Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gist van zeeuwse gistbank  (gelezen 3234 keer)

hennie

• Gast
Gist van zeeuwse gistbank
« Gepost op: 09-11-2004 21:11 u »
   Hallo beste brouwers

Ik brouw tot nu toe met korrelgist en wil het nu gaan proberen met verse gist uit een gist bank.
De vraag is hoe maak ik een giststarter , welke hoeveelheden voor 15 liter wort en hoelang van te voren. De gist is affligem uit de zeeuwse gistbank.
 :gistsmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Pallieter

• Vol lid
  • Land: be
  • BROUWEN EEN PRACHTIGE HOBBY
Re: Gist van zeeuwse gistbank
« Reactie #1 Gepost op: 09-11-2004 22:01 u »
Hallo Hennie,

Allereerst,proficiat met het initiatief om met vloeibare gist te gaan werken wanneer je dit goed aanpakt verzeker ik je dat je de korrelgist links gaat laten liggen.
Allereerst ga je zorgen voor opkweekrecipientjes
1e stap> hittebestendige proefbuis met een goed afsluitbare stop
2e stap> erlenmeyer van 100 ml of goed afsluitbaar bokaaltje
3e stap> erlenmeyer van 1000 ml
4e stap> mandfles van 3 liter met rubber kap en waterslot.
De volgende zorg is kweekwort met een geen te hoge densiteit (1020 a 1040) uitgaande van opgevangen wort van een vorig brouwsel of aangemaakt met moutextract.
Voor de eerste transfer ga 10 ml wort in de proefbuis afvullen en deze 15 a 20 min koken (in een hogedrukkookpan of in een kookpot met water) Deze stap is nodig omdat je zeker steriel moet starten,je beschikt namelijk over weinig gistcellen en je moet zien dat je deze goed opkweekt zonder infectie van buitenuit. Na het koken koel je niet geforceerd af naar +/- 25 °c . Nu volgt de transfer van reingist naar je proefbuis (best sterliseer je de capsule met de reingist eerst met ontsmettingsalcohol) ,Detransfer verloopt het best bij een hobbybrandertje (5cm van de vlam) .Als je eenmaal de capsule met gist hebt overgebracht,zo vlug mogelijk de stop op de proefbuis en je gaat deze walsen tussen je handpalmen,zodoende gaat de gist goed vermengen met het wort .De buis wordt nu best op een temperatuur van +/- 25°c opgekweekt en na 12 a 18 u ga je zeker een schuimlaagje zien en gesis als je het stopje  lost.
Nu komt het er op neer dat je dit startertje telkens gaat vermeerderen van 10ml naar 100ml naar 500ml naar 1500ml.
Dit lijkt allemaal vrij moeilijk maar eens je er de pak van weg hebt wordt het routine.
Sommigen slaan de eerste stap van gistcapsule of schuine buis naar 10ml over en enten direct in 100 of 500ml wort,dit raad ik zeker of omdat het veel te lang duurt voor je resultaat ziet en als beginneling is het zalig dat eerste schuimlaagje en het gesis van de CO2 te horen.
De grootste punten zijn uitgaan van steriele wort en steriele recipienten en tranfers bij een brandertje.Eerste opkweken bij verhoogde temperaturen (+/- 25 °c)
Als hoeveelheid giststarter neem ik meestal 7 a 10 % van de te brouwen hoeveelheid.
Dit lijkt allemaal een heel gedoe,maar dit wordt beloond door een lekker bier met een meerwaarde.

Vriendelijke groeten
                                                                                                           Jan

hennie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 10-11-2004 22:04 u »
Hartelijk dank , ik ga het proberen en houd je opm de hoogte.
vriendelijk groet Hennie

SiriS

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 11-11-2004 15:17 u »
Hennie,

Welke korrelgisten heb je tot nu toe gebruikt?

Groet, SiriS

hennie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 12-11-2004 17:56 u »
Hallo SiriS

Ik gebruik tot nog toe Safale s04 wat altijd een goed resultaat geeft , maar wil proberen of deze verse gist een meer typisch smaak geeft aan het bier.
Ik heb nog niet zoveel ervaring met deze materie.

vr groet Hennie

Offline Pallieter

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 13-11-2004 10:27 u »
Hallo Hennie,

Een proef die je zeker zou kunnen doen is,een brouwsel opdelen de ene helft met de Safale so4 en de andere met een gistje van de Zeeuwse gistbank >doen joh .
Wanneer je nog vragen hebt over zelf gist opkweken en bewaren,kan je bij de Roerstok terecht.Martin Hofhuis heeft namelijk sinds enkele jaren een prachtig boekje vertaald (First steps in yeastculture) en dit is echt een must voor Yeastrangers .
Voor de prijs hoef je het niet te laten,Martin heeft hier prachtwerk verricht en een serieuze bijdrage geleverd voor de Nederlandstalige hobbybrouwers .
                                                               Groeten,
                                                                    Jan

hennie

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 18-11-2004 20:49 u »
Hallo Pallieter en SiriS

Bij gebrek aan reageerbuisje´s ed. heb ik de eerste keer in een potje ± 30 ml aangemaakt na ongeveer 8 uur begon het aktiviteit te vertonen dit heb ik in 1 liter wort gestort wat na 10 uur ook begon te werken en dit is de starter geworden van 15 liter Affligem . Het heeft 4 dagen zeer aktief staan gisten met een eind sg van 1015 wat volgens mij meer is dan ik ooit met korrel gist bereikt heb.
Nu de smaak nog dat weten over ongeveer 5 weken.
vriendelijke groet Hennie

Offline Pallieter

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 18-11-2004 21:56 u »
Hallo Hennie,

Prachtig ,de aftrap is gegeven nu je opkweeksysteem borgen en misschien een eigen gistbankje aanleggen zodat je steeds je eigen favoriete gistjes ter beschikking hebt.
                                                                   Groetjes yeastranger, :gistsmile:
                                                                        Pallieter,(Jan)

Tags: