ONK 11 E2 Christoffel Nobel - Raymond van Gils

Gestart door Raymond VG, 02-06-2011 23:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raymond VG

9 jan 2011
Allereerst voor aanvang van het brouwen heb ik de gist van vier flesjes Christoffel Nobel opgekweekt.
Dat ging als volgt:
Buitenkant van de fles gedesinfecteerd met 70% alcohol. Inhoud gedecanteerd en soldaat gemaakt.
Aan het gistdepot een beetje vruchtensap uit een nieuw pak toegevoegd en dan de dop erop.
Ook hierbij is weer de buitenkant van het pak gedesinfecteerd. Het sap is "Multi vitamine oranje vruchten" van AH. Deze bevat een heel scala aan vitaminen waarvan ik denk dat de gisten dat ook wel goed kunnen gebruiken.
Gistdepot van de tweede, derde en vierde fles in de eerste fles gedaan en allen uitgespoeld met nog een beetje van dat vruchtensap. Hik...

10 jan 2011
's Avonds heb ik een gistvoedings oplossing aangemaakt.
Daartoe heb ik oude Kölsh-gist, 1 g suiker en een paar druppels citroensap opgekookt tot een volume van 200 ml.
Deze oplossing heb ik in 24 uur aan het gepoolde gistdepot gedruppeld via een gedesinfecteerd slangetje met een klem, onder voortdurend beluchten met een sterielfilter (0.2 µm).

11 jan 2011
Inhoud van de Christoffel fles overgespoeld in Scott-fles van 1 liter en de procedure nog een keer herhaald.
Verder continue blijven beluchten.

14 jan 2011
Na 5 dagen was er een verse gistlucht waarneembaar.

15 jan 2011
Fles met ca. halve liter giststarter in de koelkast geplaatst.

29 jan 2011
's Avonds de giststarter uit de koelkast gehaald om op kamertemperatuur te laten komen.

30 jan 2011 - De brouwdag
Het recept voor 20 ± 1 liter:

7,248 kg pilsmout 3EBC in 20 liter topkwaliteit brabants kraanwater aangezuurd tot pH 5.3 met melkzuur. Beslagdikte 2.75 l/kg.

Temperatuurverloop: 65 min 63 ± 1 °C, 15 min 72 °C en 5 min 78 °C.

Spoelwater: 12 liter onaangezuurd  topkwaliteit brabants kraanwater van ca. 80 °C.

Begin kook: 106.0 g Hallertauer Herschbrucker 2,9% (in hopzak)
Na 55 m: 24.0 g Saaz 2.8%
Na 65 m: 12.0 g Hallertauer Herschbrucker 2,9%
Na 75 m: koelen

Eindvolume na de kook was 18.7 liter.
SG: 1091 (91 °Ochsle met refractometer)
Giststarter gedecanteerd en depot overgespoeld met ca. halve? liter kraanwater.
Daarna nog 1 liter kraanwater toegevoegd maar helemaal zeker weet ik het niet meer. Niet genoteerd.
De bovenlaag van de giststarter had een zure smaak. Proefde geen azijnzuur. Waarschijnlijk teveel citroensap toegevoegd tijdens de kweek.
Begin hoofdvergisting onder constante beluchting gedurende 24 uur.

31 jan 2011
Einde beluchting en vergistingsvat (Speidl 60 liter) verplaatst naar overloop waar het toen niet warmer werd dan 12 °C.
5 feb 2011
Het jongbier overgezet op een schoon vergistingsvat met toevoeging van 20 g Spalt Select hop.
In het originele vat was een dikke gistlaag te zien. Daarvan heb ik een deel in een gedesinfecteerde (70% alcohol) Scott-fles van 250 ml overgebracht en in de koelkast geplaatst. Deze gist is bedoeld voor de hergisting op fles.
Het vat is naar de schuur verplaatst om twee weken te dry-hoppen bij 6 ± 4 °C.

19 feb 2011
Inhoud vergistingsvat overgezet op een schoon vat (Speidl) en van hopbellen ontdaan. Daarna weer terug in de schuur gezet bij 6 ± 4 °C.

10 april 2011
Vergistingsvat uit de schuur gehaald om op kamertemperatuur te laten komen.
Scott-fles uit de koelkast gehaald en wat kraanwater en een lepeltje suiker toegevoegd. De hele suspensie nog een keer gemengd.

11 apr 2011
De SG van het jongbier is met de densimeter bepaald op 1016. Er is gebotteld in 0.3 l bierflessen met 3.1 g suiker en twee druppels gist suspensie.
De totale opbrengst is 17.7 liter bier, inclusief verlies. Dus geen 20!
Berekende toevoeging aan alcohol zou 0.7% moeten zijn. Flessen zijn gedurende drie weken in de boilerkast (ca 25 °C) bewaard.

Naschrift zoals beloofd:
Beoordeling van de keurmeester (M. Jaspers):

GEUR: 4 uit 5 punten - "Goede gelijkenis. Minder scherp en peperig dan Nobel."

SMAAK: 4 uit 5 punten - "Lijkt erg op Nobel, iets andere hopsmaak. Minder peperig, komt goed overeen."

BODY: 5 uit 5 punten - "Komt goed overeen."

MONDGEVOEL: 5 uit 5 punten - "Komt sterk overeen. Misschien wat minder prikkend."

NASMAAK: 3 uit 5 punten - "In de nasmaak zachter dan de Nobel."

ALGEHELE WAARDERING: 21 uit 25 punten - "Proficiat, een erg goede kloon. De hop of de ervaring ervan is iets anders maar als imperial pilsner een geweldige
                                                                      concurrent voor Nobel."

Succes & Proost

Jacques

Hoi Raymond,

Ook jij van harte gefeliciteerd.
Een iets andere manier van presenteren van een recept dan we hier op het forum gewend zijn maar wel lekker uitgebreid.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.