Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Abdij Maria Toevlucht in Zundert wil bier brouwen  (gelezen 16084 keer)

Offline hansm

• Super lid
  • Land: nl
Re: Abdij Maria Toevlucht in Zundert wil bier brouwen
« Reactie #25 Gepost op: 16-06-2011 17:49 u »
Een echt nieuwe gist lijkt me niet mogelijk. Je kan niet een setje specificaties opsturen naar WhiteLabs of Wyeast of zo, en dan een compleet nieuwe gist laten ontwikkelen. Ze zullen uitgaan van een bestaande gist. Daar kan je natuurlijk in de loop der tijd een eigen gist uit ontwikkelen, maar dat kost wel wat tijd (en geld).

Voorlopig zullen ze het wel op een bestaande gist houden. En als ze dan de Orval-gist of de Rochefort-gist nemen kan het best interessant worden  :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #26 Gepost op: 16-06-2011 19:08 u »
Je kan niet een setje specificaties opsturen naar WhiteLabs of Wyeast of zo, en dan een compleet nieuwe gist laten ontwikkelen.

De grap is; dat kan wel! :)
En natuurlijk niet naar Wyeast of white labs, maar naar de echte gistbanken van universiteiten en instituten!

Die hebben nog vele ongebruikte gisten met een eigen profiel op de plank liggen waarvan ruwe brouwspecificatiel bekend zijn. Uit een aantal kandidaten kan via proefbrouwsels dan een stam gekozen worden.

Een geheel nieuwe gist kweken via kruisingen kan ook wel, maar dat is inderdaad kostbaar en tijdrovend.
:gistsmile:

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 16-06-2011 19:38 u »
Gh, leuk om te horen  :)
Wordt daar ook wel eens gebruik van gemaakt door nieuwe, startende brouwerijen? Misschien laten ze wel een unieke en redelijk eenvoudige kans liggen om bieren met een eigen karakter te maken...

:degroeten:

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #28 Gepost op: 16-06-2011 23:13 u »
Ik heb er helemaal geen verstand van maar wat is daar moeilijk aan dan?
Bij brewmasters vloog hij naar Egypte en zette daar een paar glazen potjes in een amandel/wijngaard en hij had een nieuwe gist.
Kan dat niet?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 17-06-2011 07:41 u »
Bij brewmasters vloog hij naar Egypte en zette daar een paar glazen potjes in een amandel/wijngaard en hij had een nieuwe gist.
Kan dat niet?

De kans is dan groot dat je een wijngist vangt.
Een biergist is van dezelfde soort als een wijngist (Saccharomyces cerevisiae),
maar heeft door de domesticatie in de brouwerijen gedurende een X aantal eeuwen
beter om leren gaan met maltose en maltotriose omzettingen.

Ik heb zelf overigens een prima bier gebrouwen met gist van druiven.
De gist had een vergistingsgraad van 60%, maar toch smaakte het bier redelijk droog.

Het kan dus wel.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 17-06-2011 08:01 u »
Bij brewmasters vloog hij naar Egypte en zette daar een paar glazen potjes in een amandel/wijngaard en hij had een nieuwe gist

Televisie en sensatie natuurlijk....Zet je bier 's winters na het koken een nacht in je tuin en jij hebt waarschijnlijk ook een "nieuwe gist". Maar dan weet je nog niet wat voor een gist en met welke (en of de juiste) eigenschappen  :gistsmile:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 17-06-2011 08:30 u »
Kan dat niet?

Dat kan wel, maar dan weet je de eigenschappen vd gist niet. Plus dat je een reel risico loopt op non-S. cerevisiae gisten ofwel wilde gist /besmetting.
En je hoeft daar helemaal niet zo moeilijk voor te doen; het kan ook gewoon thuis in de tuin inderdaad.
Of van een druif.

Punt is dat er gistbanken zijn met gekarakteriseerde gisten, waarvan slecht een minimale hoeveelheid dagelijks gebruikt wordt. Daar kan je relatief makkelijk aankloppen voor een gist op specificatie.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 17-06-2011 11:06 u »
De kans is dan groot dat je een wijngist vangt.
Een biergist is van dezelfde soort als een wijngist (Saccharomyces cerevisiae),
maar heeft door de domesticatie in de brouwerijen gedurende een X aantal eeuwen
beter om leren gaan met maltose en maltotriose omzettingen.

Volgens de Amerikaanse professor Meilgaard is er een wezenlijk verschil tussen wijn- en biergist. Biergist maakt caprylzuur aan en wijngist niet. Dit zuur en de esters daarvan zijn kenmerkend voor bier.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 17-06-2011 12:18 u »
Volgens de Amerikaanse professor Meilgaard is er een wezenlijk verschil tussen wijn- en biergist. Biergist maakt caprylzuur aan en wijngist niet. Dit zuur en de esters daarvan zijn kenmerkend voor bier.

