Recepten > Kloonbrouwsels

Het Kloonboek

(1/5) > >>

Adrie:
Beste Kloners,

Ik wil voorstellen om, als de tijd komt om het boek uit te geven, contact op te nemen met de maker van Promash om voor te stellen bij het boek een CD te leveren met een vorige versie van ProMash en alle recepten in Promash formaat hierbij te zetten. Dit zit ProMash niet in de weg, want wil men up to date blijven met ProMash, dan dient men de nieuwse versie gewoon aan te schaffen. Nu zit ProMash op versie 1.8a en tegen de tijd dat het boek verschijnt is men ongetwijfeld al een versie verder. Mensen die ProMash al hebben gebruiken gewoon hun nieuwe versie, mensen die ProMash nog niet hebben, kunnen kennis maken met het programma. Voor de Nederlandse markt kunnen we de vertalingen bijleveren. Als tegenprestatie kunnen we ProMash de Nederlandse vertaling leveren, zodat de deal wellicht met gesloten beurzen kan. Wellicht kunnen de echte polyglotten onder ons nog eens een Duitse en Franse vertaling maken die we dan ook kunnen leveren.
Nadeel van het meeleveren van een CD met ProMash en de recepten is, dat de recepten wel erg gemakkelijk via internet te verspreiden zijn zonder dat mensen het boek aanschaffen. Maar als je alleen de recepten hebt, mis je natuurlijk alle andere leuke en nuttige informatie die wel in het boek staat.

Wat vinden jullie ervan?

Verder ben ik begonnen met schrijven van de eerste hoofdstukken van het kloonboek. Aangezien ik elke dag 2 uur in de trein zit met laptop kan ik deze tijd daarvoor benutten. Mijn voorstel is om het boek uit twee delen te laten bestaan.

Deel 1 bevat beschrijvingen van de ingrediŽnten die Nederlandse en Belgische brouwers gebruiken, de brouwtechnieken waarmee goede resultaten te behalen zijn (ervaringen die wij als forumleden verzameld hebben), een beschrijving van het tot stand komen van de recepten, wat we bij de recepten aangeven, hoe om te gaan met andere grondstoffen (vooral van belang voor de buitenlandse lezers), hoe de recepten om te rekenen naar jouw installatie (brouwzaalrendement, door jou gebruikte grondstoffen etc). De bedoeling is om het niet te basaal te maken (inleidingen over brouwen zijn er al genoeg, ook op internet) en ook niet al te technisch (dat werkt drempelverhogend). De informatie die hier gegeven wordt is van belang om een goede kloon te kunnen maken door iedere amateurbrouwer die al wat brouwervaring heeft.

Deel 2 bevat de recepten. Bij elk recept een beschrijving van het gekloonde bier, van de brouwerij van herkomst en andere leuke wetenswaardigheden en natuurlijk het recept zelf, waarin alles staat om een goede kloon te maken.
Bijlagen: verklarende woordenlijst, moutsoorten en moutsubstitutietabel, hopsoorten en hopsubstitutietabel, formules voor berekeningen en gisten en hun eigenschappen.
De opbouw van het boek is dus eigenlijk min of meer analoog aan het boek van Wheeler & Protz.

Tegen de tijd dat ik ver genoeg ben, wil ik de eerste hoofdstukken en bijlagen door vrijwilligers van dit forum laten doorlezen en corrigeren, dus wie wil, roept maar. Als deel 1 klaar is, hoeven we alleen nog maar de kloonrecepten en beschrijvingen van de bieren en brouwerijen in te vullen.

Dus... klonen maar, brouwers! We hebben nog heel wat bieren te gaan.

Groeten,

A3

MO:
A3,
wat ben je weer ontzettend fanatiek bezig. Hulde daarvoor. Natuurlijk wil ik je graag helpen met corrigeren. Ik neem aan dat je eerst een Nederlandse versie schrijft?

We zijn nu acht maanden bezig. Met Orval, Chouffe, Koninck en Rochefort zijn we een heel eind. Met wat geluk was de Schele Oss in een keer raak. Laten we zeggen twee brouwsels per vier maanden afkrijgen, dus 6 per jaar. Bij dertig bieren zijn we nog 5 jaar bezig.

Moeten we een Target van 6 per jaar aan zien te houden (als dat al lukt)?

Caspar:
Ik denk dat er enorm veel vraag is naar zo'n dergelijk boek... Ik was van het weekend bij de Amervallei (Amersfoortse bierbrouwgilde), waar ze nu ook fannatiek een La Chouffe kloon gaan brouwen... volgens mij echter met andere hopsoorten als het forum recept. Kijken wat zij ervan "brouwen" ;).

Het is volgens mij niet de bedoeling dat dit een enorm commercieel concept gaat worden... maar ik zou zakelijk gezien, dit project een zeer kansrijke investering vinden.

Groetjes Caspar

Eduard:
Hierbij plaats ik vast mijn bestelling voor het Kloonboek!  :hoera:

Het lijkt mij zonder twijfel dat zo'n boek op prijs zou worden gesteld. En niet alleen in het Nederlandse taalgebied. Denk aan alle Amerikanen die graag de 'authentische Europese bieren' brouwen en bijvoorbeeld alleen al de Oslose Bierbrouwstudentenvereniging die zo gek is op Belgisch bier dat het over 2 weken een biertrip naar Brussel onderneemt.

Als je zo'n boek tweetalig zou maken met bijvoorbeeld een kolom in het Nederlands en een kolom in het Engels met de receptgrondstoffen ook in het Nederlands en Engels en zowel het metrische als het imperiale meetsysteem (kilogram vs lbs, liters vs quarters, celsius vs fahrenheit, etc) dan heb je ongetwijfeld een bestseller in handen waarmee veel hobbybrouwers blij kunnen worden gemaakt.

Caspar:
Kijk alleen al naar onze Canadese bezoeker, er is een grote interesse naar bijv. Belgische bieren over de hele wereld! Welke brouwer wil nou niet zijn favoriete biertje klonen... en vanuit deze basis misschien wel overtreffen :). Ik wil zelf de Rochfort 10 (mijn favoriete bier) ook ooit klonen... maar goed...

Ook ik wil het boek absoluut hebben, als het er is!!!

Maar hoop zelf natuurlijk al eerder een kloon met de forummers mee te brouwen!

Groetjes Cas

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie