappen van de gist, toch? Ik vind dat een lastige peilmethode. Wat betreft de koolzuurproduktie: ik heb geen waterslot op mijn erlenmeyer als ik roer, maar alufolie.

Maar misschien snap ik je niet helemaal: wat bedoel je precies met:
Citaat van: William op 18-06-2011  21:30 uIk zou me eerder laten leiden door . . . . te kijken of je binnen een half uurtje sediment ziet ontstaan.

William

Citaat van: janjansen op 18-06-2011  21:58 uMaar misschien snap ik je niet helemaal: wat bedoel je precies met:

Citaat van: William op 18-06-2011  21:30 u... door het roeren te stoppen en te kijken of je binnen een half uurtje sediment ziet ontstaan.

Mijn gevoel is dat een starter tegen het einde van z'n vergisting is als deze na ongeveer 30 minuten na het stoppen van het roeren zichtbare vlokvorming geeft. Als je bij sommige gisten te ver bent dan zie je vlokken ontstaan op het moment dat je de roerder stopt.

Dit is natuurlijk wel erg gistafhankelijk.

janjansen

William, okee, duidelijk.
Andere vraag, maar heeft er weer wel mee te maken:

Als ik een starter opschaal dan doe ik dat vaak door de boven het sediment liggende startervloeistof af te hevelen en er dan nieuw starterwort (1040) voor in de plaats te hevelen. Dat lijkt me net zo'n infectiegevoelige stap als het nemen van zo'n mini SGmonster. Doe jij dit anders?

Het lijkt me dat alleen een fed-batch systeem (of uberhaupt niet opschalen) dit risico kan voorkomen?

William

Ik schaal alleen een depot uit een fles in meer dan één keer op maar dan niet afschenken maar aanvullen met moutextract.

Een Wyeast schaal ik in één keer op en giet ik alleen af op de dag van brouwen waarbij deze direct wordt doorgestart met verse wort. Dit is doorgaans zo snel aan het vergisten dat ik hier geen grote risico's zie.

janjansen

Ah, dan begrijp ik het.

RobinB

Voor degenen die een hydrometer duur/onhandig vinden tijdens de vergisting, zou dit wel een mooie tussenoplossing zijn!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.