Beersmith

Gestart door jtdaling, 14-06-2011 08:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jtdaling

Hallo,

Omdat versie 2 van het programma Beersmith zojuist is uitgekomen dacht ik dat het misschien niet verkeerd zou zijn om deze eens onder de aandacht te brengen.
Zelf werk ik al enige tijd met Beersmith omdat ik het persoonlijk lekker duidelijk vind werken.

In Beersmith 2 zijn er een aantal leuke functies bij het recepten maken toegevoegd zoals een giststarter maken en een planning voor het gistingsproces. Wat me verder opviel is dat je elk recept een versie nummer kunt geven mocht je een recept gaandeweg willen verbeteren.

In versie 2 wordt veel met tabbladen gewerkt wat het geheel erg overzichtelijk houd en alle berekeningen en schema's worden cijfermatig en in een grafiek weergegeven.

Wat ik verder erg prettig vind werken is je voorraadbeheer. Bij het maken van een recept kun je alle ingrediënten los of het gehele recept aan je boodschappenlijst toevoegen met de boodschappenkar knop. Onder shopping list vind je je bestelling terug en kun je de hoeveelheden aanpassen van ieder item dat je inkoopt. Als de hoeveelheden kloppen kun je alles met een druk op de knop doorsturen naar je voorraden en is je boodschappenlijst weer leeg.

Al met al is het programma erg overzichtelijk en toegangelijk geschreven. Het enige nadeel is dat je even aan de Engelse benamingen moet wennen.

Erick


De-Geert

Ik heb Beersmith zelf wel eens geprobeerd, maar vond het receptoverzicht nogal onoverzichtelijk. Zal 'm weer eens testen of dat nu beter is.

Heb het ideale brouwprogramma nog niet gevonden, namelijk.

Oscar

Citaat van: De-Geert op 14-06-2011  13:52 uZal 'm weer eens testen of dat nu beter is.

Ik krijg nog continue foutmeldingen dat ie een html bestand niet kan vinden....en de xml-import werkt nog niet.... :)

Citaat van: De-Geert op 14-06-2011  13:52 uHeb het ideale brouwprogramma nog niet gevonden, namelijk.

Dat bestaat ook niet, ieder programma heeft wel iets. En aan ieder programma mankeert wel iets.

Maar ja, wat is ideaal? En voor wie?  ;)

De-Geert

Citaat van: Oscar op 14-06-2011  13:55 uvoor wie  ;)
Voor mij, ik ben niet echt op zoek naar het ideale programma voor iemand anders. :P

jtdaling

Ik moet zeggen dat ik dit programma toch al vrij ideaal vind werken. Ik heb al een paar batches met Beersmith gecreëerd en tot nu toe kwamen al mijn volume berekeningen en soortelijke gewichten vrij goed uit.
Mijn enige wens is dat het programma ook een linux versie krijgt.
Mochten er Linux gebruikers zijn die dit programma ook willen gebruiken, het programma draait prima onder wine zoals versie 1 ook deed, alleen moet je vcrun2008 installeren (dit kan via winetricks). Met de standaard geïnstalleerde vcrun2005 krijg je een melding dat de c++ library niet kan worden geladen.

Oscar

Citaat van: jtdaling op 15-06-2011  00:22 uIk moet zeggen dat ik dit programma toch al vrij ideaal vind werken.

Toch wel leuk dat iedere brouwer toch weer andere wensen heeft bij een stukje brouwsoftware. Hoewel het programma er leuk uitziet vind ik het verre van ideaal...(maar dat moge duidelijk zijn.. ;) )

Hopmans


davadox

Ik probeerde de trail versie gisteren te downloaden maar hij gaf een foutmelding aan.

Adrie

Versie 2 is inderdaad wel heel erg mooi. Het is duidelijk dat Promash ver achterblijft als ik dit zo bekijk. Draait ook prima onder Linux met de instructies die jtdaling hieronder gaf. Jammer alleen dat BeerXML import nog niet is geïmplementeerd (maar dat komt snel als ik de melding mag geloven).

Oscar

Citaat van: davadox op 15-06-2011  08:09 uIk probeerde de trail versie gisteren te downloaden maar hij gaf een foutmelding aan.

Zoiets ? :



Die krijg ik continu... zal wel een instelling o.i.d zijn  :weetniet:

Adrie

Citaat van: jtdaling op 15-06-2011  00:22 uMijn enige wens is dat het programma ook een linux versie krijgt.

Kijk eens wat de programmeur meldt:

CiteerActually the development platform I used does allow for a Linux port – I'm hoping to work on it later this summer.

Brad

De-Geert

Hm, ziet er zeer goed uit moet ik zeggen!

Het zou best kunnen dat ik daar wel 20 euro voor over heb.

Erick

HIHI, maak dat mee, ineens het hele forum aan de Beersmith :)
Jaren gedacht dat ik alleen was.... ;D

davadox

Citaat van: Oscar op 15-06-2011  12:24 uZoiets ? :



Die krijg ik continu... zal wel een instelling o.i.d zijn  :weetniet:
Zoiets ja.

Sjaak_Deventer

Leuk programma!! Eens kijken of het net zo ideaal is als BrouwVisie ;)  :proost:

jtdaling

Citaat van: Adrie op 15-06-2011  12:40 uKijk eens wat de programmeur meldt:
Geweldig! Gebruik jij ook Linux Adrie?

Adrie

Citaat van: jtdaling op 18-06-2011  19:44 uGeweldig! Gebruik jij ook Linux Adrie?

Al een jaar of 5. Ook zakelijk draai ik helemaal op Linux.

jtdaling

Trouwens voor iedereen die android gebruikt, er is een nieuwe app, brewers assist en deze kan overweg met xml bestanden uit beersmith.
Je kunt onder andere het receptenoverzicht en de boodschappenlijst naar je telefoon sturen

arluijen

Met het risico mensen tegen de schenen te trappen:

Ik gebruikte tot nu toe BrouwVisie, maar dat beersmith (na enkele minuten gebruiken) biedt wel meteen 1 groot voordeel: Als je een recept hebt ingevoerd maar je wil hem iets bitterder of een andere begin SG, dan klik je op het bewuste schuifje, geef je de gewenste waarde aan en hij past direct verhoudingen aan. (uiteraard zit dat vast ook in BrouwVisie, maar heb ik hem tot nog toe niet kunnen vinden).

Dan weer pro BrouwVisie: de prints zoals die uit BrouwVisie komen zijn voor mij een baken tijdens de brouwdag, dat wat Beersmith geprint aanlevert is minder praktisch....

tot zover.

Oscar

Citaat van: arluijen op 01-08-2011  11:43 uuiteraard zit dat vast ook in BrouwVisie, maar heb ik hem tot nog toe niet kunnen vinden.

Door het gewenste SG aan te passen (basis) zullen de hoeveelheden mout veranderen. Dus i.p.v een schuifje kun je gewoon het getal aanpassen.

Een schuifbalkje voor je bitterheid vind ik onzin, want als je 3 hopgiften hebt, welke gift dien je dan aan te passen om de bitterheid te veranderen ? Het is zeker niet altijd (meestal niet) gewenst om dan alle 3 de hopgiften evenredig aan te passen, of alleen de eerste hopgift. Dan kun je beter zelf de hoeveelheid van een bepaalde hopgift aanpassen tot de gewenste bitterheid. In BV (en ieder ander programma) kan dat gewoon....




BierHenk

Citaat van: Oscar op 01-08-2011  11:49 uDoor het gewenste SG aan te passen (basis) zullen de hoeveelheden mout veranderen. Dus i.p.v een schuifje kun je gewoon het getal aanpassen.

Een schuifbalkje voor je bitterheid vind ik onzin, want als je 3 hopgiften hebt, welke gift dien je dan aan te passen om de bitterheid te veranderen ? Het is zeker niet altijd (meestal niet) gewenst om dan alle 3 de hopgiften evenredig aan te passen, of alleen de eerste hopgift. Dan kun je beter zelf de hoeveelheid van een bepaalde hopgift aanpassen tot de gewenste bitterheid. In BV (en ieder ander programma) kan dat gewoon....
Amen.

Kun je in Beersmith trouwens gewone gangbare mouten kwijt? Of werk je standaard met Amerikaanse rommel en moet je het dichtsbijzijnde europese alternatief er zelf bij zoeken?

Oscar

Citaat van: BierHenk op 01-08-2011  12:02 uKun je in Beersmith trouwens gewone gangbare mouten kwijt?

Dat wel, je kun gewoon mouten aan de mout-lijst toevoegen.

Oscar

Citaat van: arluijen op 01-08-2011  11:43 umaar dat beersmith (na enkele minuten gebruiken) biedt wel meteen 1 groot voordeel: Als je een recept hebt ingevoerd maar je wil hem iets bitterder of een andere begin SG, dan klik je op het bewuste schuifje

Voor de kleur heb je ook zo'n schuifje....onzin natuurlijk met dezelfde redenatie als de hop... :nut:

BierHenk

Citaat van: arluijen op 01-08-2011  11:43 uMet het risico mensen tegen de schenen te trappen:

Ik gebruikte tot nu toe BrouwVisie, maar dat beersmith (na enkele minuten gebruiken) biedt wel meteen 1 groot voordeel: Als je een recept hebt ingevoerd maar je wil hem iets bitterder of een andere begin SG, dan klik je op het bewuste schuifje, geef je de gewenste waarde aan en hij past direct verhoudingen aan. (uiteraard zit dat vast ook in BrouwVisie, maar heb ik hem tot nog toe niet kunnen vinden).

Dan weer pro BrouwVisie: de prints zoals die uit BrouwVisie komen zijn voor mij een baken tijdens de brouwdag, dat wat Beersmith geprint aanlevert is minder praktisch....

tot zover.

Uitgeprobeerd en afgeserveerd!
Te Amerikaans voor mij.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.