Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Voor het eerst met hoppellets gebrouwen

Gestart door Hai, 02-06-2011 15:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Hai

Voor het eerst met Hoppellets gebrouwen, bevalt prima.
In hopzakjes gedaan en filteren met een bazookafilter.

Geen problemen ondervonden, nu maar hopen dat het bier gaat smaken :proost:

Huub Krekels

Hoppellets worden door veel brouwers gebruikt. Ik heb het een keer gebruikt en was meteen genezen. Ik vond het maar een troep. Dat je hopzakjes gebruikt hebt is heel verstandig. Ik brouw het liefst met bloemen. Vind ik "echter" . Brouwsel ziet er ook mooier uit. Maar dat is een gevoelskwestie. Ik ben benieuwd hoe het jou bevalt.  :brouwen:

VEMP

Ben zelf niet te spreken over pellets. Als ik ze gebruik, dan alleen voor de bitterhopgift,

Oscar

Pellets of bloemen, 't maakt voor de smaak niets uit. Alleen je filter methode is hier een belangrijke factor.

RGeraads

Ben sinds kort overgestapt op hopbloemen. Dit in combinatie met een gewone hevelfilter levert geen filterproblemen op. Voorheen kreeg ik regelmatig van die groene trub mee de gistfles in, maar het meerendeel hiervan werd eruit 'gefilterd' door de gistkoek. Nu ik 1 keer met hopbloemen heb gebrouwen, zal ik niet zo snel meer terug gaan naar hoppellets.

Hai

Hopbloemen blijven het mooiste, het is romantischer en ruikt lekkerder.
Hoppellets nemen minder volume in (handig in de koelkast/vriezer).

Oscar

Citaat van: Hai's op 03-06-2011  10:50 uHopbloemen blijven het mooiste, het is romantischer en ruikt lekkerder.

Ach, ik kan gelukkig met beide brouwen. Ik vind het een beperking als je niet met pellets kunt brouwen... >:D >:D

MM

Citaat van: Oscar op 03-06-2011  11:29 uAch, ik kan gelukkig met beide brouwen. Ik vind het een beperking als je niet met pellets kunt brouwen... >:D >:D

Ik vraag me af of je echt iets mist als niet je met pellets kan brouwen. Ik heb het idee dat bloemen veel meer smaak en geur afgeven. Ik heb met beide vormen gebrouwen, maar ik gebruik alleen nog pellets als mijn brouwwinkel geen bloemen meer heeft.

Oscar

Citaat van: MM op 03-06-2011  13:11 uIk heb het idee dat bloemen veel meer smaak en geur afgeven.

Dat is slechts een idee....In de praktijk maakt dat niets uit. Je kunt niet ruiken/proeven of een bier met bloemen of pellets gehopt is. Dus dat idee kun je laten varen..... :)

Citaat van: MM op 03-06-2011  13:11 uIk vraag me af of je echt iets mist als niet je met pellets kan brouwen.

Nee je mister niets aan, maar soms zijn van een soort geen bloemen voorrradig, als je dan niet met pellets kunt brouwen beperk je jezelf (naar mijn mening)  :brouwen:

MM

Citaat van: Oscar op 03-06-2011  13:29 uDat is slechts een idee....In de praktijk maakt dat niets uit. Je kunt niet ruiken/proeven of een bier met bloemen of pellets gehopt is. Dus dat idee kun je laten varen..... :)
Ik heb tot nu toe alleen hoppen gebruikt met een subtiele smaak, dus het kan kloppen wat je zegt.

Citaat van: Oscar op 03-06-2011  13:29 uNee je mist er niets aan, maar soms zijn van een soort geen bloemen voorradig, als je dan niet met pellets kunt brouwen beperk je jezelf (naar mijn mening)  :brouwen:

Daar heb je wel een punt, maar elke beperking zorgt ook voor creativiteit om de beperking te omzeilen. :)

Henielma

Ik probeer er zo veel mogelijk voor te zorgen dat er 1 hopsoort in een bier zit die uit bloemen bestaat. Als er dan pellets naast gebruikt worden gaat het hopfilteren toch goed. De pellets en het eiwit blijft mooi op de bloemen liggen.

Als basis bitterhop gebruik ik nu voor al mijn bieren hopbloemen van mijn eigen Merkur hopplant. Verder kan ik dan als hop gebruiken wat ik wil.

kleine Minstreel

Ik heb vorige week gebotteld direct uit de bolfles met daarin hoppellets en hopbloemen.
Eenmaal een dicht gelopen hevelslang gehad maar verder zonder problemen.
Mijn Houblon Grand Cru ruikt en smaakt al heerlijk kan bijna niet wachten

Hai

Waarom gebruiken jullie geen hopzakjes?
Er valt dan niets om vast te lopen :)

kleine Minstreel

De hals van mijn bol fles is maar 7 cm dus nagenoeg onmogelijk later het zakje eruit te krijgen.
Is nu echter verleden tijd want ik heb een cct gehaald vandaag met een mangat van 25 cm.

Hai

Citaat van: kleine Minstreel op 06-06-2011  21:14 uDe hals van mijn bol fles is maar 7 cm dus nagenoeg onmogelijk later het zakje eruit te krijgen.
Is nu echter verleden tijd want ik heb een cct gehaald vandaag met een mangat van 25 cm.
Wat cct heb je?

kleine Minstreel

Citaat van: Hai's op 06-06-2011  21:22 uWat cct heb je?

Zie mijn post http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17664.new.html#new

Vergelijkbare Topics (7)

33640

Reacties: 16
Gelezen: 3242

6168

Gestart door Adrie

Reacties: 81
Gelezen: 24480

39207

Reacties: 8
Gelezen: 2021

19658

Reacties: 12
Gelezen: 5635

32541

Reacties: 5
Gelezen: 1259

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.