Refractometer 0-18 PLATO / 0.1 + ATC

Gestart door De Bie, 06-06-2011 19:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Bie

Hey allemaal

Ik ben van plan om een refractometer te kopen (ben die hydrometer beu :-\)
Nu was ik op de site van Brouwland aan't kijken en zag ik deze, Refractometer BIER 0 - 18° Plato met ATC, staan. Deze is speciaal voor bier, maar is 18° Plato nu niet dat tikkeltje te weinig. Als ik me niet vergis, kan ik dan maar meten tot een SG van 1073?

Kan ik toch beter deze, refractometer 0-32% BRIX / 0.2% + ATC, nemen.
Wat is jullie mening hier over? Liever een minder nauwkeurige, dan eentje die tekort komt?

Groetjes De Bie


Oscar

Citaat van: De Bie op 06-06-2011  19:46 uKan ik toch beter deze, refractometer 0-32% BRIX / 0.2% + ATC, nemen.

Ja en je kunt deze het beste via E-bay kopen...dat scheelt je zo €20 - €30 (incl verzendkosten)  :)

De Bie

Hartelijk bedankt.

Maar £19.99 incl. verzending dat is inderdaad goedkoper.

Groetjes De Bie

orangeloo

Graag gedaan :groots:
Daar is dit forum voor... :brouwen:

De Bie


davadox


kleine Minstreel

Had de mail met de link naar deze site klaar staan voor Davadox maar nu dus niet meer nodig.
Werkt perfect je moet wel tijdig kalibreren met wat demiwater voor de nulstand.

davadox

Is goed Cor.
Had hem nog niet op mijn verlanglijstje staan voor aankopen op korte termijn.
Maar heb de link nu.

Groetjes

Maarten_L

Grappig... ik heb er vandaag ook een besteld, helaas wel de "dure":-) later zag ik er ook een met een SG aanduiding...
Degene die ik heb gekocht heeft dus een aanduiding in Brix.... ach ja plato, brix, SG... als het maar lekker blupt...

Maarten

davadox

Citaat van: Maarten_L op 06-06-2011  21:26 uGrappig... ik heb er vandaag ook een besteld, helaas wel de "dure":-) later zag ik er ook een met een SG aanduiding...
Degene die ik heb gekocht heeft dus een aanduiding in Brix.... ach ja plato, brix, SG... als het maar lekker blupt...

Maarten
Zo grappig is dat niet.
Als je iets koopt via een webwinkel mag je het binnen 7 dagen zonder opgaaf van reden en kosten terug sturen.
Sla je slag zou ik zeggen.


Maarten_L

Citaat van: davadox op 06-06-2011  21:32 uzo grappig is dat niet.
Als je iets koopt via een webwinkel mag je het binnen 7 dagen zonder opgaaf van reden en kosten terug sturen.
Sla je slag zou ik zeggen.

Dat is het Nederlands recht.. ebay geeft ook wel mogelijkheden om terug te sturen maar de verzendkosten en "handling fees" vallen daar vaak niet onder.. Ach, soms win je en soms word je tweede...

Maarten

kleine Minstreel

Citaat van: Maarten_L op 06-06-2011  21:35 uDeze is met SG aanduiding:
http://cgi.ebay.nl/0-32-Brix-Wort-SG-Refractometer-Sugar-Wine-Beer-Fruit-/180674575974?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a110b3e66#ht_4754wt_905

Maarten

Deze is iets onnauwkeuriger dan de eerste die vermeld wordt. Uitlezen in SG is soms wel gemakkelijk maar bij de vergisting gebruik je toch Brix

Jacques

Citaat van: kleine Minstreel op 06-06-2011  21:42 uDeze is iets onnauwkeuriger dan de eerste die vermeld wordt. Uitlezen in SG is soms wel gemakkelijk maar bij de vergisting gebruik je toch Brix

