Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Witte Vlier

Gestart door William, 31-05-2011 21:01 u

Vorige topic - Volgende topic

William

Afgelopen zondag, onderweg van Veenhuizen naar het zuiden, was ik nog even bij mijn ouders langsgeweest en kreeg een paar flessen met vlierbloesemsap mee. Of ik hier iets mee kon ;D. Dus ga ik me maar eens wagen aan een witbier. Geïnspireerd door Henielma's Lons Bloesemwit en de spullen die ik nog thuis heb, ben ik tot onderstaand recept gekomen.

Misschien dat ik nog wat pilsmout inwissel voor tarwebloem om zo tot een groter aandeel tarwe te komen.

Ik heb ongeveer 750 ml gepasteuriseerd vliesbloesemsap (met citroensap). Op basis van proeven zou ik dit ongeveer een factor 25 moeten verdunnen om de smaak en aroma van de vlierbloesem nog net te herkennen. Ik kan met 750 ml dus zo'n 18 liter bier maken. Het sap voeg ik tijdens de hoofdvergisting toe.

Als gist wil ik de Brewferm Blanch gebruiken. Die kwam er bij het MTG gistexperiment met blonde bieren heel goed uit, eigenlijk nog beter dan de WB06 (al kun je dat vergelijk niet helemaal maken omdat dit meer een Weizengist is)

Witte Vlier

Recipe Specifics
Batch Size (L):          16.00    Wort Size (L):    16.00
Total Grain (Kg):         3.47
Anticipated OG:          1.054    Plato:            13.31
Anticipated EBC:          11.0
Anticipated IBU:          19.2
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             60    Minutes

Alc by Weight:  4.31      by Volume:  5.52  From Measured Gravities.

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 77.8     2.70 kg.  Pilsener 3                    Weyerm.        1.037      3
 22.2     0.77 kg.  Tarwemout licht               Weyerm.        1.038      4

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
 13.00 g.     Brewer's Gold                     Whole    7.00  13.4  60 min.
  9.00 g.     Brewer's Gold                     Whole    7.00   5.8  25 min.

Extras

Amount      Name                           Type      Time
--------------------------------------------------------------------------
              Vlierbloesem                   Herb       0 Min.(boil)
  5.00 gm     Zoete sinaasappelschillen      Spice      1 Min.(boil)
  5.00 gm     Korianderzaad                  Spice      1 Min.(boil)

Yeast
Brewferm  Blanch

Mash Schedule
Mash Type: Multi Step
Heat Type: Direct

Grain kg:     3.47
Water Qts:   19.95 - Before Additional Infusions
Water L:     18.88 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 5.44 - Before Additional Infusions

Protein Rest Temp:           55  Time:  10
Intermediate Rest Temp:      63  Time:  30
Saccharification Rest Temp:  72  Time:  20
Mash-out Rest Temp:           0  Time:   0
Sparge Temp:                  0  Time:   0

Henielma

Altijd leuk als een bier door een recept van je geïnspireerd is.  ;)

Ik zou er inderdaad nog een halve kg bloem bij doen en een halve kg havervlokken (bijvoorbeeld bij de ontbijtspullen in de supermarkt).

Ziet er verder goed uit. Wanneer je voor het starten van het filteren het filterbed zeker een kwartier laat bezinken gaat het filteren mogelijk ook goed ondanks de lage hoeveelheid kaf.

Als die klaar is wil ik 'm graag proeven.  :proost:

Oscar

Citaat van: Henielma op 31-05-2011  21:14 uAls die klaar is wil ik 'm graag proeven.  :proost:

= Default   ;D ;D ;D ;D

Huub Krekels

Vlierbloesemsap? Je bedoelt extract van vlierbloesem? Ik kan mij van sap niets voorstellen. Vlierbloesem bestaat toch uit bloemblaadjes. Ik weet wel dat men deze kookt en dan een extract maakt met of zonder toevoeging van suiker. Heb jij of Henielma iets anders gedaan?  :weetniet:
Ik wil het bier dat Henielma op de tap had ook proberen na te maken.  :-[

William

Citaat van: Huub Krekels op 01-06-2011  17:31 uVlierbloesemsap? Je bedoelt extract van vlierbloesem?

Extract is inderdaad een betere benaming. En halve emmer met bloesem wordt gekookt in een paar liter water met citroenzuur. Dit levert een soort van aanmaaksap op.

Huub Krekels

Oke. Ik begin morgen met plukken. De Vlierbloesem is momenteel "rijp"  ^-^ Ik ga kijken waar Jelle nu aan het werken is. (Toevallig vanuit Friesland bij mij in de buurt) In de omgeving waar hij nu aan het werk is, staat veel vlier. Ik hoop dat ze de vlierstruiken hebben laten staan.  ::)

Kleine_Schriek

Ik was ook aangenaam verrast door de vlierbloesemsmaak in het witbier van Henielma, dus ik volg met veel belangstelling dit topic. Zal eens kijken of hier de vlierbloesem te vinden is, of dat ik al te laat ben. Dan wordt het volgend jaar ;-)

Henielma

In mijn bloesemwit zit gedroogde vlierbloesem uit een kruiden- en theewinkel. Kan je het hele jaar kopen. Dit komt uit Hongarije dacht ik.

Kleine_Schriek

Citaat van: Henielma op 02-06-2011  11:40 uIn mijn bloesemwit zit gedroogde vlierbloesem uit een kruiden- en theewinkel. Kan je het hele jaar kopen. Dit komt uit Hongarije dacht ik.
Ik zal  in onze reformwinkel gaan kijken! Bedankt.

Adrie

Joh, nu kun je overal verse vlierbloemen plukken. Nog lekkerder.

Huub Krekels

Inderdaad vers is nog beter. Momenteel staat hij overal in de bloei.  ;D
Mijn vrouw maakt likeur en die maakt altijd mijn vlierbloesemextract. Is wel een geduldwerk om al die bloemetjes te plukken.  :P

William

Vandaag is de Witte Vlier aan de beurt. De moutstort is een beetje aangepast n.a.v. commentaar van Henielma:

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
 61.6     2.20 kg.  Pilsener 3                    Weyerm.        1.037      3
 21.6     0.77 kg.  Tarwemout licht               Weyerm.        1.038      4
  8.4     0.30 kg.  Havervlokken                                 1.034      4
  8.4     0.30 kg.  Tarwebloem                                   1.039     15

De havervlokken heb ik voorverstijfseld en alvast bij 40°C met 200 gram pilsmout deels de gomstoffen afgebroken.

Kleine_Schriek

Citaat van: Huub Krekels op 02-06-2011  15:49 uInderdaad vers is nog beter. Momenteel staat hij overal in de bloei.  ;D
Mijn vrouw maakt likeur en die maakt altijd mijn vlierbloesemextract. Is wel een geduldwerk om al die bloemetjes te plukken.  :P
Dus ik zou ook nu kunnen plukken en drogen die bloemetjes. Want een witbier staat even niet in de planning.

Huub Krekels

Ja, je kunt nu plukken. Maar je moet dit wel snel doen. Na deze week zal het wel voorbij zijn. Mogelijk staan dan nog enkele schaduwstruiken in de bloei. De struiken die in de zon staan hebben al bloei verloren. Liefst niet langs een snelweg plukken. Maar dat snap je wel.  :degroeten:

William

De Witte Vlier zit in het gistingsvat. Het eind SG is 1053 ofwel een efficiëntie van 78%. Door het lichte karakter van dit bier heb ik met relatief weinig water gespoeld (6 liter op 18 liter maischwater). Het schepje tarwebloem tijdens het koken heeft een mooie troebeling aan het wort gegeven. Ik ben benieuwd of dit blijven is.

De vergisting wil op 19°C laten beginnen en dan laten oplopen naar 22°C in drie dagen.

Al met al een relaxed brouwdagje!

jelle

Citaat van: Kleine_Schriek op 05-06-2011  08:53 uDus ik zou ook nu kunnen plukken en drogen die bloemetjes. Want een witbier staat even niet in de planning.
Of je maakt er een siroop van en dan invriezen
Of de verse bloemen invriezen en bevroren in de kookketel gooien

William

Citaat van: jelle op 05-06-2011  17:35 uOf je maakt er een siroop van en dan invriezen
Of de verse bloemen invriezen en bevroren in de kookketel gooien
Citaat van: Huub Krekels op 05-06-2011  08:56 uJa, je kunt nu plukken. Maar je moet dit wel snel doen. Na deze week zal het wel voorbij zijn. Mogelijk staan dan nog enkele schaduwstruiken in de bloei. De struiken die in de zon staan hebben al bloei verloren. Liefst niet langs een snelweg plukken. Maar dat snap je wel.  :degroeten:
Citaat van: Kleine_Schriek op 05-06-2011  08:53 uDus ik zou ook nu kunnen plukken en drogen die bloemetjes. Want een witbier staat even niet in de planning.
Citaat van: Adrie op 02-06-2011  12:43 uJoh, nu kun je overal verse vlierbloemen plukken. Nog lekkerder.
Citaat van: Kleine_Schriek op 02-06-2011  12:34 uIk zal  in onze reformwinkel gaan kijken! Bedankt.
Citaat van: Henielma op 02-06-2011  11:40 uIn mijn bloesemwit zit gedroogde vlierbloesem uit een kruiden- en theewinkel. Kan je het hele jaar kopen. Dit komt uit Hongarije dacht ik.
Citaat van: Kleine_Schriek op 02-06-2011  11:12 uIk was ook aangenaam verrast door de vlierbloesemsmaak in het witbier van Henielma, dus ik volg met veel belangstelling dit topic. Zal eens kijken of hier de vlierbloesem te vinden is, of dat ik al te laat ben. Dan wordt het volgend jaar ;-)
Citaat van: Huub Krekels op 01-06-2011  18:15 uOke. Ik begin morgen met plukken. De Vlierbloesem is momenteel "rijp"  ^-^ Ik ga kijken waar Jelle nu aan het werken is. (Toevallig vanuit Friesland bij mij in de buurt) In de omgeving waar hij nu aan het werk is, staat veel vlier. Ik hoop dat ze de vlierstruiken hebben laten staan.  ::)

Uhm, was dit een biertopic of een vlierbloesemtopic ;D.

Nou ja, zonder deze bijdragen zou het een erg eenzaam topic zijn.

Kleine_Schriek

Volgens mij heb je ons geinspireerd met dit topic ;-)

William

Ik heb de Witte vlier zojuist gebotteld op een eind SG van 1012, een vergistingsgraad van 78%.

Het bier heeft een perfecte troebelheid dankzij het grammetje tarwebloem op het einde van het koken.

De Brewers Gold hop past volgens mij heel goed bij dit bier. Het geeft een licht citrusaroma. De geur en smaak van de vlierbloesem is heel subtiel op de achtergrond aanwezig. De dosering van het vlierbloesemextract was een beetje een gok aangezien ik het extract zelf niet heb gemaakt maar van mijn moeder had gekregen.

Ik denk dat ik met dit brouwsel mijn moeder wel aan het bier kan krijgen :o

RobinB

Klinkt goed!
Hoe vind je de gist?

Ik vind de Blanche altijd een lekkere witbier-gist! :proost:

Henielma

Proefnotitie.
Op een MTG avond volgens mij dit bier van je gekregen.
Op de witte dop staat 61

Uiterlijk
Niet al te veel wit schuim.
Nog een beetje troebel
Lichte kleur zoals een witbier

Geur is onmiskenbaar van de vlierbloesem.

Smaak
Iets bitterig met koolzuurprikkeling. Wat van vlierbloesem is te herkennen.
Body is vrij dun. De koriander zit wat verder weg in de smaak.

Mondgevoel is wat stroef met duidelijke koolzuurprikkeling.

Een goed doordrinkbaar en lekker witbier. In de geur zit heel duidelijk de vlierbloesem.
In mijn laatste witbier met de WB-06 herken ik ook de stroefheid zoals bij dit bier. Ik zelf vind dat wat jammer en zal mijn volgende witbier weer met de Wyeast 3944 maken. Dit geeft een zachtere smaak aan het bier volgens mij.

Twonky

Vroeger dronken wij thuis vaak vlierbloesem drankjes, en daarom ben ik vorig jaar ook begonen om hiermee te expirimenteren. Dit jaar heb ik eenvoudige bitter twee weken gedroog'hopt' met 10 bloesem schelpen op 20 liter bier, en dat gaf een lichte toets, net lekker maar mag volgende keer iets sterker.

Mensen die het proeven vinden het lekker en apart, maar ze herkennen aanvankelijk de bloesem niet. En dan als je dan verteld dat er vlierbloesem in zit, zegt iedereen Ja dat is het!

Zwaai
 :degroeten:

Hai

Citaat van: William op 01-06-2011  18:13 uExtract is inderdaad een betere benaming. En halve emmer met bloesem wordt gekookt in een paar liter water met citroenzuur. Dit levert een soort van aanmaaksap op.

(vlier)bessen jenever :P

William

Bedankt voor het proeven Herman. De kruidigheid zit er inderdaad subtiel in zoals de bedoeling.

De stroefheid zoals jij die beschrijft herken ik gelukkig niet. Ik ga denk ik nog wel eens vaker met deze korrelgist vergisten.

bazje

Citaat van: Henielma op 03-08-2011  22:47 uMondgevoel is wat stroef met duidelijke koolzuurprikkeling.

In mijn laatste witbier met de WB-06 herken ik ook de stroefheid zoals bij dit bier. Ik zelf vind dat wat jammer en zal mijn volgende witbier weer met de Wyeast 3944 maken. Dit geeft een zachtere smaak aan het bier volgens mij.

Ik heb dezelfde ervaring met de wb-06 en dacht de volgende keer de Danstar Munich, óf de  Brewferm  Blanche te gebruiken die wat fruitiger zou zijn (?) Deze proefnotitie brengt mij weer aan het twijfelen over de Brewferm gist.
Ook denk ik dat deze gist een juiste combinatie van de hoppen nodig heeft om een wat zachtere smaak te verkrijgen
Welke hop moet ik nog uitvinden.

Citaat van: William op 04-08-2011  19:40 uBedankt voor het proeven Herman. De kruidigheid zit er inderdaad subtiel in zoals de bedoeling.

De stroefheid zoals jij die beschrijft herken ik gelukkig niet. Ik ga denk ik nog wel eens vaker met deze korrelgist vergisten.

Hmm, geeft weer hoop  ;D

Vergelijkbare Topics (7)

33597

Gestart door Nerro

Reacties: 2
Gelezen: 1490

20042

Gestart door NewLine

Reacties: 12
Gelezen: 3935

8928

Gestart door Arie

Reacties: 13
Gelezen: 4911

41454

Gestart door BenvdVeen

Reacties: 10
Gelezen: 1579

20880

Reacties: 28
Gelezen: 9872

17569

Gestart door orangeloo

Reacties: 7
Gelezen: 3580

04-08-2011 07:28 u
door orangeloo
29391

Gestart door Adrie

Reacties: 28
Gelezen: 9986

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.