Hobbybrouwen > Brouwproces

Vergisting ´nieuwe´ korrelgisten

(1/4) > >>

Johannes:
Brouwers,

Ik heb nu 3 keer gebrouwen met de ´nieuwe´ korrelgisten waarvan 2 keer de vergisting voortijdig is gestopt. Ik volg uiteraard netjes de aanwijzingen op de verpakking op, hydrateren, voorzichtig beetje wort toevoegen. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

In een andere thread is iers mos als mogelijke dader aangewezen, echter bij mijn Heerlijk Hoppig Haverbier heb ik dit niet gebruikt en blijft de vergisting steken bij een SG van 1022 en dat terwijl ik een heel zakje coopers gist op 15 liter heb gebruikt. Om dit bier weer aan de praat te krijgen ben ik van plan om een starter te maken met een deel jongbier, flink beluchten en opnieuw toevoegen. Eventueel hevel ik het bier af, om van de gistkoek een nieuwe starter te maken.

:degroeten:

Johannes

SiriS:
Johannes,

Om er zeker van te zijn of het stoppen van de vergisting op 1022 aan de Coopers gist ligt zou je een sachet Nottingham kunnen hydrateren en deze gist suspensie toevoegen aan het jongbier. Wat was je vergistingstemperatuur bij de hoofdgisting met de Coopers gist?

Groet, SiriS

Adrie:
Beste Johannes,

Ik heb de Cooper's Ale gist een keer gebruikt en er 23 liter bier mee vergist van 1049 naar 1011 bij kamertemperatuur. Ook de aanwijzingen van de verpakking gevolgd en het wort niet belucht. Hoeveel liter bier heb jij vergist?

Groeten,

A3

BuBS:
Beste Johannes,

Ik heb de zelfde ervaring met Safale, het is een mooie gist zonder vervelende bijsmaakjes. Maar bij mij gist ie nooit verder uit dan 1020, terwijl bij medebrouwers de gist uit gist tot 1010. Ik weet niet waar dat aan ligt. Met de Cooper gist heb ik geen problemen, deze gisten uit tot 80%.

Gr Kees

Johannes:
Heren,

Ik stook m´n brouwkamer constant op 21°, tijd om een vergistingskast te bouwen want dit is niet echt milieuvriendelijk natuurlijk.
Denk je dat de gist dat overleeft, aangezien een groot deel van de vergisting al wel voorbij is? De batch is 15 liter groot.

groet Johannes

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie