Hobbybrouwen > Brouwproces

Weizer met of zonder schuim

(1/4) > >>

Richard:
Beste brouwers,

Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan, dus afgelopen maand maar weers eens een lekker pilsje biertje gebrouwen. Deze keer is het de befaamde Weizer volgens recept van onze eigen Ed geworden. We hebben de volgende ingredienten gebruikt:

- 2000 g tarwemout
- 1600 g Pilsmout 7 EBC
- 20 g Hop (2,3%)

Maischschema:
20 min op 50 gr
90 min op 65 gr
10 min op 76 gr

kooktijd totaal 90 minuten

In totaal hadden we 10,5 liter bier. We hebben het 3 weken laten gisten, waarvan het waterslot 6 dagen zeer actief was. Bovendien stond er een flinke laag stevig schuim op het brouwsel. Opvallend was dat er enorm veel troep (aangekoekte eiwitten of zo) op de bodem lag. Dit hebben we afgeschonken.

Begin SG: -niet gemeten- (brouwen duurde lang....aantal biertjes op.....dan kan dat gebeuren... :-[)
Eind SG: - niet gemeten- (heeft niet veel zin aangezien begin SG niet bekend is, bovendien heeft het bier overduidelijk gegist)

Omdat een royale schuimkraag cruciaal is voor een lekkere weizer (vorige keer had onze tripel geen schuim en was derhalve niet te drinken...... :huilen:), hebben we besloten om een klein experimentje op te zetten. We hebben daarom de flessen op verschillende manieren gebotteld:

- 2 flessen met helemaal niets erin (blanco proef)
- 10 flessen met 2,5 g gedroogd ijs (vast CO2) per fles
- 10 flessen met suiker
- 0 flessen met NaHCO3 (natriumwaterstofcarbonaat); we hebben hiervan afgezien, omdat een oplossing met water zeeeer smerig smaakte (smaakt naar Soda, erg basisch dus). Waarschijnlijk hadden we onze bierflesje geruineerd met NaHCO3.

Binnenkort de eerste 'resultaten' en foto's komen binnenkort ook online.  :proost2:

UPDATE: We hebben ook nog 4 flessen met gelatine gevuld...........

-

MO:
Heftig experiment. Houd ons op de hoogte van de resultaten zou ik zo zeggen. Maar tegelijkertijd fluistert het conservatieve duiveltje in mij: waarom zo moeilijk? wat is er mis met de oude vertrouwde 8 g/L suiker?

Caspar:
Hoi Richard...

Deze link is handig als je de hoeveelheid suiker per liter wilt uitrekenen voor een bepaald biertype (afkomstig van Adrie). Zo'n 8 tot misschien wel 12 g/L suiker moet wel voldoende zijn voor een Weizen, net zoals MO al aangeeft..

http://www.bossbeer.org/tips/daves_priming.html

Al met al, is dit experiment sowieso wel zeer interessant! Ik ben benieuwd naar de resultaten :)...

rdorlandt:
Hee Richard,
Leuk experiment, alleen vroeg ik me af wat je wilde gaan doen met gelatine in bier.
Mij lijkt bierpudding eigenlijk wel lekker, maar ik denk niet dat dat je bedoeling is  ;)

groet
Rob de Brouwer
 :proost2:

Richard:
Hej, bedankt voor de tips en links. Het viel nog niet mee om dat droog ijs in de fles te krijgen. Aangezien het zeer geconctreerd CO2 is, gooi je er snel teveel in. Dan komt er een hoeveelheid gas onder de dop door als hij als is afgesloten (bij eentje volgde zelfs een explosie en vloog de helft van de inhoud het flesje uit........... :o). Het zal afwachten zijn of er genoeg CO2 in de fles is gebleven. Waarom niet gewoon suiker?? Tja, das een goeie vraag, we weten dat suiker werkt, dus wilde we weleens wat anders gebruiken. Het idee is simpel: we doen een tweede gisting om CO2 in het bier te krijgen (toch?), waarom niet gewoon direct puur CO2 in de fles gooien tijdens het bottelen....Ben benieuwd of er verschil in smaak is tussen flessen met tweede gisting en flessen zonder tweede gisting (ervan uitgaande dat ze beide schuim hebben). Tot slot, waarom gelatine?? Tja. nog een goeie vraag. Via Google hadden we gevonden dat gelatine schuim kan versterken (doordat het een minuscuul netwerk vormt).........heb er zelf ook niet al teveel vertrouwen in om eerlijk te zijn, maar we zullen zien! Groet!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie