Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schoonmaak vraagje  (gelezen 2388 keer)

Offline KC

• Super lid
  • Land: nl
Schoonmaak vraagje
« Gepost op: 15-09-2011 13:36 u »
Heb gisteren verschillende brouwspullen gekregen die al jaren in een schuur hadden gestaan. Bij het meeste weet ik wel hoe ik het veilig schoonkrijg, alleen nu zat er ook een hevelfilter bij. Uit 1 stuk koperen buis dus geen solderingen. Omdat ik het de eerste keer zeer goed wil reinigen vroeg ik me af wat veilig is. Ik lees vanalles, zoals loog maar dat heb ik niet. Ik heb oxi pro, sulfiet en citroenzuur.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
Re: Schoonmaak vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 15-09-2011 13:56 u »
Ik zou die hevel filter met kokend water laten doorlopen..

Offline jurgenfd

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Vol lid
    • Dodo Brouwerij (2005-2013)
« Reactie #2 Gepost op: 15-09-2011 14:50 u »
Eerst goed mechanisch reinigen met borstel. Dan zie je of er troep in zit. Zit er troep in dan moet je die eerst volledig wegkrijgen. Je kunt anders niet ontsmetten. Dan je peroxide zoals: chemipro OXI 1 kg 004.059.2 6,95 bij Brouwland om te ontsmetten.

Groetjes

Offline KC

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 15-09-2011 15:05 u »
Dank jullie. Ik zet eerst op het werk de compressor er wel op. Daarna kokend water en laatst in emmer oxi. Als het dan niet schoon is dan is het zeker bacterie dood.

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #4 Gepost op: 15-09-2011 15:07 u »
Eerst goed mechanisch reinigen met borstel. Dan zie je of er troep in zit. Zit er troep in dan moet je die eerst volledig wegkrijgen. Je kunt anders niet ontsmetten. Dan je peroxide zoals: chemipro OXI 1 kg 004.059.2 6,95 bij Brouwland om te ontsmetten.

Groetjes
Volgens mij mag je dit niet gebruiken bij koper als ik het me goed herinner.

Offline jurgenfd

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Vol lid
    • Dodo Brouwerij (2005-2013)
« Reactie #5 Gepost op: 15-09-2011 16:08 u »
Dank jullie. Ik zet eerst op het werk de compressor er wel op. Daarna kokend water en laatst in emmer oxi. Als het dan niet schoon is dan is het zeker bacterie dood.
Gewoon thuis een propje van het een of ander doorheen trekken. Als een borstel te kort/groot zou zijn. Je moet echt de troep verwijderen voor je kunt doden. Echt doden van schimmel/wilde gist sporen doe je niet met eventjes koken.

Volgens mij mag je dit niet gebruiken bij koper als ik het me goed herinner.
Volgens hier: http://www.Brouwland.com/content/assets/home/reinigenNED.htm wel.
Caustic en Acid varianten niet maar dus de Oxi wel.
De Oxi is ook het milieu vriendelijkst.

Ook volgens metallurg Palmer zijn percarbonates een goede keuze voor koper: http://www.howtobrew.com/appendices/appendixB.html

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #6 Gepost op: 15-09-2011 22:10 u »
Had je de Tag schoonmaken/hygiene al eens geprobeerd?
::)

Tags: