Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Abdij Maria Toevlucht in Zundert wil bier brouwen  (gelezen 16261 keer)

Offline davadox

• Super lid
  • Land: nl
  • Holland's Next Top Brewer
Abdij Maria Toevlucht in Zundert wil bier brouwen
« Gepost op: 14-06-2011 15:00 u »
Net gezien op Omroep Brabant.

Abdij Maria Toevlucht in Zundert wil vanaf volgend jaar trappistenbier gaan brouwen. De abdij heeft daarvoor een plan ingediend bij de gemeente.
De huisbrouwerij moet binnen de bestaande muren van het klooster komen. Volgens de abt van Maria Toevlucht, broeder Daniël, is de bierproductie belangrijk voor het bestaansrecht van het klooster en gaat het er niet om dat er veel wordt gemaakt. De brouwerij zal niet open staan voor bezoekers.
Wereldwijd zijn er tot nu toe zeven brouwende trappistenkloosters. In Nederland is dat abdij Koningshoeven in Berkel-Enschot. Als de gemeente akkoord gaat met de plannen dan kan er op zijn vroegst in de tweede helft van 2012 gebrouwen worden.
Abdij Maria Toevlucht behoort tot de Orde van de Cisterciënzers van de Stricte Observantie, ook wel bekend als trappisten. Een bier mag zich uitsluitend trappistenbier noemen wanneer het gebrouwen is binnen de muren van een trappistenabdij.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
Re: Abdij Maria Toevlucht in Zundert wil bier brouwen
« Reactie #1 Gepost op: 14-06-2011 15:13 u »
't Lijkt wel of ze allemaal een voorbeeld nemen aan Westvleteren. Exclusief bier op kleine schaal brouwen, vervolgens voor grof geld verkopen (waarschijnlijk), zodat er geld in het laatje komt voor het behoud van het klooster. Zelfs de broeders zien geen uitweg meer in deze tijdens van recessie. :weetniet:

Offline davadox

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 14-06-2011 15:27 u »
't Lijkt wel of ze allemaal een voorbeeld nemen aan Westvleteren. Exclusief bier op kleine schaal brouwen,

Zo exclusief is Westvleteren ook niet meer zag ik gisteren.

Westvleteren

Even bij de Trappist bieren kijken.

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #3 Gepost op: 14-06-2011 15:41 u »
Vind een prijs van €7,40 toch nog steeds vrij exclusief voor een flesje van 33cl. Ik zou het er niet aan uitgeven. Neem nou bijvoorbeeld La Trappe, deze bieren zijn in vrijwel elke supermarkt in Nederland verkrijgbaar tegen normale prijzen, heel wat anders dan de bieren van Westvleteren.

Offline davadox

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 14-06-2011 15:46 u »
Vind een prijs van €7,40 toch nog steeds vrij exclusief voor een flesje van 33cl. Ik zou het er niet aan uitgeven. Neem nou bijvoorbeeld La Trappe, deze bieren zijn in vrijwel elke supermarkt in Nederland verkrijgbaar tegen normale prijzen, heel wat anders dan de bieren van Westvleteren.
Dat is ook zo maar ik bedoelde heel het verhaal van dat er moeilijk aan te komen is en je moet bellen en je nummerbord en type auto door moet geven en je dan voor een maand niet het terrein op mag kan ook de vuilnis bak in.
Deze mythe heeft geen stand gehouden.
7,40 is natuurlijk bizar voor een flesje.
De hond zou hem van tafel af kwispelen zeg!

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #5 Gepost op: 14-06-2011 16:19 u »
Daarnaast heb je ook nog kans dat als je belt naar de desbetreffende winkel dat ze 'm toevallig nèt niet meer op voorraad hebben. Zo ben ik eens flink beetgenomen in een biercafé in Mechelen. Op de kaart stond dat ze Westvleteren 12 hadden en dit werd bevestigd door de uitbater. Vervolgens zag ik achter de bar dat hij een flesje St. Bernardus Abt 12 uit aan het schenken was. Flesje kregen we er niet bij, met de smoes: Er is toch niks te zien op de flesjes van Westvleteren. Ondanks dat ze een behoorlijk bierlijst hadden en we hier vooraf gezien wel langer wilde blijven, waren we snel weg na dit ene biertje.

Kortom, om klanten te lokken vermelden veel winkels en café's dat ze de Westvleteren op voorraad hebben, maar achteraf blijkt dit niet het geval te zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 14-06-2011 22:53 u »

Bij de brouwerij betaal je heel veel minder (€ 38 voor 24 fles = € 1,60 per fles!). Het is de tussenhandel die de prijzen opdrijft. Daar houden de paters niets van over, de tussenhandelaren des te meer. Dat kun je de trappisten niet aanrekenen.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #7 Gepost op: 14-06-2011 23:02 u »
't Lijkt wel of ze allemaal een voorbeeld nemen aan Westvleteren. Exclusief bier op kleine schaal brouwen, vervolgens voor grof geld verkopen...

Sinds wanneer verkoopt Westvleteren haar bier voor grof geld?

Het zou wel op zijn plaats zijn als je je woorden terugneemt.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #8 Gepost op: 14-06-2011 23:27 u »
Als ze met een eigen nieuw bier komen en bijvoorkeur een nieuwe gist, lijkt me dit geen slechte ontwikkeling. Kleinschalige productie zoals bij Achel is best leuk!

En uiteraard indien het goed loopt, is dat een opsteker voor de abdij en de gemeenschap. >50% van de winst gaat immers naar goede doelen. (=een vereiste voor ALLE trappisten)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 14-06-2011 23:35 u »
en bijvoorkeur een nieuwe gist,

Waarom dat ?  :weetniet: Een bestaande gist gebruiken is toch niets verkeerd aan, ook niet voor een Abdij

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #10 Gepost op: 14-06-2011 23:40 u »
Sinds wanneer verkoopt Westvleteren haar bier voor grof geld?

Het zou wel op zijn plaats zijn als je je woorden terugneemt.

Hier hebben jullie gelijk in en een rectificatie is wel gepast. De prijzen aan de brouwerij zelf zijn heel schappelijk, echter de verkrijgbaarheid is minimaal aan de brouwerij. Onlangs hebben we met 3 personen 3 ochtenden lang geprobeerd om een kratje te reserveren, we kwamen er amper door. Daarnaast zegt Westvleteren dat het strafbaar is om de bieren door te verkopen aan derden en toch wordt dit massaal gedaan, waardoor de tussenhandelaren kunnen vragen wat ze willen, uiteindelijk is er toch wel iemand die de prijs ervoor over heeft.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 14-06-2011 23:56 u »
Waarom dat ?  :weetniet: Een bestaande gist gebruiken is toch niets verkeerd aan, ook niet voor een Abdij

Dat is toch veel interessanter? Nog een "Westmalle kloon" erbij zit ik minder op te wachten.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 15-06-2011 00:05 u »
Dat is toch veel interessanter?

Och... wellicht. Maar er zijn nog zoveel bestaande gisten die een bier interessant maken.

Nog een "Westmalle kloon" erbij zit ik minder op te wachten.

Niet ieder bier dat met een Westmalle gist gemaakt wordt is een Westmalle kloon. Laat zo'n Abdij maar eens met een mooi IPA komen met een Westmalle gist  :)  Of een RIS met een Westmalle gist  :) of een Export Porter met Westmallegist  :)

Ideeën genoeg... :brouwen:  Maar een korreltje mag ook hoor.  :)

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #13 Gepost op: 15-06-2011 09:42 u »
Dat is toch veel interessanter? Nog een "Westmalle kloon" erbij zit ik minder op te wachten.

Nou, als je Westmalle, Westvleteren en Achel naast elkaar proeft, proef je behoorlijke verschillen in het gistprofiel. Dat komt omdat ze allemaal met verschillende vergistingstemperaturen en vergistingsvaten werken, waardoor de smaak toch niet op elkaar lijkt.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #14 Gepost op: 15-06-2011 09:44 u »
Ik ben het met Robin eens, maar met de insteek dat ik een nieuwe opkweekbare gist in de winkel kan kopen.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 15-06-2011 18:48 u »
Ik ben het met Robin eens, maar met de insteek dat ik een nieuwe opkweekbare gist in de winkel kan kopen.

Ook mijn gedachte inderdaad! :duimop:

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #16 Gepost op: 15-06-2011 19:16 u »
Het wordt tijd dat er 'like buttons' worden toegevoegd aan iedere post!

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 15-06-2011 19:35 u »
Niet ieder bier dat met een Westmalle gist gemaakt wordt is een Westmalle kloon. Laat zo'n Abdij maar eens met een mooi IPA komen met een Westmalle gist  :)  Of een RIS met een Westmalle gist  :) of een Export Porter met Westmallegist  :)

Correct, maar het ligt in de lijn der verwachting dat het "abdij-types" zoals blond, dubbel, tripel gaan worden.

Nou, als je Westmalle, Westvleteren en Achel naast elkaar proeft, proef je behoorlijke verschillen in het gistprofiel. Dat komt omdat ze allemaal met verschillende vergistingstemperaturen en vergistingsvaten werken, waardoor de smaak toch niet op elkaar lijkt.

Ze vertonen ook redelijke overeenkomsten, vooral de Achels met Westmalle. Van Westvleteren ken ik alleen de 12.

Ik vind de "Westmalle-cluster" meer intern overeenkomen qua gistprofiel dan vergeleken met Rochefort, Chimay, la Trappe en Orval (;))...
:)

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #18 Gepost op: 15-06-2011 21:43 u »
Abdij Maria Toevlucht in Zundert wil vanaf volgend jaar trappistenbier gaan brouwen. De abdij heeft daarvoor een plan ingediend bij de gemeente.
De huisbrouwerij moet binnen de bestaande muren van het klooster komen. Volgens de abt van Maria Toevlucht, broeder Daniël, is de bierproductie belangrijk voor het bestaansrecht van het klooster en gaat het er niet om dat er veel wordt gemaakt. De brouwerij zal niet open staan voor bezoekers.
 Als de gemeente akkoord gaat met de plannen dan kan er op zijn vroegst in de tweede helft van 2012 gebrouwen worden.

Om het even 'On Topic' te houden...
Ik had dit anderhalf jaar geleden al eens gehoord. Gaat het nu dan eindelijk gebeuren? Duurt toch lang voor zoiets definitief is. Die paters laten zich niet jagen. Gelijk hebben ze.
Ik roep trouwens zelf ook al jaren dat ik commercieel ga en het komt er hier ook maar niet van.

Volgens mij gaat Brouwtechniek Nederland de installatie leveren.

Louis

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 16-06-2011 06:22 u »
Het gaat dan wel snel met de trappistenbieren.
Van 7 naar 9 binnen korte tijd (Belgie ook één erbij).

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #20 Gepost op: 16-06-2011 10:46 u »
Het gaat dan wel snel met de trappistenbieren.
Van 7 naar 9 binnen korte tijd (België ook één erbij).
Frankrijk zul je bedoelen... (Monts de Cats)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 16-06-2011 13:48 u »
Frankrijk zul je bedoelen... (Monts de Cats)

Ah, ik dacht Wallonië.
Dan is een trappistbier niet meer typisch Belgisch.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 16-06-2011 14:03 u »
Ah, ik dacht Wallonië.
Dan is een trappistbier niet meer typisch Belgisch.

Dat was het al niet! Er is immers ook al heel lang ook een Nederlandse trappistenbrouwerij.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 16-06-2011 14:44 u »
Ja, buiten La Trappe om dan.
Maakt voor bijvoorbeeld de Amerikanen niets uit.
Die denken dat België en Nederland provincies van Oslo zijn.
Frankrijk is al weer wat anders.

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #24 Gepost op: 16-06-2011 16:48 u »
Ik vind het wel wat, het spreekt me van Trappisten brouwerijen erg aan dat ze oog hebben voor meer dan enkel de commercie. Ik hoop wel dat ze een andere gist gaan gebruiken dan de Westmalle gist. Die kennen we nu wel.

Tags: