Abdij Maria Toevlucht in Zundert wil bier brouwen

Gestart door davadox, 14-06-2011 15:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

davadox

Net gezien op Omroep Brabant.

Abdij Maria Toevlucht in Zundert wil vanaf volgend jaar trappistenbier gaan brouwen. De abdij heeft daarvoor een plan ingediend bij de gemeente.
De huisbrouwerij moet binnen de bestaande muren van het klooster komen. Volgens de abt van Maria Toevlucht, broeder Daniël, is de bierproductie belangrijk voor het bestaansrecht van het klooster en gaat het er niet om dat er veel wordt gemaakt. De brouwerij zal niet open staan voor bezoekers.
Wereldwijd zijn er tot nu toe zeven brouwende trappistenkloosters. In Nederland is dat abdij Koningshoeven in Berkel-Enschot. Als de gemeente akkoord gaat met de plannen dan kan er op zijn vroegst in de tweede helft van 2012 gebrouwen worden.
Abdij Maria Toevlucht behoort tot de Orde van de Cisterciënzers van de Stricte Observantie, ook wel bekend als trappisten. Een bier mag zich uitsluitend trappistenbier noemen wanneer het gebrouwen is binnen de muren van een trappistenabdij.

RGeraads

't Lijkt wel of ze allemaal een voorbeeld nemen aan Westvleteren. Exclusief bier op kleine schaal brouwen, vervolgens voor grof geld verkopen (waarschijnlijk), zodat er geld in het laatje komt voor het behoud van het klooster. Zelfs de broeders zien geen uitweg meer in deze tijdens van recessie. :weetniet:

davadox

Citaat van: RGeraads op 14-06-2011  15:13 u't Lijkt wel of ze allemaal een voorbeeld nemen aan Westvleteren. Exclusief bier op kleine schaal brouwen,

Zo exclusief is Westvleteren ook niet meer zag ik gisteren.

Westvleteren

Even bij de Trappist bieren kijken.

RGeraads

Vind een prijs van €7,40 toch nog steeds vrij exclusief voor een flesje van 33cl. Ik zou het er niet aan uitgeven. Neem nou bijvoorbeeld La Trappe, deze bieren zijn in vrijwel elke supermarkt in Nederland verkrijgbaar tegen normale prijzen, heel wat anders dan de bieren van Westvleteren.

davadox

Citaat van: RGeraads op 14-06-2011  15:41 uVind een prijs van €7,40 toch nog steeds vrij exclusief voor een flesje van 33cl. Ik zou het er niet aan uitgeven. Neem nou bijvoorbeeld La Trappe, deze bieren zijn in vrijwel elke supermarkt in Nederland verkrijgbaar tegen normale prijzen, heel wat anders dan de bieren van Westvleteren.
Dat is ook zo maar ik bedoelde heel het verhaal van dat er moeilijk aan te komen is en je moet bellen en je nummerbord en type auto door moet geven en je dan voor een maand niet het terrein op mag kan ook de vuilnis bak in.
Deze mythe heeft geen stand gehouden.
7,40 is natuurlijk bizar voor een flesje.
De hond zou hem van tafel af kwispelen zeg!

RGeraads

Daarnaast heb je ook nog kans dat als je belt naar de desbetreffende winkel dat ze 'm toevallig nèt niet meer op voorraad hebben. Zo ben ik eens flink beetgenomen in een biercafé in Mechelen. Op de kaart stond dat ze Westvleteren 12 hadden en dit werd bevestigd door de uitbater. Vervolgens zag ik achter de bar dat hij een flesje St. Bernardus Abt 12 uit aan het schenken was. Flesje kregen we er niet bij, met de smoes: Er is toch niks te zien op de flesjes van Westvleteren. Ondanks dat ze een behoorlijk bierlijst hadden en we hier vooraf gezien wel langer wilde blijven, waren we snel weg na dit ene biertje.

Kortom, om klanten te lokken vermelden veel winkels en café's dat ze de Westvleteren op voorraad hebben, maar achteraf blijkt dit niet het geval te zijn.

Jacques

Citaat van: RGeraads op 14-06-2011  15:41 uVind een prijs van €7,40 toch nog steeds vrij exclusief voor een flesje van 33cl. Ik zou het er niet aan uitgeven. Neem nou bijvoorbeeld La Trappe, deze bieren zijn in vrijwel elke supermarkt in Nederland verkrijgbaar tegen normale prijzen, heel wat anders dan de bieren van Westvleteren.

Bij de brouwerij betaal je heel veel minder (€ 38 voor 24 fles = € 1,60 per fles!). Het is de tussenhandel die de prijzen opdrijft. Daar houden de paters niets van over, de tussenhandelaren des te meer. Dat kun je de trappisten niet aanrekenen.

EBC

Citaat van: RGeraads op 14-06-2011  15:13 u't Lijkt wel of ze allemaal een voorbeeld nemen aan Westvleteren. Exclusief bier op kleine schaal brouwen, vervolgens voor grof geld verkopen...

Sinds wanneer verkoopt Westvleteren haar bier voor grof geld?

Het zou wel op zijn plaats zijn als je je woorden terugneemt.

RobinB

Als ze met een eigen nieuw bier komen en bijvoorkeur een nieuwe gist, lijkt me dit geen slechte ontwikkeling. Kleinschalige productie zoals bij Achel is best leuk!

En uiteraard indien het goed loopt, is dat een opsteker voor de abdij en de gemeenschap. >50% van de winst gaat immers naar goede doelen. (=een vereiste voor ALLE trappisten)

Oscar

Citaat van: RobinB op 14-06-2011  23:27 uen bijvoorkeur een nieuwe gist,

Waarom dat ?  :weetniet: Een bestaande gist gebruiken is toch niets verkeerd aan, ook niet voor een Abdij

RGeraads

Citaat van: EBC op 14-06-2011  23:02 uSinds wanneer verkoopt Westvleteren haar bier voor grof geld?

Het zou wel op zijn plaats zijn als je je woorden terugneemt.

Hier hebben jullie gelijk in en een rectificatie is wel gepast. De prijzen aan de brouwerij zelf zijn heel schappelijk, echter de verkrijgbaarheid is minimaal aan de brouwerij. Onlangs hebben we met 3 personen 3 ochtenden lang geprobeerd om een kratje te reserveren, we kwamen er amper door. Daarnaast zegt Westvleteren dat het strafbaar is om de bieren door te verkopen aan derden en toch wordt dit massaal gedaan, waardoor de tussenhandelaren kunnen vragen wat ze willen, uiteindelijk is er toch wel iemand die de prijs ervoor over heeft.

RobinB

Citaat van: Oscar op 14-06-2011  23:35 uWaarom dat ?  :weetniet: Een bestaande gist gebruiken is toch niets verkeerd aan, ook niet voor een Abdij

Dat is toch veel interessanter? Nog een "Westmalle kloon" erbij zit ik minder op te wachten.

Oscar

Citaat van: RobinB op 14-06-2011  23:56 uDat is toch veel interessanter?

Och... wellicht. Maar er zijn nog zoveel bestaande gisten die een bier interessant maken.

Citaat van: RobinB op 14-06-2011  23:56 uNog een "Westmalle kloon" erbij zit ik minder op te wachten.

Niet ieder bier dat met een Westmalle gist gemaakt wordt is een Westmalle kloon. Laat zo'n Abdij maar eens met een mooi IPA komen met een Westmalle gist  :)  Of een RIS met een Westmalle gist  :) of een Export Porter met Westmallegist  :)

Ideeën genoeg... :brouwen:  Maar een korreltje mag ook hoor.  :)

Adrie

Citaat van: RobinB op 14-06-2011  23:56 uDat is toch veel interessanter? Nog een "Westmalle kloon" erbij zit ik minder op te wachten.

Nou, als je Westmalle, Westvleteren en Achel naast elkaar proeft, proef je behoorlijke verschillen in het gistprofiel. Dat komt omdat ze allemaal met verschillende vergistingstemperaturen en vergistingsvaten werken, waardoor de smaak toch niet op elkaar lijkt.

Gerb

Ik ben het met Robin eens, maar met de insteek dat ik een nieuwe opkweekbare gist in de winkel kan kopen.

RobinB

Citaat van: Gerb op 15-06-2011  09:44 uIk ben het met Robin eens, maar met de insteek dat ik een nieuwe opkweekbare gist in de winkel kan kopen.

Ook mijn gedachte inderdaad! :duimop:

Ronald_

Het wordt tijd dat er 'like buttons' worden toegevoegd aan iedere post!

RobinB

Citaat van: Oscar op 15-06-2011  00:05 uNiet ieder bier dat met een Westmalle gist gemaakt wordt is een Westmalle kloon. Laat zo'n Abdij maar eens met een mooi IPA komen met een Westmalle gist  :)  Of een RIS met een Westmalle gist  :) of een Export Porter met Westmallegist  :)

Correct, maar het ligt in de lijn der verwachting dat het "abdij-types" zoals blond, dubbel, tripel gaan worden.

Citaat van: Adrie op 15-06-2011  09:42 uNou, als je Westmalle, Westvleteren en Achel naast elkaar proeft, proef je behoorlijke verschillen in het gistprofiel. Dat komt omdat ze allemaal met verschillende vergistingstemperaturen en vergistingsvaten werken, waardoor de smaak toch niet op elkaar lijkt.

Ze vertonen ook redelijke overeenkomsten, vooral de Achels met Westmalle. Van Westvleteren ken ik alleen de 12.

Ik vind de "Westmalle-cluster" meer intern overeenkomen qua gistprofiel dan vergeleken met Rochefort, Chimay, la Trappe en Orval (;))...
:)

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: davadox op 14-06-2011  15:00 uAbdij Maria Toevlucht in Zundert wil vanaf volgend jaar trappistenbier gaan brouwen. De abdij heeft daarvoor een plan ingediend bij de gemeente.
De huisbrouwerij moet binnen de bestaande muren van het klooster komen. Volgens de abt van Maria Toevlucht, broeder Daniël, is de bierproductie belangrijk voor het bestaansrecht van het klooster en gaat het er niet om dat er veel wordt gemaakt. De brouwerij zal niet open staan voor bezoekers.
 Als de gemeente akkoord gaat met de plannen dan kan er op zijn vroegst in de tweede helft van 2012 gebrouwen worden.

Om het even 'On Topic' te houden...
Ik had dit anderhalf jaar geleden al eens gehoord. Gaat het nu dan eindelijk gebeuren? Duurt toch lang voor zoiets definitief is. Die paters laten zich niet jagen. Gelijk hebben ze.
Ik roep trouwens zelf ook al jaren dat ik commercieel ga en het komt er hier ook maar niet van.

Volgens mij gaat Brouwtechniek Nederland de installatie leveren.

Louis

Hopmans

Het gaat dan wel snel met de trappistenbieren.
Van 7 naar 9 binnen korte tijd (Belgie ook één erbij).




RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Hopmans op 16-06-2011  06:22 uHet gaat dan wel snel met de trappistenbieren.
Van 7 naar 9 binnen korte tijd (België ook één erbij).
Frankrijk zul je bedoelen... (Monts de Cats)

Hopmans

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 16-06-2011  10:46 uFrankrijk zul je bedoelen... (Monts de Cats)

Ah, ik dacht Wallonië.
Dan is een trappistbier niet meer typisch Belgisch.


Jacques

Citaat van: Hopmans op 16-06-2011  13:48 uAh, ik dacht Wallonië.
Dan is een trappistbier niet meer typisch Belgisch.

Dat was het al niet! Er is immers ook al heel lang ook een Nederlandse trappistenbrouwerij.

Hopmans

Ja, buiten La Trappe om dan.
Maakt voor bijvoorbeeld de Amerikanen niets uit.
Die denken dat België en Nederland provincies van Oslo zijn.
Frankrijk is al weer wat anders.


Nerro

Ik vind het wel wat, het spreekt me van Trappisten brouwerijen erg aan dat ze oog hebben voor meer dan enkel de commercie. Ik hoop wel dat ze een andere gist gaan gebruiken dan de Westmalle gist. Die kennen we nu wel.

hansm

Een echt nieuwe gist lijkt me niet mogelijk. Je kan niet een setje specificaties opsturen naar WhiteLabs of Wyeast of zo, en dan een compleet nieuwe gist laten ontwikkelen. Ze zullen uitgaan van een bestaande gist. Daar kan je natuurlijk in de loop der tijd een eigen gist uit ontwikkelen, maar dat kost wel wat tijd (en geld).

Voorlopig zullen ze het wel op een bestaande gist houden. En als ze dan de Orval-gist of de Rochefort-gist nemen kan het best interessant worden  :biersmile:

RobinB

Citaat van: hansm op 16-06-2011  17:49 uJe kan niet een setje specificaties opsturen naar WhiteLabs of Wyeast of zo, en dan een compleet nieuwe gist laten ontwikkelen.

De grap is; dat kan wel! :)
En natuurlijk niet naar Wyeast of white labs, maar naar de echte gistbanken van universiteiten en instituten!

Die hebben nog vele ongebruikte gisten met een eigen profiel op de plank liggen waarvan ruwe brouwspecificatiel bekend zijn. Uit een aantal kandidaten kan via proefbrouwsels dan een stam gekozen worden.

Een geheel nieuwe gist kweken via kruisingen kan ook wel, maar dat is inderdaad kostbaar en tijdrovend.
:gistsmile:

hansm

Gôh, leuk om te horen  :)
Wordt daar ook wel eens gebruik van gemaakt door nieuwe, startende brouwerijen? Misschien laten ze wel een unieke en redelijk eenvoudige kans liggen om bieren met een eigen karakter te maken...

 :degroeten:


davadox

Ik heb er helemaal geen verstand van maar wat is daar moeilijk aan dan?
Bij brewmasters vloog hij naar Egypte en zette daar een paar glazen potjes in een amandel/wijngaard en hij had een nieuwe gist.
Kan dat niet?

Hopmans

Citaat van: davadox op 16-06-2011  23:13 uIk heb er helemaal geen verstand van maar wat is daar moeilijk aan dan?
Bij brewmasters vloog hij naar Egypte en zette daar een paar glazen potjes in een amandel/wijngaard en hij had een nieuwe gist.
Kan dat niet?

De kans is dan groot dat je een wijngist vangt.
Een biergist is van dezelfde soort als een wijngist (Saccharomyces cerevisiae),
maar heeft door de domesticatie in de brouwerijen gedurende een X aantal eeuwen
beter om leren gaan met maltose en maltotriose omzettingen.

Ik heb zelf overigens een prima bier gebrouwen met gist van druiven.
De gist had een vergistingsgraad van 60%, maar toch smaakte het bier redelijk droog.

Het kan dus wel.


Oscar

Citaat van: davadox op 16-06-2011  23:13 uBij brewmasters vloog hij naar Egypte en zette daar een paar glazen potjes in een amandel/wijngaard en hij had een nieuwe gist

Televisie en sensatie natuurlijk....Zet je bier 's winters na het koken een nacht in je tuin en jij hebt waarschijnlijk ook een "nieuwe gist". Maar dan weet je nog niet wat voor een gist en met welke (en of de juiste) eigenschappen  :gistsmile:

RobinB

Citaat van: davadox op 16-06-2011  23:13 uIk heb er helemaal geen verstand van maar wat is daar moeilijk aan dan?
Bij brewmasters vloog hij naar Egypte en zette daar een paar glazen potjes in een amandel/wijngaard en hij had een nieuwe gist.
Kan dat niet?

Dat kan wel, maar dan weet je de eigenschappen vd gist niet. Plus dat je een reëel risico loopt op non-S. cerevisiae gisten ofwel wilde gist /besmetting.
En je hoeft daar helemaal niet zo moeilijk voor te doen; het kan ook gewoon thuis in de tuin inderdaad.
Of van een druif.

Punt is dat er gistbanken zijn met gekarakteriseerde gisten, waarvan slecht een minimale hoeveelheid dagelijks gebruikt wordt. Daar kan je relatief makkelijk aankloppen voor een gist op specificatie.

Jacques

Citaat van: Hopmans op 17-06-2011  07:41 uDe kans is dan groot dat je een wijngist vangt.
Een biergist is van dezelfde soort als een wijngist (Saccharomyces cerevisiae),
maar heeft door de domesticatie in de brouwerijen gedurende een X aantal eeuwen
beter om leren gaan met maltose en maltotriose omzettingen.

Volgens de Amerikaanse professor Meilgaard is er een wezenlijk verschil tussen wijn- en biergist. Biergist maakt caprylzuur aan en wijngist niet. Dit zuur en de esters daarvan zijn kenmerkend voor bier.

Hopmans

Citaat van: Jacques op 17-06-2011  11:06 uVolgens de Amerikaanse professor Meilgaard is er een wezenlijk verschil tussen wijn- en biergist. Biergist maakt caprylzuur aan en wijngist niet. Dit zuur en de esters daarvan zijn kenmerkend voor bier.

Ik geloof dat eerlijk gezegd niet zo.
Er zal bij een biergist wat meer caprylzuur aangemaakt worden als bij een wijngist,
maar de gist is van dezelfde soort met dan die verschillen die ik reeds opnoemde.

Een bosjesman kan drie dagen zonder water, terwijl ik na een paar uur in de woestijn het loodje leg.
Toch zijn we van dezelfde soort, ondanks die 50 kilo verschil.

Met een wijngist kan je een prima potje bier brouwen.

Trouwens, wat zijn de kenmerken van bier?
Weet jij het nog met al die Nelson Huppeldepup, Japanse en Amerikaanse hoppen?
En alle kleur, geur en smaakstoffen?

Bier lijkt tegenwoordig meer op Bitterlemon of een andersoortige frisdrank dan op bier.
Sommigen smaken zelfs naar koffie en/of Chocolademelk.


De-Geert

Citaat van: Jacques op 17-06-2011  11:06 uVolgens de Amerikaanse professor Meilgaard is er een wezenlijk verschil tussen wijn- en biergist. Biergist maakt caprylzuur aan en wijngist niet. Dit zuur en de esters daarvan zijn kenmerkend voor bier.
Laten we nou een forummer in ons midden hebben die onlangs de aroma's van een stuk of 50 wijnen, zowel rood als wit en met 7 verschillende gisten (6x S. Cerevisiae en 1x S. Bayanys), heeft geanalyseerd.
En deze forummer zit nu even door de resultaten te bladeren en heeft nog geen spectrum gevonden zonder caprylic acid=octanoic acid (octaanzuur). En ook methyl-, ethyl- en isopropyl octanoaat zijn aanwezig.

Dus als dat het wezenlijke verschil is, is er inderdaad geen verschil.  :D

RobinB

Daarnaast zijn de bier- en wijngisten (indien S. cerevisiae) gewoon van dezelfde soort, onafhankelijk van welke gistingsproducten het maakt.

S. bayanus en S. pastorianus zijn andere soorten. 

Jacques

Citaat van: De-Geert op 17-06-2011  13:48 uLaten we nou een forummer in ons midden hebben die onlangs de aroma's van een stuk of 50 wijnen, zowel rood als wit en met 7 verschillende gisten (6x S. Cerevisiae en 1x S. Bayanys), heeft geanalyseerd.
En deze forummer zit nu even door de resultaten te bladeren en heeft nog geen spectrum gevonden zonder caprylic acid=octanoic acid (octaanzuur). En ook methyl-, ethyl- en isopropyl octanoaat zijn aanwezig.

Dus als dat het wezenlijke verschil is, is er inderdaad geen verschil.  :D

Hmm, Meilgaard heeft heel veel onderzoek gedaan naar de smaak van bier. Ik ging er van uit dat deze autoriteit het bij het juiste eind had. Moet ik mijn kennis op dit gebied bijstellen.

Zat er misschien grote verschillen in de hoeveelheid? Het zou kunnen dat in de tijd van Meilgaard kleine hoeveelheden niet gedetecteerd konden worden.

0180

Hun bier is nog geen week op de markt maar nu al moeten de Zundertse trappisten 'nee' verkopen. 'De vraag is nog groter dan verwacht', zegt een broeder onaangenaam verrast in de winkel van de abdij Maria Toevlucht. 

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3559042/2013/12/09/Nieuw-trappistenbier-week-na-lancering-al-uitverkocht.dhtml

nembrionic

Citaat van: Hopmans op 17-06-2011  12:18 uIk geloof dat eerlijk gezegd niet zo.
Er zal bij een biergist wat meer caprylzuur aangemaakt worden als bij een wijngist,
maar de gist is van dezelfde soort met dan die verschillen die ik reeds opnoemde.

Een bosjesman kan drie dagen zonder water, terwijl ik na een paar uur in de woestijn het loodje leg.
Toch zijn we van dezelfde soort, ondanks die 50 kilo verschil.

Met een wijngist kan je een prima potje bier brouwen.

Trouwens, wat zijn de kenmerken van bier?
Weet jij het nog met al die Nelson Huppeldepup, Japanse en Amerikaanse hoppen?
En alle kleur, geur en smaakstoffen?

Bier lijkt tegenwoordig meer op Bitterlemon of een andersoortige frisdrank dan op bier.
Sommigen smaken zelfs naar koffie en/of Chocolademelk.

En waarom is dat fout/verkeerd?

0180

Citaat van: nembrionic op 09-12-2013  15:36 uEn waarom is dat fout/verkeerd?

Ssstttt, had ik het net zo mooi on-topic getrokken  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.