Brouwzolder? Inspiratie en tips gevraagd

Gestart door JWVG, 23-05-2010 10:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Heren,

we zijn momenteel druk aan het kijken naar een ander huis, en het moet wel raar lopen als we in de loop van volgend jaar niet zijn verhuisd. Wegens omstandigheden zal ik dan niet meer kunnen/moeten brouwen in een schuurtje, maar zal het hoogstwaarschijnlijk een zolder worden. Weliswaar lekker droog (ivm mijn huidige schuurtje) en met volop gas, (heet) water en electra bij de hand, maar toch vraag ik me af hoe ik dit moet gaan doen. Mijn grootste piekerpunten voor mijn brouwerij, die met gamellen werkt en 20-30 liter per keer produceert:

1) zal ik met flessen gas blijven werken, of iemand die er verstand van heeft vragen een gasleiding te trekken?
2) hoe ga ik om met ventilatie? Is een (dak)raam open zetten genoeg, of moet ik een of andere afzuigkap installeren?
3) hoe ga ik het spoelen etc doen? Alleen een flinke gootsteen (laten) installeren, of misschien zelfs een douche bak (om de gamellen op de kop in te kunnen zetten) en een aanrecht.

Ervaringen, tips en foto's (evt links naar andere onderwerpen - ik heb geprobeerd te zoeken maar dat was toch niet zo makkelijk) zijn welkom! Zijn er mensen die een brouwzolder prefereren boven een schuurtje/garage?

:degroeten: JW.

dennis

Ik heb erover zitten denken om het hier te doen en er vanaf gezien omdat het toch niet zoveel ruimte is op onze zolder.  Ik zou een gas aansluiting laten installeren, 1 keer investeren en daarna veel plezier!  Afzuiging hangt af van de omstandigheden, misschien dat een afvoerkanaal ook wel werkt, je zit hoog op zolder en als je dat kanaal aansluit op de bovenkant van een gamel zoiets als Martin heeft...

Jacques

Al vele jaren brouw ik op zolder. Dat heeft zijn voor- en nadelen.
Het voordeel is dat alles kan blijven staan. Een gedeelte van de zolder is expliciet gereserveerd voor de brouwerij. Verder heb ik een wandje vol hangen met opbergbakjes waarin ik allerlei spullen in liggen en die ik zo voor het grijpen heb.

Nadeel is dat je met alles over trap naar boven moet. Tot een aantal maanden geleden was dat bij mij ook het geval met alle grote emmers en dergelijke die uitgespoeld moeten worden. Daarmee moest een verdieping lager naar de badkamer. Sinds begin februari heb ik nu een royale uitstortbak met een douchemengkraan op mijn zolder. Een uitkomst mag ik wel zeggen. Degene die mij geholpen heeft met het aanleggen van de afvoer (en sinds kort ook brouwt) deed de suggestie om over een gedeelte van het trapgat een douchebak te leggen zodat je nog meer ruimte voor het spoelen creƫer. Dat is inderdaad wel handig...

Een ander punt is de grote koeling die ik op zolder heb staan. Die kwam daar niet zonder slag of stoot daar. Stevige spanbanden boden uitkomst, net als de spierballen van mijn zoon.

Ventilatie is een belangrijk punt. Niet alleen om het vocht tijdens het koken te laten ontsnappen maar ook voor de warmte op zolder. In de zomer kunnen de temperaturen zeer hoog oplopen. Het openzetten van wat ramen kan dan veel helpen.

Mijn brouwketel wordt verwarmd met aardgas. Een loodgieter vragen om een leiding aan te leggen en je bent klaar. Geen gedoe met gasflessen die naar boven moeten en nooit geen lege flessen op een ongelegen moment.

Op de vloer heb ik vinyl liggen. Dat kan eenvoudig gedweild worden. Voor dat doel heb ik een emmer een een dweilmop continu op zolder staan.

Al met al bevalt mij de zolder prima, maar als ik een huis had gehad met een garage dan was daar de brouwerij geweest...

Albertus


Momenteel werk ik aan mijn brouwerij, tot nu toe brouwde ik in de garage.
De brouwerij komt niet op zolder, maar in het souterrain. In principe maakt dat niet veel uit, het is allebei in huis.

Citaat van: JWVG op 23-05-2010  10:02 u1) zal ik met flessen gas blijven werken, of iemand die er verstand van heeft vragen een gasleiding te trekken?
Je kunt prima op flessen blijven brouwen als je de nadelen op de koop toeneemt. Duur, zwaar, op de meest ongelegen momenten op en je moet er de deur voor uit.
Zelf heb ik voor aardgas gekozen.

Citeer2) hoe ga ik om met ventilatie? Is een (dak)raam open zetten genoeg, of moet ik een of andere afzuigkap installeren?
Neem in ieder geval een hele goede afzuigkap. Tijdens het brouwproces komt er al gauw 4 liter water vrij, dat wil je absoluut niet in huis hebben. Bovendien moet je de verbrandingsgassen (of je nou flessen of aardgas gebruikt) afvoeren.
Je redt dat niet met een raampje open zetten.
Zorg bij het afzuigen wel voor aanvoer van nieuwe lucht.

Citeer3) hoe ga ik het spoelen etc doen? Alleen een flinke gootsteen (laten) installeren, of misschien zelfs een douche bak (om de gamellen op de kop in te kunnen zetten) en een aanrecht.
In eerste instantie wilde ik ook een douchebak (of iets dergelijks) gebruiken. Later realiseerde ik mij dat dat een voortzetting is van het schoonmaken boven de put van mijn garage, en daar krijg ik het van in mijn rug.
Ik heb via Markplaats een spoeltafel op de kop getikt met een grote bak (50x60 cm) waar, als het moet een hele gamel in past. De bedoeling is niet om de gamel in de bak te plaatsen, maar er naast op het tafelgedeelte te leggen. Je kunt er staande boenen en dat is een stuk beter dan dat bukken.

Bert

MO

Ik heb niet veel toe te voegen aan de tips van de anderen: maar een grote spoelbak en een uitneembare kraan (aan doucheslang), dat zijn de grote pluspunten in mijn brouwerij. Ik zet de gamellen op een krukje naast de spoelbak en maak ze zo schoon met mijn uitneembare kraan. Maar goed, je kent mijn brouwerij, je hebt me een keer zien brouwen thuis.

JWVG

Even een update-tje van een oud draadje - het ziet er naar uit dat mijn brouwzolder er inderdaad gaat komen  :hoera:. We hebben een nieuwbouwwoning gekocht, en de helft van de zolder wordt van mij! Binnenkort met de meerwerk coordinator gaan praten over hoe of wat. Helaas is er geen gas in de woning, dus het zullen gasflessen blijven. Keerzijde: er zit een koude en warmte opslag systeem in de woning, dus ik kan de temperatuur in de zomer ook enigszins onder controle houden!

Tzt maar eens op zoek naar geschikte spoelbakken etc. Het lijkt erop dat we in ieder geval de (nog behoorlijk nieuwe) afzuigkap van onze huidige keuken mee kunnen nemen.

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: JWVG op 13-06-2011  08:58 uEven een update-tje van een oud draadje - het ziet er naar uit dat mijn brouwzolder er inderdaad gaat komen  :hoera:. We hebben een nieuwbouwwoning gekocht, en de helft van de zolder wordt van mij!

Gefeliciteerd JW met zowel de nieuwe woning als de mogelijkheid voor een heuse brouwzolder. Is dit op de nieuwbouwlocatie vlak bij mijn werk?

Ervaring met een brouwzolder heb ik niet maar we hebben thuis wel een hele zolder leeg en overwegen hier ook een hobbyzolder van te maken. Dus mogelijk ook een bierig plekje hoewel de noodzaak er voor mij nog niet zo is.

JWVG

Yep, Nieuw Kortenoord. Ik zou vanuit mijn brouwzolder naar jou kunnen zwaaien, ware het niet dat jouw werk gaat verhuizen. Maar je verhuist naar vlakbij mijn werk, dus als ik wil zwaaien zal ik gewoon moeten gaan werken  >:(  ;).

 :degroeten: Jw.

Adrie

Citaat van: JWVG op 13-06-2011  08:58 uEven een update-tje van een oud draadje - het ziet er naar uit dat mijn brouwzolder er inderdaad gaat komen  :hoera:.

Gefeliciteerd, JW (ook met de nieuwe woning  ;)). Een vaste opstelling voor je brouwspullen is een waar genot.

Henielma

Leuk dat de eigen brouwruimte er gaat komen. De overstap van mij van buiten/keuken/garage naar brouwen in mijn brouwhok op de eerste etage is mij erg goed bevallen. Een groot voordeel van brouwruimte in een verwarmd deel van je huis vind ik dat je geen last hebt van schimmelvorming op bijvoorbeeld slangen of pannen die nog een beetje nat zijn. Dit in tegenstelling tot een ongeisoleerde garage of tuinhuisje.

Zorg ervoor dat liefst alle brouwspullen in je brouwruimte passen. Zodat je alles bij de hand hebt. Mijn brouwruimte is net wat klein (3 x 2,5 m) waardoor ik een aantal zaken op zolder bewaar of tijdens het brouwen wat spullen op de overloop moet zetten. Zoals lege gistvaten, fustjes 25 kg zakken mout en dergelijke.

Ik gebruik een spoelbak en aanrecht van een tweedehands keukenblok. Het schoonmaken van de gamellen doe ik eerst in het brouwhok zodat het grootste vuil er uit is en daarna naar de badkamer (op dezelfde verdieping) om ze met de douchekop uit te spoelen en opkop uit te laten lekken boven het bad.

Tijdens het brouwen gebruik ik een grote emmer voor al het afval dat daarna in de GFT bak gaat. Eerst sjouwde ik met de gamellen over de trap maar dat leer je snel af.

dennis

Hey Jan Willem,

Gefeliciteerd, met jullie nieuwe woning en alvast met de brouw zolder. Als je hulp nodig hebt met klussen / verhuizen moet je het maar laten weten!

Gr,
  Dennis.

JWVG

Dank je wel!  :duimop:. Het duurt allemaal nog wel even, natuurlijk. Maandje of 15 voordat we er in kunnen. Eerst maar eens ons huidige huis verkopen...  :-\

 :degroeten: JW.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Gefeliciteerd met je nieuwe huis.

De brouwzolder zal je wel bevallen. Zorg er inderdaad voor dat je niet te weinig ruimte hebt. Tegenwoordig heb ik bijna alles wat ik nodig heb om te brouwen op mijn brouwzolder liggen. Ik heb schappen aan de muur gemaakt en van die afneembare opbergbakjes. Een aantal zaken hebben we nu dubbel in huis zoals een keukenweegschaal en maatbekers, huishoudschaar, schroevendraaiers, steeksleutels en ander gereedschap . Dit voorkomt heel wat geloop over de trap.

De-Geert

Ha Jan-Willem!
Gefeliciteerd met je nieuwe huis, mooi dat jullie iets geschikt gevonden hebben.  :dansen: :elifant: :hoera: 15 Maand is zo voorbij denk ik.

basterd-brewer

Hey JW,

Gefeliciteerd met de uiteindelijke keuze  :biersmile:

Toch nog Nieuw Kortenoord geworden dus. Dat kopen uit de put kopen heeft veel voordelen zeker voor jullie omdat je relatief makkelijk en voordelig voor meerwerk opties kan kiezen.
Spannend hoor, en leuk natuurlijk zo'n 15 tot 18 maanden steeds weer kijken hoe je nieuwe huis vordert.
Jammer dat er op de "groene golf" weer voor gekozen is om gasloze huizen te bouwen, dat word dus sjouwen met gasflessen of overwegen om op z'n Geerts te gaan  ;D

 :degroeten:
Stefan

Kleine_Schriek

Citaat van: JWVG op 13-06-2011  09:35 uDank je wel!  :duimop:. Het duurt allemaal nog wel even, natuurlijk. Maandje of 15 voordat we er in kunnen. Eerst maar eens ons huidige huis verkopen...  :-\

 :degroeten: JW.
Gefeliciteerd! En ik hoop dat het huis snel genoeg verkocht is (dat valt niet mee tegenwoordig...).

Kijk ook eens bij de Ikea. Ik heb daar de volgende aanpassingen in mijn keuken gekocht waar ik super tevreden over ben:

Spoelbak waar een heel kratje inpast en alles lekker in de spoelbak loopt vanaf het RVS werkblad:  http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S09858064

Een mengkraan met uittrekbaar gedeelte, maar die staat niet meer in de catalogus. Hij lijkt op deze, maar dan uittrekbaar, was rond de 100 euro toen. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50128666
Belangrijk bij de mengkraan is dat de uitgang schroefdraad bezit, zodat je er een gardenaverloopstuk in kan schroeven. Dat mist bij heel veel kranen.



EBC

Nieuw huis, altijd leuk!

Geen gas? Dat is nieuw voor mij... hoe gaat de verwarming en zo dan? Elektriek? Zon? Aardwarmte?

Hmm, huizen met gas worden geld waard voor een brouwer ;D.

basterd-brewer

Net als in NoordWest, de wijk waar JW nu woont zal er wel een WKK dingetje neergezet worden. Op papier leveren die namelijk redelijk hoge rendementen uit aardgas.

Big Willem


JWVG

Nee, waar we nu wonen hebben we stadsverwarming, waar we naar toe gaan komt er warmte/koude opslag in de grond. Ieder huis een apart systeem. Ik ben niet echt technisch onderlegd, dus snap er niet zoveel van. Ik weet wel dat het gebouw waarin ik werk het ook heeft, en dat heeft een zeer aangenaam klimaat. Vooral de mogelijkheid om ook te kunnen koelen is heerlijk in de zomer. Volgens mij zijn er wel problemen geweest in het verleden met de kosten voor de (electricititeit voor de) pomp die het zaakje in en uit de bodem pompt, maar die zijn nu hopelijk opgelost.

Stefan weet er waarschijnlijk meer van dan ik....

Ja, voor onze specifieke situatie is nieuwbouw uiteindelijk toch veel makkelijker - kun je meteen alles goed laten bouwen zonder al te veel extra kosten.

Gr Jw.

RobinB

Hey JW!
gefeliciteerd met je aankoop! :duimop:

ik heb hier ook geen aardgas (stadsverwarming) dus gebruik een combi van elektrisch en flessengas.
(maischen elektrisch, koken op gas)

JWVG

Tja, ik brouw ook al jaren met gasflessen natuurlijk, dus zo erg vind ik het allemaal niet. Het is vooral financieel jammer, want aardgas is ongetwijfeld een stuk goedkoper. Maar goe: zolang ik maar geen gamellen meer de trap op of af hoe te sjouwen  :brouwen:.

 :degroeten: Jw.

davadox

Als je al uberhaupt gas in huis hebt,wat ik betwijfel als ik zo eens lees in de vorige berichten,zou ik gewoon een gasleiding naar zolder laten trekken.
Geen gesjouw meer en stukken veiliger.
Duur hoeft dit niet te zijn.
Gewoon even een oproep op www.werkspot.nl zetten en de aanbiedingen vliegen je om je oren voor weinig geld want ze beconcureren zich helemaal gek daar.

Groetjes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.