Weizer met of zonder schuim

Gestart door Richard, 10-11-2004 20:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Richard

Beste brouwers,

Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan, dus afgelopen maand maar weers eens een lekker pilsje biertje gebrouwen. Deze keer is het de befaamde Weizer volgens recept van onze eigen Ed geworden. We hebben de volgende ingredienten gebruikt:

- 2000 g tarwemout
- 1600 g Pilsmout 7 EBC
- 20 g Hop (2,3%)

Maischschema:
20 min op 50 gr
90 min op 65 gr
10 min op 76 gr

kooktijd totaal 90 minuten

In totaal hadden we 10,5 liter bier. We hebben het 3 weken laten gisten, waarvan het waterslot 6 dagen zeer actief was. Bovendien stond er een flinke laag stevig schuim op het brouwsel. Opvallend was dat er enorm veel troep (aangekoekte eiwitten of zo) op de bodem lag. Dit hebben we afgeschonken.

Begin SG: -niet gemeten- (brouwen duurde lang....aantal biertjes op.....dan kan dat gebeuren... :-[)
Eind SG: - niet gemeten- (heeft niet veel zin aangezien begin SG niet bekend is, bovendien heeft het bier overduidelijk gegist)

Omdat een royale schuimkraag cruciaal is voor een lekkere weizer (vorige keer had onze tripel geen schuim en was derhalve niet te drinken...... :huilen:), hebben we besloten om een klein experimentje op te zetten. We hebben daarom de flessen op verschillende manieren gebotteld:

- 2 flessen met helemaal niets erin (blanco proef)
- 10 flessen met 2,5 g gedroogd ijs (vast CO2) per fles
- 10 flessen met suiker
- 0 flessen met NaHCO3 (natriumwaterstofcarbonaat); we hebben hiervan afgezien, omdat een oplossing met water zeeeer smerig smaakte (smaakt naar Soda, erg basisch dus). Waarschijnlijk hadden we onze bierflesje geruineerd met NaHCO3.

Binnenkort de eerste 'resultaten' en foto's komen binnenkort ook online.  :proost2:

UPDATE: We hebben ook nog 4 flessen met gelatine gevuld...........

-

MO

Heftig experiment. Houd ons op de hoogte van de resultaten zou ik zo zeggen. Maar tegelijkertijd fluistert het conservatieve duiveltje in mij: waarom zo moeilijk? wat is er mis met de oude vertrouwde 8 g/L suiker?

Caspar

Hoi Richard...

Deze link is handig als je de hoeveelheid suiker per liter wilt uitrekenen voor een bepaald biertype (afkomstig van Adrie). Zo'n 8 tot misschien wel 12 g/L suiker moet wel voldoende zijn voor een Weizen, net zoals MO al aangeeft..

http://www.bossbeer.org/tips/daves_priming.html

Al met al, is dit experiment sowieso wel zeer interessant! Ik ben benieuwd naar de resultaten :)...

rdorlandt

Hee Richard,
Leuk experiment, alleen vroeg ik me af wat je wilde gaan doen met gelatine in bier.
Mij lijkt bierpudding eigenlijk wel lekker, maar ik denk niet dat dat je bedoeling is  ;)

groet
Rob de Brouwer
 :proost2:

Richard

Hej, bedankt voor de tips en links. Het viel nog niet mee om dat droog ijs in de fles te krijgen. Aangezien het zeer geconctreerd CO2 is, gooi je er snel teveel in. Dan komt er een hoeveelheid gas onder de dop door als hij als is afgesloten (bij eentje volgde zelfs een explosie en vloog de helft van de inhoud het flesje uit........... :o). Het zal afwachten zijn of er genoeg CO2 in de fles is gebleven. Waarom niet gewoon suiker?? Tja, das een goeie vraag, we weten dat suiker werkt, dus wilde we weleens wat anders gebruiken. Het idee is simpel: we doen een tweede gisting om CO2 in het bier te krijgen (toch?), waarom niet gewoon direct puur CO2 in de fles gooien tijdens het bottelen....Ben benieuwd of er verschil in smaak is tussen flessen met tweede gisting en flessen zonder tweede gisting (ervan uitgaande dat ze beide schuim hebben). Tot slot, waarom gelatine?? Tja. nog een goeie vraag. Via Google hadden we gevonden dat gelatine schuim kan versterken (doordat het een minuscuul netwerk vormt).........heb er zelf ook niet al teveel vertrouwen in om eerlijk te zijn, maar we zullen zien! Groet!

Hopmans

Hey brouwvrienden,

Wel interessant, op deze manier zou je wel bier zonder depot kunnen maken.
Waar kan je dat gedroogd ijs (vast CO2) kopen?

Groetjes,

Hoppie

rdorlandt

Heej Richard,
Hier nog even een reactie op gelatine  :bijdrage_forum:
het eiwit collageen gaat geleren tot gelatine als het verhit wordt. de kook moet erover geweest zijn, dan gaat het bij het afkoelen een netwerk vormen. Gewoon wat gelatine in de fles doen helpt volgens mij niet.
Ik denk wel dat gelatine een bijdrage kan leveren aan de schuimstabiliteit omdat het netwerkvoor wat stevigheid zorgt in het schuim. maar bij een verkeerd gebruik van gelatine zul je moeten kauwen op het schuim, lijkt met niet lekker.  :beersmiley:

dit is wat ik ervan weet tenminste,
groet
Rob de Brouwer
 :proost2:

MO

Gelatine wordt toch ook wel eens gebruikt als klaringsmiddel?

Caspar

Is dat "droog ijs" niet enorm vluchtig. Ik heb zo'n beeld dat wanneer deze stof in aanraking komt met vloeistof het zeer snel verdwijnt in de lucht. M.a.w. zodra je de kroonkurk op het flesje plaatst is alle CO2 al weer verdwenen... waardoor er ook niets opgelost kan worden in het bier.

Ik ken deze stof eigenlijk niet en ben erg nieuwsgierig naar de resultaten... al hou ik het zelf voorlopig maar even bij suiker  :beersmiley:

Groetjes Cas

rdorlandt

MO,

Gelatine wordt naar mijn weten niet gebruikt als klaringsmiddel.
Sulfiet daarentegen wel. Er zijn brouwerijen die dat gebruiken als de vraag even wat hoger is dan de productie.
Misschien dat gelatine ook een dergelijke werking heeft, maar ik weet daar niets van :weetniet:. Ik kan het me niet echt voorstellen.
Wat sulfiet precies doet in het bier weet ik ook niet, maar ik denk het binden van ongewenste stoffen en neerslaan.
 Waar had je gehoord dat gelatine hiervoor gebruikt wordt?

groet :degroeten:
Rob de Brouwer

Hopmans

Heren,

Gelatine wordt wel degelijk gebruikt als klaringsmiddel.

Sulfiet wordt gebruikt als conserveringsmiddel.

Groetjes,

Hoppie

rdorlandt

Weet je misschien wat gelatine precies doet in het bier?
Sulfiet wordt inderdaad ook gebruikt als conseveringsmiddel.

groet
Rob de Brouwer
 :proost2:

SiriS

Beste Weizen,

Een weizen bier met gelantine (= geraffineerde botten van koeien, varkens etc.) om eiwitten te coaguleren en neer te slaan op de bodem van het flesje? Als schuim bevorderaar is dus wel de slechtste keuze die je kunt maken. Voor een stabieler en meer schuim had je dus kunnen gebruiken Propylene Glycol Alginate  of als het een stuk minder "chemisch" moet zijn kalium tetrahydroiso-alpha-zuur
(http://www.yakimachief.com/hopproducts/YC-Tetra_Info.pdf). Wat sulfiet als schuim stabilisator in deze thread doet snap ik even niet. Als je tijdens het brouwen zuurstof inslag bij het maischen voorkomt en voorzichtig botteld is er geen sulfiet nodig in het bier (anti oxidant), voor mijn gevoel is sulfiet ook meer iets dat thuis hoort bij de wijn productie. Droog ijs is bevroren CO2 en is gevaarlijk om mee te werken: kan lelijke brandwonden veroorzaken en als je er genoeg van hebt en je werkt ermee in een kleine niet geventileerde ruimte heb je zelfs geen bier meer nodig om licht te worden in je hoofd en met een beetje geluk heb je daarna nooit meer bier nodig!!Het toevoegen van CO2 moet wel dusdanig gebeuren dat de CO2 ook de kans heeft om in het bier op te lossen, als dit niet het geval is kun je CO2 toevoegen wat je wilt maar heb je er nog nix aan, in relatie tot je schuim vorming en stabiliteit en i.v.m. de dus lage temperatuur is er een kans dat gelijk alle gist cellen om zeep gaan en op die manier is je bier dus heel kort houdbaar en kunnen er autolyse producten in je bier komen. Wat zeer goed helpt om een mooie schuimkraag op je bier te krijgen is om na het lagen en tijdens het bottelen nieuwe actieve gist toe te voegen.

Groet, SiriS

rdorlandt

Hé SiriS  :degroeten:

Mooi nuttig verhaal vooral over bevroren CO2, toch heb ik een vraag:
Je beweert dat gelatine eiwitten coaguleert en dan neerslaat. Als het al geleerd, dan geleerd toch alleen de gelatine (collageen) zelf en niet andere eiwitten?
Sulfiet wordt inderdaad in de wijnbereiding meer gebruikt, maar heeft volgens mij in bier inderdaad geen werking op de schuimstabiliteit. Het heeft een conserverende werking en versneld het klaren.

vr. gr.
Rob de Brouwer
 :proost2:

Jacques

Citaat van: Caspar op 10-11-2004  22:03 uDeze link is handig als je de hoeveelheid suiker per liter wilt uitrekenen voor een bepaald biertype (afkomstig van Adrie). Zo'n 8 tot misschien wel 12 g/L suiker moet wel voldoende zijn voor een Weizen, net zoals MO al aangeeft..

Ik denk dat maar weer eens reclame moet maken voor het lezen van de artikelen die ik op deze site gezet heb.

Allereerst het artikel  "Koolzuur in bier"

Citaat van: rdorlandt op 12-11-2004  11:29 uGelatine wordt naar mijn weten niet gebruikt als klaringsmiddel.
Sulfiet daarentegen wel. Er zijn brouwerijen die dat gebruiken als de vraag even wat hoger is dan de productie.
Misschien dat gelatine ook een dergelijke werking heeft, maar ik weet daar niets van :weetniet:. Ik kan het me niet echt voorstellen.
Wat sulfiet precies doet in het bier weet ik ook niet, maar ik denk het binden van ongewenste stoffen en neerslaan.
Waar had je gehoord dat gelatine hiervoor gebruikt wordt?

En ook het artikel "Sulfiet ter bescherming van je bier"


Ten aanzien van gelatine wil ik nog even kwijt dat deze stof in het verleden inderdaad gebruikt werd als klaringsmiddel. Zo'n 20 jaar geleden heb ik zelf gezien dat een middelgrote brouwerij het toevoegde aan met real ale gevulde fusten.
Ook ben ik in oude brouwrecepten het gebruik tegengekomen van het toevoegen van een vers bot aan het wort tegen het einde van het koken.

 :degroeten: Jacques

Caspar

Citaat van: jacbier op 12-11-2004  14:44 uIk denk dat maar weer eens reclame moet maken voor het lezen van de artikelen die ik op deze site gezet heb.


Hey Jaques!

Dit is inderdaad helemaal een compleet artikel ;).


Groetjes Cas

Eduard

Hoi Richard,

Hoe staat het met jouw experimentele bier? Ik ben erg benieuwd.

Richard

Hoi,

Bedankt voor alle tips, links naar artikelen en info over schuimstabiliteit. Ik heb er veel van opgestoken. Binnenkort gaan de eerste flessen open, dus dan kan ik meer vertellen (laten zien).

Citaat van: Hoppie op 12-11-2004  07:13 uHey brouwvrienden,

Wel interessant, op deze manier zou je wel bier zonder depot kunnen maken.
Waar kan je dat gedroogd ijs (vast CO2) kopen?

Gedroogd ijs kan je voorzover ik weet niet gewoon bij de winkel kopen, maar veel laboratoria heb kilo's van het spul omdat het heel veel wordt gebruikt daar.

Citaat van: SiriS op 12-11-2004  13:27 uDroog ijs is bevroren CO2 en is gevaarlijk om mee te werken: kan lelijke brandwonden veroorzaken en als je er genoeg van hebt en je werkt ermee in een kleine niet geventileerde ruimte heb je zelfs geen bier meer nodig om licht te worden in je hoofd en met een beetje geluk heb je daarna nooit meer bier nodig!

Droog ijs is niet gevaarlijk. Om er brandwonden aan over te houden moet je heel erg je best doen (je zal het heel hard fijn moeten knijpen of zo denk ik), je kan het gewoon vast houden zonder problemen.  Koolzuurgas is niet giftig. CO2 is het normale product van elke verbranding en is eveneens aanwezig in de lucht die wij inademen. Dit blijkt ook wel uit het feit dat een CO2-blusser op veel kantoren/flats etc. aanwezig is om beginnende brandjes te blussen (vooral elektronica). Zou een beetje jammer zijn als je na het blussen van het brandje alsnog het loodje legt  ;)

Citaat van: SiriS op 12-11-2004  13:27 uHet toevoegen van CO2 moet wel dusdanig gebeuren dat de CO2 ook de kans heeft om in het bier op te lossen, als dit niet het geval is kun je CO2 toevoegen wat je wilt maar heb je er nog nix aan

Dit zou zeker een probleem kunnen zijn. Voordeel is wel dat het CO2 niet gelijk verdampt, maar dat het 'ijs' geleidelijk smelt. Het zal afwachten zijn of dat voldoende.....ben bang van niet  :)

Citaat van: rdorlandt op 12-11-2004  10:08 uhet eiwit collageen gaat geleren tot gelatine als het verhit wordt. de kook moet erover geweest zijn, dan gaat het bij het afkoelen een netwerk vormen. Gewoon wat gelatine in de fles doen helpt volgens mij niet.
Ik denk wel dat gelatine een bijdrage kan leveren aan de schuimstabiliteit omdat het netwerkvoor wat stevigheid zorgt in het schuim. maar bij een verkeerd gebruik van gelatine zul je moeten kauwen op het schuim, lijkt met niet lekker.  :beersmiley:

Bedankt voor de info... we hebben het inderdaad geprobeerd met water en het bleek dat er al snel een soort gel-achtige substantie ontstaat... het is dus zaak om heeeel weinig toe te voegen als het uberhaupt zin heeft...

Groeten,

Richard

Eduard

Houd maar fijn een fotocamera bij de hand als je je 'bierpudding' gaat inschenken  :elifant:

Ik ben benieuwd. Een paar foto's van een glas met bier is ok om het schuim te zien.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.