Ik geloof dat eerlijk gezegd niet zo.
Er zal bij een biergist wat meer caprylzuur aangemaakt worden als bij een wijngist,
maar de gist is van dezelfde soort met dan die verschillen die ik reeds opnoemde.

Een bosjesman kan drie dagen zonder water, terwijl ik na een paar uur in de woestijn het loodje leg.
Toch zijn we van dezelfde soort, ondanks die 50 kilo verschil.

Met een wijngist kan je een prima potje bier brouwen.

Trouwens, wat zijn de kenmerken van bier?
Weet jij het nog met al die Nelson Huppeldepup, Japanse en Amerikaanse hoppen?
En alle kleur, geur en smaakstoffen?

Bier lijkt tegenwoordig meer op Bitterlemon of een andersoortige frisdrank dan op bier.
Sommigen smaken zelfs naar koffie en/of Chocolademelk.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 17-06-2011 13:48 u »
Laten we nou een forummer in ons midden hebben die onlangs de aroma's van een stuk of 50 wijnen, zowel rood als wit en met 7 verschillende gisten (6x S. Cerevisiae en 1x S. Bayanys), heeft geanalyseerd.
En deze forummer zit nu even door de resultaten te bladeren en heeft nog geen spectrum gevonden zonder caprylic acid=octanoic acid (octaanzuur). En ook methyl-, ethyl- en isopropyl octanoaat zijn aanwezig.

Dus als dat het wezenlijke verschil is, is er inderdaad geen verschil.  :D

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 17-06-2011 18:04 u »
Daarnaast zijn de bier- en wijngisten (indien S. cerevisiae) gewoon van dezelfde soort, onafhankelijk van welke gistingsproducten het maakt.

S. bayanus en S. pastorianus zijn andere soorten. 

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 17-06-2011 20:23 u »
Laten we nou een forummer in ons midden hebben die onlangs de aroma's van een stuk of 50 wijnen, zowel rood als wit en met 7 verschillende gisten (6x S. Cerevisiae en 1x S. Bayanys), heeft geanalyseerd.
En deze forummer zit nu even door de resultaten te bladeren en heeft nog geen spectrum gevonden zonder caprylic acid=octanoic acid (octaanzuur). En ook methyl-, ethyl- en isopropyl octanoaat zijn aanwezig.

Dus als dat het wezenlijke verschil is, is er inderdaad geen verschil.  :D

Hmm, Meilgaard heeft heel veel onderzoek gedaan naar de smaak van bier. Ik ging er van uit dat deze autoriteit het bij het juiste eind had. Moet ik mijn kennis op dit gebied bijstellen.

Zat er misschien grote verschillen in de hoeveelheid? Het zou kunnen dat in de tijd van Meilgaard kleine hoeveelheden niet gedetecteerd konden worden.

Offline 0180

• Junior lid
  • **
  • Maaswater Brouwerij
    • Maaswater brouwerij
« Reactie #37 Gepost op: 09-12-2013 13:03 u »
Hun bier is nog geen week op de markt maar nu al moeten de Zundertse trappisten 'nee' verkopen. 'De vraag is nog groter dan verwacht', zegt een broeder onaangenaam verrast in de winkel van de abdij Maria Toevlucht. 

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3559042/2013/12/09/Nieuw-trappistenbier-week-na-lancering-al-uitverkocht.dhtml

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 09-12-2013 15:36 u »
Ik geloof dat eerlijk gezegd niet zo.
Er zal bij een biergist wat meer caprylzuur aangemaakt worden als bij een wijngist,
maar de gist is van dezelfde soort met dan die verschillen die ik reeds opnoemde.

Een bosjesman kan drie dagen zonder water, terwijl ik na een paar uur in de woestijn het loodje leg.
Toch zijn we van dezelfde soort, ondanks die 50 kilo verschil.

Met een wijngist kan je een prima potje bier brouwen.

Trouwens, wat zijn de kenmerken van bier?
Weet jij het nog met al die Nelson Huppeldepup, Japanse en Amerikaanse hoppen?
En alle kleur, geur en smaakstoffen?

Bier lijkt tegenwoordig meer op Bitterlemon of een andersoortige frisdrank dan op bier.
Sommigen smaken zelfs naar koffie en/of Chocolademelk.

En waarom is dat fout/verkeerd?

Offline 0180

• Junior lid
  • **
  • Maaswater Brouwerij
    • Maaswater brouwerij
« Reactie #39 Gepost op: 09-12-2013 15:42 u »
En waarom is dat fout/verkeerd?

Ssstttt, had ik het net zo mooi on-topic getrokken  ;)

Tags: