Een Belgische Rooie...

Gestart door Sjaak_Deventer, 15-06-2011 17:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjaak_Deventer

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptDeventer rood
Kenmerk2011-7 Deventer rood
Brouwdatum13-6-2011
BiertypePale ale (Belgisch)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1053 (5,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29,6 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater16,9 liter
Spoelwater11,0 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur26 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid23 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC88,5 %4284 gr3 EBC
Caramunich6,2 %300 gr123 EBC
Ambermout 50 EBC5,3 %257 gr49 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz4,0 %24 gr60 minuten13 EBU
Saaz4,0 %50 gr10 minuten10 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
OpmerkingenWestmalle opkweekgist. Vergisting op 19 graden.

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C35 minuten3,5 l/kg
270°C20 minuten3,5 l/kg
375°C5 minuten3,5 l/kg

Ik had na een paar verfrissende palmpjes zin om eens zelf zoiets te maken. Niet te moeilijk en en hopelijk wordt ie lekker. Hoop met de Westmalle gist een strakke smaak te krijgen die iets kruidig is. Heb nog even zitten denken om wat Palemout toe te voegen, maar laat het momenteel zo. Misschien dat anderen ideeën hebben?

Gr Sjaak

MO

De Westmalle gist is nogal een malotriose snoeperd, dus je krijgt er snel een droog bier. Misschien dus wat zoeter maischen (korter op 60), evt nog 20% munchener toevoegen voor meer body of eventueel een andere gist kiezen. Alhoewel de Westmalle natuurlijk wel een topgist is.

RobinB

Als je d'r nog aan kan komen is de Wyeast 3655 ideaal voor dit type, namelijk de gist van de Koninck! :duimop:

Sjaak_Deventer

Citaat van: RobinB op 16-06-2011  19:51 uAls je d'r nog aan kan komen is de Wyeast 3655 ideaal voor dit type, namelijk de gist van de Koninck! :duimop:

Heb eraan zitten denken, maar vind een gist uit een flesje leuker! En er is makkelijker aan te komen!

Sjaak_Deventer

Westmalle gist staat lekker te pruttelen en is dus goed aangeslagen. Ga zondag lekker brouwen!  :)

dr.see

Klassiek gaat er in een special Belge ook de special B mout, (vandaar de naam van de mout). Ik denk dat je met deze stort ook wel een eind in de richting zit.

Sjaak_Deventer

Citaat van: dr.see op 23-07-2011  18:38 uklassiek gaat er in een special Belge ook de special B mout,( vandaar de naam van de mout). ik denk dat je met deze stort ook wel een eind in de richting zit.

Bedankt voor de tip.  :)

Wordt de volgende keer..Heb net geschroot. Ga morgenochtend brouwen. Zal zonder de special B ook lekker worden!

Jacques

Citaat van: dr.see op 23-07-2011  18:38 uKlassiek gaat er in een special Belge ook de special B mout, (vandaar de naam van de mout). Ik denk dat je met deze stort ook wel een eind in de richting zit.

Of Special B in de Belgische Pale Ale, ook special Belge genoemd, wordt gebruikt betwijfel ik. Bij dat biertype worden geen hele donkere bieren gebruikt. Met een combinatie van pils-/palemout en ambermout kom je een heel eind.

Sjaak_Deventer

Twee weken geleden gebrouwen en vandaag gebotteld. Vergisting met de Westmalle ging lekker vlot. Binnen een week van 1049 naar 1012. Verder wilde die niet. Ruikt lekker... Nu afwachten... :P

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.