ONK 11 D1 Duchesse de Bourgogne - Jaap van Geel

Gestart door Japio, 07-06-2011 11:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Japio

Recept Kloon Duchesse de Bourgogne  cat. D 1e prijs 95 punten

Dit is een Vlaams rood bier met een hoge / gemengde vergisting.
Hij is iets sterker (7,5%) geworden dan het origineel (6,2%). 

Ingrediënten per Batch 20 L:

Mout
Pilsmout        4 EBC                            3500 g
Caramout  120 EBC                             1000 g
Maïsvlokken                                        500 g

Hop
Goldings hop pellets  (4,75%)                   20 g
Saaz        hop pellets  ( 6,0% )                20 g

Gist
Wyeast #3763 Roeselare Ale Blend.
Op een buisje gekregen en met appelsap opgekweekt tot een ruime hoeveelheid

Maischwater 2,5 L/kg  pH:  5,3- 5,5 na storting
Spoelwater  ± 15 L

Maischschema
Storting bij 55 C en daarna de pH corrigeren naar 5,3 gedurende 30 min
Dan naar    63 C  45 min , na 30 min maïsvlokken toevoegen
Door naar   72 C en de zetmeelproef uitvoeren
Afmaischen en direct daarna spoelen met waswater van 78 C

Koken
Goldings 90 min
Saaz  bij einde koken en daarna direct gaan koelen

Vergisting
Hoofdvergisting heeft 6 weken op het vat gestaan, overgezet naar een schoon gistvat en daarna na 10 weken gebotteld.

Ik heb nog twee delen van de batch staan, waarvan een deel op eiken snippers. Dit om het met een vervolg brouwsel te combineren.

Jacques

Hoi Jaap,

Dank voor het plaatsen van je recept.

Alle prijswinnende recepten van het ONK zijn nu op het forum te vinden. Een record. Nog nooit eerder zijn de recepten zo snel gepost. Hoedje af voor alle prijswinnaars.  :petje-af:

Arjan

En een prachtig eenvoudig recept. Complimenten!

Klein vraagje (ik heb nog een zakje van deze gist staan), hoe lang heb je het bier op fles laten rijpen?

En de andere batches, staan die onder een waterslot of is dat beter afgesloten (ivm oxidatie)?

Japio

Arjan antwoord op je vraag: Het bier heeft vanaf februari op de fles staan te rijpen en ik heb het met een voorzichtige dosis suiker gebotteld (ooit een knappende fles gehad met een ander brouwsel). De overige partij staat uiteraard met waterslot te wachter op een vervolg behandeling. De melkzuur vergisting is op een rustige wijze zich aan het ontwikkelen.
Succes met je pogingen om smaak aan je bier te geven.

gerbenH

Llopt de kleur ook een beetje oftewel is ie donker genoeg met alleen die caramout?

peter.gelder

Citaat van: Japio op 07-06-2011  11:31 uRecept Kloon Duchesse de Bourgogne  cat. D 1e prijs 95 punten


Ik heb nog twee delen van de batch staan, waarvan een deel op eiken snippers. Dit om het met een vervolg brouwsel te combineren.

De kleur was behoorlijk donker bordeaux rood (donderder dan cassis), kan het niet goed vergelijken met het origineel daar ik de duchesse maar 1 keer ooit gedronken heb. Ik vond van die twee die je nog had staan, die ene zonder eiken wel heel bijzonder. een duchesse met een superzachte afdronk. ben benieuwd!

gerbenH

Klinkt goed wi ook graag een Vlaams rood maken. Vraag me af of ik de hoofd gisting eerst met een gewone gist doe en daarna de Roeselare toe voeg of ert direct mee begin.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.