Aflezen refractometer

Gestart door dennis, 03-06-2011 20:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis

Ik heb wel eens moeite om de refractometer af te lezen. Aan het begin van de maisch is het wort nog erg troebel en ook als het wort wat helderder is valt het niet altijd mee. Als ik dan in het volle (zon)licht ga staan wordt het al beter maar het wordt soms pas echt goed afleesbaar als ik mijn hand tussen de refractometer en de lichtbron beweeg. Op een bepaald stand van refracotmeter en lichtbron wordt het contrast erg verhoogd en het aflezen erg vergemakkelijkt.

Jacques

Ook ik had regelmatig problemen met het aflezen van een refractometer. Het is om deze reden dat ik nu in het bezit ben een elektronische refractometer.

Oscar

Ik heb er echt nog nooit problemen mee gehad. Wat versta je onder "problemen" ? Aan het begin van de maisch als het wort inderdaad nog wat troebel is... gewoon wat schatten... het belang van nauwkeurig aflezen is dan nog niet zo groot... :)

Etn82

Misschien dat dit een vraag naar de bekende weg is, maar wat is het nut van aan het begin van de maisch te meten?


William

Aflezen aan het begin heeft inderdaad niet zoveel zin. Het is pas zinvol tegen het eind van de maisch om te controleren of de Brixwaarde nog is toegenomen om een inschatting te maken of er nog suikers vrijkomen. Wel is het leuk om het gedurende het hele proces te volgen (elke 15 min).

Oscar

Citaat van: Etn82 op 28-07-2012  14:19 uMisschien dat dit een vraag naar de bekende weg is, maar wat is het nut van aan het begin van de maisch te meten?

Het enige nut van het meten/aflezen tijdens maischen is dat je weet hoe de omzetting loop en hoe snel.

Etn82

Kijk aan, dat is nog eens een snel antwoord.

Dank, ga zo meteen maar even meten. :brouwen:

George81

Ik heb hier ook weinig problemen mee hoor. Als het wazig is dan kan ik redelijk accuraat aflezen, het is niet zo dat ik helemaal geen waarde kan aflezen dan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.