Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koperen buis aanschaffen  (gelezen 12599 keer)

Offline marten

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Nieuwe uitdaging, nieuw plezier
Re: Koperen buis aanschaffen
« Reactie #25 Gepost op: 12-06-2011 21:01 u »
Citaat
Buig voor de slangaansluiting ook nog 90 graden zodat de aansluitingen naast de pan uitkomen.

Achteraf gezien had ik inderdaad de eindjes wel even om kunnen buigen (in ieder geval een beetje). Maar ik vond het hier belangrijker dat het boven de rand uit kwam, ik heb het een beetje krap bemeten.

Citaat
Je zal niet de eerste zijn waar er een slang afspringt en het bier sterk verdund.
Verder zou ik zeker slangklemmen om de slang doen. Boven het dampende wort zal de slang zachter worden en mogelijk losschieten.

Tot dusver heb ik een slangenklem (nog) niet nodig gevonden. Het water staat nauwelijks onder druk: het kan gewoon doorstromen (de uitgang natuurlijk wel goed open laten!). De ribbeltjes op het koppelstuk doen hun werk prima. De slang wordt eigenlijk alleen aan de uitgang warm en daar is de druk al helemaal niet hoog.

Maar het blijft natuurlijk wel goed opletten. Als de slang er te makkelijk op schuift, kan het verstandig zijn om Henielma's tip op te volgen!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Cisdevésser

• Senior lid
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
« Reactie #26 Gepost op: 12-06-2011 21:36 u »
Citaat
Achteraf gezien had ik inderdaad de eindjes wel even om kunnen buigen (in ieder geval een beetje). Maar ik vond het hier belangrijker dat het boven de rand uit kwam, ik heb het een beetje krap bemeten.

Geen nood, als je nu met je pijpjes boven de pan uitkomt kun je met twee knietjes en een paar korte stukjes pijp buiten je pan komen...

groetjes....Cis

Offline Maarten77

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 13-06-2011 17:51 u »
Ziet er goed uit, marten! Ik heb de mijn inmiddels ook af:

Buiten beeld: slangenklemmen om de slang vast te zetten.

Ik maak gebruik van een weckpan, volgens mij werkt dit het beste als ik de aansluiting uit het deksel laat steken, door het gat waar normaal de thermometer gaat.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #28 Gepost op: 13-06-2011 18:13 u »
Het koelen zou ik zonder deksel doen en de koelspiraal tijdens het koelen langzaam rond bewegen. Ik denk dat het koelen dan veel sneller gaat dan als je het spiraal stil in de pan laat liggen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 13-06-2011 20:53 u »
Het is natuurlijk een keuze. Zelf heb ik ook jarenlang met een dompelkoeler gekoeld. Die zat vat in de deksel van het gistvat. Doordat er er een afdekking zit boven het wort kan er niets in vallen. Hierdoor kan het wort niet geïnfecteerd raken met deeltjes uit de lucht waaraan micro-organismen gehecht hebben. Tijdens het afkoelen van het wort loop je namelijk het grootste risico op infecties.
Ik had overigens twee deksels. Na het koelen verving ik de deksel met de koelspiraal.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #30 Gepost op: 14-06-2011 09:43 u »
Waarom maak je dan niet direkt een tegenstroomkoeler. Iets meer werk, maar verder veel voordelen.
Voor gebruik even uitstomen om er zeker van te zijn dat de binnenkant steriel is.
HansH.

Tags: