Iemand ervaring met deze Barley Crusher?

Gestart door davadox, 14-06-2011 15:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

davadox

Via www.beersmith.com kan je via een link komen waar ze Barley Crusher's verkopen.
Nou is die prijs wel aantrekkelijk moet ik bekennen want hij kost omgerekend naar Euro's en met verzendkosten iets meer dan 90 Euro.
Das wel een heel verschil met de moutmolens die andere bekende groothandels aanbieden die er 245,- Euro voor vragen en dan komt er nog 9,50 verzendkosten bij.
Nu is al het geld naar zijn waarde natuurlijk dus ik ben benieuwd of jullie bekend zijn met deze schroter en wat jullie er van vinden.

>>Barley Crusher<<


Fijne dag.

Erick

Dat is degene die ik ook heb.
Zou nooit meer een ander willen :)

davadox

Ok das mooi,ken je me ook vertellen hoeveel 7lb is ?

Groetjes


davadox


Erick


Big Willem

Citaat van: davadox op 14-06-2011  15:38 u2 kilo en een bietje dus .

eerder 3 en een beetje :) 7 * 0,45 = 3,15 kg

davadox


Broeder Tuk

Wat is het verschil dan met een jsp maltmill ?

Het Alfazuurmannetje

En oppassen met brewbody... het kan je je arm kosten!

davadox

Citaat van: Zatlap op 14-06-2011  16:22 uEn oppassen met brewbody... het kan je je arm kosten!
Verklaar u nader.

Kleine_Schriek

Ik heb de Barley Crusher ook. Geweldig ding! Wil nooit meer anders. Die JSP zal er wel op lijken. Zo verschillend zijn ze niet had ik in een vergelijkend onderzoek gelezen.
Candirect verkoopt de Barley Crusher ook trouwens. Maar of hij ze nog op voorraad heeft....
En ze kosten $114 inderdaad, maar er komt nogal wat shipping overheen naar Nederland. Dit is wat ze mij vorig jaar opgaven:



CiteerThank you for your email,  The prices for the Barley Crusher  are below.  To ship multiples of the Barley Crushers with the 15 pound hopper I would have to ship the hoppers unassembled. The Barley Crushers with the 7 pound hoppers I can ship up to 5 of them with the hoppers fully assembled.  I have added the price for single orders and have also added what the shipping price for 3 mills would be.

 Prices for the Barley crushers are:
Barley Crusher with a 7 pound hopper shipped buy air mail $178.00US Dollars . (114.50US Dollars for the mill and 63.50US Dollars for shipping and handling)


A Barley Crusher with a 15 pound hopper would run $202.00US Dollars buy air mail.($138.00US Dollars for the mill and $64.00US Dollars for shipping and handling)

The shipping for two mills would be $95.00 plus the price of the mills and for three mill the shipping would be  $118.00 plus the price of the mills.

The estimated time for delivery for your BarleyCrusher would be for air
mail it would take 6 to 10 days.
En als je pech hebt, komt er bij de duoane nog 19% btw en ongeveer 6% invoerrecht overheen  :P

davadox

Aangezien ik veel geluk heb in mijn leven zal ik die 19 en 6% wel moeten betalen.
Dan kom ik nog maar op € 155.
Ik wacht de reacties nog even af.

Erick

Ik heb hem op de website van 'barley crusher' direct besteld.
Dit was toen het goedkoopst en ook vrij snel:
http://www.barleycrusher.com/

Kleine_Schriek

Citaat van: Erick op 14-06-2011  19:50 uIk heb hem op de website van 'barley crusher' direct besteld.
Dit was toen het goedkoopst en ook vrij snel:
http://www.barleycrusher.com/
Daar komt mijn citaat ook vandaan. Ik wilde hem eerst laten opsturen, maar heb hem later in de USA laten afleveren omdat ik daar zelf toen op vakantie was. Een vriendelijke plaatselijke brouwwinkel wilde wel als doorgeefluik fungeren.

Het is echt een superding!

davadox

Citaat van: Kleine_Schriek op 14-06-2011  20:00 uDaar komt mijn citaat ook vandaan. Ik wilde hem eerst laten opsturen, maar heb hem later in de USA laten afleveren omdat ik daar zelf toen op vakantie was. Een vriendelijke plaatselijke brouwwinkel wilde wel als doorgeefluik fungeren.

Het is echt een superding!
Volgens mij als je hem daar besteld kan je alleen maar selecteren in welke staat je woont en niet in welk land of kijk ik nou weer scheel ?

Erick

Citaat van: davadox op 14-06-2011  20:04 uof kijk ik nou weer scheel ?
Yep, of je kennis van de Engelse taal zuigt een beetje...  ;)   :biersmile:    ;D
Er staat dat je een mailtje mag sturen als het een internationale order betreft en dat zij dan gaan uitzoeken wat de verzendkosten in jou geval zijn en dat ze dat naar je zullen mailen.
Daarna is de beslissing aan jou of je een bestelling wil doen of niet.

davadox

Ok net even een mailtje gestuurd naar www.beersmith.com met de vraag hoeveel het kost om dat ding naar Nederland te vervoeren.
Dit kreeg ik als antwoord.

Hi,
  The cost to ship a Barley Crusher to you is a grand total of $66.00 US (shipping only).

  If you would like to place an order you can order using our link at http://beersmith.com/barley_crusher.htm and then paypal the additional shipping (a total of $44.50 above the regular shipping) to bcproducts@peoplepc.com  - The mill will be shipped directly from the manufacturer.

  Note that the shipping does not include any customs or duty fees that may be imposed by your country.

Cheers!

Kleine_Schriek

Daar ga jij plezier aan beleven!  :brouwen:

RobinB

Volgens mij is hij dan bij candirect goedkoper, al met al. Vooral als je nu nog in juni besteld met de 20% ONK-korting en gratis verzending?
:duimop: :)

[edit]
normaal is hij daar (incl. metaaltrechter) €160 dus dan nu €128 incl. verzending! :D

davadox

Dat klinkt ook aantrekkelijk en makkelijker.
Heb je dan geen invoerrechten en btw of is dat alleen buiten Europa?

RobinB

De BTW draag je af aan Candirect (Duits: Mwst. ) en binnen de EU inderdaad geen invoerrechten :)

Mijn genoemde prijs (en berekening) is al incl. BTW.

Kleine_Schriek

Je zal waarschijnlijk alleen wat langer moeten wachten als hij ze niet op voorraad heeft.

NewLine

Ik vind de Barley Crusher niet direct op de site van Candirect. Een andere officiele leverancier uit Duitsland:

http://www.hobbybrauerversand.de/products/Malzmuehlen/Malzmuehle-Barley-Crusher.html

Verzending naar België zou 18 EUR zijn (tot 30 kg)

--> totaal is dit wel al 178 EUR :(

Kleine_Schriek

Gewoon de Duitse Candirect site openen, dan onder Malzmuhle
   89999988        Malzmühle Barley Crusher, Metalltrichter          159,99 EUR*         159,99 EUR*        

Dus Candirect heeft hem nog steeds.

havu

Lijkt me wel wat die moutmolen. Hoe kom ik aan die 20% korting?

Hans

William

Citaat van: havu op 17-06-2011  16:50 uLijkt me wel wat die moutmolen. Hoe kom ik aan die 20% korting?


Eerst bewijzen dat je bij het ONK aanwezig was ;D

havu

Ben je mijn biertjes nu al vergeten? :huilen:

William

Citaat van: havu op 17-06-2011  19:55 uBen je mijn biertjes nu al vergeten? :huilen:

Uhm, help me even :-\ ???

Kleine_Schriek

Als je er was op het ONK, gewoon per email je bestelling doen en de ONK korting vermelden.

davadox


Albertus

Citaat van: davadox op 29-06-2011  21:02 uIk heb hem besteld via www.beersmith.com  ::)

Je schrijft beersmith.com, maar je linkt naar beersmith.nl  :nut:

Bert

davadox

Citaat van: Albertus op 30-06-2011  10:06 uJe schrijft beersmith.com, maar je linkt naar beersmith.nl  :nut:

Bert

Foutje is hersteld.
De crusher heb ik nog steeds niet binnen trouwens en de correspondentie verloopt ook moeizaam.
Beersmith.com bied ze aan op hun site maar de crushers komen rechtstreeks van de fabriek maar vandaar uit zijn ze niet zo schuitig met informatie.
Ik heb netjes betaald via Paypal maar ik krijg verder niet te horen waar dat ding uithangt of een tracknummer.
Beetje jammer weer.

davadox

Gloeiende.
Donderdag een mailtje gehad dat ie verstuurd is vanaf de fabriek.
Dan is hij tussen de 4 en 10 dagen in Nederland.
Als de douane een beetje opschiet heeft het ongeveer 2 maanden geduurd.
Geen aanrader dus voor diegene die snel willen gaan brouwen.

Gegroet.

davadox

Vandaag is de TNT aan de deur geweest (niemand thuis natuurlijk), dat zal eindelijk mijn Barley Crusher zijn zeg.

davadox

Gisteren was het dus niet mijn Barley Crusher maar mijn chinese TC-10.
Vandaag echter is de TNT wederom aan de deur geweest (wederom niemand thuis) en dit moet mijn Crusher wel zijn want ik moet 33,40 Euro bijbetalen en dat zal wel btw etc zijn.

Totaal komt hij dan op:

Crusher :131,54 USD  was 93,59 Euro
Shipping: 44,50 USD was 31,50 Euro
TNT:33,40 Euro
-----------------------------------------------
Totaal: 158,49 Euro.

Je moet er wel een maand of 2 op wachten maar je bespaart wel precies de helft als je hem zou bestellen bij Brouwland

davadox


bob

Mooi ding man, hier ga jij veel plezier van beleven. :brouwen: :biersmile:

Lorejas


Erick

Vergeet je niet het handvat ff om te draaien? :P

davadox

Citaat van: Erick op 04-09-2011  02:30 uVergeet je niet het handvat ff om te draaien? :P

Ow,ik vond hem al zo moeilijk draaien  ;)

Kleine_Schriek

Fijn dat ie binnen is. Ik heb er nog steeds zeer veel plezier van!!

12345

Ik heb hem ook besteld, rechtstreeks in Amerika. Kost inclusief verzending $180,- = 128 Euro. Afwachten of er aan de grens iets bijkomt ... zo ja, wordt het in totaal 160 Euro.

Misschien kan ik mijn volgende brouwsel al zelf schroten?

Kleine_Schriek

Jullie gaan super veel plezier beleven aan deze walsenmolen! Goede beslissing heren!

12345

Dank u zeer, dame die met Liefde brouwt!

davadox

Citaat van: 12345 op 06-09-2011  16:45 uIk heb hem ook besteld, rechtstreeks in Amerika. Kost inclusief verzending $180,- = 128 Euro. Afwachten of er aan de grens iets bijkomt ... zo ja, wordt het in totaal 160 Euro.

Misschien kan ik mijn volgende brouwsel al zelf schroten?

Ik weet niet wanneer je wilt gaan schroten en of je hem bij dezelfde besteld hebt maar het kan even duren.

12345

6 tot 10 dagen, geven ze zelf op. Nou hoef ik pas over een dikke twee weken weer te schroten en zolang blijf ik nog wel even optimistisch. Maar je hebt gelijk, die dingen kunnen ook nog eens een paar dagen bij de douane blijven liggen ... En anders laat ik Sint Servattumus nog een keer schroten.

12345

Nja, het kan, geloof ik, 2 tot 3 weken duren vóordat ze het op de post doen. Ik reken maar op een maand. Overigens moest ik (via PayPall) 130 Euro betalen, maar PayPall geeft wel enige extra zekerheid.

12345

Grrrr, ze hebben hem in Amerika al 2 weken geleden op de post gedaan. Airmail. Waarom duurt het dan nu nog zo lang? Grmbl.  >:(

davadox

Citaat van: 12345 op 05-10-2011  15:29 uGrrrr, ze hebben hem in Amerika al 2 weken geleden op de post gedaan. Airmail. Waarom duurt het dan nu nog zo lang? Grmbl.  >:(
Bootje heeft wind tegen misschien.
En bij de douane zijn ze ook niet de snelste heb ik de indruk.

12345

Citaat van: 12345 op 06-09-2011  16:45 uIk heb hem ook besteld, rechtstreeks in Amerika. Kost inclusief verzending $180,- = 128 Euro. Afwachten of er aan de grens iets bijkomt ... zo ja, wordt het in totaal 160 Euro.

Misschien kan ik mijn volgende brouwsel al zelf schroten?

Hallelujah! Hij is binnen. En ja, de douane heeft hem te pakken gekregen en ik moest 26,70 bijbetalen. Mooi ding, hoor, nu nog een bijpassende emmer vinden. Moet je iets aan de as veranderen om er een boormachine op te kunnen zetten?

davadox

Citaat van: 12345 op 11-10-2011  14:55 uHallelujah! Hij is binnen. En ja, de douane heeft hem te pakken gekregen en ik moest 26,70 bijbetalen. Mooi ding, hoor, nu nog een bijpassende emmer vinden. Moet je iets aan de as veranderen om er een boormachine op te kunnen zetten?

Nee, deze as is ok.

12345

Binnenkort gauw eens proberen. Heb al een emmer gekocht. Moest een pootje een beetje verzetten.

Kleine_Schriek

Gefeliciteerd! Fijn dat ie binnen is!

Zaphod_B

Nu ik meer ruimte in ons nieuwe huis heb ben ik weer aan het brouwen geslagen. Een wat serieuzere moutmolen stond al heel lang op mijn verlanglijstje. De standaard schijvenmolen kan niet direct op de boormachine, en ik vind 't maar een gammel ding.

Na flink wat lezen hier toch gekozen voor de Barley Crusher. Ik kan niet zo goed beoordelen of er nou echt veel verschil zit tussen deze en de Maltmill en eventuele anderen, behalve een fors prijsverschil. Qua techniek lijken ze zeer vergelijkbaar.

Dan nog zoeken naar de gunstigste prijs. Valt niet mee. De leveranciers in NL vragen flinke prijzen. Ook wel logisch, ze moeten na officiële invoer via de douane er ook nog wat aan verdienen. En zij dragen ook nog een valutarisico.

Uiteindelijk de molen bij Candirect bij onze oosterburen besteld. Net zo duur als via de fabrikant zelf laten verzenden ($66,50 voor verzending!) en hopelijk ook ietsjes sneller in huis. Ik ben heel erg benieuwd naar de molen! Niet eens zozeer voor het rendement, wel voor het tegengaan van slechte smaakjes door gebroken kafjes, en natuurlijk zal ik blij zijn om de boormachine te gebruiken :).

Ook maar gelijk wat extra gistingsemmers bij Brouwmarkt besteld en wat verse gistjes. Wel de goedkope emmers die niet zo mooi sluiten maar ik vind dat niet zo belangrijk. Het gaat erom dat de gist z'n werk doet en meten is weten. Ik vind de prijsverschillen tussen deze emmers en de sjiekere emmers te groot. En zo kan ik wel mooi 4 bieren tegelijk in gisting krijgen :D.

12345

De Barley-Crusher vandaag voor de tweede keer gebruikt. Hij doet het prima, MAAR, ik zou 12345 niet zijn als ik niet weer wat te mekkeren had.

1) De tweede rol scheen de eerste keer mee te draaien, maar vandaag zag ik bij het schoonmaken dat hij soms ook gewoon stilstond. Ik keek wat verder en zag dat er om de aangedreven rol een dunne rubber ring zat die de tweede rol min of meer meeneemt. Echt aangedreven is hij dus zeker niet en dat meenemen zal er na een aantal keren gebruik wel vanaf zijn.

2) Tot mijn grote teleurstelling bleken de rollen niet van RVS maar van gewoon staal te zijn. Toch wel iets om rekening mee te houden als je klam schroot. Altijd goed schoonmaken en afdrogen, dus en ook nog een uurtje of wat in een warme kamer laten opdrogen.

Adrie

Citaat van: 12345 op 20-12-2011  16:51 u2) Tot mijn grote teleurstelling bleken de rollen niet van RVS maar van gewoon staal te zijn. Toch wel iets om rekening mee te houden als je klam schroot. Altijd goed schoonmaken en afdrogen, dus en ook nog een uurtje of wat in een warme kamer laten opdrogen.

Als je rollen gaan roesten, gebruik je teveel water. Zo simpel is dat. Bij pamperschroten is het de bedoeling dat de kafjes het weinige water opnemen en daardoor flexibel worden. Als niet al het water is opgenomen, gebruik je teveel water of meng je niet goed en/of lang genoeg.

Overigens kun je ook wat droge mout achterhouden en deze op het laatst door de molen halen. Deze mout neemt dan keurig alle overgebleven vocht op.

Albertus

Citaat van: 12345 op 20-12-2011  16:51 uDe Barley-Crusher vandaag voor de tweede keer gebruikt. Hij doet het prima, MAAR, ik zou 12345 niet zijn als ik niet weer wat te mekkeren had.

1) De tweede rol scheen de eerste keer mee te draaien, maar vandaag zag ik bij het schoonmaken dat hij soms ook gewoon stilstond. Ik keek wat verder en zag dat er om de aangedreven rol een dunne rubber ring zat die de tweede rol min of meer meeneemt. Echt aangedreven is hij dus zeker niet en dat meenemen zal er na een aantal keren gebruik wel vanaf zijn.


Bij dit type schrootmolen hoef je maar één wals aan te drijven. Door de mout wordt de andere wals meegenomen.
De O-ring dient er alleen maar voor om de andere wals "op snelheid" te krijgen. Zodra de mout geschroot wordt heeft de O-ring geen functie.
Ik ken iemand bij wie de O-ring van de molen ontbreekt. Om het schroten op gang te brengen geeft hij de niet aangedreven rol met de hand een zet. :nut:

Bert

12345

Citaat van: Albertus op 20-12-2011  18:22 uIk ken iemand bij wie de O-ring van de molen ontbreekt. Om het schroten op gang te brengen geeft hij de niet aangedreven rol met de hand een zet. :nut:

Bert

Aiaiai! Heb je al geprobeerd om hem te wijzen op het risico? Bloed en een vinger in de mout! Dat lijkt me niet lekker (hoewel ik hier ook wel eens mensen heb gehoord over een fricandel in het bier) ...  :-\

12345

Citaat van: Adrie op 20-12-2011  16:57 uAls je rollen gaan roesten, gebruik je teveel water. Zo simpel is dat. Bij pamperschroten is het de bedoeling dat de kafjes het weinige water opnemen en daardoor flexibel worden. Als niet al het water is opgenomen, gebruik je teveel water of meng je niet goed en/of lang genoeg.

Overigens kun je ook wat droge mout achterhouden en deze op het laatst door de molen halen. Deze mout neemt dan keurig alle overgebleven vocht op.

Goeie tip, bedankt.

Albertus

Citaat van: 12345 op 20-12-2011  18:51 uAiaiai! Heb je al geprobeerd om hem te wijzen op het risico? Bloed en een vinger in de mout! Dat lijkt me niet lekker (hoewel ik hier ook wel eens mensen heb gehoord over een fricandel in het bier) ...  :-\

Gelukkig doet hij het aan de onderkant dus zijn hand past nog niet in een envelop.

Bert

davadox

Citaat van: Albertus op 20-12-2011  18:22 uBij dit type schrootmolen hoef je maar één wals aan te drijven. Door de mout wordt de andere wals meegenomen.
De O-ring dient er alleen maar voor om de andere wals "op snelheid" te krijgen. Zodra de mout geschroot wordt heeft de O-ring geen functie.
Ik ken iemand bij wie de O-ring van de molen ontbreekt. Om het schroten op gang te brengen geeft hij de niet aangedreven rol met de hand een zet. :nut:

Bert

Ik had eigenlijk de indruk dat dat rubbertje er tussen zat om niet te fijn te schroten.

RobinB

Bij mijn maltmill is het rubbertje er ook allang uit, doet het nog perfect!
:)

12345

Citaat van: davadox op 20-12-2011  19:40 uIk had eigenlijk de indruk dat dat rubbertje er tussen zat om niet te fijn te schroten.

Het rubbertje kun je gemakkelijk plat drukken. De afstand tussen de rollen wordt alleen bepaald door excentrische lagers waar de tweede rol in loopt.

Citaat van: RobinB op 20-12-2011  20:33 uBij mijn maltmill is het rubbertje er ook allang uit, doet het nog perfect!
:)

Met of zonder rubbertje maakt inderdaad niet veel verschil.

Henielma

Mijn door een schoonbroer gemaakte molen is versleten. De RVS rollen zijn te glad geworden en de tandwielen afgesleten. Dus tijd voor een nieuwe.

Mijn maltmill is nu bijna binnen. Vandaag was helaas niemand thuis.  :huilen:
Ik heb er 1 gekocht met tandwielen zodat beide rollen altijd draaien. Ik ben benieuwd hoe dit schroot. Ik verwacht veel van de Maltmill. Als ik zie hoe snel bij Adrie op het filmpje de mout door de molen gaat. In ieder geval veel sneller dan het bij mij ging.

Edgar

Citaat van: Henielma op 20-12-2011  21:16 uMijn door een schoonbroer gemaakte molen is versleten. De RVS rollen zijn te glad geworden en de tandwielen afgesleten. Dus tijd voor een nieuwe.

Mijn maltmill is nu bijna binnen. Vandaag was helaas niemand thuis.  :huilen:
Ik heb er 1 gekocht met tandwielen zodat beide rollen altijd draaien.

Verstandig. Mijn molen draait absoluut niet zo gemakkelijk als het rubbertje niet meedoet, zeker het starten is vervelend. Het hangt natuurlijk allemaal samen met het soort aandrijving dat je gebruikt, en misschien zelfs met de mout, maar met mijn schroefboor merkte ik een groot verschil ten nadele  toen de o-ring het begaf. Ik heb een nieuwe gescoord, het ding uit elkaar gehaald en opnieuw geplaatst. Overigens pas na enkele pogingen vond ik een type dat bleef zitten en niet wegrolde.

EBC

Citaat van: Henielma op 20-12-2011  21:16 uIk heb er 1 gekocht met tandwielen zodat beide rollen altijd draaien. Ik ben benieuwd hoe dit schroot. Ik verwacht veel van de Maltmill. Als ik zie hoe snel bij Adrie op het filmpje de mout door de molen gaat. In ieder geval veel sneller dan het bij mij ging.

Mooi, die heb ik ook. Werkt perfect. Maar pas op het borgschroefje waarmee de tandwielen vast zitten. Het is een inbus met US maat. Met een metrische draai je de inbus stuk...
Ik heb een sleuteltje in Amerika gekocht, dus als ze loszitten, laat maar weten, dan regelen we iets.


Kleine_Schriek

Ik heb ook USA inbusjes liggen. Ooit daar gekocht voor mijn onderwatercamerasysteem.

Cisdevésser

CiteerMet of zonder rubbertje maakt inderdaad niet veel verschil.

Wat vinden de dames hiervan?

Kleine_Schriek

Als het op een Barley Crusher aankomt, dan werkt het prima zonder rubbertje  ;D

Meskers

Heb net bij Candirect in Duitsland een Barley Crusher besteld na het lezen van bovenstaande berichten. Zou op 160 euries uitkomen. Ben benieuwd. Nog geen bevestiging gekregen hoe ik hem moet betalen (voorkeur opgegeven voor Paypal). Tevens verzocht of de 20% ONK korting nog geldig was. (Is te proberen).

Nu wachten tot er iets komt.....

Meskers

Heb al een paar dagen een vraag bij Candirect uitstaan over de bestelling en de betaling, maar tot op heden geen antwoord ontvangen. Iemand ervaring verder met Candirect? Duurt zo wel erg lang

William

Citaat van: Meskers op 23-12-2011  12:32 uHeb al een paar dagen een vraag bij Candirect uitstaan over de bestelling en de betaling, maar tot op heden geen antwoord ontvangen. Iemand ervaring verder met Candirect? Duurt zo wel erg lang

Bekend fenomeen.

Het wil wel eens helpen de email met high importance te versturen.

jelle

Citaat van: EBC op 20-12-2011  23:01 uMooi, die heb ik ook. Werkt perfect. Maar pas op het borgschroefje waarmee de tandwielen vast zitten. Het is een inbus met US maat. Met een metrische draai je de inbus stuk...
Ik heb een sleuteltje in Amerika gekocht, dus als ze loszitten, laat maar weten, dan regelen we iets.


Die sleuteltjes zijn ook gewoon in de betere ijzerwarenwinkel te koop
waarschijnlijk 1/8 inbussleutel

George81

Hier een zelfbouwschema voor een moutmolen van twortwat.
Ik ga afdeling metaaltechniek op mijn werk eens lief aankijken ;D

12345

Ziet er goed uit! En eindelijk eens iemand die een worm-wiel-overbrenging toepast!

Kimosabe

Citaat van: 12345 op 08-01-2012  17:13 uZiet er goed uit! En eindelijk eens iemand die een worm-wiel-overbrenging toepast!

Is dat per definitie zo'n voordeel dan? Lijk mij dat het toerental wel erg ver wordt gereduceerd.

12345

Citaat van: Kimosabe op 08-01-2012  20:07 uIs dat per definitie zo'n voordeel dan? Lijk mij dat het toerental wel erg ver wordt gereduceerd.

Het grote voordeel is, dat er geen zijwaartse belasting komt te staan op de aandrijf-as van de moutmolen. Deze aandrijf-as is (meestal) gelagerd in een bronzen blokje. Deze lagering vangt heel goed stotende belasting op zoals die ontstaat bij het schroten maar kan niet zo goed tegen de constante zijwaartse belasting zoals die ontstaat als je een wiel bevestigt op de aandrijf-as en dat via een V-snaar verbindt met een wiel dat op de motor is bevestigd. Uiteindelijk zal het bronzen lager dan gaan uitslijten in de richting van de motor.

De overbrengingsverhouding van een wormwiel-overbrenging kun je aldus berekenen:
# de worm telt voor 1 tand
# het tandwiel telt voor het aantal tanden dat erop staat. In de gegeven afbeelding is niet direct een tandwiel te zien, maar te oordelen naar het huis staan er niet meer dan 10 - 12 tanden op.
Dan is de overbrengingsverhouding dus 1:10 of 1:12. Het hangt dan af van het toerental van je motor of je een mooi toerental van je molen krijgt.

Zeker als je klam schroot, heb je overigens aardig wat kracht nodig ... ik heb een Barley-Crusher en een oude (maar grote) boormachine met 2 versnellingen en een electronische regeling en ik schat zo dat ik ongeveer met 250 omwentelingen/minuut werk en een koppel van ca 10 Nm. Het ingebrachte vermogen is dan ca. 10 x 250/9,5 = 250 Watt. Dat lijkt weinig maar ik voel het goed in mijn polsen. Ik zou liever met wat minder omwentelingen werken (zeg 150/minuut), maar dan stopt de boormachine.

In een vaste opstelling zou je overigens goed met een omwentelingssnelheid van ca 200/minuut kunnen werken. De motor in de gegeven link hierboven zou dan ca 0,7 - 1 kW ingaand vermogen moeten hebben en bij de geschatte overbrenging van 1:10 een toerental van 2000/minuut. Een doodgewoon kooiankermotortje heeft meestal 1400.




RobinB

Mja, een wormwiel heb je ook niet echt nodig, tenzij je per se een bocht om wilt...
Ik heb een rechte directe semi-flexibele koppeling tussen de as van mijn motor en de maltmill. Heb je ook geen last van een constante zijwaartse beweging. Het enige verschil met een wormwiel overbrenging is dat de motor er dan haaks op staat.
Als je geen ruimtegebrek hebt maakt dat niet uit.
Het is natuurlijk wel een motor met een degelijke vertragingskast. :)

koffie

Ik overweeg om dit jaar een barley crusher via Candirect te kopen, nu schroten wij nog met een schijvenmolen van de Brouwmarkt.
Kun je zonder te veel poeha een accuschroefboormachine op de barley crusher zetten? De as waar de slinger op zit lijkt me namelijk behoorlijk dik.

Meskers

We hebben zelf sinds kort een barley crusher en deze gebruiken we met boormachine erop. het is goed te doen. zorg er wel voor dat je de kop van de boormachine goed vast draait tegen het door slippen. verder vind ik de grote voorraad bak boven op ideaal.

Albertus

Citaat van: koffie op 16-04-2012  09:40 uKun je zonder te veel poeha een accuschroefboormachine op de barley crusher zetten? De as waar de slinger op zit lijkt me namelijk behoorlijk dik.

In mijn omgeving heb ik een aantal accuboormachines in rook zien opgaan. Misschien toch zoeken naar een degelijke electromotor met vertragingsbak, af en toe te koop bij dumpzaken?

Bert

George81

Citaat van: George81 op 08-01-2012  16:55 uHier een zelfbouwschema voor een moutmolen van twortwat.
Ik ga afdeling metaaltechniek op mijn werk eens lief aankijken ;D

Update op mijn eigen quote: teveel kosten (zelfs gewoon staal is debiel duur), teveel gedoe. Ik koop 'm wel gewoon een keer.

Wallie

Heb een pastamolen bij de Aldi gekocht.
Een handige kennis heeft de walsen opgeruwd.
De slinger hebben we afgezaagd zodat het een bitje wordt die je op de boormachine zet.

Hier schroten we nu een jaar mee. Gaat elke keer nog prima..
Het enige wat nog mist, maar in de maak is, is een bak erbovenop om de mout in te doen.

rene.stenvert

Ik ben ook een tijd bezig met een aangepaste pastamachine, maar het gaat allemaal wel erg langzaam. Ik zag op you tube een filmpje over de Barley Crusher en dan gaat 't toch wel lekker snel! http://www.youtube.com/watch?v=MlyZ8awSsPs
De transportkosten zijn redelijk hoog...is-ie ook in NL of Europa te krijgen?

Raymond293

Citaat van: rene.stenvert op 01-07-2012  13:24 uIk ben ook een tijd bezig met een aangepaste pastamachine, maar het gaat allemaal wel erg langzaam. Ik zag op you tube een filmpje over de Barley Crusher en dan gaat 't toch wel lekker snel! http://www.youtube.com/watch?v=MlyZ8awSsPs
De transportkosten zijn redelijk hoog...is-ie ook in NL of Europa te krijgen?

Candirect.de is hij te koop, voor een goede prijs.

Etn82

Heb hem zojuist besteld via Candirect!

George81

Citaat van: rene.stenvert op 01-07-2012  13:24 uIk ben ook een tijd bezig met een aangepaste pastamachine, maar het gaat allemaal wel erg langzaam. Ik zag op you tube een filmpje over de Barley Crusher en dan gaat 't toch wel lekker snel! http://www.youtube.com/watch?v=MlyZ8awSsPs
De transportkosten zijn redelijk hoog...is-ie ook in NL of Europa te krijgen?

Handige plank heeft de man in dat filmpje gemaakt, zet zo z'n boor vast, slim.

rene.stenvert

Ik heb de Barley Crusher besteld via Candirect! In de US hebben ze een levertijd, ben benieuwd hoe snel dit gaat. Plus een emmer Spezialreiniger für den Braubedarf... Gewoon om eens te proberen.

Etn82

Citaat van: rene.stenvert op 02-07-2012  07:50 uIk heb de Barley Crusher besteld via Candirect! In de US hebben ze een levertijd, ben benieuwd hoe snel dit gaat. Plus een emmer Spezialreiniger für den Braubedarf... Gewoon om eens te proberen.

En, wordt hij bij jou wel meteen geleverd?

Ik kreeg dit als reactie:

CiteerHello!

The mills have been ordered. It takes 6-8 weeks. Would you wait so long!

 

Regards

Claudia
Candirect

Raymond293

De barley crushers bij Candirect gaan heel hard. Ik weet dat hij een paar weken geleden nog meer dan 10 van die dingen had ingekocht. Blijkbaar is hij alweer door de voorraad heen en moet hij zelf weer uit de US halen.
Daar gaat even overheen, maar je krijgt wel netjes geleverd... duurt alleen wat langer :)

Etn82

Ach ja, geduld is bierbrouwers eigen. Voorlopig heb ik nog de schijfmolen van mijn broer ter mijn beschikking.

Etn82

Vorige week is hij binnengekomen, en gister voor het eerst gebruikt.

Ben er zeer tevreden over. 6,5 kilo mout was binnen een mum van tijd geschroot (met de hand). Vliesje mooi heel, en de kern verpulverd!

Hoop dat deze investering ook bijdraagt aan mijn brouwrendement  :brouwen:

RobinB

Citaat van: Etn82 op 29-07-2012  10:16 uHoop dat deze investering ook bijdraagt aan mijn brouwrendement  :brouwen:

Als je hard genoeg hoopt, komt dat vanzelf... ;)

KC

Ik begrijp dat Amazon dit jaar ook in Nederland actief wordt en ik zie dat via hun verschillende betaalbare moutmolens worden verkocht.
Hopen dat ze dat hier ook in hun assortiment krijgen dan, want ik hoop er ook ooit nog 1 aan te schaffen.

http://www.amazon.com/Barley-Crusher-MaltMill-Hopper/dp/B0064OF1LY

12345

De Barley-Crusher doet het prima. Ik drijf hem aan met een boormachine die twee versnellingen heeft en ik gebuik de eerste want het vergt toch nogal wat kracht, zeker als je klam schroot. Hetgeen ik overigens niet meer doe want je mengt je een slag in de rondte en verder zie ik geen verschil.  8)

rringenoldus

Vandaag weer lekker geschroot met de barley crusher.

Accuschroefmachine erop en gaan.. 13 kilo in 10 minuten klaar!

Raymond293

Na het opblazen van mijn boormachine kwam mijn buurman met het idee om een betonmix boormachine te gebruiken.
Eén versnelling en lage toeren, perfect voor de Barley Crusher.

Hij was zo vriendelijk om mij zo'n ding te doneren voor een paar biertjes, goeie deal zeg ik ;D


12345

Citaat van: Raymond293 op 30-07-2012  15:42 uNa het opblazen van mijn boormachine kwam mijn buurman met het idee om een betonmix boormachine te gebruiken.
Eén versnelling en lage toeren, perfect voor de Barley Crusher.

Hij was zo vriendelijk om mij zo'n ding te doneren voor een paar biertjes, goeie deal zeg ik ;D


Prima ding, daar kun je nog 100 jaar mee schroten!  ;D

12345

Mag ik vragen hoe jullie dat oplossen? Als ik mijn boormachine aan de Barley-Crusher vast heb gemaakt en ik laat hem los (om bijv mout te vullen) dan wil de hele zaak omkiepen. Ik leg de boormachine dan maar op van alles wat ik binnen handbereik heb: bierkratjes, treefjes, bierbrouwboeken en pannelappen. Hoe lossen jullie dat op?

Raymond293

Goede vraag, ik zat me gisteren precies hetzelfde af te vragen.
Denk dat ik maar ga voor een semi vaste opstelling waarbij je de boor kan vastzetten in één of andere constructie!

Etn82

Citaat van: 12345 op 30-07-2012  16:02 uMag ik vragen hoe jullie dat oplossen? Als ik mijn boormachine aan de Barley-Crusher vast heb gemaakt en ik laat hem los (om bijv mout te vullen) dan wil de hele zaak omkiepen. Ik leg de boormachine dan maar op van alles wat ik binnen handbereik heb: bierkratjes, treefjes, bierbrouwboeken en pannelappen. Hoe lossen jullie dat op?

Deze kerel heeft er wel iets handigs op gevonden.

http://www.youtube.com/watch?v=MlyZ8awSsPs

12345

Citaat van: Etn82 op 30-07-2012  17:05 uDeze kerel heeft er wel iets handigs op gevonden.

Handig. Alleen heeft hij de hele zaak aan een soort tafel vastgeschroefd. Bij mij staat molen/boormachine los op een emmer of een ton. Dan slaat het hele zaakje nog steeds om.

Etn82

Citaat van: 12345 op 30-07-2012  17:47 uHandig. Alleen heeft hij de hele zaak aan een soort tafel vastgeschroefd. Bij mij staat molen/boormachine los op een emmer of een ton. Dan slaat het hele zaakje nog steeds om.

Volgens mij niet hoor, hij heeft alleen de houten 'base plate' die standaard bij je barley crusher geleverd word, vervangen door een eigengemaakte plaat die zijn boormachine precies klemt.

12345

Je hebt gelijk. Toch denk ik, dat als je niets anders doet, het zaakje nog steeds zal omkiepen. Hoewel hij inderdaad de molen zo ver mogelijk van de boormachine heeft weggezet, denk ik toch dat hij (buiten beeld) de zaak nog ergens vastgezet heeft. Sorry voor al dit wantrouwen ...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.