Ik heb nu een digitale refractometer van Brouwland (een eerdere aankoop was geen succes). En ik werk nu in Brix die ik omreken naar SG. Ik ben nu eenmaal gewend om de vergisting te volgen in SG...

maateke

Dank voor de ebay tip. Ik heb gisteren ook een refractometer besteld aan 23.99 BP.Hoop dat het iets wordt voor die prijs.
Ik ben eerstdaags zinnens met al mijn mout overschotjes een biertje te brouwen. Het zou op een lichte Ale moeten lijken. Ik zal hem daarom "amper amber" noemen.
Mijn planning voor dit weekend is bij Brouwland nieuwe inkopen te doen voor echt bier.
Zonnige groet.

orangeloo

Wat is het leven toch mooi  :biersmile:
Vandaag is mijn refractometer uit Engeland binnen gekomen.
En mijn zelfbouw magneetroerder werkt ook  :proost:
Nu heb ik wel een biertje verdiend...

Raymond293

Citaat van: De Bie op 06-06-2011  20:24 uInderdaad, ik zit er wel een paar uur op per week :nut:
Ik ga deze bestellen http://cgi.ebay.nl/Brix-Refractometer-0-32-ATC-Fruit-Juice-Wine-CNC-Sugar-/180672270717?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a10e8117d#ht_4632wt_788
Nog goedkoper precies ;D

Toffe site die Ebay ;)

Gr  De Bie


Bedankt voor deze tip, heb dit exemplaar net gekocht voor 29 dollar...echt geen geld!


Kokkie

Het kan nog iets goedkoper  :)
Ik heb onlangs deze besteld voor $27,99.
Ach het zal op een dollar wel niet aankomen. Verzending was gratis en netjes geleverd in een tasje.
Ziet er goed uit.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300540620624&ssPageName=ADME:L:OU:NL:1123

BierHenk

Heb me er gisteren ook een aangeschaft. Ik vond het toch wel jammer, zeker bij kleine brouwsels dat je altijd zoveel verlies hebt na een SG meting. (ik gooi het wort na meting niet terug in het vat). Bij elkaar US$ 29,00, da's ook niet teveel.

Raymond293

Ja, dat was ook mijn reden eigenlijk. Veel te veel verlies...zeker als je vrij gedetaileerd je vergisting wilt monitoren.

Mooie aankoop dus !

orangeloo

Laatste brouw tijdens het maischen iedere x na iedere stap 3x gemeten, en wat denk je 3x een andere waarde...
Ik vraag mij dus ook af hoe betrouwbaar is zo'n refractometer eigenlijk...
Op de belangrijke momenten hecht ik dus nu ook meer waarde aan de hydrometer.

William

Mijn ervaring is redelijk betrouwbaar, een variatie van ongeveer 0.3 Brix.

-Probeer alleen vloeistof op het glaasje te krijgen (anders pers je moutdeeltjes uit). Ik neem normaal een monster met een plastic pipetje
-Sluit het glaasje direct nadat het monster is opgebracht (anders krijg je verdamping en daardoor een te hoge Brixwaarde als je het sample heet opbrengt).
-Druk het glaasje goed aan zodat je dezelfde dikte heb. Een te dikke laag geeft een te hoge Brixwaarde)
-Wacht een vaste tijd voordat je afleest. Ik wacht altijd 15 seconden. In deze tijd loopt bij mij de Brixwaarde zo'n 0.3 Brix op.

Heb je wel een constante waarde als je een aantal maal water meet?

Henielma

En maak de meter iedere keer goed schoon na een meting anders blijven er suikers op achter en is de volgende meting onjuist. Tijdens het maischen gebruik ik z'n brix meter altijd en dat werkt prima.

Tijdens de vergisting gebruik ik de hydrometer.

De Kiekert

Bij mij daalt de Brix-waarde als ik 5 minuten later nog een keer (uit onzekerheid) met het pipetje het nu afgekoeld wort opbreng.
Wat kan hiervan de reden zijn ATC corrigeert toch :nut:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.